Tjena,
Jag har tillbringat hela förmiddagen med att försöka förklara för en ovetande vad definitionen för mors svägerska (mors brors fru) är. Jag hävdar att definitionen är ingift moster men det kan han inte köpa då diverse argument om incest etc sätter käppar in hans tankegångar.
Jag kikade på SAOB och fick mina argument bekräftade, men trots detta så köper han det inte.
Hur ser ni på detta? Vad anser ni är rätt och fel?
Benämning på mors svägerska?
Jag är inte arg, och inte besviken.
Re: Benämning på mors svägerska?
Brukar säga "min mosters man" eller något i stil med det. Har också stört mig på att det inte finns något speciellt ord för detta!
Jag anser absolut att man kan säga moster, faster, morbror eller farbror om ingifta sådana.Stulle skrev:Tjena,
Jag har tillbringat hela förmiddagen med att försöka förklara för en ovetande vad definitionen för mors svägerska (mors brors fru) är. Jag hävdar att definitionen är ingift moster men det kan han inte köpa då diverse argument om incest etc sätter käppar in hans tankegångar.
Jag kikade på SAOB och fick mina argument bekräftade, men trots detta så köper han det inte.
Hur ser ni på detta? Vad anser ni är rätt och fel?
Vi kanske, på lite stelbent amerikanskt manér (men då det är just stelt egentligen garanterat är engelskt från början) lägga till "-in law"?
Jag har alltid sagt moster till min morbrors fru och det kommer jag fortsätta med.