-daniel- skrev:Fast jag tycker det är snedvridet att påstå att det bara är ett fåtal poliser som missköter sig, det är så mycket större än så. Det är hela polisens sätt att agera. Folk på läktarna blir behandlade som boskap; infösta, kuvade, övervakade. Skall det vara så här på våra läktare? Följden på sikt kommer helt klart bli en stendöd läktarkultur där alla sitter ner och käkar popcorn och minns tillbaka the good old days med läktardrag och TIFO-arrangemang.
Sett till hela poliskåren är det ett litet fåtal som gör fel.
Derby-insatsen var bedrövlig. Om det behöver vi inte tvista. Vi kan diskutera varför Polisen vägrar prata om det, för den biten gillar jag inte. Vi kan prata om detaljer, på riktigt. Hur en polisman/kvinna reagerar när han/hon sätts under stark press. Vi kan prata om hur en uppretad klick våldsbenägna supportrar agerar i samma situation. Vi kan diskutera resultatet som vi får när dessa två möts. En polisperson under stark press möter 3 eller fler uppretade supportrar som skriker och kräver saker som den enskilde polispersonen inte kan agera på/lösa. Det blir sällan bra.
Jag tycker att hela situationen är dålig. Det finns inget bra "noll-läge" att återgå till. Saker bör förändras längst in vid roten av hela vår företeelse. DIF Hockey måste släppa in supporter-falangen och visa att klubben och fansen går framåt sida vid sida. Då tror jag att vi har en möjlig väg framåt utan våld och annat skit. När DIF Hockey och vi medlemmar/supportrar blir
en helhet. Utanförskapet som många av oss känner skapar tråkiga situationer. Det är inte alls svårt att förstöra för någon som tycker illa om en. Om man däremot hyser respekt för varandra blir allt mycket mycket bättre direkt.
När ömsesidig respekt råder är OV och polis statister, glada statister. Då är supportrar rädda om stolarna de sitter/står vidoch de kastar inte heller in lika mycket skit på isen. Vi gör ju inte den vi älskar illa, eller hur?! Inte om vi kan slippa i alla fall.
Så... När DIF Hockey gör för oss vad DIF Fotboll gör för oss kommer vi se en mycket bättre supporterkultur. En supporterkultur i symbios med klubben. Fan vilken dröm det vore...
Edit: På den vägen kan jag tycka att det skett någon slags förändring.. det kommer mer info och annat ur klubben nu. Reportage och bildserier. Det är positivt. mera sånt!
Edit: Vi kan ju också diskutera det djupt tragiska som händer när en stressad, adrenalinstinn polis möter oskyldig supporter.