Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Billx

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av Billx »

SirDIFalot skrev:
Billx skrev:Kyle Klubertanz, som tycks underprestera match för match. Fruktansvärt slarvig och loj.
Samtidigt poängbästa back i DIF.

Då undrar jag om det är för att han spelar så mycket i alla dess former?

Eller kan det vara så att det döljer sig en spelskicklig back under den där värdelösa fasaden?
Att det är en spelskicklig back är det väl inget snack om. Förra sejouren låg han ju på gränsen till att klara sig defensivt men det kunde accepteras med tanke på hans grymma offensiv. Många trodde väl att ett år i AHL skulle gjort hans defensiv gott. Men den har ju blivit sämre och offensiven har inte klickat fullt lika bra som när han var här sist, men det tror jag delvis beror på att vi saknar kreativitet i laget. Säkert 3-4 av hans mål och 9-10 av hans assister förra sejouren kom på passningar från Krüger. Han har inte fått utnyttja sitt direktskott en enda gång i år typ. Förra sejouren så visst, Honken hade tyngre bössa men när det kom till direktskott var Kyle överlägsen. Han satte varenda flippmacka från Krüger på mål. Vi har inte särskilt många spelskickliga forwards kvar.
Stämmer. Sen så har ju Kyle verkligen inte skjutit när han väl fått läge, utan då har det puckats fram och och tillbaka med sig själv på blå förr att senare tappa den ur offensiv zon eller slå en dålig passning. Den karln behöver mera självförtroende, vilket jag hoppas att fick med sina 1+1 igår.

Edit: Hans skott vid målet hade gått till inkast om inte en ajkback styrt in den.
Avd: Fotbollsregler
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Magnutz »

Ja, Kyles skott när han gjorde målet var ju två meter off course.. SCUD-missil-varning på det skottet. (Missil som inte var värst effektiv, ramlade ner och blev liggande. Lite som flygane soptunnor i jämförelse med andra fabrikat.)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:https://twitter.com/#!/Fimpen20/status/ ... 1587866624

Haha Fimpen. Citatmaskinen...
:lol:

Fimpen....herregud.

Jag tror ärligt talat att Mr.Eklund är så sjukt viktig för det här laget så det finns inte, alltid en pådrivare, alltid en krigare, alltid en komiker som lättar upp stämningen när det går tyngre, vågar säga vad han tycker & tänker.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Nilson-Ottosson-Ölvestad
Cehlin-Norman-Kempe
Åberg-Almtorp-Zibanejad
Tim-Fimpen-Brodin
Carlsson
(Tjärnqvist)

Detta ÄR det enda rätta.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

DIF_Soldier skrev:Nilson-Ottosson-Ölvestad
Cehlin-Norman-Kempe
Åberg-Almtorp-Zibanejad
Tim-Fimpen-Brodin
Carlsson
(Tjärnqvist)

Detta ÄR det enda rätta.
Jag håller med, men att Tim och Brodin m.fl. får spela före Tjärna och kanske Carlsson? Över Hardys döda kropp!
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

SkönaDjurgårn skrev:
Cehlin-Norman-Kempe
Åberg-Almtorp-Zibanejad
Tim-Fimpen-Brodin
Carlsson
(Tjärnqvist)

Detta ÄR det enda rätta.
Jag håller med, men att Tim och Brodin m.fl. får spela före Tjärna och kanske Carlsson? Över Hardys döda kropp!
Jag tror inte ens Hardy efter ett par matcher likadana matcher som igår kan blunda för det faktum att MT och Carlsson inte bidrar till någonting trots sin enorma spelmängd. Jaja, Carlsson kanske inte är så dålig men då får han ta och visa det lite bättre.
Användarvisningsbild
android

Säsongen 2011/2012

Inlägg av android »

Cehlin-Norman-Kempe
Åberg-Almtorp-Zibanejad
Tim-Fimpen-Brodin
Carlsson
(Tjärnqvist)

Detta ÄR det enda rätta.
Ser riktigt bra ut. Blir hård konkurrens om backplatserna sen också. Kanske inte hög nivå på konkurrensen men ändå.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Finns inte en sportslig chans som flera varit inne på att Tjärna & Carlsson bänkas tror jag, märks hur febrilt Hardy vill få igång de två grabbarna som ju (enligt deras tycke) skall vara producerande spelare...

Annars gillar jag din uppställning också, Soldaten. Men jag tror faktiskt inte att man kommer spela Zibanejad som vinge heller, utan man kommer envisas med honom i centerrollen.

Backsidan blir intressant:

Tjärnqvist - Holmqvist
Klubertanz - Printz
Boumedienne - Holm

Skulle jag välja, gillar iofs det jag sett av Lennhammer hittils också (oerhört mycket bättre än innan han fick rejält med speltid i Almtuna, kul att se). Men känns bra att vi ändå har Claesson, Gustafsson & Lennhammer som tillsammans med Holm får konkurrera om den där sista platsen. Tror det är oerhört utvecklande.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Cehlin-Norman-Kempe
Åberg-Almtorp-Zibanejad
Tim-Fimpen-Brodin
Carlsson
(Tjärnqvist)

Detta ÄR det enda rätta.
Cehlin-Norman-Kempe håller aldrig i längden som någon andraformation. Jag tycker att betydligt mer istid skall ges till Fimpen och Tim, som båda är riktigt riviga och skapar målchanser. Även Brodin har spelat upp sig och förtjänar att få lira mer.

Annars gillar jag din formation med Zibanejad, Almtorp och Åberg. Där kan vi få igång bra fart och teknik om Almtorp fortsätter spela det kloka centerspel som han har gjort under de senaste matcherna.

För övrigt så går Otto mot sin kanske spelmässigt bästa säsong någonsin. Första tio matcherna var han usel, men efter det så har han varit vår solklart bästa spelare i nästan varje match. Förläng, förläng, förläng!
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Mäklaren skrev:För övrigt så går Otto mot sin kanske spelmässigt bästa säsong någonsin. Första tio matcherna var han usel, men efter det så har han varit vår solklart bästa spelare i nästan varje match. Förläng, förläng, förläng!

Säsongerna 99/00 och 00/01? Känns vassare.

Men ja, Otto visar att han håller riktigt hög klass fortfarande, och att han kan bära en andralina nästa säsong.
ja, definitivt förläng!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Om jag av ännu okänd anledning tvingats vara med i dokusåpan "VågaBöga/DetÄrOkMedGay" och dessutom tvingats inleda partnerskap/äktenskap med valfri spelare i DIF:s trupp så skulle lotten utan någon som helst tvekan falla på Ottosson.
He's my man helt enkelt, alla kategorier alltid!
Ibland går det så långt att jag nästan vill vara Kristofer.
Så klok, sån kyla, sån visdom
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Haha.. :smile:
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Mäklaren skrev:
Cehlin-Norman-Kempe
Åberg-Almtorp-Zibanejad
Tim-Fimpen-Brodin
Carlsson
(Tjärnqvist)

Detta ÄR det enda rätta.
Cehlin-Norman-Kempe håller aldrig i längden som någon andraformation. Jag tycker att betydligt mer istid skall ges till Fimpen och Tim, som båda är riktigt riviga och skapar målchanser. Även Brodin har spelat upp sig och förtjänar att få lira mer.

Annars gillar jag din formation med Zibanejad, Almtorp och Åberg. Där kan vi få igång bra fart och teknik om Almtorp fortsätter spela det kloka centerspel som han har gjort under de senaste matcherna.

För övrigt så går Otto mot sin kanske spelmässigt bästa säsong någonsin. Första tio matcherna var han usel, men efter det så har han varit vår solklart bästa spelare i nästan varje match. Förläng, förläng, förläng!
Nu tänkte jag inte att formationerna skulle rankas efter speltid, men du har rätt. Zibbe-kedjan känns mer som en andrakedja. Norman-kdjan känns som en klockren tredje, och man ska med alla medel möjliga försöka undvika att ge Carlsson och MT speltid. För herregud - Tjärnqvists tid som elitspelare måste väl ändå vara över? Tillbaka till Rögle, tack.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Imorgon kväll, fredag den 30e december, spelar Djurgården Hockey årets sista elitseriematch hemma mot Luleå på Hovet i omgång 34.
Matchen är till synes en helt vanlig match, där förutsättningarna är desamma på ytan jämt emot de övriga 54 grundseriematcherna.
Men jag har en känsla, som till en stor del beror på lättnad, men även en del av oro, av att morgondagens match kan få en väldigt, väldigt stor påverkan på hur Djurgården Hockey avslutar denna säsongs upplaga av elitserien.

Då kommer själva syftet med det här inlägget: Varför känner jag så?
Jag kan ta den enkla utvägen och påpeka att det är min magkänsla som slagit till, men jag tänkte göra det svårare än så för mig, för att nu när 2011 närmar sig sitt slut, så står Djurgården i ett otroligt viktigt mentalt läge.

32 matcher har Djurgården spelat den här säsongen, och ska man sammanfatta dessa matcher kortfattat, utifrån den bild som vi supportar, media och experter målat upp, så blir sammanställning ungefär så här:

Negativt:
1: Hemmaspelet på Hovet är katastrof.
2: Vår backuppsättning är katastrof.
3: Våra tränare är katastrof.
4: Vår forwardsuppsättning är katastrof.

Positivt:
- Wesslau
- Bortaspelet (är ok)

Så kort och gott, för att sammanfatta det med ett namn, så som jag på rak hand hade uppfattat säsongens Djurgården om jag inte vore allt för nördig och allt för insatt, så väljer jag följande namn:
  • "Krislaget Djurgården"
Så med allt detta sagt, så vill jag nu ge en liten kort genomgång av hur läget, trots allt negativt, i själva verket ser ut:

Djurgården, säsongens stora krislag (enligt många), som floppat som bara den, ligger just nu sju i elitserien, med 49 poäng efter 32 spelade matcher. Det är en match mindre spelad än de flesta konkurrenterna i elitserien.

Så kort och gott, vi leker med tanken och säger att enbart Djurgården och Luleå spelar imorgon, för att Djurgården ska komma upp på 33 spelade matcher. Djurgården vinner matchen efter ordinarie tid.
  • Situationen blir då enligt följande:
    - Djurgården passerar årets succélag (åtminstone inledningsvis) Frölunda i elitserietabellen.
    - Ner till första lag under slutspelsstrcket, Växjö Lakers, skiljer då sju poäng.
    - Ner till Modo, som är placerade elva i elitserien på kvalserieplats, skiljer det då 10 poäng.

Rätt så tryggt där bak med andra ord, så vi kikar uppåt istället:

- Skellefteå, som gått som tåget, och som är placerade som etta i elitserien med 60 poäng, är då 8 poäng före Djurgården.
    - Luleå, som är tvåa, har 5 poäng tillgodo på oss, och därtill har dom en match mer spelad.
    - Brynäs, trea i elitserien, har 4 poäng ner till oss.
    - Hv71, som gått som tåget periodvis, och som i dagsläget sitter på den fjärde och sista top fyra-platsen, har en (!) poäng ner till oss.
    - På samma poäng, med en match mindre spelad, ligger Färjestad på femteplats.

Att få fira nyår, och ladda om inför det nya året 2012, vore därför fruktansvärt jävla skönt med vetskapen om att vår rådande situation ungefär ser ut enligt det som jag ovan beskrev. Trots fiasko, kris och totalt kaos i laget, så har vi imorgon en möjlighet att knäppa ett av elitseriens äckligaste lag på näsan, och ta tre oerhört viktiga poäng som ger laget ungefär dessa förutsättningar inför de 22 avslutande matcherna i grundserien.
Vi har inte haft känning eller närkontakt med top 4 på ett långt tag, och jag tror att våra killar i laget hade mått otroligt bra av att få kontakt med toppen efter en överlag ganska dålig säsong hittills. Att avsluta grundserien med de ovan nämnda förutsättningar trots att mycket varit dåligt, och att otroligt mycket kan förbättras rejält, är trots allt, oavsett vad man än vill säga, otroligt starkt om vi lyckas imorn. Trots dåligt spel är vi med igen, och det gör att jag vågar tro lite smått på att den här säsongen kan bli riktigt jävla bra, som jag trodde stenhårt på inför säsongen, men som jag tvivlat på med tanke på hur spelet har sett ut stundtals.

Sist, men absolut inte minst, så ska det sägas, att som jag i punkt ett skrev, så har vårt hemmaspel på Hovet kritiserat ordentligt av både mig och många andra. Men det är fan dags att släppa sargen trots allt, för att slår vi Luleå imorgon så är vi seriens näst bästa hemmalag efter Frölunda. Jag blev halvt chockad när jag såg det, och det förklarar ändå att en del saker och ting håller på att ljusna upp.

Så, avslutningsvis...
Nu blev det en sjuhelvettes massa jävla text, och om jag ska vara ärlig så ångrar jag väl att jag började på det här inlägget eftersom jag nu suttit och skrivit och kollat statistik i ungefär en och en halv timma, men allt i texten leder till en och samma slutsats, som är följande:

- Oavsett hur illa allt möjligt sett ut den här säsongen hittills, så är verkligen inte läget så illa som vi alla intalat oss. Vi är med där uppe snart igen om vi fortsätter att ösa på, och sätter sig delar av spelet nu framöver, så kan vi nog se fram emot en jävligt intressant avslutning på säsongens upplaga av elitserien.

Så imorgon finns det bara en sak på kartan: Tre poäng ska vi ha med oss från matchen imorgon, för att sedan inleda klättringen rejält!
  • Det här är vårt år!
Skriv svar