Hovet eller Globen?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Hovet eller globen?

Omröstningen slutade 2006-12-09 13:03:16

Hovet
47
71%
Globen
19
29%

Antal röster: 66

Användarvisningsbild
Lurre

Hovet eller Globen?

Inlägg av Lurre »

Det blir ju mycket bättre stämmning på hovet ..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hovet är givet..
Renovera upp arenan så kan Djurgårn köpa den sen
Adam Blomster

Inlägg av Adam Blomster »

De klart att Hovet e bäst!, vi får aldrig stämmning i Globen och det är PINSAMT tyst om man kollar matcher på tvn, är sämst i Elitserien på att ragga publik, varför ska vi då spela i Sveriges största Ishall :shock:
"Well, I got this guitar and I learned how to make it talk"- The boss 1975 Thunder road
Kylskåp

Inlägg av Kylskåp »

Självklart Hovet. Den är stämningsmässigt överlägsen och vi fyller inte över Hovets 8000 personer mer än två gånger per år så Hovet känns gjuten.
Användarvisningsbild
Jordan
Kontakt:

Inlägg av Jordan »

Fullsatt Globen slår allt, men det tråkiga är att det inte händer så ofta.
Vi är med er - överallt
Vi är med er - överallt
Vi är med er - överallt
Åhh åhh - Djurgår´n

Djurgårdens IF - Mesta Mästarna
1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959
1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983 - 1989
1990 - 1991 - 2000 - 2001
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jag la min röst på globen och tänker lite mer längre än enbart stämningen.

När det gäller stämningen så är det upp till oss supportrar att göra något åt det. DIF Hockey har gjort grymt mycket tillsammans med JK, så det är väldigt mycket upp till oss själva.

Andra aspekter till att jag lade rösten på Globen är den ekonomiska biten. Det kostar lika mycket att spela på Globen och det inbjuder till mer inkomster i form av sponsorplatser, bra sponsorarrangemang, sportbaren och så vidare...

Skulle vi göra något åt Hovet så att allting blir bra där också så skulle jag lätt lägga rösten på Hovet.
Användarvisningsbild
tdk
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av tdk »

Jag tycker man ska ha hovet som huvudarena och sen under slutspel så kanske man kan använda globen.
Adam Blomster

Inlägg av Adam Blomster »

Hyr vi inte båda hallarna?

Isåfall lär det vara dyrare att hyra globen, alltså är det totalt bortkastade pengar att hyra globen :shock:
"Well, I got this guitar and I learned how to make it talk"- The boss 1975 Thunder road
Kojak

Inlägg av Kojak »

Folk har tydligen svårt att läsa trådarna innan man skriver i dem.

Men jag upprepar: NEJ, det kostar inte mer att hyra globen. Hyran är densamma (100 000 kronor per match, 2.8 miljoner kronor per säsong)!

Och eftersom Globen är en bättre arena för sponsorarrangemang, sportbaren (där DIF får provision för det som säljs) och diverse andra saker så gör det i det stora hela Globen till en bättre arena.

Det är upp till oss supportrar att komma på matcherna!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Köper att sponsorerna föredrar Globen, men att intäkterna från sportbaren skulle ha någon större betydelse betvivlar jag starkt.

Precis som andra skrivet här ovan, Globen funkar bra vid fullsatt. Under 10 000 åskådare och arenan är usel inget annat än usel. Frågan man då måste ställa sig är hur ofta man drar över 10k, antagligen kommer inte detta att ske denna säsong över huvud taget, om man bortser från eventuella jippotillställnigar dock och dessa tycker inte jag borde räknas i alla fall.

Det finns därmed två realistiska valmöjligheter;

* Globen som sponsorerna vill, men med det negativa att stämningen uteblir.

* Hovet där det blir bra tryck även då om sponsorerna inte uppskattar arenan lika mycket.

Då får man helt enkelt välja vad man tycker är viktigast. Styrelsen har valt det förstnämnda och då får man ta att stämningen blir kass svårare än så är det inte. Globen går inte att med hjälp av små finjusteringar göras bättre ur stämningssynpunkt. Arenan är helt enkelt för stor och det är på tok för högt i tak för trycket skall infinna sig.

Motfrågan man då måste ställa är om det inte går att göra Hovet mer "tillgängligt" för sponsorer? Sedan kan man ju fråga sig varför sponsorerna är på hockey. Är det för att käka mat och dricka sprit eller är det för att kika på idrott? Och om nu käker är så viktgit, borde det då inte gå att käka på globen för att sedan gå de 25 metrarna som krävs för att ta sig till Hovet?

Vidare gillar inte jag uttalanden i stil med "upp till oss fans" att skapa stämning. Detta är som att skjuta över hela stämningsbortfallet som vårat fel vilket är fullständigt felaktigt. Med tanke på att DIFs snitt legat runt 7500 de senaste 10 åren kan man väl för tusan inte räkna med att det bara skall stiga upp till 10k så där utan vidare.

Vad är lättast att göra kan man ju fråga sig är det att göra Hovet mer sponsorvänligt eller är det att göra Globen mer publikvänligt? Personligen är jag helt övertygad om att det förstnämnda är realistiskt genomförbart, det andra är det inte.

Avslutningsvis tror inte jag att sponsorer kan uppskatta en glob fylld med under 5000 personer oavsett hur bekvämt de än kan sitta mm....
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Kall-El skrev:Köper att sponsorerna föredrar Globen, men att intäkterna från sportbaren skulle ha någon större betydelse betvivlar jag starkt.
Detta tjänar DIF Hockey i Sportbaren:
1,50/läsk innan match och efter match
2,50/läsk under match
2,90/öl innan och efter match
4,90/öl under match
5,50/Mariestad hela kvällen

Har inte koll på mat och sprit-priserna, men även där får DIF in 10% av försäljningen.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ganska intressanta siffror, motfrågan man genast blir nyfiken på är ju hur mycket det säljs i snitt under en vanlig elitmatch?

Jag tror alltså inte att det blir några större summor totalt sett.

Det siffrorna däremot tydligt visar är ju vad man skulle kunna dra in om man skötte hela försäljningen själva, men det är ju en helt annan historia...
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hr1 »

Kall-El skrev:Köper att sponsorerna föredrar Globen, men att intäkterna från sportbaren skulle ha någon större betydelse betvivlar jag starkt.

Precis som andra skrivet här ovan, Globen funkar bra vid fullsatt. Under 10 000 åskådare och arenan är usel inget annat än usel. Frågan man då måste ställa sig är hur ofta man drar över 10k, antagligen kommer inte detta att ske denna säsong över huvud taget, om man bortser från eventuella jippotillställnigar dock och dessa tycker inte jag borde räknas i alla fall.

Det finns därmed två realistiska valmöjligheter;

* Globen som sponsorerna vill, men med det negativa att stämningen uteblir.

* Hovet där det blir bra tryck även då om sponsorerna inte uppskattar arenan lika mycket.

Då får man helt enkelt välja vad man tycker är viktigast. Styrelsen har valt det förstnämnda och då får man ta att stämningen blir kass svårare än så är det inte. Globen går inte att med hjälp av små finjusteringar göras bättre ur stämningssynpunkt. Arenan är helt enkelt för stor och det är på tok för högt i tak för trycket skall infinna sig.

Motfrågan man då måste ställa är om det inte går att göra Hovet mer "tillgängligt" för sponsorer? Sedan kan man ju fråga sig varför sponsorerna är på hockey. Är det för att käka mat och dricka sprit eller är det för att kika på idrott? Och om nu käker är så viktgit, borde det då inte gå att käka på globen för att sedan gå de 25 metrarna som krävs för att ta sig till Hovet?

Vidare gillar inte jag uttalanden i stil med "upp till oss fans" att skapa stämning. Detta är som att skjuta över hela stämningsbortfallet som vårat fel vilket är fullständigt felaktigt. Med tanke på att DIFs snitt legat runt 7500 de senaste 10 åren kan man väl för tusan inte räkna med att det bara skall stiga upp till 10k så där utan vidare.

Vad är lättast att göra kan man ju fråga sig är det att göra Hovet mer sponsorvänligt eller är det att göra Globen mer publikvänligt? Personligen är jag helt övertygad om att det förstnämnda är realistiskt genomförbart, det andra är det inte.

Avslutningsvis tror inte jag att sponsorer kan uppskatta en glob fylld med under 5000 personer oavsett hur bekvämt de än kan sitta mm....

Vem har sagt att sponsorerna hellre vill se på hockey i Globen än Hovet? Väl under matchen bryr dem sig inte om det är Globen eller Hovet som dem sitter i.

Om det går att göra Hovet mer ”tillgängligt” för sponsorer? Fråga DIF, tror du inte att dem har försökt eftersom DIF jämt blir tvingade att spela en massa matcher där, och för att ta i år som exempel, en fjärdedel av alla matcher?
Utrymmet räcker inte till, men har du förslag på hur DIF kan göra för att få utrymmet som behövs så bör du kontakta DIF omgående.

Sponsorer i dagens läge kastar inte ut miljoner utan att få något tillbaka. Den tiden är förbi och jag förutsätter att de företag som sponsrar DIF genomför sina egna mätningar av vad dem får ut av sponsorskapet och hela tiden ifrågasätter om det är värt att fortsätta sponsra. Och marknadsavdelningarna som har hand om sådant blir granskade och ifrågasatte av sina chefer om det är värt att lägga ut de pengarna och de vill se mätbara resultat på att de ger företaget något tillbaka. En del företag kräver arrangemang m.m. som är omöjliga på Hovet.

Men du kanske anser att DIF kan strunta i allt sådant, även om det innebär att vi får in mindre pengar i sponsorintäkter?
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Kall-El skrev:Ganska intressanta siffror, motfrågan man genast blir nyfiken på är ju hur mycket det säljs i snitt under en vanlig elitmatch?

Jag tror alltså inte att det blir några större summor totalt sett.

Det siffrorna däremot tydligt visar är ju vad man skulle kunna dra in om man skötte hela försäljningen själva, men det är ju en helt annan historia...
Skillnaden är den att DIF vet vad de får per produkt, Sportbaren tjänar mindre per produkt ju färre som handlar.

Räkna på ett kompisgäng som kommer till Sportbaren kl 17 (4 pers):
Innan match dricker de två öl var och käkar för 65 kr/pers. I varje periodpaus dricker de en öl var och efter matchen stannar de och tar en öl var till.

2,90 X 12 = 34,80
6,50 X 4 = 26
4,90 X 8 = 39,20
SUMMA: 100

Samma procedur 28 matcher och kompisgänget har i Sportbaren sett till att DIF Hockey fått 2800 kronor.

Kan tyckas lite, men många bäckar små....
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Jag tror det talar för sig självt att Djurgården kommer få svårt med att fylla Globen (eller ens komma över 10.000) vilket krävs för att generera ett bra tryck i den arenan. 7000 i Hovet ger ju andra förutsättningar.
Skriv svar