Känns nästan som att ucs/fabriken önskade att detta skulle hända så de kunde få sjunga sina tyck synd om mig ramsor och att acab så de kunde stå där och känna sig coola, casual och ha en vi mot dem känsla. Jag håller med om att polisen/OV beter sig som skit alltför ofta, särskilt på derbyn och man ska göra allt (förutom att gnälla mitt under pågående match) för att få bort idioterna som misskötte sitt jobb på derbyt men när vårt lag (som inte har någonting att göra med hur poliser/OV sköter sig) krigar för tre poäng ska man heja fram laget.
Skywalker skrev:Känns nästan som att ucs/fabriken önskade att detta skulle hända så de kunde få sjunga sina tyck synd om mig ramsor och att acab så de kunde stå där och känna sig coola, casual och ha en vi mot dem känsla. Jag håller med om att polisen/OV beter sig som skit alltför ofta, särskilt på derbyn och man ska göra allt (förutom att gnälla mitt under pågående match) för att få bort idioterna som misskötte sitt jobb på derbyt men när vårt lag (som inte har någonting att göra med hur poliser/OV sköter sig) krigar för tre poäng ska man heja fram laget.
Så du tror på fullaste allvar att de ville ställa in JK-dagen? Guess again.
Skywalker skrev:Känns nästan som att ucs/fabriken önskade att detta skulle hända så de kunde få sjunga sina tyck synd om mig ramsor och att acab så de kunde stå där och känna sig coola, casual och ha en vi mot dem känsla. Jag håller med om att polisen/OV beter sig som skit alltför ofta, särskilt på derbyn och man ska göra allt (förutom att gnälla mitt under pågående match) för att få bort idioterna som misskötte sitt jobb på derbyt men när vårt lag (som inte har någonting att göra med hur poliser/OV sköter sig) krigar för tre poäng ska man heja fram laget.
Men du, att "heja fram laget" var ju precis vad många ville göra på derbyt men inte fick möjlighet till eftersom de blev utskickade. Visst, man kan skriva insändare eller sitta hemma och muttra vid köksbordet, men det kommer inte ändra på något. För många supportrar är läktaren ett heligt ställe, och om då rätten till yttrandefrihet inskränks så ser jag bojkott som en rimlig åtgärd att vidta. Trist för spelarna, visst, men den här frågan är faktiskt viktigare än tre poäng. Förändras inte situationen kommer stödet ändå utebli eftersom många kommer välja att stanna hemma.
Men du, att "heja fram laget" var ju precis vad många ville göra på derbyt men inte fick möjlighet till eftersom de blev utskickade. Visst, man kan skriva insändare eller sitta hemma och muttra vid köksbordet, men det kommer inte ändra på något. För många supportrar är läktaren ett heligt ställe, och om då rätten till yttrandefrihet inskränks så ser jag bojkott som en rimlig åtgärd att vidta. Trist för spelarna, visst, men den här frågan är faktiskt viktigare än tre poäng. Förändras inte situationen kommer stödet ändå utebli eftersom många kommer välja att stanna hemma.
Varför för så dramatisk? "yttrandefrihet inskränks"...? Alla har rätt att uttrycka precis vad de vill, ingen här inne försöker eller har försökt inskränka på folk som skrikit saker på läktaren eller vecklat ut en banderoll. Folk har bara försökt förmå/uppmanat annat folk att uttrycka sig på andra sätt. Om den uppmaningen går fram betyder det att folk skulle sluta med banderoller av fri vilja. Då inskränker man inte på yttrandefriheten.
Diskussionen bör hållas på en vettig nivå.
Jag läste Järnkaminernas pressmeddelande där man skrev att JK-Dagen skulle ställas in. "Vi tvingas ställa in JK-Dagen eftersom vi inte kan garantera djurgårdares säkerhet" känns väldigt konstigt skrivet. Man hade kunnat uttrycka sig på annat sätt.
Som sagt denna diskussion har spårat ur totalt. Läs inte vad ni vill läsa utan läs det som faktiskt skrivs (båda sidor kan ta åt sig).
Som jag skrivit innan så måste man vara jäkligt försiktig när man diskuterar sånt här. JK måste vara tydliga i sin information, människor som inte vet vad som hänt eller skett bör/ska hålla sig utanför. Sen kan man diskutera hur smart det är att skrika ACAB men det är en hel annan femma.
JK, Fabriken och UCS måste lägga upp en strategi hur de vill gå vidare med allt det här. Allt från sånger, banderoller till att sprida information. DIFHockey måste ta till sig vad som sägs och lyssna samt föra en dialog tillsammans berörda grupper (vilket redan görs/gjorts som jag förstår det?).
Just nu blir allt som ett jäkla ekorrehjul, på JK forumet låter det tex som om alla här tycker att JK mfl får skylla sig själva. Och så är verkligen inte fallet! Samtidigt som vissa här försöker göra sitt yttersta för att det ska se ut som det.
Sen den här incidententen med att saker har kastats är verkligen förkastligt.
Hoppas verkligen att allt löser sig och att dialogen mellan DIFHockey och JK mfl kan fortgå.
Men ett tips till JK är att vara tydliga med hur saker och ting fortskrider.
Ledsen om rörigt inlägg, skriver från min telefon.
Pulverapa: Menade inte att folk på detta forum eller på Hovets långsidor är de som inskränker yttrandefriheten. Däremot är det inte speciellt "dramatiskt" att konstatera att många blev utslängda från Globen enkom för att de hade t-shirts med en viss gruppbeteckning på. Det tycker jag är extremt allvarligt och illavarslande, och helt klart något som fler borde agerat och reagerat på istället för att yra om "mytomaner" eller "tonårsfjun".
Keiski skrev:Pulverapa: Menade inte att folk på detta forum eller på Hovets långsidor är de som inskränker yttrandefriheten. Däremot är det inte speciellt "dramatiskt" att konstatera att många blev utslängda från Globen enkom för att de hade t-shirts med en viss gruppbeteckning på. Det tycker jag är extremt allvarligt och illavarslande, och helt klart något som fler borde agerat och reagerat på istället för att yra om "mytomaner" eller "tonårsfjun".
Aha okej, då missuppfattade jag det du skrev. Nu förstår jag vad du menar.
Håller med Jepe, man bör vara försiktig och sluta generalisera. Jag har inte läst JK-forumet men om det Jepe nu säger är sant så bör generaliseringarna sluta där också. Vi vill alla Djurgården Hockeys bästa.
Lyckligtvis avgörs matchen mot Skellefteå på isen, låt oss hoppas på 3 VIKTIGA poäng!
Varför för så dramatisk? "yttrandefrihet inskränks"...? Alla har rätt att uttrycka precis vad de vill, ingen här inne försöker eller har försökt inskränka på folk som skrikit saker på läktaren eller vecklat ut en banderoll. Folk har bara försökt förmå/uppmanat annat folk att uttrycka sig på andra sätt. Om den uppmaningen går fram betyder det att folk skulle sluta med banderoller av fri vilja. Då inskränker man inte på yttrandefriheten.
Diskussionen bör hållas på en vettig nivå.
Jag läste Järnkaminernas pressmeddelande där man skrev att JK-Dagen skulle ställas in. "Vi tvingas ställa in JK-Dagen eftersom vi inte kan garantera djurgårdares säkerhet" känns väldigt konstigt skrivet. Man hade kunnat uttrycka sig på annat sätt.
Ja varför så dramatisk? Det är väl inget konstigt att man förmår och uppmanar människor att sluta uttrycka sina åsikter genom att kasta mynt och skrika okvädningsord åt dem? Fullständigt rimligt och sansat och av fri vilja borde ju folk sluta veckla ut sina banderoller efter detta.
Om man sen bortser ifrån detta utan helt enkelt går direkt till närmsta forum, särskilt befolkat av flertalet utbölingar med nära noll koppling till verkligheten på våra läktare, och kallar folk för snorungar, blåmesar och gud vet vad. Ja då är det helt okej också, det är ju inget konstigt och sannerligen inte någon inskränking av yttrandefriheten.
Lås oss nu hålla detta på en god nivå även i fortsättningen. Med början nästa match då mångas ögon kommer att vaka över potentiella myntkastare och med okvädningsord sansat diskuterande då nästa banderoll höjs till luften. Redo att uppta en givande diskussion direkt på plats, allt för att undvika missförstånd, för allas bästa.
Stadion skrev:Så du tror på fullaste allvar att de ville ställa in JK-dagen? Guess again.
Nej det tror jag inte. Jag förstår inte vad det hjälper med att ställa in den heller. Jag tror inte att poliserna/OV kunde bry sig mindre. Det jag menade är att ucs/fabriken verkar gilla att vara de som sjunger en helt annan ramsa än de andra i klacken. De verkade njuta av att få spela tuffa och sjunga att acab. De vet säkert om att det skulle skapa debatt och störa andra i klacken, då kan man se till att ta det här utanför matcherna.
Keiski skrev:Men du, att "heja fram laget" var ju precis vad många ville göra på derbyt men inte fick möjlighet till eftersom de blev utskickade. Visst, man kan skriva insändare eller sitta hemma och muttra vid köksbordet, men det kommer inte ändra på något. För många supportrar är läktaren ett heligt ställe, och om då rätten till yttrandefrihet inskränks så ser jag bojkott som en rimlig åtgärd att vidta. Trist för spelarna, visst, men den här frågan är faktiskt viktigare än tre poäng. Förändras inte situationen kommer stödet ändå utebli eftersom många kommer välja att stanna hemma.
Vad tror du att det hjälper med att sjunga lite ramsor?
Asså vi försökte bara bidra i klacken precis som alla andra, nu kommer jag inte ihåg exakt vad vi gjorde då på den matchen, men om vi råkade tajma till det fel på ramsorna så ursäkta, men annars brukar vi lyssna på klackledarn eller vem än som tar kommandot i klacken.
Byström skrev:Stod bredvid ett par tomtar som jag tror kallar sig "DIFanatics" eller liknande i onsdags varav en av dessa hade en sån OTROLIGT dålig tajming i ramsorna och satte gång på gång igång "Den som inte hoppar" och "Hardy Nilssons/Johanssons Järnkaminer" hörde jag honom skriva tre fyra gånger innan den fick fäste. Vid helt otroligt dåliga tillfällen. Visst, att sätta igång en ramsa ibland när det är tystnad kan vara bra, men att hela tiden ösa på med nya ramsor från en och samma gubbe med den otroligt dåliga tajmingen är bara fel.
Att jag inte tog mod till mig och sade till honom ångrar jag såhär i efterhand men å andra sidan. En femtonårig grabb har kanske inte så mycket att sätta emot ifall man får mothugg.
Kan lägga till att FBR såg riktigt taggade ut i början av matchen innan dessa herrar från "Fanatics" började härja på läktaren.
TyresöDIF skrev:Asså vi försökte bara bidra i klacken precis som alla andra, nu kommer jag inte ihåg exakt vad vi gjorde då på den matchen, men om vi råkade tajma till det fel på ramsorna så ursäkta, men annars brukar vi lyssna på klackledarn eller vem än som tar kommandot i klacken.
Byström skrev:Stod bredvid ett par tomtar som jag tror kallar sig "DIFanatics" eller liknande i onsdags varav en av dessa hade en sån OTROLIGT dålig tajming i ramsorna och satte gång på gång igång "Den som inte hoppar" och "Hardy Nilssons/Johanssons Järnkaminer" hörde jag honom skriva tre fyra gånger innan den fick fäste. Vid helt otroligt dåliga tillfällen. Visst, att sätta igång en ramsa ibland när det är tystnad kan vara bra, men att hela tiden ösa på med nya ramsor från en och samma gubbe med den otroligt dåliga tajmingen är bara fel.
Att jag inte tog mod till mig och sade till honom ångrar jag såhär i efterhand men å andra sidan. En femtonårig grabb har kanske inte så mycket att sätta emot ifall man får mothugg.
Kan lägga till att FBR såg riktigt taggade ut i början av matchen innan dessa herrar från "Fanatics" började härja på läktaren.
SLUTA STARTA DEN SOM INTE HOPPAR! Säg det till dina polare också.