Många bäckar små köper jag, men ditt exempel förutsätter att varje person spenderar 250 spänn på mat och dryck. Detta låter rätt högt i mina öron. Om varje person ghorde detta under 28 matcher skulle de ha spenderat 7000 spänn bara på mat och dryck....Don_T skrev:Skillnaden är den att DIF vet vad de får per produkt, Sportbaren tjänar mindre per produkt ju färre som handlar.Kall-El skrev:Ganska intressanta siffror, motfrågan man genast blir nyfiken på är ju hur mycket det säljs i snitt under en vanlig elitmatch?
Jag tror alltså inte att det blir några större summor totalt sett.
Det siffrorna däremot tydligt visar är ju vad man skulle kunna dra in om man skötte hela försäljningen själva, men det är ju en helt annan historia...
Räkna på ett kompisgäng som kommer till Sportbaren kl 17 (4 pers):
Innan match dricker de två öl var och käkar för 65 kr/pers. I varje periodpaus dricker de en öl var och efter matchen stannar de och tar en öl var till.
2,90 X 12 = 34,80
6,50 X 4 = 26
4,90 X 8 = 39,20
SUMMA: 100
Samma procedur 28 matcher och kompisgänget har i Sportbaren sett till att DIF Hockey fått 2800 kronor.
Kan tyckas lite, men många bäckar små....
Hovet eller Globen?
Är du köpt av Djurgården hockey möjligen? I din värld verkar de i alla fall inte kunna göra minsta fel alls.Hr1 skrev:Kall-El skrev:Köper att sponsorerna föredrar Globen, men att intäkterna från sportbaren skulle ha någon större betydelse betvivlar jag starkt.
Precis som andra skrivet här ovan, Globen funkar bra vid fullsatt. Under 10 000 åskådare och arenan är usel inget annat än usel. Frågan man då måste ställa sig är hur ofta man drar över 10k, antagligen kommer inte detta att ske denna säsong över huvud taget, om man bortser från eventuella jippotillställnigar dock och dessa tycker inte jag borde räknas i alla fall.
Det finns därmed två realistiska valmöjligheter;
* Globen som sponsorerna vill, men med det negativa att stämningen uteblir.
* Hovet där det blir bra tryck även då om sponsorerna inte uppskattar arenan lika mycket.
Då får man helt enkelt välja vad man tycker är viktigast. Styrelsen har valt det förstnämnda och då får man ta att stämningen blir kass svårare än så är det inte. Globen går inte att med hjälp av små finjusteringar göras bättre ur stämningssynpunkt. Arenan är helt enkelt för stor och det är på tok för högt i tak för trycket skall infinna sig.
Motfrågan man då måste ställa är om det inte går att göra Hovet mer "tillgängligt" för sponsorer? Sedan kan man ju fråga sig varför sponsorerna är på hockey. Är det för att käka mat och dricka sprit eller är det för att kika på idrott? Och om nu käker är så viktgit, borde det då inte gå att käka på globen för att sedan gå de 25 metrarna som krävs för att ta sig till Hovet?
Vidare gillar inte jag uttalanden i stil med "upp till oss fans" att skapa stämning. Detta är som att skjuta över hela stämningsbortfallet som vårat fel vilket är fullständigt felaktigt. Med tanke på att DIFs snitt legat runt 7500 de senaste 10 åren kan man väl för tusan inte räkna med att det bara skall stiga upp till 10k så där utan vidare.
Vad är lättast att göra kan man ju fråga sig är det att göra Hovet mer sponsorvänligt eller är det att göra Globen mer publikvänligt? Personligen är jag helt övertygad om att det förstnämnda är realistiskt genomförbart, det andra är det inte.
Avslutningsvis tror inte jag att sponsorer kan uppskatta en glob fylld med under 5000 personer oavsett hur bekvämt de än kan sitta mm....
Vem har sagt att sponsorerna hellre vill se på hockey i Globen än Hovet? Väl under matchen bryr dem sig inte om det är Globen eller Hovet som dem sitter i.
Om det går att göra Hovet mer ”tillgängligt” för sponsorer? Fråga DIF, tror du inte att dem har försökt eftersom DIF jämt blir tvingade att spela en massa matcher där, och för att ta i år som exempel, en fjärdedel av alla matcher?
Utrymmet räcker inte till, men har du förslag på hur DIF kan göra för att få utrymmet som behövs så bör du kontakta DIF omgående.
Sponsorer i dagens läge kastar inte ut miljoner utan att få något tillbaka. Den tiden är förbi och jag förutsätter att de företag som sponsrar DIF genomför sina egna mätningar av vad dem får ut av sponsorskapet och hela tiden ifrågasätter om det är värt att fortsätta sponsra. Och marknadsavdelningarna som har hand om sådant blir granskade och ifrågasatte av sina chefer om det är värt att lägga ut de pengarna och de vill se mätbara resultat på att de ger företaget något tillbaka. En del företag kräver arrangemang m.m. som är omöjliga på Hovet.
Men du kanske anser att DIF kan strunta i allt sådant, även om det innebär att vi får in mindre pengar i sponsorintäkter?
Vad tror du helt seriöst är mer realistiskt, att få upp stämningen i globen med en snittpublik på 6000 eller att hitta lite utrymme som sponsorerna kan hålla till på inne på Hovet?
Sedan finns det ju lag i elitserien med rätt sunkiga arenor och de verkar kunna få in sponsorpengar i alla fall. Mora verkar i alla fall kunna håva in tillräckligt mycket flis för att konsekvent förstärka sitt lag. Timrå har visserligen byggt om delar av sin arena numer, men jag tvivlar på att de har mer eller bättre utrymmen för sponsorerna än vad som finns att tillgå på Hovet. MIF skall vi väl inte ens tala om.
Jag tror nog inte att så många sponsorer hoppar av om vi skulle flytta samtliga fajter till Hovet, om ens några skulle göra det. Stämningen skulle däremot gå upp flera snäpp med en flytt....
MIF? Sponsorer? Tjae, alla vet nog redan vem Percy är...
Du får inte glömma bort, Kall-El, att Djurgården är den ishockeyförening i sverige som har absolut bästa sponsoravtal och ligger i topp när det gäller just sponsorintäkter. (Informationen kommer direkt från DIF Hockeys kansli).
Varför är det så? Tack vare Globen. En restaurant som är perfekt. Ett närliggande hotell (Ok, det fungerar även för hovet) med hög kvalité. Valhall-området, perfekt! Annexet, underbart! En sådan sponsor som Skoda hade aldrig kunnat ställa ut alla sina bilar under en match om det inte var för Annexet.
Valhall. Det är utrymmet under Globen, kan man säga. Jag vet inte exakt vad som görs där för sponsorerna men fick berättat för mig att det är ett perfekt ställe för DIF att ha aktiviteter med sina sponsorer.
När det gäller oss supportrar. Vi har bevisat förut, om du frågar mig, att publiksiffran inte är så jätteavgörande för om vi kan skapa stämning eller inte. Jag hävdar att det inte behövs 10.000 för att skapa stämning, däremot behöver vi en stor klack (Större än vad den är).
Det är min övertygelse att det är enklare att jobba med marknadsfrågor, få mer folk att gå på hockey, än att försöka bygga till utrymmen för Hovet så att Skoda exempelvis kan ha sin utställning. Det är tyvärr omöjligt...
Du får inte glömma bort, Kall-El, att Djurgården är den ishockeyförening i sverige som har absolut bästa sponsoravtal och ligger i topp när det gäller just sponsorintäkter. (Informationen kommer direkt från DIF Hockeys kansli).
Varför är det så? Tack vare Globen. En restaurant som är perfekt. Ett närliggande hotell (Ok, det fungerar även för hovet) med hög kvalité. Valhall-området, perfekt! Annexet, underbart! En sådan sponsor som Skoda hade aldrig kunnat ställa ut alla sina bilar under en match om det inte var för Annexet.
Valhall. Det är utrymmet under Globen, kan man säga. Jag vet inte exakt vad som görs där för sponsorerna men fick berättat för mig att det är ett perfekt ställe för DIF att ha aktiviteter med sina sponsorer.
När det gäller oss supportrar. Vi har bevisat förut, om du frågar mig, att publiksiffran inte är så jätteavgörande för om vi kan skapa stämning eller inte. Jag hävdar att det inte behövs 10.000 för att skapa stämning, däremot behöver vi en stor klack (Större än vad den är).
Det är min övertygelse att det är enklare att jobba med marknadsfrågor, få mer folk att gå på hockey, än att försöka bygga till utrymmen för Hovet så att Skoda exempelvis kan ha sin utställning. Det är tyvärr omöjligt...
-
ok
Tänkte bara skriva att m,an inte alls behöver vara 10000 för att skapa tryck i globen, för det märkte vi ju mot Frölunda där jag vissa stunder blev jävligt imponerad av trycket.
Det enda som betyder något är att du är där. kom igen stöd Djurgården
Nej, jag är inte köpt av DIF Hockey. Och jodå, dem har gjort massor av fel genom åren och dem kan fortfarande göra många saker mycket bättre.Kall-El skrev:Är du köpt av Djurgården hockey möjligen? I din värld verkar de i alla fall inte kunna göra minsta fel alls.Hr1 skrev:Kall-El skrev:Köper att sponsorerna föredrar Globen, men att intäkterna från sportbaren skulle ha någon större betydelse betvivlar jag starkt.
Precis som andra skrivet här ovan, Globen funkar bra vid fullsatt. Under 10 000 åskådare och arenan är usel inget annat än usel. Frågan man då måste ställa sig är hur ofta man drar över 10k, antagligen kommer inte detta att ske denna säsong över huvud taget, om man bortser från eventuella jippotillställnigar dock och dessa tycker inte jag borde räknas i alla fall.
Det finns därmed två realistiska valmöjligheter;
* Globen som sponsorerna vill, men med det negativa att stämningen uteblir.
* Hovet där det blir bra tryck även då om sponsorerna inte uppskattar arenan lika mycket.
Då får man helt enkelt välja vad man tycker är viktigast. Styrelsen har valt det förstnämnda och då får man ta att stämningen blir kass svårare än så är det inte. Globen går inte att med hjälp av små finjusteringar göras bättre ur stämningssynpunkt. Arenan är helt enkelt för stor och det är på tok för högt i tak för trycket skall infinna sig.
Motfrågan man då måste ställa är om det inte går att göra Hovet mer "tillgängligt" för sponsorer? Sedan kan man ju fråga sig varför sponsorerna är på hockey. Är det för att käka mat och dricka sprit eller är det för att kika på idrott? Och om nu käker är så viktgit, borde det då inte gå att käka på globen för att sedan gå de 25 metrarna som krävs för att ta sig till Hovet?
Vidare gillar inte jag uttalanden i stil med "upp till oss fans" att skapa stämning. Detta är som att skjuta över hela stämningsbortfallet som vårat fel vilket är fullständigt felaktigt. Med tanke på att DIFs snitt legat runt 7500 de senaste 10 åren kan man väl för tusan inte räkna med att det bara skall stiga upp till 10k så där utan vidare.
Vad är lättast att göra kan man ju fråga sig är det att göra Hovet mer sponsorvänligt eller är det att göra Globen mer publikvänligt? Personligen är jag helt övertygad om att det förstnämnda är realistiskt genomförbart, det andra är det inte.
Avslutningsvis tror inte jag att sponsorer kan uppskatta en glob fylld med under 5000 personer oavsett hur bekvämt de än kan sitta mm....
Vem har sagt att sponsorerna hellre vill se på hockey i Globen än Hovet? Väl under matchen bryr dem sig inte om det är Globen eller Hovet som dem sitter i.
Om det går att göra Hovet mer ”tillgängligt” för sponsorer? Fråga DIF, tror du inte att dem har försökt eftersom DIF jämt blir tvingade att spela en massa matcher där, och för att ta i år som exempel, en fjärdedel av alla matcher?
Utrymmet räcker inte till, men har du förslag på hur DIF kan göra för att få utrymmet som behövs så bör du kontakta DIF omgående.
Sponsorer i dagens läge kastar inte ut miljoner utan att få något tillbaka. Den tiden är förbi och jag förutsätter att de företag som sponsrar DIF genomför sina egna mätningar av vad dem får ut av sponsorskapet och hela tiden ifrågasätter om det är värt att fortsätta sponsra. Och marknadsavdelningarna som har hand om sådant blir granskade och ifrågasatte av sina chefer om det är värt att lägga ut de pengarna och de vill se mätbara resultat på att de ger företaget något tillbaka. En del företag kräver arrangemang m.m. som är omöjliga på Hovet.
Men du kanske anser att DIF kan strunta i allt sådant, även om det innebär att vi får in mindre pengar i sponsorintäkter?
Vad tror du helt seriöst är mer realistiskt, att få upp stämningen i globen med en snittpublik på 6000 eller att hitta lite utrymme som sponsorerna kan hålla till på inne på Hovet?
Sedan finns det ju lag i elitserien med rätt sunkiga arenor och de verkar kunna få in sponsorpengar i alla fall. Mora verkar i alla fall kunna håva in tillräckligt mycket flis för att konsekvent förstärka sitt lag. Timrå har visserligen byggt om delar av sin arena numer, men jag tvivlar på att de har mer eller bättre utrymmen för sponsorerna än vad som finns att tillgå på Hovet. MIF skall vi väl inte ens tala om.
Jag tror nog inte att så många sponsorer hoppar av om vi skulle flytta samtliga fajter till Hovet, om ens några skulle göra det. Stämningen skulle däremot gå upp flera snäpp med en flytt....
Jag tror att det är ungefär lika realistiskt att ”hitta lite utrymme på Hovet där sponsorerna kan hålla till på” som att vi får en väldigt bra stämning i Globen med ett snitt på 6000. Du vet väl hur Hovet ser ut, så var någonstans ska DIF hitta det utrymmet?
När det gäller hur mycket sponsorpengar som de olika föreningarna i Elitserien får in så får du gärna visa lite siffror på det. Var ligger DIF någonstans om man jämför med övriga lagen?
Jag vet inte vilka utrymmen många av de nu ombyggda arenorna har för sina sponsorer och därför säger jag inte att dem har bättre eller sämre än vad Hovet har.
Men vilka utrymmen och hur många har Hovet? Och vilka nya skulle DIF kunna hitta på Hovet? Det får du väldigt gärna svara på.
Malmö Isstadion är en tragisk historia, men jag har inte direkt gått och letat efter sponsorutrymmen när jag har varit där, så jag vet fortfarande inte vad det finns för utrymmen som jag inte sett.
Så du tror att sponsorerna, som själva är vinstdrivande företag och antagligen mäter vad dem får för varje krona som dem pumpar in, fortsätter att betala lika mycket i sponsorpengar trots att dem kommer få sämre service, standard, förmåner och avtal med DIF?
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Det enda jag ville få fram med mitt exempel var att klubbar med mindre bra arenor verkar få in rätt bra med sponsorpengar arenorna till trots. Vill man hålla till på en arena så gör man det även om det finns vissa problem med den. Grejen är nog snarast så att det är enklare att jobba mot sponsorerna på Globen och därför föredrar man att lägga matcherna där istället för att slita lite och få till det på Hovet.
Betvivlar alltså starkt att arenan har så stor betydelse för sponosorerna. Tror nog att varumärksvärdet på laget man sponsrar är betydligt viktigare än själva arenan. Sedan spelar ju givetvis roll hur framgångsrikt och bra laget presterar just nu.
Frågan är alltså om man skulle förlora så mycket på en permanent flytt till Hovet. Det finns naturligtvis inga siffror på detta, men högst personligen tror inte jag det ekonomiska bortfallet skulle bli direkt stort. De sportsliga skulle antagligen vinna på en flytt liksom stämningen...
Betvivlar alltså starkt att arenan har så stor betydelse för sponosorerna. Tror nog att varumärksvärdet på laget man sponsrar är betydligt viktigare än själva arenan. Sedan spelar ju givetvis roll hur framgångsrikt och bra laget presterar just nu.
Frågan är alltså om man skulle förlora så mycket på en permanent flytt till Hovet. Det finns naturligtvis inga siffror på detta, men högst personligen tror inte jag det ekonomiska bortfallet skulle bli direkt stort. De sportsliga skulle antagligen vinna på en flytt liksom stämningen...
Ja, självklart får andra lag in ganska bra sponsorpengar, men arenorna till trots? Dem flesta har nya eller ombyggda arenor, och självklart har dem haft en tanke på sponsorer och VIP-ställen när dem byggt om. Tror du att dem varit så korkade och klumpiga att dem inte ordnat till allt sådant på bästa möjliga sätt?Kall-El skrev:Det enda jag ville få fram med mitt exempel var att klubbar med mindre bra arenor verkar få in rätt bra med sponsorpengar arenorna till trots. Vill man hålla till på en arena så gör man det även om det finns vissa problem med den. Grejen är nog snarast så att det är enklare att jobba mot sponsorerna på Globen och därför föredrar man att lägga matcherna där istället för att slita lite och få till det på Hovet.
Självklart kan man hålla fast vid en arena om man vill, men inte till vilket pris som helst. Om du kan visa för DIF hur dem ska lösa ”vissa problem”, för det låter så otroligt enkelt när du beskriver det på det sättet, då lovar jag dig att jag ställer upp på din linje om att spela på Hovet.
Och om DIF sliter lite? Ge gärna ett konkret exempel på hur du menar.
När man väl ser på hockey spelar det ingen roll om man sitter på Hovet eller Globen, men vilka arrangemang man har i samband med hockeyn spelar en enormt stor roll! Nu för tiden är det mer än gratisbiljetter och en middag med en öl eller två för att göra större sponsorer nöjda. Så till skillnad mot dig så tror jag att just kringarrangemangen före, men även under och efter matchen, är en väldigt stor del för större sponsorer.
Jag tror också, till skillnad mot dig, att en permanent flytt till Hovet skulle innebära ett, för DIF Hockey, betydande bortfall rent ekonomiskt. Några exakta siffror finns nog inte, men jag förutsätter att DIF har gjort beräkningar som är baserade på deras siffror genom åren. Självklart tas nog även andra faktorer än sponsorer in bland de beräkningarna.
Mats Sundin - Jävla Svin!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
- fullfartframaat
Jag tycker båda ishallarna e fel...
En Hemma arena för oss Borde Ligga i Djurgårdsland Och Då i samma typ av arena som Färjestad, Modo, Linköping
Men i nuläget får vi acceptera och Nöjja oss med dessa 2
Och då tycker jag Att båda e lika bra....visst det kanske e mer Drag på Hovet. Men om fler DJURGÅRDARE Kmr och tittar på matcherna så skulle Globen funka
En riktig Djurgårds Suporter Stöttar sitt lag i ur och skur och om det kmr ner fler folk till Globen-Hovet Och Stöttar sitt lag kmr klubben snabbare få upp sin ekonomi
En Hemma arena för oss Borde Ligga i Djurgårdsland Och Då i samma typ av arena som Färjestad, Modo, Linköping
Men i nuläget får vi acceptera och Nöjja oss med dessa 2
Och då tycker jag Att båda e lika bra....visst det kanske e mer Drag på Hovet. Men om fler DJURGÅRDARE Kmr och tittar på matcherna så skulle Globen funka
En riktig Djurgårds Suporter Stöttar sitt lag i ur och skur och om det kmr ner fler folk till Globen-Hovet Och Stöttar sitt lag kmr klubben snabbare få upp sin ekonomi

-
Så alla DIF-spelare som drar till NHL är svin?fullfartframaat skrev:Nisse Ekman - jävla svin.
Om nu Sundin är en svikare som drog till NHL så är väl Nisse det också?Man ska väl vara konsekvent?
Tjena, glöm ditt DIF-hjärta då, DIF e faktiskt en av Sveriges bästa klubbar på att exportera till NHL. Var stolt att vi har spelare som lyckas istället!
Saknar Kung Wikegård!
- fullfartframaat
hOVet är givet vårt bästa alternativ !
Visst förstår jag att DIF tycker det är viktigt med snygga sponsorloger etc men när det inte är något liv på läktaren, spelet fungerar inte och allmänt dåligt surr runt DIF så kan det inte spela någon roll... Nej jag tror att det är bättre att visa sponsorerna hur hOvet ser ut.. även om vi bara är 4-500 där så är det halvfullt istället för ca 1/3 -fullt i globen. Klacken hörs bättre även om den inte är stor... gamla JK-rävar går hellre till hOvet och snart har vi det drag vi vill ha. Och Nej det är inte upp till oss nu Micke ! det är upp till DIF att visa genom sitt spel att de vill ha oss kvar/ tillbaka !
Gör om globen till en stor infartsparkering och lira matcherna i hOvet !
Visst förstår jag att DIF tycker det är viktigt med snygga sponsorloger etc men när det inte är något liv på läktaren, spelet fungerar inte och allmänt dåligt surr runt DIF så kan det inte spela någon roll... Nej jag tror att det är bättre att visa sponsorerna hur hOvet ser ut.. även om vi bara är 4-500 där så är det halvfullt istället för ca 1/3 -fullt i globen. Klacken hörs bättre även om den inte är stor... gamla JK-rävar går hellre till hOvet och snart har vi det drag vi vill ha. Och Nej det är inte upp till oss nu Micke ! det är upp till DIF att visa genom sitt spel att de vill ha oss kvar/ tillbaka !
Gör om globen till en stor infartsparkering och lira matcherna i hOvet !