Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

SirDIFalot skrev:
Metal Machine skrev:Ni som har koll på juniorhockey. Kan Liljendahl vara något för JVM 2013?
Menar du nästa år? alltså.. 12/13? Eller 13/14?

Antar att du menar nästa år... Då ska nog utvecklingen gå Zibanejad-fort. Men å andra sidan så har jag inte stenkoll på Liljendahl.

Han har gjort 0 poäng på tre matcher i J20 i år. Låt säga att han får spela J20 till hösten och gör det bra. Sedan börjar J20 kanonbra nästa år och blir uppflyttad till A-laget... då, kanske...
Dålig koll på centrar i övrigt också bland 93,94,95.

Men som din fråga är ställd så självklart. Kan gå fort i den åldern.
Född till sportchef.
Metal Machine

Re: Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Inlägg av Metal Machine »

Jag tänker mer om ni ser det som realistiskt. Syns samma tendenser hos honom nu, som fanns hos Krüger, Zibbe, o.s.v. innan de fick sina genombrott?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

android skrev:
SirDIFalot skrev:
Metal Machine skrev:Ni som har koll på juniorhockey. Kan Liljendahl vara något för JVM 2013?
Menar du nästa år? alltså.. 12/13? Eller 13/14?

Antar att du menar nästa år... Då ska nog utvecklingen gå Zibanejad-fort. Men å andra sidan så har jag inte stenkoll på Liljendahl.

Han har gjort 0 poäng på tre matcher i J20 i år. Låt säga att han får spela J20 till hösten och gör det bra. Sedan börjar J20 kanonbra nästa år och blir uppflyttad till A-laget... då, kanske...
Dålig koll på centrar i övrigt också bland 93,94,95.

Men som din fråga är ställd så självklart. Kan gå fort i den åldern.
Är så svårt att säga det. Man kan kolla poäng, men då kan dom haft bättre/sämre spelare runt sig osv.
Zibby gjorde 1,4poäng/snitt i J18 Elit Östra som förstaårsjunior.
Liljendahl gjorde 1,3/snitt i J18 Elit Östra i år.

Zibby gjorde 11 matcher med J20 i SuperElit Norra under hösten.
Liljendahl har gjorde tre matcher.

Säger detta någonting?

Subjektivt så tycker jag att Liljendahl har hittat sin roll bättre än vad Zibanejad hade vid samma tidpunkt, spelar väl lite mer moget. Bra eller dåligt vet jag inte.

Hur bra jag kan bedöma och hur mina minnesbilder har förvrängts under 2-3 år är svårt att säga också, såg inte Zibbe lika mycket som jag sett Liljendahl.

Summa summarum. JAG tycker att Liljendahl ligger lite före Zibanejad i samma ålder sett till mognad på isen. Zibanejad hade och har dock en spelstil som är mer unik (mer powerforward) vilket kan ha bidragit till hans tidiga debut. Zibanejad hade ju däremot en grym utveckling året efter som vi alla vet.
Född till sportchef.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
swallat

Inlägg av swallat »

enkelt sagt, man förbereder falken som tränare för a-laget
Suck för denna jävla säsong, så satans jävla uselt
Fubar

Inlägg av Fubar »

Frågan man ställer sig är ju varför Christian Åhlberg lämnar mitt i säsong och varför han inte gjorde det under juluppehållet?
Det ligger en hund begraven här...

Kämpa Basse!
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

swallat skrev:
Jag tror inte det.

J18 har haft problem denna säsong då man trots ruskigt bra spelarmaterial inte fått ihop laget och spelsystemet. Att Åhlberg då får gå betyder att man behöver en ny tränare i J18. Falken har inte rutinen att ta över, och troligtvis har det inte funkat så bra med honom heller. Att låta honom köra assisterande i J20 är lugnt då Tony Zabel har bra koll på bitarna, förhoppningsvis kan det ge Falken en bättre start på sin tränarkarriär.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

AMMC skrev:
swallat skrev:
Jag tror inte det.

J18 har haft problem denna säsong då man trots ruskigt bra spelarmaterial inte fått ihop laget och spelsystemet. Att Åhlberg då får gå betyder att man behöver en ny tränare i J18. Falken har inte rutinen att ta över, och troligtvis har det inte funkat så bra med honom heller. Att låta honom köra assisterande i J20 är lugnt då Tony Zabel har bra koll på bitarna, förhoppningsvis kan det ge Falken en bättre start på sin tränarkarriär.
Sen sägs det väl att Zabel är klar som ass.tränare för A-laget till nästa säsong.

Bra med förändring i J18.
Född till sportchef.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

android skrev:
AMMC skrev:
swallat skrev:
Jag tror inte det.

Sen sägs det väl att Zabel är klar som ass.tränare för A-laget till nästa säsong.

Bra med förändring i J18.
Hepp! Det låter spännande. Jag gillar Zabel.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Fubar

Inlägg av Fubar »

Grym seger borta mot Brynäs ikväll!
Härligt också med lagkaptenen tillbaks i laget.
Mårten_

Inlägg av Mårten_ »

Henrik Nyberg
William Garpenlöv
Tobias Liljendahl

Nån med koll, hur bra är dessa spelare? Vad är deras potential? När är dom redo för Elitserien? Vilka spelartyper är dom?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Mårten_ skrev:Henrik Nyberg
William Garpenlöv
Tobias Liljendahl

Nån med koll, hur bra är dessa spelare? Vad är deras potential? När är dom redo för Elitserien? Vilka spelartyper är dom?
Nyberg är ett av dom mest energirika spelare jag har sett. Benen går verkligen på honom hela tiden. Vill smälla på och har bra timing i tacklingarna. Söker sig gärna mot mål och har både hyfsat spelasinne och relativ klokhet. Ska man jämföra med någon så kanske Fredrik Pettersson i Frölunda. Sämre skott men bättre tacklingar. Håller inte ES-klass just nu, men skulle nog kunna väcka laget lite. Fortsätter han jobba hårt och utvecklar sin fysik och offensiva egenskaper så är jag ganska säker på att han blir ES-material.

Garpenlöv tycker jag inte har hittat sin roll riktigt. Spelar inte speciellt fysiskt men är ingen riktig poängspelare heller. Är en väldigt allround-spelare i dagsläget. Har ingen framträdande roll i J18 direkt, men jobbar hårt och finns relativt ofta med i poängprotokollet ändå.

Liljendahl spelar som en senior. Mycket klokhet, grym fysik. Tung och svårstoppad med puck. Tar ett enormt ansvar och utstrålar ledare på isen. Skulle inte förvåna mig om han får en framträdande roll i J20 nästa säsong och får sitta med på bänken med A-laget. Om han utvecklas snabbt så kanske han tar en plats i J20-truppen, även om dom verkar vilja ha med jokrar som underåriga.
Född till sportchef.
BPilgrim

Inlägg av BPilgrim »

Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

BPilgrim skrev:http://www.hockeydirekt.nu/hagesund-lhc ... arden-j20/

Om LHC J20 - DIF J20.
Tack för länken.

Enligt den där verkar det vara som det brukar för J20 i år. Man inleder svagt för att sedan spela upp sig. Ålder gör mer än vad man tror i juniorhockey, två år i den ålder är mycket utveckling. DIF spelar ofta med endast fyra 92or, varav två är backar och värvade inför säsongen. Framåt är det Weigel och Nemes där den sistnämnda har varit skadad och inte har någon framträdande roll i dagsläget.

Då J20 saknar äldre spelare (vi har ju Claesson, Gustafsson, Åberg och Zibanejad i A-laget) så vattnas ju J18 ur en del också. Igår spelade man med sex (!) underåriga spelare, alltså födda -96. Andra lag brukar oftast ha 0-3 underåriga. Våra spelare får även mycket speltid. Detta är ju bra för utvecklingen av spelare, särskilt nu när båda lagen tog sig till respektive fortsättningsserie.

Då A-laget antagligen inte går till slutspelet så kan man ju anta att Gustafsson, Claesson, Åberg och Zibanejad kliver ner till J20. Detta ger ett bra mycket stabilare backspel och en jäkla spets framåt. Samtidigt kan ett par av Kalin, Anderberg, Wennberg och Nyberg kliva ner och förstärka J18 som då också får lite spets framåt.

Just gällande J18 är det ingen hemlighet att man inte fick till spelssystemet som man ville. DIF förfogar över ett stort antal otroligt skickliga spelare och ska kunna matcha alla lag i Sverige. Efter tränarbytet verkar man vara på rätt väg, men det är lång väg att vandra till att bli det tunga, jobbiga och skickliga lag som man kan vara när allt stämmer.

I dagarna bör det även avslöjas vilka DIF tar in till sitt hockeygymnasium. Det är lite konstigt att det dröjer så pass lång tid som det ändå gör. Frågan är om man jobbar på någon speciell eller vad som kan ha hänt. Vad jag vet så hade man i princip alla klara redan innan jul.
Född till sportchef.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Är Nylander jr. helt körd?
Skriv svar