Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

Mäklaren skrev:
SirDIFalot skrev:
Mäklaren skrev:
SirDIFalot skrev:LHC är på väg att värva loss Matt Murley från Timrå... Aj aj, inte bra för oss.
Vadårå? Murley är väl inte särskilt bra?
Han har ändå gjort 11 mål och 11 assist i år. I seriens överlägset sämsta lag. Är väl bland det bästa som finns att tillgå just nu i alla fall. Kan spela både forward och center.
Vet inte så mycket om Murley, men ser hellre att vi värvar någon annan i så fall. Känns inte som en spelare som går in och höjer ett lag. Men jag kan ju självklart ha fel.
Jag vet inte om jag skulle vilja ha honom i DIF heller, men LHC lär inte bli sämre. Det är väl det som oroar mig mest.
Expert.
Harold Camping
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Harold Camping »

Några funderingar kring de kontrakt som går ut efter säsongen.

Gustaf Wesslau - Har gjort en bra höst trots det underkända försvarsspelet. Han är mitt förstaval till målvaktsposten nästa år. KHL lär nog vara ett alternativ.
Potentiell ersättare : Mikael Tellqvist

Tim Sandberg - Jag tycker Tim inte håller som en andrakeeper. Alldeles för liten och för tekniskt dålig för att täcka upp det stora luckorna han lämnar efter sig. Ingen förlängning.
Potentiell ersättare : Inte en jävla aning

Josef Boumedienne - Absolut ingen förlängning. Brutalt dålig i egen zon och drar på sig sjukt med onödiga utvisningar. Helt ok i offensiven och därmed en del poäng.
Potentiell ersättare : Daniel Fernholm

Fredrik Claesson - Ställer till det lite för ofta i egen zon. Inte alltid bästa vän med pucken. Sköter dock defensiven riktigt bra trots sin låga ålder och bör få en förlängning med ett par år.

Andreas Holmqvist - Tycker Honken tappar mer och mer defensivt samtidigt som offensiven inte stämmer riktigt den heller. Kan delvis förklaras med skadeproblemet i början av säsongen. Tveksam kring en förlängning.
Potentiell ersättare : Staffan Kronwall

David Printz - Här kräver jag en förlängning. Efter DT våran bästa back enligt mig. 2-3 års förlängning skulle sitta på sin plats.

Mattias Carlsson - Har inte ett utgående kontrakt men en lösning bör hittas för detta problem. Får inte alls till det i avslut och passningsspel. Jobbar hårt men det räcker inte.
Det bästa vore att man bröt kontraktet både för DIF och Mattias skull.
Potentiell ersättare : Patrik Lundh (Vi bör försöka trots att en förlängning med FBK är nära till hands)

Christian Eklund - Perfekt för fjärdekedjan och väldigt viktig i Boxplay. Så länge Fimpens kropp håller så bör hans kontrakt förlängas med 1 år i taget.

Tim Eriksson - Jag gillar Tim. En spelare som bryter mönster och vågar lite extra, en spelartyp vi har alldeles för lite av i dagens DIF. 1-2 års förlängning. ( Förutsatt att han tränar avslut hemma på garageuppfarten 4-5 timmar per dag).

Mario Kempe - Bra skridskoåkning och en lurig spelare med bra straffar. Perfekt för tredjekedjan. Vill även här ha en förlängning så länge han krav är rimliga.

John Norman - En väldigt skicklig center som dock behöver ta ett steg till känns det som. Tveksamt om han håller som en center i andralinan. Bör dock få en chans till genom ett 1-års förlängning.

Kristofer Ottosson - Enligt mig våran bästa spelar i år. Tar mycket ansvar och poängproduktionen har kommit igång ordentligt. Tycker även han har förbättrat sitt närkampsspel. Så länge han känner att kroppen håller så bör en förlängning med Otto var högt prioriterad.

Mathias Tjärnqvist - Tycker inte att en förlängning är aktuell här. I princip osynlig i 5 mot 5 och spelet framför kassen har försämrats markant sen förra året. Börjar komma upp i ålder och får söka sig till en ny klubb (ska tilläggas att han dock ryckt upp sig det senaste matcherna).
Potentiell ersättare : Drar till med ett lite vågat namn i Nicklas Bergfors då vi behöver spets i laget. Stockholmskille = Järlan blir nöjd.

Mika Zibanejad - Försvinner till Ottawa. Potentiell ersättare : Andreas Engqvist
Ersätter kanske inte Mika direkt av men en spelare som skulle vara perfekt att ha i laget. Andreas blir våran förstacenter och Otto kliver ner till andrakedjan.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Harold Camping: Håller med överallt.

Patrick Cehlin har utgående kontrakt också. Jag tycker inte vi bör förlänga med honom. Har tappat hoppet om hans utveckling. Detsamma gäller Mario Kempe.

Tycker det är synd att Mika Zibanejad flyger över redan nästa säsong. Varför inte vänta som grabbarna i Brynäs har gjort? Tror ändå inte han kommer bli något annat än en tredjecenter som kommer snitta 20p~30p per säsong.
Harold Camping

Inlägg av Harold Camping »

pulverapa skrev:Harold Camping: Håller med överallt.

Patrick Cehlin har utgående kontrakt också. Jag tycker inte vi bör förlänga med honom. Har tappat hoppet om hans utveckling. Detsamma gäller Mario Kempe.

Tycker det är synd att Mika Zibanejad flyger över redan nästa säsong. Varför inte vänta som grabbarna i Brynäs har gjort? Tror ändå inte han kommer bli något annat än en tredjecenter som kommer snitta 20p~30p per säsong.

Glömde Cehlin. Ja Cehlin måste verkligen ta nästa steg och det fort. För att han ska vara på den säkra sidan bör han göra ett riktigt bra slut på grundserien + en bra prestation i ett eventuellt slutspel.
Gneblon

Inlägg av Gneblon »

Potentiell uppställning nästa år:

Ölvestad, Ottosson, Nilson (dom ska spela ihop tills otto slutar)
Linkan, Engqvist, Åberg
Kempe, Norman, Cehlin
Brodin, Almtorp, Fimpen
Carlsson och Weigel som extraforwards

Tjärnqvist, Fernholm
Printz, Klubertanz
Claesson, Holmqvist
Gustafsson, Holm

Wesslau plus en vettig andramålvakt :)
Senast redigerad av Gneblon den 2012-01-14 16:13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Ett tips till er som tycker spelare är färdigutvecklade som förstaårsseniorer:

Titta på de svenska spelarna högst i Elitseriens poängligatopp de 25 första denna säsong. Kolla in deras karriärer, hur imponerade är ni av deras säsonger som förstaårssenior? Är det någon av de spelarna lyckats utvecklas därefter?
Användarvisningsbild
android

Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av android »

Josefsson skrev:Ett tips till er som tycker spelare är färdigutvecklade som förstaårsseniorer:

Titta på de svenska spelarna högst i Elitseriens poängligatopp de 25 första denna säsong. Kolla in deras karriärer, hur imponerade är ni av deras säsonger som förstaårssenior? Är det någon av de spelarna lyckats utvecklas därefter?
Helt rätt.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Fiskmaesen

Inlägg av Fiskmaesen »

Ser Jari Tolsa som ett bra nyförvärv, då kanske vi kan räkna med en intakt förstafemma framöver..
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nicklas Danielsson är så jävla bra. Bästa spelaren i Elitserien skulle jag nog kunna säga.

Två mål (hittills) idag mot aih och poäng i 15 raka matcher. Herregud.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

Jim Morrison skrev:Nicklas Danielsson är så jävla bra. Bästa spelaren i Elitserien skulle jag nog kunna säga.

Man bli bara ledsen... :cry: Visst lätt att vara klok i efterhand, men varför släppte vi han?
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nummer19 skrev:
Jim Morrison skrev:Nicklas Danielsson är så jävla bra. Bästa spelaren i Elitserien skulle jag nog kunna säga.

Man bli bara ledsen... :cry: Visst lätt att vara klok i efterhand, men varför släppte vi han?
Ingen hade kunnat ana att det här skulle hända, så jag klandrar inte ledningen för det beslutet. Man hade en 20-poängs energispelare typ. Sen kan man alltid undra hur han användes egentligen. Vilka roller han fick och så vidare. Men sett till den Danielsson vi hade så var han överflödig i det läget. Men skulle älska om vi kunde krypa till korset och värva tillbaka honom nästa säsong.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

Jim Morrison skrev:
Nummer19 skrev:

Ingen hade kunnat ana att det här skulle hända, så jag klandrar inte ledningen för det beslutet. Man hade en 20-poängs energispelare typ. Sen kan man alltid undra hur han användes egentligen. Vilka roller han fick och så vidare. Men sett till den Danielsson vi hade så var han överflödig i det läget. Men skulle älska om vi kunde krypa till korset och värva tillbaka honom nästa säsong.
Tror inte det är så aktuellt med DIF till nästa säsong. Hela ES har väl anmält intresse och KHL har väl inte missat hans poängskörd i modo.
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

Att släppa Nicky D för 2 år sedan var då helt rätt. En spelare som då spelade i 3:e femman och inte i powerplay. T.Eriksson var lite bättre än honom i slutspelet och fick förlängt. Dessutom var det Nils Ekman som ersatte honom vilket ansågs av många då som ett plus uppåt. I Modo spelar Nicky i förstafemman och spelar mycket i powerplay, något han inte fick i Djurgården. Klart att man skulle vilja ha kvar honom idag med tanke på hur bra han är. Om vi ska värva tillbaka honom så bör han spela i någon av de 2:a första femmorna. Han, Linkan och Engqvist skulle bli en toppfemma nästa år.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Christopher J skrev:Att släppa Nicky D för 2 år sedan var då helt rätt. En spelare som då spelade i 3:e femman och inte i powerplay. T.Eriksson var lite bättre än honom i slutspelet och fick förlängt. Dessutom var det Nils Ekman som ersatte honom vilket ansågs av många då som ett plus uppåt. I Modo spelar Nicky i förstafemman och spelar mycket i powerplay, något han inte fick i Djurgården. Klart att man skulle vilja ha kvar honom idag med tanke på hur bra han är. Om vi ska värva tillbaka honom så bör han spela i någon av de 2:a första femmorna. Han, Linkan och Engqvist skulle bli en toppfemma nästa år.
Håller med.

Danielsson var ingen toppspelare när han lämnade oss, utan var ganska ifrågasatt. (Främst innan slutspelet). Ett helt okej slutspel följdes av att han fick lämna, inga konstigheter.

Många som klagade på Danielsson den säsongen är samma som vill ha tillbaka honom nu. Det går fort i hockey..
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Något hos oss får våra (lovande) spelare att liksom bromsa upp...

Norman, Brodin, Cehlin, Kempe m fl.

Tyckte även att M Krüger stannade upp innan han lämnade.

Slutar vi ta hand om killarna när de tar steget upp? "Vet de vad som ska göras"? och lämnas vind för våg?

Något skumt är det ändå.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Låst