Absolut men undvik klacksektionen bara? eller vart det alldeles för mkt begärt för att visa respekt åt alla de som blivit så sjukt illa behandlade?pulverapa skrev:De som är medlemmar i JK kan väl bojkotta så kan resten som inte är med i JK gå på matchen?
Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Klacktråden - Järnkaminerna
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Absolut, händer det inte mig så existerar något våld inte. Om det nu inte handlar om huliganer förstås, det händer mig hela tiden, även fast det inte existerar något våld.Pogue Mahone skrev:Absolut men undvik klacksektionen bara? eller vart det alldeles för mkt begärt för att visa respekt åt alla de som blivit så sjukt illa behandlade?pulverapa skrev:De som är medlemmar i JK kan väl bojkotta så kan resten som inte är med i JK gå på matchen?

-
Att ställa sig i klacken mot AIK är bara ett sätt att skjuta problemet framför sig.
Det är dags att visa vad som kan accepteras och inte. Vi stannar inte hemma för att det är roligt eller för att äta nudlar utan det handlar om civilkurage och respekt mot de drabbade på det senaste derbyt.
Den här gången kommer grabbarna ute på isen drabbas av det, sist var det vi som drabbades.
Har dessutom hört poliser som varit på plats som tycker att sina kollegor uppträtt regelvidrigt.
Stora interna diskussioner i polisleden.
Det är dags att visa vad som kan accepteras och inte. Vi stannar inte hemma för att det är roligt eller för att äta nudlar utan det handlar om civilkurage och respekt mot de drabbade på det senaste derbyt.
Den här gången kommer grabbarna ute på isen drabbas av det, sist var det vi som drabbades.
Har dessutom hört poliser som varit på plats som tycker att sina kollegor uppträtt regelvidrigt.
-
Harold Camping skrev:Att ställa sig i klacken mot AIK är bara ett sätt att skjuta problemet framför sig.
Vart hör man om att det förs stora diskussioner i polisleden om deras agerande?

- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Borde inte långsidorna också för evigt vara bojkottade? När rusningar och annat stök har skett så får barnfamiljer fly hals över huvud. JK må ha försökt få bort "elementen", men ändå är det samma trötta visa derby efter derby. Ibland mer, ibland mindre.Pogue Mahone skrev:Absolut men undvik klacksektionen bara? eller vart det alldeles för mkt begärt för att visa respekt åt alla de som blivit så sjukt illa behandlade?pulverapa skrev:De som är medlemmar i JK kan väl bojkotta så kan resten som inte är med i JK gå på matchen?
Jag är så jäkla less på allt jävulskap. Derbyn borde vara festliga tillställningar med partystämning, fester, liveband, god mat, high fives, öl och hög intensitet på både läktare och isen.
Men inte då, det ska vara jävulskap istället. Stök från "elementen" i första hand, och nu från vissa inom polisen som är alldeles för övertaggade i sin nolltolerans och hittar därefter på idiotiska svepskäl för att få utlopp för sin aggressivitet.
Självrannsakan borde ligga högt på agendan inom både JK och aiks motsvarigheter. Och i de fall deras medlemmar har blivit oskyldigt drabbade -- stötta och agera! Men inte mot föreningarna, de är oskyldiga i sammanhanget.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Man kan väl gissa att de diskuterar mycket internt, på samma sätt som vi supportrar gör? Känns väl inte som att man behöver en trovärdig källa för ett sånt påstående...
Tror det viktigaste i den här frågan är att poliserna själva säger till sin kollega att det inte är okej att slå på folk som ligger ner, på sjuåringar eller med batongen åt fel håll. På samma sätt måste vi supportrar börja ta ett steg bakåt när vi märker att någon uppenbarligen enbart där för att slåss med polisen. Jag tror att det är det enda sättet att gå tillväga, ingen slipsnisse kommer kunna ändra på det med lagändringar, nolltolerans eller hårdare taktik.
Alla måste ta sitt ansvar som individ för att nå framgång som ett kollektiv.
Tror det viktigaste i den här frågan är att poliserna själva säger till sin kollega att det inte är okej att slå på folk som ligger ner, på sjuåringar eller med batongen åt fel håll. På samma sätt måste vi supportrar börja ta ett steg bakåt när vi märker att någon uppenbarligen enbart där för att slåss med polisen. Jag tror att det är det enda sättet att gå tillväga, ingen slipsnisse kommer kunna ändra på det med lagändringar, nolltolerans eller hårdare taktik.
Alla måste ta sitt ansvar som individ för att nå framgång som ett kollektiv.
Senast redigerad av Heaty den 2012-02-15 19:28:21, redigerad totalt 1 gånger.
Hur många "rusningar" har skett sedan vallgravarna infördes? Hur mycket stök inne i och i direkt anslutning till Globen har det varit sedan 22/12 -10 Aik- och DIF-supportrar emellan? Polisbevakningen är helt jävla oproportionerlig sett till möjligheterna för supportrarna att komma åt varandra och de ordningsstörningar som sker.sensei skrev:När rusningar och annat stök har skett så får barnfamiljer fly hals över huvud.
Inte för att jag på något sätt försvarar det som hände innan derby ett och under derby tre förra säsongen, men jag tycker att formuleringen "fly hals över huvud" är lite väl skarp. Ingen är så jävla dum att de vill spöa på småbarn och sättet du uttryckte dig på tolkar jag som att de verkligen sprang för fulla muggar. Det är inget jag kan se på bilderna från matcherna.
Sjunga högt och dricka bärs,
ta guldet ingen pärs
ta guldet ingen pärs
- -daniel-
Men jag förstår inte riktigt, har väl inte varit en enda incident sen "vallgravarna" sattes upp efter 2010/12/22? Eller har jag missat något?sensei skrev:Borde inte långsidorna också för evigt vara bojkottade? När rusningar och annat stök har skett så får barnfamiljer fly hals över huvud. JK må ha försökt få bort "elementen", men ändå är det samma trötta visa derby efter derby. Ibland mer, ibland mindre.Pogue Mahone skrev:Absolut men undvik klacksektionen bara? eller vart det alldeles för mkt begärt för att visa respekt åt alla de som blivit så sjukt illa behandlade?pulverapa skrev:De som är medlemmar i JK kan väl bojkotta så kan resten som inte är med i JK gå på matchen?
Jag försöker långt i från försvara de trähattar som har en historia av att vara stökiga, men jag är under den uppfattningen att det varit oerhört lugna derbyn sen det där tråkiga julderbyt. Att polismyndigheten nu väljer att hetsa genom deras något provokativa agerande tjänar inte en jävel på (mer än myndigheterna själva som kan dra in mer pengar från klubbarna eftersom de själva helt & hållet avgör hur många poliser som måste finnas på plats).
JK's bojkott är en protest och manifestation mot polismyndigheten och deras generella syn på sportsupportrar i första hand, mot Djurgården Hockey's flathet i andra hand, och mot enskilda våldsverkare inom poliskåren i tredje hand.
Antingen håller man med JK att det finns ett attitydproblem från myndigheternas håll, eller så gör man det inte. Alldeles oavsett så borde man kunna visa sig vara så pass solidarisk att man väljer att sätta sig ner på sittplats i Globen på torsdag.
-
Det är inte JK's uppgift att slänga ut huliganerna. Att jämföra JK's skyldigheter med polisens blir så fel.
Några jag tror kan tjäna på polisens agerande är huliganerna som jag tror kan få lättare att rekrytera nytt folk.
Några jag tror kan tjäna på polisens agerande är huliganerna som jag tror kan få lättare att rekrytera nytt folk.
Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna
Derbyt 22 december 2010 fanns det vallgravar på.soundboy skrev:Hur många "rusningar" har skett sedan vallgravarna infördes? Hur mycket stök inne i och i direkt anslutning till Globen har det varit sedan 22/12 -10 Aik- och DIF-supportrar emellan? Polisbevakningen är helt jävla oproportionerlig sett till möjligheterna för supportrarna att komma åt varandra och de ordningsstörningar som sker.sensei skrev:När rusningar och annat stök har skett så får barnfamiljer fly hals över huvud.
Inte för att jag på något sätt försvarar det som hände innan derby ett och under derby tre förra säsongen, men jag tycker att formuleringen "fly hals över huvud" är lite väl skarp. Ingen är så jävla dum att de vill spöa på småbarn och sättet du uttryckte dig på tolkar jag som att de verkligen sprang för fulla muggar. Det är inget jag kan se på bilderna från matcherna.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nej, däremot fanns det ett skynke över en halv sektion både bredvid DIF-klacken och Aik-klacken. Det visade sig inte vara tillräckligt...pulverapa skrev:Derbyt 22 december 2010 fanns det vallgravar på.soundboy skrev:Hur många "rusningar" har skett sedan vallgravarna infördes? Hur mycket stök inne i och i direkt anslutning till Globen har det varit sedan 22/12 -10 Aik- och DIF-supportrar emellan? Polisbevakningen är helt jävla oproportionerlig sett till möjligheterna för supportrarna att komma åt varandra och de ordningsstörningar som sker.sensei skrev:När rusningar och annat stök har skett så får barnfamiljer fly hals över huvud.
Senast redigerad av soundboy den 2012-02-14 16:21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Sjunga högt och dricka bärs,
ta guldet ingen pärs
ta guldet ingen pärs
- SirDIFalot
Eh...? Ljug inte.pulverapa skrev:Derbyt 22 december 2010 fanns det vallgravar på.soundboy skrev:Hur många "rusningar" har skett sedan vallgravarna infördes? Hur mycket stök inne i och i direkt anslutning till Globen har det varit sedan 22/12 -10 Aik- och DIF-supportrar emellan? Polisbevakningen är helt jävla oproportionerlig sett till möjligheterna för supportrarna att komma åt varandra och de ordningsstörningar som sker.sensei skrev:När rusningar och annat stök har skett så får barnfamiljer fly hals över huvud.
http://www.youtube.com/watch?v=V1ePn7TseF8
Expert.
Det känns som om debatten håller en betydligt högre nivå nu än tidigare och nu är väl alla mer eller mindre överens i alla frågor.
Nu önskar man att polisen under derbyn jobbar på ett bättre sätt och verkligen lyssnar på DIF:s önskemål. DIF vet nog vad som behöver förbättras.
Sen hoppas man också att JK i framtiden fördömer våld och inkastade föremål från klacken. Det krävs tydligt avståndstagande i form av skrivelser på hemsidan samt bättre snack under matcher.
Vill JK ställa krav på DIF bör man kunna uppfylla samma krav när felet har begåtts på JK:s hemmaplan.
Nu önskar man att polisen under derbyn jobbar på ett bättre sätt och verkligen lyssnar på DIF:s önskemål. DIF vet nog vad som behöver förbättras.
Sen hoppas man också att JK i framtiden fördömer våld och inkastade föremål från klacken. Det krävs tydligt avståndstagande i form av skrivelser på hemsidan samt bättre snack under matcher.
Vill JK ställa krav på DIF bör man kunna uppfylla samma krav när felet har begåtts på JK:s hemmaplan.
Vad är det som skulle bli bättre vid en lyckad manifestation? Låt säga att Djurgården Hockey svänger helt och går armkrok med fansen och fördömer polisen hårt. Kommer polisen att helt byta strategi och hålla sig ur vägen då eller skulle de hålla fast vid vid sitt nuvarande arbetssätt, lyssna ännu mindre på klubben och öka mängden poliser för att samarbetspartnern är opålitlig.SirDIFalot skrev:De som går på derbyt skadar DIF i det långa loppet. Förstår man inte det vet jag inte vad man ska säga...
Jag saknar idéer från JK och klacken i övrigt för hur man ska komma till rätta med de problem som trots allt existerar. Känslan jag får är att en förhärskande åsikt är att låta bli att göra något åt problemen för att det blir för jobbigt att ta de konflikterna. Åsikten att man alltid står upp för en annan djurgårdare gör att många hamnar på huliganernas sida när det hettar till. Nu när polisen valt nolltolerans måste även de mindre problemen lösas. Om det är Djurgården Hockey, JK eller någon annan som står för lösningen är väl mindre viktigt men om det inte sker kommer polisen att fortsätta göra det på sitt sätt.
Klacktråden - Järnkaminerna
Här har vi väl civilkurage om något att tala om. Klart det inte är JKs uppgift att hantera strulpellar men då de i ligger i deras högsta möjliga intresse att det ska vara god stämning ska man ju agera därefter. Som grupp, eftersom rösten blir starkare än om enskilda djurgårdare ryter till.Pogue Mahone skrev:Det är inte JK's uppgift att slänga ut huliganerna. Att jämföra JK's skyldigheter med polisens blir så fel.
De går ut på sin hemsida och tar avstånd vilket är bra men jag skulle gärna se att man agerar när folk slänger saker eller bråkar och från JKs håll visar inför hela arenan att de inte godtar beteendet.
Exempelvis med 'ut med packet' och liknande.