DIF-säk
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: DIF-säk
Polisen i Sverige är tyvärr alldeles för dåliga för att handskas i situationer med mycket folk. De har bara två lägen, antingen så gör de inget och hoppas på att det ska sluta av sig självt eller så går de in "guns blazing" och försöker få bukt på situationen med extremt övervåld. Sen att de inte kan kritisera sig själva ordentligt gör att problemen inte slutar utan de tycker i varje läge att de gjorde rätt beslut.
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Det är ju självklar så att Göthblad måste visa upp för media att det är motiverat att Ordningsmakten kostar några miljoner för att ställa upp under matchdag och varför arrangerande lag ska betala detta och inte skattebetalarna.
Därför agerar Ordningsmakten även där det inte är finns nått skäl att ingripa enligt behovsprincipen.
Därför agerar Ordningsmakten även där det inte är finns nått skäl att ingripa enligt behovsprincipen.
Tyvärr behövs polisen på läktarna så länge det finns de bland oss supportrar som inte kan uppföra sig. Däremot kan man mycket starkt ifrågasätta hur poliser planerar, genomför och tar betalt för sina insatser. Planeringen och genomförandet senast är alltför tydliga exempel på hur fel det kan bli.
När evenemangsarrangörer snart kommer att få betala fullt pris enligt prislistan (Förordning (1982:789) om ersättning för polisbevakning och för anslutning av larmanläggningar till polisen m.m. Priserna uppdaterade 2009) så finns det dessutom i mina ögon ganska stora skäl att granska den listan lite kritiskt.
Ovanstående antaganden ger en timlön till polisen på 234,82 kronor
Lägger vi till sociala avgifter hamnar polismyndighetens kostnad för en arbetad polistimme på 308,60 kronor (234,82+34,12% sociala avgifter).
Polismyndighetens marginal blir då 611,40 kronor per arbetad polistimme.
320 kronor i timmen för en hund och 390 för en häst låter i mina öron som extremt höga siffror som knappast motsvarar den faktiska kostnaden. Med såna kostnader så vill jag som skattebetalare genast se ett slut på framför allt polisens ridande patruller då nyttan av de knappast motsvarar kostnaden.
Vilka övriga kostnader ska då marginalerna täcka?
Självklart så måste polismyndigheten också räkna in kostnader för utbildning av sina poliser/hundar/hästar osv i hur man hanterar stora folkmassor och kravaller men jag har extremt svårt att tro att kostnaden för det handlar om såna här summor.
Vad kan man mer tänka sig ligger bakom de här siffrorna? Fastighetskostnader? Administrativ personal? Anskaffning av annan materiel (kommunikationsutrustning, uniformer och liknande)?
Polisen bestämmer själva till sist hur stor en insats ska vara och arrangören kan bara betala och försöka se glad ut när polisen faktiskt förstärker myndighetens budget då myndighetens kostnad är lägre än dess intäkt.
Vad leder det till? Jo, polisen kommer att överdimensionera sina insatser därför att det faktiskt är bra för myndighetens ekonomi.
När evenemangsarrangörer snart kommer att få betala fullt pris enligt prislistan (Förordning (1982:789) om ersättning för polisbevakning och för anslutning av larmanläggningar till polisen m.m. Priserna uppdaterade 2009) så finns det dessutom i mina ögon ganska stora skäl att granska den listan lite kritiskt.
Ovanstående antaganden ger en timlön till polisen på 234,82 kronor
Lägger vi till sociala avgifter hamnar polismyndighetens kostnad för en arbetad polistimme på 308,60 kronor (234,82+34,12% sociala avgifter).
Polismyndighetens marginal blir då 611,40 kronor per arbetad polistimme.
320 kronor i timmen för en hund och 390 för en häst låter i mina öron som extremt höga siffror som knappast motsvarar den faktiska kostnaden. Med såna kostnader så vill jag som skattebetalare genast se ett slut på framför allt polisens ridande patruller då nyttan av de knappast motsvarar kostnaden.
Vilka övriga kostnader ska då marginalerna täcka?
Självklart så måste polismyndigheten också räkna in kostnader för utbildning av sina poliser/hundar/hästar osv i hur man hanterar stora folkmassor och kravaller men jag har extremt svårt att tro att kostnaden för det handlar om såna här summor.
Vad kan man mer tänka sig ligger bakom de här siffrorna? Fastighetskostnader? Administrativ personal? Anskaffning av annan materiel (kommunikationsutrustning, uniformer och liknande)?
Polisen bestämmer själva till sist hur stor en insats ska vara och arrangören kan bara betala och försöka se glad ut när polisen faktiskt förstärker myndighetens budget då myndighetens kostnad är lägre än dess intäkt.
Vad leder det till? Jo, polisen kommer att överdimensionera sina insatser därför att det faktiskt är bra för myndighetens ekonomi.
If you're not confused, you're misinformed
Det som är så jävla sjukt är att polisen bestämmer hur mycket poliser som behövs och kan sedan ta betalt för det hela.
Det upplägget är ju egentligen helt sjukt, hur kan en myndighet få ta betalt för något när de själva bestämmer om omfattningen?
Dessutom är vissa av de där kostanderna väldigt vältilltagna inte minst för den för varje polis på plats per timma. Där måste polismyndigheten göra sig ordentligt med pengar helt klart...
Det upplägget är ju egentligen helt sjukt, hur kan en myndighet få ta betalt för något när de själva bestämmer om omfattningen?
Dessutom är vissa av de där kostanderna väldigt vältilltagna inte minst för den för varje polis på plats per timma. Där måste polismyndigheten göra sig ordentligt med pengar helt klart...
Jag tycker det är positivt att se att en debatt kring detta har väckts. Det är inte bara DIF-fans som är drabbade utan det är problem med polisen på fler ställen än bara på hockey-matcher. Bra dock på så sätt att hockey är en folklig sport och media kanske belyser det på ett annat sätt denna gång.Kall-El skrev:Det som är så jävla sjukt är att polisen bestämmer hur mycket poliser som behövs och kan sedan ta betalt för det hela.
Gneblon vet iaf vad jag pratar om, han har sett dem på andra ställen än på hockey. Det är inget nytt att subkulturer blir särbehandlade. Bra dock att fler får upp ögonen för problemet.
Nej, skall man vara helt ärlig så är det ett gäng puckons fel som inte har rätt att kalla sig supporters över huvudtaget, oavsett vilket lag de än håller på.gurra skrev:Alltså enligt mig är det gnagarnas fel att vi har snutarna på läktarna från första början. Fattar inte hur folk hellre kan klaga på DIF än att skylla på de som faktiskt är grundorsaken till hela grejen, våra största hatobjekt gnaget. De gjorde bort sig rejält på sin läktare på förra året vilket är snutens huvudargument för att vara på läktarna. Så jävla tragiskt att det blev lite sånt på våran läkare sist men ändå så var det inget jämfört med det som gnagarna gjorde för ett år sen (ur en supporters synvinkel). Nu har dock en del Djurgårdare blivit kära i aikare för att det är samarbete på supporternivå men jag står kvar vid min åsikt iaf.Mash skrev:Snuten gjorde bort sig direkt ''Vi går inte för att motarbeta våld på läktarna.'' Jag har då aldrig varit med om att supportrar från samma supportklubb bråkar, absolut aldrig på samma läktare.
Jag är lika förbannad som tidigare på snuten, han gav ingen vettig anledning till varför dem springer ner och visar tecken på våld när det är hur lugnt som helst.
Härligt jobbat, Dan!
Jag hatar gnaget djupt in i själen, men inte fan skulle jag skada en annan människa på grund av det. Tycker inte man förtjänar att få kalla sig supporter det ögonblick som man faktiskt skadar en annan människa enbart baserat på att han håller på motståndarlaget. Att man sen inte kan hålla sina kleptomankorvar i styr och slår på sina egna gör en fanemig ännu mindre till en supporter.
Det är viktigt att vi faktiskt håller isär begreppen supporter och huligan, även om gnaget är en skitklubb så har de faktiskt folk som är där för att se på matcherna och heja fram sitt skitlag, utan att för den delen slåss och jävlas. Det är på deras sida en liten klick puckon, som det är hos oss också.
Börjar vi kategoriskt från vårt håll, säga att den andra klacken startade det hela, gör vi samma sak som media gör, drar alla över en kam, och vem fan hjälper det?
Alltid Oavsett.
- minalman
DIF-säk
Klokt! Precis som alla som skriver på det här forumet tänker till och uttrycker sin egen åsikt när han/hon har chansen, så funkar även alla andra människor, inklusive AIK-supporters. Glöm aldrig det. Problemet som all den här debatten grundar sig på är att människor lätt glömmer sin individuella plikt att tänka när de hamnar i en mobb. En mobb kan lika gärna uppstå ur en hejaklack som blir hetsad som en polisgruppering som nervöst gått in i ett uppdrag de inte riktigt valt rätt taktik för. De här vi kallar huliganer har en otrolig förmåga att få vanliga klackare att sluta tänka och gå över gränsen. Poliskonstaplar som slutar att tänka, utan bara gör som kollegan kan också spåra ur. Inte heller han eller hon hinner tänka. Skulle tro att den som väljer att bli polis inte gör det bara för det intressanta skrivbordsjobbet som hägrar vid 50-årsåldern... Det finns nog lite lust att "hjälpa till att hålla ordning, följa order och göra vad som krävs" i skallen på en polis. Men för att Sverige ska funka har man bestämt att polisen har en rätt att använda våld. Jag påstår ingenting här, men det finns få platser att söka sig till där man har tillstånd att få utlopp för sina aggressioner och ändå göra det "lagligt". Poliskåren är en sådan plats. Därför är man alltid i underläge när man närmar sig en snut. De har inte bara lagen på sin sida, de kan också ha en massa aggressioner inom sig de vill få utlopp för, saker som hänt tidigare, både i tjänsten och privat.18DIF91 skrev:Nej, skall man vara helt ärlig så är det ett gäng puckons fel som inte har rätt att kalla sig supporters över huvudtaget, oavsett vilket lag de än håller på.gurra skrev:Alltså enligt mig är det gnagarnas fel att vi har snutarna på läktarna från första början. Fattar inte hur folk hellre kan klaga på DIF än att skylla på de som faktiskt är grundorsaken till hela grejen, våra största hatobjekt gnaget. De gjorde bort sig rejält på sin läktare på förra året vilket är snutens huvudargument för att vara på läktarna. Så jävla tragiskt att det blev lite sånt på våran läkare sist men ändå så var det inget jämfört med det som gnagarna gjorde för ett år sen (ur en supporters synvinkel). Nu har dock en del Djurgårdare blivit kära i aikare för att det är samarbete på supporternivå men jag står kvar vid min åsikt iaf.Mash skrev:Snuten gjorde bort sig direkt ''Vi går inte för att motarbeta våld på läktarna.'' Jag har då aldrig varit med om att supportrar från samma supportklubb bråkar, absolut aldrig på samma läktare.
Jag är lika förbannad som tidigare på snuten, han gav ingen vettig anledning till varför dem springer ner och visar tecken på våld när det är hur lugnt som helst.
Härligt jobbat, Dan!
Jag hatar gnaget djupt in i själen, men inte fan skulle jag skada en annan människa på grund av det. Tycker inte man förtjänar att få kalla sig supporter det ögonblick som man faktiskt skadar en annan människa enbart baserat på att han håller på motståndarlaget. Att man sen inte kan hålla sina kleptomankorvar i styr och slår på sina egna gör en fanemig ännu mindre till en supporter.
Det är viktigt att vi faktiskt håller isär begreppen supporter och huligan, även om gnaget är en skitklubb så har de faktiskt folk som är där för att se på matcherna och heja fram sitt skitlag, utan att för den delen slåss och jävlas. Det är på deras sida en liten klick puckon, som det är hos oss också.
Börjar vi kategoriskt från vårt håll, säga att den andra klacken startade det hela, gör vi samma sak som media gör, drar alla över en kam, och vem fan hjälper det?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Alla människor som håller på Djurgården är just en Djurgårdssupporter. Det spelar ingen roll om man är julgran, grabb, ultras eller tifo. Alla är lika mycket värda, och alla är lika mycket Djurgårdare.
Likväl som att Helge Fossmo håller på HV.Apfan skrev:Alla människor som håller på Djurgården är just en Djurgårdssupporter. Det spelar ingen roll om man är julgran, grabb, ultras eller tifo. Alla är lika mycket värda, och alla är lika mycket Djurgårdare.

Nä men skämt å sido. Självklart är vi alla Djurgårdare. Sen kan man ha olika åsikter i mkt annat men just kärleken till vårat lag är väl det som för oss samman! Tänk på det innan det innan det börjas med angrepp på folk.
- Soedergren22
En bra krönika om detta ämne från Peter Sibner.
http://www.hockeysverige.se/article/128 ... -huliganer
- minalman
DIF-säk
Skön kille den där Sibner. Bra skrivet! Om han har rätt, så kan man ju fråga sig om JK:s protester och bojkotter kommer att ändra på polismentaliteten, eller om det är ett smartare sätt att lugna ner sig litet, sluta med ACAB-banderoller och helt enkelt bli en snällare publik? Då kanske snuten drar vidare i sin jakt på att statuera exempel och att få visa sig handlingskraftiga.Soedergren22 skrev:En bra krönika om detta ämne från Peter Sibner.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Apfan skrev:Alla människor som håller på Djurgården är just en Djurgårdssupporter. Det spelar ingen roll om man är julgran, grabb, ultras eller tifo. Alla är lika mycket värda, och alla är lika mycket Djurgårdare.
Går man på matcher för att bråka tycker inte jag att man gjort sig förtjänt av att kalla sig Djurgårdare. Man tillför inte laget ett smack, ger inte föreningen något positivt annat än en massa skit i tidningarna, saftiga räkningar för säkerhet etc. Säg vad du vill, men sådana människor är i mitt tycke fan inte värda att kalla sig Djurgårdare.
Majoriteten av de som går på matcherna är där för just den kärlek till laget som finns, och för att man vill heja fram sitt lag. Sen finns det en lite klick människor som använder Djurgårdens färger och klackens anonymitet enbart för att bråka. De bryr sig inte ett skit om Djurgården eller föreningen, utan bara om sig själva. Har VÄLDIGT svårt att acceptera att detta skulle vara lika mycket Djurgårdare som den stora majoritet som faktiskt sköter sig.
Alltid Oavsett.
DIF-säk
Nog för att jag anser att folk som slåss, och kanske speciellt pga lagtillhörighet har en skruv lös men nog fan är de supportrar alltid.18DIF91 skrev:Apfan skrev:Alla människor som håller på Djurgården är just en Djurgårdssupporter. Det spelar ingen roll om man är julgran, grabb, ultras eller tifo. Alla är lika mycket värda, och alla är lika mycket Djurgårdare.
Går man på matcher för att bråka tycker inte jag att man gjort sig förtjänt av att kalla sig Djurgårdare. Man tillför inte laget ett smack, ger inte föreningen något positivt annat än en massa skit i tidningarna, saftiga räkningar för säkerhet etc. Säg vad du vill, men sådana människor är i mitt tycke fan inte värda att kalla sig Djurgårdare.
Majoriteten av de som går på matcherna är där för just den kärlek till laget som finns, och för att man vill heja fram sitt lag. Sen finns det en lite klick människor som använder Djurgårdens färger och klackens anonymitet enbart för att bråka. De bryr sig inte ett skit om Djurgården eller föreningen, utan bara om sig själva. Har VÄLDIGT svårt att acceptera att detta skulle vara lika mycket Djurgårdare som den stora majoritet som faktiskt sköter sig.
Om man är beredd att sitta i fängelse för "att försvara sitt lag" så visst är man lite knäpp men lik förbaskat är det väl uppenbart att man gör allt för klubben. Således har de absolut rätt i min mening att i detta fallet titulera sig djurgårdare/djurgårdssupportrar.
Sen vet jag inte vart du fick "folk som slåss" ifrån? Apfan nämnde aldrig huliganer någonstans, känns lite tjatigt att dra upp det där i varenda jävla tillfälle.
För övrigt håller jag med Johan. Huliganerna är likt förbaskat Djurgårdare även fast vi inte vill erkänna det.
För övrigt håller jag med Johan. Huliganerna är likt förbaskat Djurgårdare även fast vi inte vill erkänna det.