Det här inlägget riktar sig främst till Jockemaniac, Skuggan och Berra men även till er som tycker att det är ett felaktigt och dåligt beslut av JK att ställa in JK-dagen samt tycker att Fabriken är muppar för att dem inte kommer att göra tifon, då ni trots allt lagt en massa pengar i hinkarna.
Om vi börjar med Fabriken.
Under årens lopp har ni gått på ett flertal matcher. Jag vet inte hur mycket pengar ni brukar slänga i hinken, men om jag uppskattar väldigt grovt och tar i överkant så kan jag säga att ni har skänkt 10 kr för varje match ni har gått på. Vi säger också att ni har skänkt 10 kr per match under de säsonger som fabriken funnits. Det blir alltså sedan 2005. För varje säsong så lägger ni då ungefär 390 kr i hinkarna. Då har jag räknat med att DIF spelar 27 matcher hemma, går till slutspel och spelar 7 matcher i kvart, semi och final, samt att DIF då spelar 4 av 7 matcher på hemmais. Det ger 39 matcher totalt under säsongen. Under 6 års tid innebär detta att ni i tifokassan bidragit med 2430 kr efter skatt. En ansenlig summa pengar. Ca 3500 kr. Jag förutsätter att ni arbetar på McDonalds eller liknande och har en relativt låg lön på ca 100 kr i timman innan skatt. Det innebär alltså att ni har skänkt ca 35 arbetstimmar till fabriken i form av pengar under 6 års tid. Ganska exakt en arbetsvecka. Per år innebär detta att ni sätter av 5,8 timmar. Inte fy skam det heller.
Om jag går till mig själv och är ärlig, så ska jag erkänna att jag inte skänker alls lika mycket pengar som ni har gjort. Jag går in på alla matcher men försöker chippa in då jag har stålar med mig. Det brukar handla om 15-20 kr per tillfälle och ibland blir det en hundring. Men låt säga att jag under en säsong chippar in 250 kr. Jag kan ju inte döma ut er som betalar 10 kr varje match under hela året.
Om då istället tittar på det som fabriken lägger ner i form av egentid för att göra JK-dagen till ett arrangemang som alla uppskattar väldigt mycket. Förra årets tifo går till historien som ett av de kanske fetaste, någonsin, i hockeyvärlden. Jag antar att Pang inför detta tifo la ner ungefär 2 helger, fredag em fram till kvällen, hela lördagen och stor del av söndagen. inför matchen vet jag att de jobbade som as för att hinna klart i tid. På detta tifo tror jag att Pang med vänner i fabriken la ner ungefär lika mycket tid på detta tifo som ni har skänkt i pengar genom de 6 år som fabriken existerat.
Jag höftade ju bara i min uträkning innan och det kan mycket väl vara så att ni är filantroper utöver det vanliga och skänker 50 kr varje match. Men då har ni det väldigt gott ställt, och har således ett välbetalt jobb.
Hur kan ni ha mage att sitta och skriva att det är bedrövligt och löjligt att "ett par snorungar gnäller och sätter sig i ett hörn för att de inte får som de vill"? Anser ni att ni har rätten att gnälla för att fabriken ställer in tifot för att ni skänker 480 kr om året till tifogruppen? Detta på bekostnad av att de blir utslängda pga. att de har tröjor som det står fabriken eller UCS på? Om ni tycker att det är så löjligt och att polisen har gjort rätt, varför bryr ni er då så mycket om att dagen ställs in? Det spelar ju inte så stor roll för er? Det verkar som om ni är ett par feta översittare som bara vill ha maten serverad på ett stor jävla silverfat.
Om Pang med vänner hade samlat ihop den arbetstid de lägger ner på att göra tifon för DIF skulle de kunna på ett års tid kunna omsätta detta i arbetstid för att driva ett företag med 2-3 anställda. Jag tror inte ni har en jävla susning om hur mycket tid, kraft och engagemang som läggs ner på detta.
Ni står i er fulla rätt att tycka att "men kan de inte bara göra tifon enligt de specifikationer vi får från hockeyförbundet? Måste de ha banderoller som det står acab på?" Givetvis kan dem göra det, men då ska de fan ha betald ersättning eftersom det då kommer att bli konfettitifon ackompanjerat av "heja djurgårn friskt humör, ni är det som susen gör, heja heja heja!".
Angående JK.
JK är en föreningsdemokrati där man står i sin fulla rätt att rösta fram vem som ska bli nästa ordförande. Ni som har betalt medlemskap får information om när medlemsmötet är. Om ni anser att det är fel att JK ställer in JK-dagen för att en "viss herr blomberg" tycker det, kanske ska aspirera på posten som ordförande till nästa år. Det är inte bara en vilja som ska tas i beaktande, det är viljor från ca 3000 personer. Det är JKs uppgift att göra det man tror är bäst för den stora massan av supportrar. Det kan givetvis innebära att vissa får stå tillbaka medan andra får mer utrymme. Men beslutet om att ställa in JK-dagen för att ett flertal supportrar blivit gripna och utkörda till förorter utan orsak är en jävligt big deal. Denna gången var det bland annat JKs ordförande samt flera jävligt bra snubbar som åkte ut, som var med och visade vilja och engagemang när DIF var skit runt 05-06, som har dragit igång projekt för att få hockeyklacken att bli till vad den har blivit känd för runt om i Sverige. De personerna som är den största orsaken till att vi slutspel efter slutspel har kunnat mönstra en klack som får motståndarlaget att skita på sig eftersom vi sjunger så högt.
Är det då så att ni anser att det inte är en big deal för att de står upp för sina vänner och kamrater inom JK, då anser jag att ni är ute och cyklar, långt jävla bort från verkligheten. Sittplatspubliken börjar bli feta och nöjda igen, precis som när DIF tog avstånd under mitten/slutet på 90-talet. Nu har vi haft bra stämning, slipsnissarna kommer till matcherna för att uppleva Djurgårdsklacken, men anser att det är fel att vi har ACAB-skyltar uppe när vi blir behandlade som andra klassens medborgare. Passar det inte för fina folket så är jag säker på att många av de som engagerar sig kommer säga tack och hej och dra därifrån. Då kan ni ha en grisfot på räcket som ambassadör och varumärke för DIF-hockey. Men spegla er inte i glansen på dem som verkligen har gjort något.
Jockeymaniac skrev:Fråga, är JK och Fabriken ifrågasättbara? Eller kommer jag att mötas av detta bemötande även där. J: "Jag har en fråga, kan vi inte ordna en bortaresa mot lhc nästa match? Tycker ni varit lite slappa med bortaresorna." JK: "Dra åt helvete, vet du hur mycket vi har gjort för DIF. Gör en egen supporterförening, f*tta"!
Jesus välkommen till 2010-talet....
Du verkar ju inte vara särskilt involverad i JK över huvud taget, så varför bryr du dig om att JK-dagen ställs in? Din fråga visar ju bara på att du inte ens har engagemang nog för att skicka ett mail eller slå en signal och fråga.
JK drivs ideellt och är inte särskilt många. Om du har ett förslag om att de ska anordna en resa så är jag övertygad om att de kommer ta din förfråga seriöst och se vad de kan göra. Det är just sådana frågor som JK finns till för. Det kanske är jättemånga som är intresserade av en resa till en match mot LHC, men folk orkar inte ens engagera sig i att fråga om det finns möjlighet att styra upp en buss. Jk måste ju stämma av intresset och om ingen visar intresse för att resa finns det ju ingen anledning att styra upp en buss.
För övrigt är mitt förslag att ni som har funderingar kring detta kan komma till WKB innan matchen den 7/1 och delta i de frågor och svar som kommer att ges där. Där kommer alla som har frågor att få dem besvarade.