Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
rikkard

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av rikkard »

Spännande inför sista omgången. Sämsta bortalaget LHC möter näst sämsta hemmalaget Modo. Det tredje sämsta hemmalaget Hv möter tredje sämsta bortalaget DIF. Största hoppet står till att ett slutspeljagande Modo slår ett nervöst LHC.

Oavsett hur det går. Avgå Järlan!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

rikkard skrev:Spännande inför sista omgången. Sämsta bortalaget LHC möter näst sämsta hemmalaget Modo. Det tredje sämsta hemmalaget Hv möter tredje sämsta bortalaget DIF. Största hoppet står till att ett slutspeljagande Modo slår ett nervöst LHC.

Oavsett hur det går. Avgå Järlan!
Nej,
Avgå Alla!
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 2011/2012

Inlägg av android »

Alla bort.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Avgå Allah.
Säg den glädje som varar
Nissehult

Inlägg av Nissehult »

Trots en enorm besvikelse över säsongen kan det vara bra att stiila sig lite inan man skriker "Avgå".
Först måste frågorna besvaras!
Varför blev säsongen som den blev?
Vad kan en styrelse göra bättre
Vad kan tränarna göra annorlunda?
Vad kan vi förvänta oss av spelarna på isen?
Att bara ersätta ett antal människor med andra utan att ha koll på vad föreningen vill och vart den skall ta vägen är som att starta en bilresa där det enda vi vet är målet men inte vilken väg vi skall ta. Jäför gärna med att företag. Säljare skall sälja, säljchefen skall vara chef och tjejerna och killarna i produktionen skall producera.
I årets DIF känns det som att alla vill göra allt och ingen hade klara roller.
Ett annat skäl är naturligtvis att vi inte lyckades få ihop ett lag av alla de individer som spelar på isen (säljchefen/tränarna).
Min starkaste åsikt är att DIF måste få ordning på sin ekonomi innan några drastiska beslut tas. Vi lever på gränsen när det gäller elitlicensen. Här måste vi se till att ta kontroll över de största kostnaderna, vilket är spelarlönerna.
Lyckas inte spelarna "producera" skall de inte ha fullt betalt. Inför resultatbaserade löner med en bra grund i botten. Går det bra för laget, sportsligt och ekonomiskt, skall bonusar betalas ut. Går det sämre, ja då blir det mindre i lönekuvertet. Alltså var med och ta ansvar.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nissehult skrev:Trots en enorm besvikelse över säsongen kan det vara bra att stiila sig lite inan man skriker "Avgå".
Att bara ersätta ett antal människor med andra utan att ha koll på vad föreningen vill och vart den skall ta vägen är som att starta en bilresa där det enda vi vet är målet men inte vilken väg vi skall ta. Jäför gärna med att företag. Säljare skall sälja, säljchefen skall vara chef och tjejerna och killarna i produktionen skall producera.
Ett annat skäl är naturligtvis att vi inte lyckades få ihop ett lag av alla de individer som spelar på isen (säljchefen/tränarna).
Min starkaste åsikt är att DIF måste få ordning på sin ekonomi innan några drastiska beslut tas. Vi lever på gränsen när det gäller elitlicensen. Här måste vi se till att ta kontroll över de största kostnaderna, vilket är spelarlönerna.
Lyckas inte spelarna "producera" skall de inte ha fullt betalt. Inför resultatbaserade löner med en bra grund i botten. Går det bra för laget, sportsligt och ekonomiskt, skall bonusar betalas ut. Går det sämre, ja då blir det mindre i lönekuvertet. Alltså var med och ta ansvar.
Janne Järlefelt, is that you?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nissehult

Inlägg av Nissehult »

No Jim, not me :lol:
Jag kanske är lite mer sansad tack vare min ålder och däremd erfarenhet från föreningslivet och även arbetslivet. Kan dock förstå din reaktion.
Läs mitt inlägg en gång till och ge mig dina åsikter där jag tänker fel.
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

Nissehult skrev:Trots en enorm besvikelse över säsongen kan det vara bra att stiila sig lite inan man skriker "Avgå".

En omotiverad Hardy som enligt uppgift vill lämna.
Spets i Matte Carlsson och Almtorp.
Där man kunde kanske tagit in Videll och Möller istället.
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Nissehult skrev:No Jim, not me :lol:
Jag kanske är lite mer sansad tack vare min ålder och däremd erfarenhet från föreningslivet och även arbetslivet. Kan dock förstå din reaktion.
Läs mitt inlägg en gång till och ge mig dina åsikter där jag tänker fel.
Håller med i din analys. Vi bör vara något reserverade och sköta det här på ett lugnt och sansat sätt. Dock är det bra att många engagerar sig så att styrelsen känner pressen.

Jan Järlefelt bör avgå snarast. Det skulle han gjort i höstas. Det måste vara oerhört pinsamt att ha vetskapen att några jävla nollor till supportrar redan på infomötet i juni ifrågasatte lagbygget starkt och fick rätt.

Jag ställer mig frågande till att folk skriver på "avgå alla"-brev utan insikt/kunskap och utan egna tankar om framtidsplaner.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Nu är det ju inte Vi som bestämmer, det finns ju en ledning som avgör vilka som får fortsatt förtroende och vilka som får avgå (om någon) oavsett vad som skrivs i detta forum.
Resultatbaserade löner är emot de fackliga avtal som ES lönerna bygger på och är nog inget en spelare vill spela under, då tar man nog hellre en fast lön i en annan liga eller annan klubb. Jag vet att vissa klubbar dock har bonus system för spelare baserade på hur långt klubben går i slutspel eller bara tar sig till slutspel.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

pulverapa skrev:Jag ställer mig frågande till att folk skriver på "avgå alla"-brev utan insikt/kunskap och utan egna tankar om framtidsplaner.
Inte alla kanske men Mats Larsson ska även ut.
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Nissehult

Inlägg av Nissehult »

BaronVonDif skrev:
Nu är det ju inte Vi som bestämmer, det finns ju en ledning som avgör vilka som får fortsatt förtroende och vilka som får avgå (om någon) oavsett vad som skrivs i detta forum.
Resultatbaserade löner är emot de fackliga avtal som ES lönerna bygger på och är nog inget en spelare vill spela under, då tar man nog hellre en fast lön i en annan liga eller annan klubb. Jag vet att vissa klubbar dock har bonus system för spelare baserade på hur långt klubben går i slutspel eller bara tar sig till slutspel.
När det gäller resultatbaserade löner så har du en poäng avseende att spelarna är tvewksamma. Men i vårt nuvarande ekonomiska läge måste vi tänka utanför kartongen och jag ser bara detta sätt just nu.
Att hitta en formel som inte strider mot facket låter sig säkert göras. Går vi inte till slutspel nästa säsong kommer underskottet att vara för stort om inyte lönebilden motsvarar resultatet.
Jag lyssnade för några år sedan på en paneldebatt med bl andra Tommy Jacobsson (DIF fotboll) och han fick frågan: "Om du får välja, vill du vinna allsvesnkan och gå med 3 miljoner back eller komma på 5:e plats och göra ett överskott på 3." Enkelt, komma femma". Med en god ekonomi kan man bygga för framtiden."
Känns som kloka ord.
Användarvisningsbild
minalman

Säsongen 2011/2012

Inlägg av minalman »

Jag menar att de alla skall ställa sina platser till förfogande och lägga fram en plan för att återfå medlemmarnas förtroende och eventuellt bli återvalda. Det är inte samma sak som att avgå, utan ett mycket ärligare uppträdande än att gömma sig bakom till exempel att man är vald på två år, har ett anställningskontrakt (Järlan) osv. Det är vad som gäller i affärsvärlden och borde också gälla oss.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

Är det någon som verkligen vet vad det Fackliga avtalet säger?

Jag som då är involverad en del i Speedwayen ser ju ur ett helt annat perspektiv.
Där har nästan alla en ren resutlatbaserad lön som består i att man får en viss summa per inkörd poäng, vilket i princip innebär att en dålig match betyder dåligt med pengar in för föraren.

Sen finns det (undantag) förare som har en fast ersättning/match de ät dock ganska lätträknade.

OM det nu är så att ett sånt upplägg inte skulle kunna funka vad är det som säger att man inte skulle kunna göra det som ett ackordsupplägg?

De har en grundlön på visst antal kr/månad och om laget gjort det bra så utfaller ett överskott?

Problemet i detta upplägg är att det är svårt att veta vad kostnaderna kommer att bli för laget, vilket dock borde betyda att om laget blir dyrt så har vi dragit väldigt mkt publik då de gått bra?

Detta var bara lite reflektioner från en annan.
Vore kul med lite respons och se om det var helt uppåt väggarna tänkt eller om det finns någon liten öpnning i något av dessa uppläggen?

//Henke
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Stavhoppet skrev:Är det någon som verkligen vet vad det Fackliga avtalet säger?

Jag som då är involverad en del i Speedwayen ser ju ur ett helt annat perspektiv.
Där har nästan alla en ren resutlatbaserad lön som består i att man får en viss summa per inkörd poäng, vilket i princip innebär att en dålig match betyder dåligt med pengar in för föraren.

Sen finns det (undantag) förare som har en fast ersättning/match de ät dock ganska lätträknade.

OM det nu är så att ett sånt upplägg inte skulle kunna funka vad är det som säger att man inte skulle kunna göra det som ett ackordsupplägg?

De har en grundlön på visst antal kr/månad och om laget gjort det bra så utfaller ett överskott?

Problemet i detta upplägg är att det är svårt att veta vad kostnaderna kommer att bli för laget, vilket dock borde betyda att om laget blir dyrt så har vi dragit väldigt mkt publik då de gått bra?

Detta var bara lite reflektioner från en annan.
Vore kul med lite respons och se om det var helt uppåt väggarna tänkt eller om det finns någon liten öpnning i något av dessa uppläggen?

//Henke
Det finns säkert sätt att peta in resultat baserad lön men jag tror inte det lockar spelare utan får en motsatt effekt, iaf om man ser till hur laget presterar i år. Även bra spelare har mellanår och då tror jag man hellre väljer tryggheten hos en klubb med fast lön. Det som borde införas är ett bra bonussystem.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Skriv svar