Djurgårdens IF - Frölunda HC, 12/1 2012.

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Kall-El

Re: Djurgårdens IF - Frölunda HC, 12/1 2012.

Inlägg av Kall-El »

Tycker det känns helt fel att tala om avstängningar som skall rulla så länge som en spelare är skadad för det skulle innevära att riktigt jävla ful grejer som slutar lyckligt inte blir så hårt bestraffade, medan mindre ful grejer som slutar väldigt olyckligt kan innebära ett jävla straff.

Det jag snarast vill se är ett system så man vet vilken avstängningslängd som är att vänta för ett övertamp så att man slipper denna ovisshet.

Varför inte låta en avsiktig checking to the head ge 5 matcher.

Kommer spelaren in med för många skär i situationen addera på 3 matcher till.

Hoppar han in tacklingen addera på 3 matcher till.

Kommer han uppenbarligen, tydligt och avsiktligt in från "blindside" lägg på 3 matcher till.

Ge sedan en nämnd med vettiga personer en möjlighet att minska ner samt öka på straffet med +- 5 matcher beroende "övriga omständigheter" så skulle vi slippa massa skitsnack och tveksamma domar.

Sedan vidhåller jag med en dåres envishet att det inte skall bli checking to the head om den som råkar ut för tacklingen väljer att böja sig framåt istället för att stå upp och ta emot tacklingen. Tycker mig sett flera exempel på spelare som väljer att krypa ihop istället för att stå upp som en man.

Anser också att man som puckförande spelare har ett stort ansvar att ha koll på vad som händer runt omkring sig. Detta innebär att ser man inte upp får man räkna med att åka i backen helt enkelt. Däremot skall ju självfallet själva tacklingen vara schysst i övrigt. Men att inte tackla någon för att denna inte är beredd som virrpannor som Boorken anser att man inte skall göra utav respekt mot varandra är enligt mig skitsnack för det botde ju också betyda att en duktig dribbler skall visa respekt mot en back som inte riktigt är i balans genom att inte genomföra sin dragning eller?

Det måste finnas ett ansvar både hos dem som genomför tacklingar och de som tar emot dem.
Användarvisningsbild
Kentta
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Kentta »

Eller, varför inte låta någon som faktiskt kan sporten ha som jobb att granska fula grejer och bestämma straffen? Som Shanahan i NHL. Det skulle fan varit optimalt, men så vill väl inte förbundet jobba..
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Som Kal-El. Ha en norm.

Sen anser jag följande:

1 gång är ingen gång (oftast).

Återfallsförbrytare som åker på farliga grejer två gånger ska straffas HÅRT. (Checking to the Head, brutala checking from behind, etc)
När en spelare tas för tredje gången för t ex en Checking to the Head ska spelarlicensen rivas och killen åtalas för misshandel i civil rättsprocess. Då är det inte sport som personen utövar utan regelrätt misshandel.

Många anser ju att sporten skyddar misshandel. I rätt många fall anser jag att de har fel, men här är det så. Spelar du för att skada andra genom elakhet eller vårdslöshet gång på gång ska du bort. Mycket enkelt. Hårt? Ja, för fan. Men så är det.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
1966

Inlägg av 1966 »

Jag är ingen van skribent så ni får ursäkta om det haltar lite. Men, som gammal ishockeyspelare (från 9-34 års ålder) tycker jag att det mesta som skrivs om Tolsas tilltag är löjligt med minimal förståelse för hur snabbt spelare uppfattar situationer. Självklart visste Tolsa han vad han gjorde och att det var fullt medvetna tilltag. Då menar jag inte att han avsåg att skada, däremot att "smälla till". Om du själv har utövat en idrott, vet du också hur snabbt du uppfattar en situation och hur du kan dra "nytta" av den. Om man studerar videosekvenserna kan endast extremt oinitierade tro att det handlar om "olyckshändelser". Tolsa såg lägen att smälla till och utnyttjade dessa hänsynslöst.

Med detta sagt, skam över Kent Johansson som jag fram till nu alltid respekterat. Jag förstår att han vill stå upp för sitt lag, men det finns gränser. Som gammal hockeyspelare förstår han förstås precis vad som händer. Det kommer jag också framföra personligen nästa gång jag träffar honom.

Marcus Nilsson, som förstås också förstår vad som hänt, agerar helt riktigt, även om det kan framstå som löjligt då ingen frölundait vill ta "fighten".
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

1966 skrev:Jag är ingen van skribent så ni får ursäkta om det haltar lite. Men, som gammal ishockeyspelare (från 9-34 års ålder) tycker jag att det mesta som skrivs om Tolsas tilltag är löjligt med minimal förståelse för hur snabbt spelare uppfattar situationer. Självklart visste Tolsa han vad han gjorde och att det var fullt medvetna tilltag. Då menar jag inte att han avsåg att skada, däremot att "smälla till". Om du själv har utövat en idrott, vet du också hur snabbt du uppfattar en situation och hur du kan dra "nytta" av den. Om man studerar videosekvenserna kan endast extremt oinitierade tro att det handlar om "olyckshändelser". Tolsa såg lägen att smälla till och utnyttjade dessa hänsynslöst.

Med detta sagt, skam över Kent Johansson som jag fram till nu alltid respekterat. Jag förstår att han vill stå upp för sitt lag, men det finns gränser. Som gammal hockeyspelare förstår han förstås precis vad som händer. Det kommer jag också framföra personligen nästa gång jag träffar honom.

Marcus Nilsson, som förstås också förstår vad som hänt, agerar helt riktigt, även om det kan framstå som löjligt då ingen frölundait vill ta "fighten".
Skönt att rutinerade herrar kliver fram och talar om hur det är. Många verkar tro att en elitutövare av hockey behöver 5-10 sekunder för att undvika en krock. Det stämmer inte och som du säger så syns det mycket klart vad Tolsa gör. Han skuttar ju till och med in armbågen i plytet på Jimmie. Daniel plockar han som en sniper. Kör rakt in i huvudet på honom och har all tid i världen att välja tre, fyra andra alternativ. Tolsa valde att gå på Daniels huvud. Skabbigt, fegt och hänsynslöst. Detta av en spelare som spelar för en klubb som kraftigt fördömt denna typ av ageranden. Samma klubb som på presskonferensen efter matchen inte vågar stå upp och be om ursäkt utan glider undan. Riktigt uselt och vidrigt beteende av FHC.

Mackan gör, som du säger, rätt. Han vet ju vad Tolsa håller på med. Det mest tragiska i allt detta är att de fyra domarna på isen, de har fan ingen aning. De är fyra och ingen har koll på den del av banan där pucken INTE är. De är alltså fyra par ögon som stirrar på puck. Värdelösa. Och då är ändå Cuben rutinerad. Noll spelförståelse. 100% dålig attityd.

Presskonf: Tolsa skulle ha stått där med kepsen i hand och bett om ursäkt tillsammans med Kenta och den där andra sillstryparn som satt och gled på konferensen.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Nu har inte jag spelat hockey men jag bedömer att Tolsa kör på våra spelare med flit båda gångerna. Och om det inte är med flit, jaa... Då tycker jag att det är märkligt att han tagit sig så långt som till Elitserien. Jag hoppas vidare att de återkallar hans körkort. Kan tänka mig att hans bil är jävligt bucklig! Reaktionsförmåga som ett sovande fyllo.
Användarvisningsbild
DrDyngrak

Inlägg av DrDyngrak »

SirDIFalot skrev:
DrDyngrak skrev:
Nummer19 skrev:Riktigt bra av reportern att ställa ass tränarn mot väggen! Ruskigt bra!
Det kan jag hålla med om men Montens svar om att han inte såg den med Jimmie är ju så jävla låg... kan inte den lilla grisen skapa sig en uppfattning efter reprisbilder som kablats ut överallt.
När skulle han sett dom? Presskonferensen varade några minuter efter matchen? Endast EN reprisbild visades på jumbotronen, väldigt dålig reprisbild också. Antar Montén är upptagen med annat i båset också...
Det missade jag... men han är fortfarande en liten gris som jag hoppas ersätts av Ragnarsson nästa år.
Douglas Murray and Dan Boyle go together like peanut butter and jelly...
BobTheBlob

Inlägg av BobTheBlob »

Är det bara jag som tycker det är konstigt att det inte har vairt nästan något omtalande i media om detta alls?

Tolsa borde hängas ut som syndabock, då har inte skadat bara en, utan två nyckelspelare i ett och samma lag! Vad beror detta på egentligen?? Precis som tidigare talare tror jag inte att han åkte runt och letade situationer för att skada, men dock "tog vara" på situationen.

Visst har det varit lite om det i diverse tidiningar men jag har inte sett något på TV.. Jag vill minnas när Kahnberg (stavning?) blev skadad visades tacklingen om, och om, och om igen! Vilket är rätt, då situationer likt dessa är totalt oacceptabla!
Nu blev Tolsa inte utvisad, domarna gjorde en jätte tabbe! Är det då okej?
Jag vet inte vad jag ska säga, jag är så jäkla besviken på Frölunda, som själva har varit så skadedrabbade pga just samma sak.

Men nästan värst av allt är presskonferansen.. Hur FAN kan han sitta där och tycka att dessa tacklingar är bra? Och Montén!? Kan man bli mer lam!!?

Som sagt, mycket stor besvikelse just nu och om det inte redan sågt mörkt ut för vårat kära DIF.. Ja, hur ser det då ut nu!?

EDIT: Jag tycker det är mycket bra att Tolsa blir granskad just nu! Men det hjälper ju inte, vi får inga 3 poäng för Frölund matchen och Jimmie och DT är likväl skadade.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Kentta skrev:Eller, varför inte låta någon som faktiskt kan sporten ha som jobb att granska fula grejer och bestämma straffen? Som Shanahan i NHL. Det skulle fan varit optimalt, men så vill väl inte förbundet jobba..
Kan hålla med. Visserligen är DN uppbyggd av spelare och domare, med en ordförande som inte har mycket med hockey att göra. Kanske fattar hon bara beslut om det är tvister i gruppen. Men däremot vore det trevligt med en Shanahan i Sverige, dels för att man skulle lita mer på beslutet men även att videor med förklaring etc skulle komma ut.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Stadion

Inlägg av Stadion »

"och det är lika mycket Ölvestads fel att det smäller."

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/Fr ... 30661.aspx

Det är ju så urbota dumt uttalande så det finns inte, skulle verkligen vilja veta hur man tänker när man på fullaste allvar tycker att det är lika mycket Ölvestads fel.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Ärligt talat så skiter jag i vad folk har för teorier om vad Tolsa visste eller såg etc. The bottom line är att DIF har bäddat sin egen jäkla säng med ett lag fyllt av Ghandi-inspirerade kycklingar som inte vågar stå upp för varandra, och istället åker runt och tittar på jumbotronen när en lagmedlem ligger för räkning i mittzon.

Mår illa när jag ens tänker på det.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Nummer19
Säsongskort: Ja

Inlägg av Nummer19 »

BobTheBlob skrev:Är det bara jag som tycker det är konstigt att det inte har vairt nästan något omtalande i media om detta alls?
Håller med. Nästan ingen uppmärksamhet alls. Kommer ihåg efter Karlsson-Kahnberg incidenten att kvällstidningarna "tjatade" om det i flera dagar.

I den här matchen delar Jari Tolsa ut TVÅ fula tacklingar på våra nyckelspelare. Resultat? En sida i Sportbladet. Fy fan vad ruttet!
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
Davva

Inlägg av Davva »

Hej alla,
Min första post. Jag har följt forumet länge, men varit nöjd med att “bara lyssna” =)
Jag gjorde en analys av Tolsa/Ölve-”krocken”. Hur fisklunda kan försvara detta är obegripligt när man tittar noggrant på förloppet. Jag gillar själv hårt spel och tacklingar, men Tolsa visar sig ju bara vara en feg pajas på isen. Hoppas det är ok att jag postar den här lilla bildanalysen:

1. Ölvestad åker förbi Tolsa; Tolsa har har full koll på vart Ölve är på väg, Ölve i sin tur ser Tolsa i ögonvrån när han åker in i egen zon.
Bild

2. Så fort Ölve inte längre har möjlighet att se Tolsa, girar Tolsa in 90 grader bakom ryggen på honom.
Bild

3. Tolsa har nu #19 en meter framför sig, mitt i sitt eget blickfång, bullseye. #19 är helt blind gällande Tolsa (som ju för en sekund sedan var på väg åt ett helt annat håll).?
Bild

4. Tolsa tar sats genom att krypa ihop lite. Ihopkrypningen gör att han får högre fart genom den skarpare svängen.?
Bild

5. Tolsa tar ett litet “minisprång” rakt in i #19. Språnget är inte ett hopp som gör att han lämnar isen, men han får ändå “hoppkraft” genom att han kommer från lätt ihopkrupen stans och nu sträcker ut både knän och axlar.
Bild

6. Som en gädda i vassen dyker han upp från ingenstans (ur #19s synvinkel) och trycker till med all kraft. Han får upp armbågen klockrent i huvet på Ölvestad. Notera: I träffögonblicket har nu Tolsa haft nr 19 i sitt blickfång i flera sekunder. Ja, han har t o m jagat Ölvestad (genom att helt byta riktning och lägga sig i rygg på Ölve). Detta är alltså ingen “olycklig krock” för Tolsa, utan resultatet på en lyckad jakt.?
Bild

7. Ölvestad, 8 meter från pucken och helt blind gällande Tolsa, får sig en duktig hjärnskakning. Tolsa själv kan lugnt vända upp och se sitt lag göra mål (som iofs döms bort).?
Bild

Bild

Ska bli intressant att se hur DN ser på saken...
Användarvisningsbild
Jepe
Säsongskort: Ja

Djurgårdens IF - Frölunda HC, 12/1 2012.

Inlägg av Jepe »

Grymt inlägg Davva!

Allt under 7 matcher är förj***** ha i åtanke också att Tolsa precis varit avstängd.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2014-04-07, vad hände?
DIF 4 EVER

Inlägg av DIF 4 EVER »

Tolsa måste få minst 5 matcher. Patetiskt att FHC som gnällt så mycket efter tacklingarna på Kahnberg och Joel Lundqvist begår precis likadana själva. Riktigt fula blindside tacklingar på både Jimmie och Tjärna. De har inte ens pucken. Riktigt fula saker.

Bra att Mackan agerar och är beredd att slåss både för Jimmie och Tjärna. Han är kapten och markerar mot Tolsa efter situationerna. Domaren gör heller inte sitt jobb som inte ger Tolsa matchstraff redan efter tacklingen på Jimmie.

Det är precis så det blir när domaren inte agerar korrekt att folk tar saken i egna händer.

Tycker det är starkt att Nilson står upp för både sina lagkamrater men även klubbmärket. Det visar att han är en lagspelare och har klubbkänsla.
Skriv svar