Var spelar Djurgården nästa säsong?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Var spelar Djurgården nästa år?

Elitserien (ingen kvalserie)
42
37%
Elitserien (via kvalserien)
41
36%
Allsvenskan
32
28%

Antal röster: 115

scapegoat22

Re: Var spelar Djurgården nästa säsong?

Inlägg av scapegoat22 »

Framför allt Örebro och Leksand kommer lyfta sig ett snäpp i kvalserien och utmana om ES-platserna. Bofors, Västerås och Malmö har också kvaliteter och kan eventuellt ta poäng av Timrå. Tror dock inte de rår på DIF. Samtidigt kan inget storlag med negativ trend och utarmat självförtroende tro att de kan åka till en fullsatt Percys Arena och lalla hem tre poäng. Samma sak med Nobelhallen i Karlskoga, där hemmalaget är mycket svårslaget, även mot på pappret betydligt bättre lag.
Och man behöver inte vara raketforskare för att förstå att samtliga lag kommer göra ALLT för att slå landets anrikaste ishockeyklubb på fingrarna.

Nej, det blir ingen lätt resa det här.

Och om man säkrar en plats i Elitserien, vad händer då nästa säsong? All heder till Challe Berglund, men har han verkligen de egenskaper som krävs för att vända på det här?

Vi kan bara hoppas.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Av geografiska själ och dålig uppfostran hos mina SSK-vänner så har jag varit och sett några matcher i scaniarinken denna allsvenska säsong. Och nivån är inte den samma som i elitserien, inte hos något topplag i allsvenskan. Att Örebro har gått som tåget gör att dom är klart bättre än vissa andra lag i serien, men man får inte glömma bort att vi kommer från en position där vi mött bättre motstånd hela denna säsong än vad lagen i allsvenskan har gjort.

Att se DIF spela 10 matcher och klaga över spelet är ju en melodi som många har vant sig vid, mig inräknad. Men det har slagit mig fler gånger när man sett topplagen i allsvenskan live att "det här kan vi bara inte förlora mot, dom har ju sämre försvarsspel än vi har" (hur det nu är möjligt).

Jag säger inte att det blir lätt eller svårt i en kvalserie då den mentala biten förmodligen kommer att avgöra i slutändan. Man jag har svårt att tro att varken Örebro eller något annat lag skulle köra över oss om vi bara får lite vinnarmentalitet tillbaks.

Nu får ni kasta hur mycket skit ni vill på mig för jag har ändå tvättstugan ikväll.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

Nejdå, du ska snarare ha tack för en nyanserad post och lite verklig optimism. Jag själv har helt enkelt ingen aning och är därför bara ruskigt orolig.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Stulle skrev: Men jag har svårt att tro att varken Örebro eller något annat lag skulle köra över oss om vi bara får lite vinnarmentalitet tillbaks.
Frågan är bara hur vi får tillbaka någon slags vinnarmentalitet? Vi har egentligen inte haft någon alls på hela säsongen. Att sen helt plötsligt komma till en serie där det gäller liv eller död där man med stor sannolikhet måste snitta 2 poäng / match för att klara sig kvar blir nog väldigt tufft mentalt.
Användarvisningsbild
minalman

Var spelar Djurgården nästa säsong?

Inlägg av minalman »

-daniel- skrev:
Stulle skrev: Men jag har svårt att tro att varken Örebro eller något annat lag skulle köra över oss om vi bara får lite vinnarmentalitet tillbaks.
Frågan är bara hur vi får tillbaka någon slags vinnarmentalitet? Vi har egentligen inte haft någon alls på hela säsongen. Att sen helt plötsligt komma till en serie där det gäller liv eller död där man med stor sannolikhet måste snitta 2 poäng / match för att klara sig kvar blir nog väldigt tufft mentalt.
En sak jag funderat över är att laget bara tränar mot sig själv under säsongen. Vid varje match så möter man bättre motstånd än under träningarna. Om det blir uppehåll mellan ES slut och KS start (play off om plats 6?) så måste man matchträna mot motstånd på "rätt nivå", inte vila eller träna "internt".
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Stulle

Inlägg av Stulle »

-daniel- skrev:
Det enda svaret jag kan ge på frågan är en vinst i första matchen, men kontinuitet har vi ju knappast bevittnat hittills som du säger. Spelarna tycks gå in i matcher med förlust i sinnet innan pucken redan är släppt får man känslan av. En fråga som jag ställt mig hela säsongen är om spelarna själva tror på spelidén dom ska utföra. I var och varannan intervju så säger dom att "vi måste tro på det vi gör" vilket får mig att undra.
Jag är inte arg, och inte besviken.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Ja fy fan, KS kommer bli en sjukt jobbig tid utan tvekan. Undrar hur laget ställer sig till faktumet? Rimligen inser de ju att det är ett högst troligt scenario som det ser ut nu. Om man nu inte redan börjat förbereda sig på saken kanske det vore läge att helt enkelt släppa elitserien och börja förbereda sig på något av föreningens viktigaste matcher. Timrå har sedan länge kunnat fokusera på att vara maxade inför kvalserien och lär vara så bra de nånsin kan bli när det blir dags.

Är vi inte mentalt redo och ödmjuka nog för att åka till tex Karlskoga och kriga som as för poängen så lär vi vara rökta oavsett eventuella kvalitetsskillnader. Säger inte att vi ska ge upp för trots allt så finns ju chansen men som sagt börja förbereda sig, skifta lite fokus på träningar kanske osv. Borde vara dags att vila Wesslau också så att han kan vara optimalt fräsch när det blir dags. Spelar ju ingen roll om vi torskar med honom eller Plante i kassen resterande matcher.

Fast man blir ju inte förvånad om vi stångar oss blodiga resten av säsongen för att sedan "plötsligt" behöva spela en kvalserie...
Användarvisningsbild
Tessan

Inlägg av Tessan »

JiWe skrev: Fast man blir ju inte förvånad om vi stångar oss blodiga resten av säsongen för att sedan "plötsligt" behöva spela en kvalserie...
Den risken är överhängande! Jag håller med om att det borde vara dags att ladda för kvalserien genom att spela på Plante. Kanske bänka exempelvis Kyle och Mackan också, så att de ska tagga till lite. In med några hungriga juniorer och spela utan kniven på strupen. Rör om i femmorna, det är ju bara Fimpens kedja som funkat någorlunda nu.

Linköping är på G och vi ligger många poäng bakom. Det känns inte realistiskt att vi ska vända på detta, även om hoppet är det sista man lämnar.

Kommer vi laddade för Kvalserien är chansen god, men att stånga sig blodig fram till sista matchen i Jönköping, för att då besviket konstatera att vi hamnade tre poäng och en jävla massa mål bakom närmaste lag, det blir som en chock att ställa om sig då.
Användarvisningsbild
Henkos

Inlägg av Henkos »

Herregud vilken losermentalitet. Klart vi ska göra allt i de sista matcherna. Varje vinst är viktig, oavsett om det blir KS eller ej.
Staten

Inlägg av Staten »

Riktigt kul att gå in i en kvalserie när spelarna redan har gett upp denna säsongen.
Berglund

Inlägg av Berglund »

Riktigt kul att gå in i en kvalserie när spelarna redan har gett upp denna säsongen.
Att det blir kvalserie står klart nu, och väll där så lär det inte bli så mycke bättre så nästa säsong, får challe ta över ett lag i allsvenskan.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Jag förstår precis hur alla känner just nu. Alla känner sig uppgivna, ledsna, desperata för att vi alla älskar DIF så jävla mycket. Vi är inte körda ännu, vi kan fortfarande spela Elitseriehockey nsäta säsong, men då krävs en ordentlig jävla urladdning på lördag.

Precis som någon skrev tidigare så såg man "ljuset i tunneln" efter matchen mot LHC för att sedan ridån åter igen skulle falla ner efter dagens katastrofala insats.

Det vi som trogna anhänger kan göra är att ge allt på lördag så att vi tvingar fram en prestation av LHC som måste slå HV.

Detta inlägg skulle blivit mycket längre men nu orkar jag inte skriva mer för att allting blir alldeles för rörigt.
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

Sjöwall skrev:Vi är inte körda ännu, vi kan fortfarande spela Elitseriehockey nsäta säsong, men då krävs en ordentlig jävla urladdning på lördag.
Vi har inte haft en enda urladdning på hela säsongen, och att den skulle komma nu ser jag som högst osannolikt. Modo vill naturligtvis säkra sin slutspelsplats och ett Djurgården som redan lagt sig ner för att minska fallet ner till Allsvenskan har egentligen inget att sätta emot.

LHC visar karaktär mot SAIK. Växjö visar karaktär mot Frölunda. Djurgården särar på skinkorna...
Skriv svar