Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

Wilhelm A skrev:
SirDIFalot skrev:Tron folk verkar ha fått på Gustafsson bevisar ju rätt hårt hur kortsiktigt den vanliga supportern tänker. Fredrik Claesson stod för en mycket bra första säsong som 18-åringen men har haft en svagare andra, även om han knappast varit praktusel. Erik Gustafsson var en smärre katastrof sina första 10-15 matcher i DIF men har gjort det OK sina senaste 3-4 matcher. Och verkar hos gemene man på forumet nu gå före Claesson när man pratar ur ett framtidsperspektiv.
Jag håller inte med dig, men att ha olika åsikter om spelare är inget konstigt i sig. Men jag kan ju tycka att dina åsikter i just detta inlägg faller ganska platt när du kommenterar Gustafssons 13-19 första matcher när han faktiskt bara fått speltid i åtta matcher. Undrar lite kort vad du analyserat för spelare under resterande matcher?
Ja jag är väl medveten om att han inte spelat i alla 21 matcher som står på honom. Därför skrev jag 10-15 matcher för jag var osäker på hur många det var.
Expert.
Användarvisningsbild
Datsyuk_13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Datsyuk_13 »

Om jag fick äran att leka Järlefeldt för ett kort ögonblick så skulle jag vilja att nästa säsongs lagbygge formeras på detta sätt:

Om vi då börjar med att lite snabbt se över vår kontraktssituation. Dessa spelare/tränare i laget sitter alltså på ett avtal som löper ut efter denna säsong:

Hardy Nilsson, Tomas Montén, Mikael Johansson, Josef Boumedienne, Fredrik Claesson, David Printz, Andreas Holmqvist, Patrick Cehlin, Christian Eklund, Tim Eriksson, Mario Kempe, John Norman, Kristofer Ottosson, Mathias Tjärnqvist, Gustaf Wesslau, Tim Sandberg, Mika Zibanejad

Av dessa anser jag att vi bör förlänga med följande (Zibanejad räknar jag som förlorad till NHL):

Fredrik Claesson (1-årskontrakt, marginell löneförhöjning)
David Printz (2-årskontrakt, marginell löneförhöjning)
Andreas Holmqvist (2-årskontrakt, oförändrad lön)
Patrick Cehlin (1-årskontrakt, oförändrad lön)
Mario Kempe (2-årskontrakt, oförändrad lön)
John Norman (3-årskontrakt, löneförhöjning)
Christian Eklund (1-årskontrakt, oförändrad lön)
Kristofer Ottosson (1-årskontrakt, oförändrad lön)
Gustaf Wesslau (3-årskontrakt, löneförhöjning)
Tomas Montén (2-årskontrakt, oförändrad lön)

Kommentar: När det gäller tränartrojkans situation väljer jag av naturliga skäl att inte förlänga med Hardy och Mikael Johansson. De har gjort sitt helt enkelt. Däremot så vill jag ABSOLUT ha kvar Montén i föreningen, som i mina ögon bara växer och växer som ledare för varje säsong som går. Han är den enda tränaren i dagens DIF som klarar av att stå någorlunda rakryggad efter förluster. Vet att många supportrar genom åren har gillat att kasta skit på honom, men personligen är i alla fall jag av åsikten att han faktiskt borde förtjäna mer cred än den lilla han får.

Vidare så tycker jag inte att Mathias Tjärnqvist, Tim Eriksson och Josef Boumedienne, som tre rutinerade och tilltänkt BÄRANDE spelare för laget, har presterat på en tillräckligt hög lägstanivå för att ha gjort sig förtjänta av en förlängning. Lägg därtill att ingen av dem direkt har åldern på sin sida. Tyvärr.

Att jag väljer att förlänga med killar som framförallt Printz, Ottosson, Wesslau och Eklund tror jag för många känns rätt självklart eftersom de är kulturbärare och viktiga ledartyper för laget. Ottosson verkar ju för övrigt vara i sitt livs form denna säsong!

Däremot kanske det inte känns riktigt lika självklart att förlänga med övriga spelare. Gällande Holmqvist så har han väl kanske inte gjort sin bästa säsong så här långt, men vi får inte glömma att han har varit skadad ganska mycket och kan han bara hitta tillbaka till sitt spel från i fjol då han smällde in hela 12 kassar så är i alla fall jag beredd att ge honom en ny chans. ”En ny chans” är jag också beredd att ge tv-spelsgänget med Cehlin, Norman och Kempe. Av dessa tre är väl Norman den som jag helst vill ska vara kvar, då jag på lång sikt ser honom som lite av en arvtagare till den dagen då Ottosson lägger skridskorna på hyllan. För Cehlin och Kempes del så gäller det dock att verkligen börja PRODOUCERA nästa säsong, annars lär man knappast bli särskilt långvariga i föreningen.

Med detta sagt så skulle jag gärna, om jag får drömma lite, se följande laguppställning till nästa säsong:

TRÄNARE:
Huvudtränare: Sam Hallam (NY från BIK Karlskoga)
Assisterande tränare: Tomas Montén
Assisterande tränare: Bert Robertsson (NY från Skellefteå AIK)

Kommentar: Jag är helt övertygad om att Sam Hallam är en blivande stortränare inom svensk hockey. Hallam har enligt mig alla de komponenter som krävs för att, redan nu, lyckas fullt ut på elitserienivå - trots sin relativt unga ålder. Anledningen till varför jag väljer att plocka in just Robertsson från SAIK är kanske inte så konstigt, eftersom han enligt källor i branschen är ÖVERLÄGSET bäst i Sverige på att leda isträningar. En inte helt oviktig del i syftet att bli ett framgångsrikt ishockeylag…

MÅLVAKTER:
Gustaf Wesslau
Christian Engstrand (NY från Linköpings HC)

Kommentar: Här stod valet mellan Engstrand, Bellissimo (BIK Karlskoga) och Åkerlund (Borås HC). Jag valde Engstrand, av det enkla skälet att han är en av elitseriens bästa och mest underskattade andramålvakter och som länge har fått stå (något oförtjänt) i skuggan av Norrena. Här har vi verkligen en målvakt som är fullt kapabel till att avlasta Wesslau i betydligt högre utsträckning än vad Sandberg har gjort hittills denna säsong.

BACKAR:
Daniel Tjärnqvist ”C” – Andreas Holmqvist
David Printz – Kyle Klubertanz
Staffan Kronwall ”A” (NY från Severstal Cherepovets) – Fredrik Claesson
Philip Holm – Erik Gustafsson

Kommentar: Nästan en identisk backuppställning som vi har i dag, med den enda skillnaden att Kronwall ersätter Boumedienne. En klar uppgradering, enligt mitt sätt att se på saken…

FORWARDS:
Jimmie Ölvestad – Kristofer Ottosson – Marcus Nilson
Patrik Lundh (NY från Färjestads BK) – Andreas Engqvist ”A” (NY från Hamilton Bulldogs) – Pontus Åberg
Mario Kempe – John Norman - Patrick Cehlin
Mattias Carlsson – Jonas Almtorp – Daniel Brodin
Christian Eklund – Fredric Weigel – Ludwig Blomstrand

Kommentar: Skulle vi lyckas plocka både Lundh och Engqvist (som båda sitter på ett utgående kontrakt) så har vi helt klart fullgoda ersättare till de forwards som vi eventuellt skulle tappa. Kanske att vi (återigen) saknar den där riktigt utpräglade förstacentern, i sådana fall ser jag Iggulden i Växjö som ett klart gångbart alternativ. Frågan är dock bara hur mycket som ryms i spelarbudgeten för nästa säsong. Men det kan ju naturligtvis bara Tommy & Co svara på…
Senast redigerad av Datsyuk_13 den 2012-01-08 20:08:13, redigerad totalt 1 gånger.
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Bert Robertsson, är det han med dom äckliga tänderna och glasögon?
Användarvisningsbild
Datsyuk_13

Inlägg av Datsyuk_13 »

Kentta skrev:Bert Robertsson, är det han med dom äckliga tänderna och glasögon?
Nej, det är ju Stefan Klockare...
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Datsyuk_13 skrev:
Kentta skrev:Bert Robertsson, är det han med dom äckliga tänderna och glasögon?
Nej, det är ju Stefan Klockare...
Justfan, blev lite orolig ett tag där.
Stadion

Inlägg av Stadion »

Jag köper Datsyuk_13 lag rakt över och speciellt ditt resonemang om tränartrojkan, skulle vilja på in Jared Aulin där någonstans också på något sätt.

Sen är jag tveksam angående Cehlin, jag personligen tror fortfarande en hel del på killen men det är något som inte får det att lossna. Om det är dagens tränare eller om han helt enkelt behöver ett miljöombyte eller något helt annat är såklart svårt att svara på. Kanske mental träning vore på sin plats?
Gneblon

Inlägg av Gneblon »

Kronwall kommer inte hem nästa pr, speciellt inte med tanke på hur hans säsong går nu. Antingen blir han kvar i KHL eller så drar han till NHL en vända igen.
Däremot Är Fernholm ett rimligt och troligt alternativ.

Angående tränare så tror jag absolut på Montén men frågan är om inte han får ett erbjudande om att ta en klubb i AS och då tror jag han tar det för sin egen utvecklings skull. Han har ju uttalat att han vill bli förstatränare och jag tror han e mogen för en klubb i AS.

så tränarfrågan blir en svår nöt att knäcka. Tyvärr tror jag man kommer köra på det "säkra kortet" med Challe.
Jag skulle gärna se Tommy Albelin komma in med lite nya ideer (Se på modo, jag tror att modo med Samuelsson i spetsen går en ljus framtid till mötes bara dom vågar hålla kvar och kör sitt race. Näslund, Foppa och Samuelsson kom inte in med skitbra förutsättningar det här året men inför nästa tror jag det ser mkt bättre ut!)
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Tror också det mest realistiska är Challe/Fernholm. Min magkänsla säger att Engqvist är vårt nya drömnamn - dvs. det lär ta tid innan det blir verklighet. Men hoppas jag har fel - han var ju hemkär rätt länge.

Tror också tyvärr att Wesslau sticker och att man envisas med Sandberg som back-up. Carlsson kommer inte få sparken.

Har dock en känsla av att någon överraskning kommer ske bland spelarna med utgående. På gott och ont. Kanske Honken ledsnar? Printz ser sin chans för utlandsäventyr? Väldigt ovisst är det iallafall. Vad jag vet är att DIF Hockey inte kommer göra tillräckligt bra förändringar med nuvarande spelare (sparka Carlsson ex)

Tror bland annat att man envisas med att ge MT "en ny chans", likt Ölvestad.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Luktar KHL för Wesslau.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

pulverapa skrev:Luktar KHL för Wesslau.
Vart har du hört/sett det?
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Nummer19 skrev:
Man behöver inte var Newton för att knäcka det direkt.
Säg den glädje som varar
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

I khl kan du på ett år tjäna tre-tio ggr det man tjänar i ES... Mer kanske, men pengarna lockar nog. Vad tror ni, är det värt att ha det riktigt skabbigt ett par år men tjäna big money?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

DIF_Soldier skrev:
Nummer19 skrev:
Man behöver inte var Newton för att knäcka det direkt.
Kanske inte, men undrade bara om han kunde länka till någon källa.
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Nej ingen källa, men känslan säger att Wesslau drar till KHL efter säsongen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

pulverapa skrev:Nej ingen källa, men känslan säger att Wesslau drar till KHL efter säsongen.
Eftersom de flesta i KHL i praktiken enbart går efter statistik måste nog Wesslau förbättra sin räddningsprocent kapitalt för att vara aktuell för en flytt dit. Visst att han står mycket matcher osv men är inte en procent på under 91% alldeles för dåligt för att det skall se bra ut på pappret...? Sen vet både du & jag att Wesslau gjort en riktigt bra säsong hittills trots detta.
Låst