Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
David1891
Säsongskort: Ja

Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av David1891 »

pulverapa skrev:DFG håller väl till mest på sittplats?
Inte senaste derbyt om jag minns rätt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Metal Machine

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Metal Machine »

sensei skrev:... annat än att relationen till DIF Hockey under ganska överskådlig framtid är förstörd.
Frågan är vems fel detta i så fall är och vad vi gör för att förhindra att den situationen uppstår.

Jag finner det förresten ganska besynnerligt att derby ett och två, som var förhållandevis lugna, kom att likställas med det tredje derbyt, som urartade på riktigt. Det första derbyt innehöll, mig veterligen, två oacceptabla incidenter. Den ena i form av att en grupp Djurgårdare vandrade över mot AIK-klacken (tydligen ska de ha blivit provocerade dessförinnan), troligen i syfte att söka bråk. Det ska dock sägas att inget bråk uppstod i samband med den här händelsen och att inga poliser behövdes för att lugna situationen. Den andra incidenten var bengalen, som kastades in straxt före matchstart.

Det ska givetvis inte få gå till på ovan beskriva sätt, men i jämförelse med det som skedde under det tredje derbyt ter sig ovanstående som tämligen oförargligt. Det som emellertid gör mig mest konfunderad är hur derby två konsekvent, ända sedan derby tre, har omnämnts i samma kontext som de övriga dito. Jag kan nämligen inte erinra mig att det i efterhand har framkommit några uppgifter som motiverar detta.

Men viktigast av allt är ändå att påminna sig om det faktum att derby fyra, fem, sex och sju fortlöpte utan större incidenter.Trots detta valde alltså polisen en hårdare linje. Frågan man naturligtvis ställer sig då är: Varför?
Användarvisningsbild
Jonas1891

Inlägg av Jonas1891 »

Att gå eller inte gå på derbyt det är frågan!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra men det lutar åt att jag ser matchen på tv istället och stöttar Järnkaminerna, protesterar mot hur polisen har betett sig. Och mot att DIF inte vågar stå på vår sida och starkt kritisera polisen.

Samtidigt så vill jag stötta DIF i den här krisen men ärligt talat så känner jag mig inte längre trygg på derbyna längre. Det lär ju bli bråk mot poliserna även denna gång och de lär veva med sina batonger åt alla håll.
FredrikH
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av FredrikH »

Jonas1891 skrev:Att gå eller inte gå på derbyt det är frågan!
För att ta beslutet bör man ställa sig frågorna: Vill jag ge DIF stöd på lång eller kort sikt? Vill jag visa mitt stöd till mina djurgårdsvänner som blivit brutalt misshandlade?. Är svaret att man vill DIF gott på längre sikt och att man har hjärta nog att ställa sig på supportrarnas sida stannar man hemma.

Är det så att det är viktigare att ge Fimpen en hyllningssång för att sen gå hem och chansa på att DIF finns kvar som ett elitlag med Sveriges bästa supportrar om 3år och vill pissa på övriga i djurgårdsfamiljen så går man på matchen.

För mig är valet enkelt.
Pogue Mahone

Inlägg av Pogue Mahone »

Även om man stöttar bojkotten kan man fortfarande gå på matchen, nu vet jag dock inte om det finns biljetter kvar.
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Användarvisningsbild
Tessan
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tessan »

Vet inte heller hur jag ska göra. Viktigaste matchen på decennier och leder en bojkottning till någonting?

Förmodligen stannar jag hemma och tuggar nagelband men jag måste säga att jag är kluven...
Användarvisningsbild
JohanPez

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JohanPez »

Egentligen förstår jag inte problemet riktigt.. Klacken är ju en klack för att de som står i klacken har gjort det till vad det är. Man slutar ju inte ha förmågan att sjunga osv bara för att man ställer sig på en annan sektion.
Har man ett par klickar med klackfolk utspritt på sittplats kan det ju dessutom föra med sig att övriga sittplats hakar på mer och att man kanske kommer närmre den läktarprestation som genomfördes på mer eller mindre alla sektioner i K6 förra säsongen. Vore inte dumt!
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

FredrikH skrev:
Jonas1891 skrev:Att gå eller inte gå på derbyt det är frågan!
För att ta beslutet bör man ställa sig frågorna: Vill jag ge DIF stöd på lång eller kort sikt? Vill jag visa mitt stöd till mina djurgårdsvänner som blivit brutalt misshandlade?. Är svaret att man vill DIF gott på längre sikt och att man har hjärta nog att ställa sig på supportrarnas sida stannar man hemma.

Är det så att det är viktigare att ge Fimpen en hyllningssång för att sen gå hem och chansa på att DIF finns kvar som ett elitlag med Sveriges bästa supportrar om 3år och vill pissa på övriga i djurgårdsfamiljen så går man på matchen.

För mig är valet enkelt.
Visa samma respekt och hänsyn som du kräver av andra. Jag förstår bojkotten och dess syfte och ställer mig till stor del bakom den, jag tycker dock timingen är illa vald. Personligen kommer jag gå på matchen och stötta laget (inte i klacken) och jag tänker inte acceptera att du menar att vi som går på matchen pissar på andra djurgårdare. Gör ditt val men sitt för i helvete inte och tryck ner dina åsikter i halsen på andra! Vem fan tror du att du är?!
Lycka är att vara djurgårdare
FredrikH

Inlägg av FredrikH »

Rash skrev:Visa samma respekt och hänsyn som du kräver av andra. Jag förstår bojkotten och dess syfte och ställer mig till stor del bakom den, jag tycker dock timingen är illa vald. Personligen kommer jag gå på matchen och stötta laget (inte i klacken) och jag tänker inte acceptera att du menar att vi som går på matchen pissar på andra djurgårdare. Gör ditt val men sitt för i helvete inte och tryck ner dina åsikter i halsen på andra! Vem fan tror du att du är?!
Du behöver inte ta i så att du skiter på dig, lugna dig lite.

Jag skrev längst ned på mitt inlägg att det endast var mina åsikter men valde att ta bort dem eftersom att det är så glasklart att det jag skriver är just min alldeles egna åsikter. Möjligt att jag gjorde det lite väl svart eller vitt men det var ett aktivt val. På det här forumet är allt just svart, eller vitt.

Jag trycker inte ned min åsikt i halsen på andra, det är ren och skär lögn! Jag var tydlig med att det fanns två alternativ och för mig var valet enkelt. Jag tycker att man visar brist på solidaritet om man väljer att ställa sig i klacken imorgon. Det är min åsikt och den kan du inte ta ifrån mig.

Att jag inte visar respekt och hänsyn till dem som inte delar min åsikt är även den en lögn som du väljer att inleda ditt inlägg med. Inte någonstans nämnde jag att ena valet var fel utan snarare tvärtom. Jag förklarade att det fanns två alternativ, även om dem båda såklart var vinklade av min åsikt (med det är ju trotsa allt ett diskussionsforum, eller hur!?).
Pogue Mahone

Inlägg av Pogue Mahone »

Gå på matchen, sjung, drick och umgås med dina kompisar det kommer iaf jag göra men jag kommer aldrig ställa mig på klacksektionen

Det är för många som jag känner och som jag träffat på alla möjliga bortaresor både inom fotbollen och hockeyn som blivit så illa behandlade att det skulle kännas som ett svek om jag ställde mig på ståplats när de bojkottar efter den behandlingen de fått.

Jag är inte den personen, är du?
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Aggie_66

Inlägg av Aggie_66 »

Jag hoppas nu att alla visar alla respekt - både de som är för en bojkott och emot en bojkott.

Jag förstår att de som har bekanta eller som själva blivit utsatta för felaktig behandling både av OV, DIF och polisen agerar utifrån detta.

Jag förstår också att de som inte har sett eller upplevt något själv utan bara läst vad som skrivits på forum och i media kanske väljer att agera annorlunda.

Personligen har jag själv bara sett det som hände inne på klacksektion senaste derbyt och jag tycker inte polisen hade rätt att slå oskyldiga med batonger eller spruta ner dem med pepparspray. Jag tycker samtidigt inte att klacken gjorde rätt som försökte fösa ut poliserna. Man får tycka vad man vill om utifall de hade på läktaren att göra eller inte men att hindra polisens arbete anses som uppvigling i lagens mening och då har polisen tyvärr rätt att ingripa.

Jag tycker att det är synd att det har blivit så här och jag kommer att sakna klacken ikväll då jag tycker att de tillför väldigt mycket till matchen. Jag hoppas att bojkotten ger den effekt som de som väljer att stödja den efterfrågar. Jag hoppas också att de som väljer att gå på matchen gör sitt allra bästa för att hjälpa Djurgården att ta tre poäng.

I mina ögon är alla Djurgårdare och alla har rätt att göra sina egna val.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

FredrikH skrev:
Rash skrev:Visa samma respekt och hänsyn som du kräver av andra. Jag förstår bojkotten och dess syfte och ställer mig till stor del bakom den, jag tycker dock timingen är illa vald. Personligen kommer jag gå på matchen och stötta laget (inte i klacken) och jag tänker inte acceptera att du menar att vi som går på matchen pissar på andra djurgårdare. Gör ditt val men sitt för i helvete inte och tryck ner dina åsikter i halsen på andra! Vem fan tror du att du är?!
Du behöver inte ta i så att du skiter på dig, lugna dig lite.

Jag skrev längst ned på mitt inlägg att det endast var mina åsikter men valde att ta bort dem eftersom att det är så glasklart att det jag skriver är just min alldeles egna åsikter. Möjligt att jag gjorde det lite väl svart eller vitt men det var ett aktivt val. På det här forumet är allt just svart, eller vitt.

Jag trycker inte ned min åsikt i halsen på andra, det är ren och skär lögn! Jag var tydlig med att det fanns två alternativ och för mig var valet enkelt. Jag tycker att man visar brist på solidaritet om man väljer att ställa sig i klacken imorgon. Det är min åsikt och den kan du inte ta ifrån mig.

Att jag inte visar respekt och hänsyn till dem som inte delar min åsikt är även den en lögn som du väljer att inleda ditt inlägg med. Inte någonstans nämnde jag att ena valet var fel utan snarare tvärtom. Jag förklarade att det fanns två alternativ, även om dem båda såklart var vinklade av min åsikt (med det är ju trotsa allt ett diskussionsforum, eller hur!?).
Om du menar en sak, låt gärna det stå kvar. Visst, vi är djurgårdare, men vi är inte tankeläsare.
Att påstå att folk pissar på andra genom att de gör ett eller annat val ÄR respektlöst och det är min åsikt, inte lögn. Jag vill inte bli kategoriserad som en person som pissar på andra, allra helst andra djurgårdare.

Och ja, jag tar i. Vad jag vet så har minst två personer få ta emot hot för att de tycker bojkotten är fel så jag blir väldigt allergisk mot dina alternativ.
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Vilken bra protest! Polisen vet nog inte vad de ska ta sig till över denna aktion. Eller...?
Det är bara fel part som drabbas av protesten. Polisen jublar ju över detta.
Nä, gör en ordentlig protest istället. Det här är knappt treåringstaktik.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

mforce skrev:Vilken bra protest! Polisen vet nog inte vad de ska ta sig till över denna aktion. Eller...?
Varför är det "treåringstaktik"?

Både tv & tidningar (media) har uppmärksammat denna protest och det är väl precis vad som vill uppnås, att folk får svar på varför, och att folk får se hur tråkig en hockeymatch blir utan klackar.
sleepy

Inlägg av sleepy »

mforce skrev:Vilken bra protest! Polisen vet nog inte vad de ska ta sig till över denna aktion. Eller...?
Protesten har ju redan nu uppnått sitt syfte med råge, dvs att lyfta debatten och belysa polisens mycket tveksamma metoder. Under 45 minuter morgontv så har nyheter om derbybojkotten körts tre gånger, och där har Dan framfört mycket bra åsikter om situationen. Det hade aldrig hänt utan denna protest. Polisen jublar knappast över att deras metoder granskas av media och de drygt 800 JO-anmälningar.

Nu är det viktigt att protesten genomförs på ett värdigt och tydligt sätt för att visa hur tråkig hockeyupplevelsen är utan en levande supporterkultur. En tom klacksektion ikväll är mycket viktig för vår klubbs framtid!
11433 - Sektion 210
Skriv svar