Hur kunde det gå så här...?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Ja, hur kunde det gå så här?

Jag är ledsen men måste ta det här i en egen tråd. Försöka reflektera över vad jag personligen tror är de största anledningarna till att vi nu står här, med två fötter i Hockeyallsvenskan tillsammans med alla andra losergäng. Vore intressant att höra era reflektioner.

1) Lagbygget.
Som vi alla vet värvades en del spelare med den uppenbara filosofin att "nu skall det jobbas hårt och DIF skall bli jobbiga att möta". Stjärnglansen var som bortblåst. Man förlitade sig på att yngre spelare skulle ta några kliv till och att gamla stomspelare skulle bära oss hela vägen, samt att nyförvärven skulle ösa in poäng (nåja). Det gick ju sådär. Jobbar man inte riktigt hårt som ett lag vinner man inga hockeymatcher om man inte individuellt sett är klasser bättre än motståndarna.

2) Coachningen.
Hardy Nilsson må ha varit en duktig tränare men jag är övertygad om att hans engagemang var så gott som helt slut inför den här säsongen. Det smittar av sig. När det väl kom till insikt att "något måste göras" var det minst två månader för sent. Kanske det största felet som begåtts i klubbens historia att byta tränare vid det tillfället... det blev fritt fall & panik.

3) Ledningen.
Att vi har en ledning som inte kan förvalta framgång för fem öre torde väl vara väldigt uppenbart i det här läget. Men jag kunde inte i min vildaste fantasti på förhand tro att de kunde agera så sanslöst inkompetent som man gjort HELA JÄVLA SÄSONGEN. Har skrivit det tidigare, men tar det gärna igen: Har man en ledande position i en styrelse kan man inte köra med "låt gå"-mentalitet och tro att saker och ting fixar sig självt. Det är dagisnivå på det. På allvar allstså. Vår ledning bär ett enormt stort ansvar till den här mardrömssäsongen. Allt ifrån att inte värva in spelare när spelet skriker efter det, strunta i ersättare till en tilltänkt toppback, till att pissa fans - the hand that feeds 'em rätt upp i plytet.

4) Förväntningar.
Uppenbart att inte spelarna klarade de högt ställda förväntningar och krav som sattes, jag tror det var DIF_Soldier och jag som hade en ordväxling om det inför säsongen där han bävade för faktumet att spelarna inte kommer palla trycket, medan jag snarare var positiv till det hela och trodde det skulle bli en sporre. Ja...need I say more?

5) Turbulensen.
All turbulens kring den här klubben den här säsongen har varit helt otrolig, bråk mellan fans / ledning som jag helt ärligt talat tror har påverkat stomspelarna i klubben.

Fem punkter, utan individuell ranking, som jag tycker förklarar läget. Onödig post då det knappast tar upp något nytt men jag var tvungen. Carry on.
Användarvisningsbild
Edin

Re: Hur kunde det gå så här...?

Inlägg av Edin »

6) Valet av kapten

I mitt tycke det misstag som är enklast att sätta fingret på. Marcus Nilson är väl med handen på hjärtat den största losern i svensk ishockey? Karln har förlorat på ishockeyns alla nivåer, allt ifrån JVM till Stanley Cup.

Marcus har i mina ögon aldrig varit en bra lagspelare, när det inte går hans väg så åker han mest runt och grinar på isen, visar ständigt upp ett otroligt dåligt kroppsspråk och dålig inställning i rinken. Han har heller aldrig känts som den som tar ton i omklädningsrummet när spelet hackar. Han är dessutom som absolut sämst när det verkligen gäller.

Han gjorde en dålig säsong i fjol och allt detta till trots så utses han till lagkapten? Fullständigt vansinne i mitt tycke.
Senast redigerad av Edin den 2012-03-27 21:00:28, redigerad totalt 2 gång.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Kanske dags att lägga ner den här djävla juniorverksamheten? Vad har den betytt för Djurgården? De bästa har stuckit till NHL utan att lämna något speciellt bidrag ekonomiskt. De sämre har fått kliva upp i A-laget utan att vara färdiga och bidragit till degraderingen till AS. Nu kommer nästa årskullar gå till gnaget, eller försvinna ut till bonnlagen. Vi har slagit oss för bröstet med anledning av några enskilda juniorers framgångar, men tappat fokus på seniorlaget och nu sitter vi i skiten i den sämsta av världar.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:Kanske dags att lägga ner den här djävla juniorverksamheten? Vad har den betytt för Djurgården? De bästa har stuckit till NHL utan att lämna något speciellt bidrag ekonomiskt. De sämre har fått kliva upp i A-laget utan att vara färdiga och bidragit till degraderingen till AS. Nu kommer nästa årskullar gå till gnaget, eller försvinna ut till bonnlagen. Vi har slagit oss för bröstet med anledning av några enskilda juniorers framgångar, men tappat fokus på seniorlaget och nu sitter vi i skiten i den sämsta av världar.
Det vore förstås ett superkorkat beslut. Vi minns ju vad som hände när vi gjorde det sist? Det enda som fungerar som det ska i den här föreningen är juniorsatsningen och de anställda som är inblandade där. Med K-G Stoppel i spetsen. Dom ska hyllas.
Expert.
Berra

Inlägg av Berra »

minalman skrev:Kanske dags att lägga ner den här djävla juniorverksamheten? Vad har den betytt för Djurgården? De bästa har stuckit till NHL utan att lämna något speciellt bidrag ekonomiskt. De sämre har fått kliva upp i A-laget utan att vara färdiga och bidragit till degraderingen till AS. Nu kommer nästa årskullar gå till gnaget, eller försvinna ut till bonnlagen. Vi har slagit oss för bröstet med anledning av några enskilda juniorers framgångar, men tappat fokus på seniorlaget och nu sitter vi i skiten i den sämsta av världar.
Att lägga ner juniorverksamheten då vi med stormsteg är på väg till HA är inte så smart. Vi kommer inte att ha pengar att värva för nästa år. Talanger från J20 kommer att vara vårt största hopp år framöver om vi någonsin återvänder till ES...
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Edin skrev:6) Valet av kapten

I mitt tycke det misstag som är enklast att sätta fingret på. Marcus Nilson är väl med handen på hjärtat den största losern i svensk ishockey? Karln har förlorat på ishockeyns alla nivåer, allt ifrån JVM till Stanley Cup.

Marcus har i mina ögon aldrig varit en bra lagspelare, när det inte går hans väg så åker han mest runt och grinar på isen, visar ständigt upp ett otroligt dåligt kroppsspråk och dålig inställning i rinken. Han har heller aldrig känts som den som tar ton i omklädningsrummet när spelet hackar. Han är dessutom som absolut sämst när det verkligen gäller.

Han gjorde en dålig säsong i fjol och allt detta till trots så utses han till lagkapten? Fullständigt vansinne i mitt tycke.
Är beredd att hålla med här. Alltså jag gillar Mackan på något sätt, kommer inte i från det men det intrycket man får av honom som kapten är INTE bra. Mest förbannad & frustrerad, inte peppande och vägvisande...
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:
Det vore förstås ett superkorkat beslut. Vi minns ju vad som hände när vi gjorde det sist? Det enda som fungerar som det ska i den här föreningen är juniorsatsningen och de anställda som är inblandade där. Med K-G Stoppel i spetsen. Dom ska hyllas.
Ja, om vi fick behålla dem ja. I alla fall deras fokus på DIF efter att de är draftade.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mm, vore verkligen klokt att helt sluta få upp egna produkter som kan ta en tröja i laget billigt. Så får vi istället köpa in spelare utifrån som ska ta mindre roller i laget. Det blir förstås jävligt billigt.... Passande nu när vi åker ut och spelarbudgeten rasar kraftigt.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Juniorverksamheten är naturligtvis det enda som ger oss fördelar i HA jämfört med många andra. Tror dessutom det är galet mycket lättare för juniorer att verkligen blomstra upp i en Allsvenskan jämfört med i ES. Det är inte lätt att som förstaårs senior efter ditt genombrotts-junior år slå igenom på den höga nivå som trots allt Elitserien är.

Att lägga ner den är garanterat dödsstöten för föreningen, så det kommer naturligtvis inte på tal.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag är nog bara bitter. Det är klart vi måste ha juniorer nästa år (och alla år).
Men det har varit ett avgörande misstag att bygga ett lag runt dem som inte hunnit sticka ännu, men ändå är på väg i sitt eget medvetande.
Senast redigerad av minalman den 2012-03-27 21:07:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

minalman skrev:
SirDIFalot skrev:
Ja, om vi fick behålla dem ja. I alla fall deras fokus på DIF efter att de är draftade.
Vad är problemet? Att Krüger är en av våra poängbästa spelare i två säsonger till juniorlön och sen drar så att vi får 1,6 miljoner för honom? Är det ett problem?

Sedan gäller det ju att värna om dom som kommer upp och är förvånande bra sett till sin ålder. Men inte så pass bra att NHL-klubbarna tar dom direkt. John Norman till exempel. Sällan man ser en sån ung center som är så klok. Hur bra kan inte han bli om några år? Kan mycket väl bli vår Johan Davidsson, Rickard Wallin, etc. Samma gäller alla de andra spelarna.

Sedan innebär juniorsatsningen att vi får upp billiga breddspelare som vi istället måste köpa utifrån annars. Som vi verkligen inte har pengar för nu när spelarbudgeten kapas kraftigt.
Expert.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Att dra ner på juniorverksamheten nu är givetvis vansinne. Det är ju den som får mig att se lite ljusare på vår framtid än vad jag skulle göra om jag var exempelvis leksing. Vi kommer att bli mer beroende på våra egna produkter nu än någonsin tidigare.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Skall bli intressant att se hur DIF agerar efter sista matchen. Huvuden måste ju rulla.
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Ganska enkelt, så enkelt som att hade vi haft 2 st bra backar till ( typ kronvall och bartley) så hade det blivit slutspelshockey i år, pga vår riktigt taskiga defensiv så har vi inte haft kraft att mobilisera nån riktig offensiv.
jokohanho

Inlägg av jokohanho »

Att gå ner i AS och lägga ner juniorverksamheten är väl inte ett sådant klokt beslut. Jag förstår dock frustrationen över att dom åker över så snabbt. Men som sagt tidigare, vad är problemet att Kruger var en av våra bästa spelare under de två säsonger han spelade för oss?
Jämför det med HV, Färjestad och SAIK för att ta några exempel, hur många av deras "spetskompetens" stannar för evigt som inte har ett förflutet i klubben? Se Daniel Widing, han värvades som spets men är han kvar? Får vi "bara" en storspelare varje säsong från juniorverksamheten så är det ju lysande med en juniorlön, särskilt i AS.
Just nu är juniorversksamheten det enda DIF har.

Lägg där till spelare som Niklas Danielsson, som i mitt tycke var en breddspelare när han var hos oss, blommar ut direkt när han bytte klubb.
Se Mattias Carlsson och Jonas Almtorp, helt värdelösa har de blivit sedan de kom till DIF som ändå gjorde det OK i SSK.
Vår värdelösa sportchef kan helt enkelt inte scouta spelare tillräckligt bra för att de ska ha en möjlighet att utvecklas i vår miljö, tråkigt nog.

Tror även som andra också har sagt tidigare att de yngre killarna, ifall de stannar och har hjärta nog faktiskt kan utvecklas ganska mycket med lite självförtroende nere i AS. Jag vill inte erkänna det men vafan. Det kanske är bra med en nystart, kom ihåg att detta är enda sättet att byta ut nuvarande styre, för klarar vi oss kvar kommer de äckliga jävlarna sitta kvar och fortsätta med sitt "det vänder snart"-filosofi. Jag tror och hoppas att alla stockholmare nu står upp för sitt lag och inte sviker DIF som AIKs fans gjorde och fortsätter komma på matcherna. Kom ihåg att det är fansens uppgift att det blir en kort sejour i AS....

Nej, som sagt, flaggan upp för juniorverksamheten, det är det enda jag är stolt över just nu.
Skriv svar