Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Jag tror visserligen både Möller och Videll satt på riktigt tunga löner. Och Linkan spelar knappast gratis. (även om man givetvis är mer prisvärd)
Tror också alla dessa 3 är dyrare, men där är det liksom befogat. Att som i Djurgårdens fall slänga pengar på spelare som känns oerhört begränsade och inte har någon historik av långvarigt bra prestationer känns helt befängt.

Men vi alla håller väl med om det här så det känns som man slår in öppna dörrar om & om & om igen....
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror visserligen både Möller och Videll satt på riktigt tunga löner. Och Linkan spelar knappast gratis. (även om man givetvis är mer prisvärd)
Tror också alla dessa 3 är dyrare, men där är det liksom befogat. Att som i Djurgårdens fall slänga pengar på spelare som känns oerhört begränsade och inte har någon historik av långvarigt bra prestationer känns helt befängt.

Men vi alla håller väl med om det här så det känns som man slår in öppna dörrar om & om & om igen....
Ja, 300 000 kr för Oscar Möller/Linus Videll är enligt mig inte dyrare än 210 000 kr för Mattias Carlsson.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:Nu blir det som vanligt jävligt mycket rykten när man spekulerar om löner, men om det stämmer är det fullständigt katastrofalt att man bränner 200k på en spelare av Carlssons dignitet. Helt ofattbart faktiskt. :|
Inte nog med det, vi ger rejält med speltid också till en hopplöst anonym Carlsson som helst inte vill synas så mycket. Hade vi satt honom på minimalt med tid redan i början så hade han vart tradead vid det här laget och gjort plats för en förstärkning av laget.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:

Ja, 300 000 kr för Oscar Möller/Linus Videll är enligt mig inte dyrare än 210 000 kr för Mattias Carlsson.
Mm, och naturligtvis skippa värva breddspelare och istället fylla ut med juniorer. Helt obegripligt att man kan värva breddspelare när vi har bättre folk i egna leden. Vad är fel? I fallet med Almtorp har jag viss förståelse dock, han är en ganska stabil center gjord för en 3:e lina i ES. Han har en vettig roll och fyller ut den tämligen väl, men värvningen av Carlsson är verkligen konstig. Dessutom 2 år.. :|
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Tycker dock tjatet om att värva "från SSK" är rätt larvigt. Klasen och Videll hade varit spets. De kommer ju därifrån. Att de kommer från just SSK bryr i alla fall inte jag mig om. Att man däremot ansåg att Almtorp och Carlsson var spets... Det är lite mer tragiskt. Att man dessutom jagat Carlsson en längre tid är ju ännu mer läskigt. Men det dödar ju i alla fall argumentet att Järlan "bara orkar åka till Södertälje".
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Tycker dock tjatet om att värva "från SSK" är rätt larvigt. Klasen och Videll hade varit spets. De kommer ju därifrån. Att de kommer från just SSK bryr i alla fall inte jag mig om. Att man däremot ansåg att Almtorp och Carlsson var spets... Det är lite mer tragiskt. Att man dessutom jagat Carlsson en längre tid är ju ännu mer läskigt. Men det dödar ju i alla fall argumentet att Järlan "bara orkar åka till Södertälje".
Kan nog hålla med dig där, bryr mig faktiskt nämnvärt om vart spelarna kommer i från.

Jag tror dock inte att åtminstone Almtorp sågs som "spets", där handlade det väl mest om att hitta en pjäs som kunde gå in och centra på en rätt vettig nivå. Vi hade Norman som man hade stora förhoppningar på skulle ta ytterligare kliv, och sen Otto som tilltänkt förstacenter. EDIT: Och sen stora förhoppningar på att Zibanejad skulle återvända.

Men att man varit ute efter Carlsson en längre tid låter konstigt, jag vet inte riktigt...inte så att man direkt la märke till honom när DIF spelade matcher mot SSK eller LHC. Rätt anonym även då. Vad har man liksom för kriterier när man letar spelare?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:Tycker dock tjatet om att värva "från SSK" är rätt larvigt. Klasen och Videll hade varit spets. De kommer ju därifrån. Att de kommer från just SSK bryr i alla fall inte jag mig om. Att man däremot ansåg att Almtorp och Carlsson var spets... Det är lite mer tragiskt. Att man dessutom jagat Carlsson en längre tid är ju ännu mer läskigt. Men det dödar ju i alla fall argumentet att Järlan "bara orkar åka till Södertälje".
Kan nog hålla med dig där, bryr mig faktiskt nämnvärt om vart spelarna kommer i från.

Jag tror dock inte att åtminstone Almtorp sågs som "spets", där handlade det väl mest om att hitta en pjäs som kunde gå in och centra på en rätt vettig nivå. Vi hade Norman som man hade stora förhoppningar på skulle ta ytterligare kliv, och sen Otto som tilltänkt förstacenter. EDIT: Och sen stora förhoppningar på att Zibanejad skulle återvända.

Men att man varit ute efter Carlsson en längre tid låter konstigt, jag vet inte riktigt...inte så att man direkt la märke till honom när DIF spelade matcher mot SSK eller LHC. Rätt anonym även då. Vad har man liksom för kriterier när man letar spelare?
Hade varit riktigt intressant att höra vad man letade efter för spelartyp, och varför valet föll på just Carlsson. DIF fotboll och DIFTV är ju grymt där, men transfer och silly-snacket om hur de ville bygga laget. På hockeyfronten är man lite mer "in the dark" och får gå efter något citat här och där i kvällspressen.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:

Hade varit riktigt intressant att höra vad man letade efter för spelartyp, och varför valet föll på just Carlsson. DIF fotboll och DIFTV är ju grymt där, men transfer och silly-snacket om hur de ville bygga laget. På hockeyfronten är man lite mer "in the dark" och får gå efter något citat här och där i kvällspressen.
Det är väl rent allmänt jävligt mycket hysch hysch (hirsch hasch?) runt Djurgården Hockey och har väl i alla tider jag kan minnas varit så.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

SirDIFalot skrev:Jag vet faktiskt att han lyfte 210k i månaden i SSK. Men vad han har här har jag ingen aning om.
HUR vet du det?

För mig låter det tämligen osannolikt att Mattias Carlsson kommer till SSK från en tid i Linköping där han varit långt ned i rangordningen gällande speltid och bara gjort 13 poäng två säsonger i rad får över 200 000 i månaden. Detta samma säsong som Ölvestad efter sin bästa säsong i karriären (17 mål) får ett treårskontrakt med DIF värt 130-150 000 i månaden (bekräftat av bötesavstängning). Nicklas Danielsson fick samtidigt - efter att ha gjort nästan lika många mål i DIF än Carlsson gjorde poäng i LHC - ett tvåårskontrakt värt bara 90-110 000 i månaden (bekräftat av bötesavstängning) av Modo.

Nog för att SSK är en sanslös inkompetent förening utan koll på något, men det låter fullkomligt orimligt att betala 200 000 i månaden för en kille i Linköpings tredjekedja.
DIFnacka

Inlägg av DIFnacka »

Är just nu i Nacka Forum och står och tittar på Linkan medan han äter lite lunch. Borde man passa på att kidnappa honom nu när man har chansen och sen ge bort honom i julklapp till Hardy? Om Järlan vägrar värva honom så får man väl ta saken i egna händer? ;)
Ridderwall: " Vi har större klack kvar 20 minuter efter matchen än de andra har under hela sina matcher"
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Josefsson skrev:
SirDIFalot skrev:Jag vet faktiskt att han lyfte 210k i månaden i SSK. Men vad han har här har jag ingen aning om.
HUR vet du det?

För mig låter det tämligen osannolikt att Mattias Carlsson kommer till SSK från en tid i Linköping där han varit långt ned i rangordningen gällande speltid och bara gjort 13 poäng två säsonger i rad får över 200 000 i månaden. Detta samma säsong som Ölvestad efter sin bästa säsong i karriären (17 mål) får ett treårskontrakt med DIF värt 130-150 000 i månaden (bekräftat av bötesavstängning). Nicklas Danielsson fick samtidigt - efter att ha gjort nästan lika många mål i DIF än Carlsson gjorde poäng i LHC - ett tvåårskontrakt värt bara 90-110 000 i månaden (bekräftat av bötesavstängning) av Modo.

Nog för att SSK är en sanslös inkompetent förening utan koll på något, men det låter fullkomligt orimligt att betala 200 000 i månaden för en kille i Linköpings tredjekedja.
SSK betalar alltid bra. Arto Laatikainen hade ju efter floppen i FBK typ 250k i månaden i SSK. Antar att de måste det för att någon ska vilja spela i kebabmetropolen

För att svara på din fråga om Carlsson så har jag en vän som jobbar i LHC. De ville ha kvar honom där som en spelare för en tredjekedja typ, men när SSK kom och la det budet så fick de dra sig tillbaka. För de pengarna tyckte dom inte att han var värd.
Expert.
Användarvisningsbild
lajjnus

Inlägg av lajjnus »

DIFnacka skrev:Är just nu i Nacka Forum och står och tittar på Linkan medan han äter lite lunch. Borde man passa på att kidnappa honom nu när man har chansen och sen ge bort honom i julklapp till Hardy? Om Järlan vägrar värva honom så får man väl ta saken i egna händer? ;)
Gör det fan! Djurgårn jihad!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Problemet med löner överlag är ju inte betala ut en fet lön till en spelare som levererar utan att betala ut fetalöner till vad jag kallar "truppspelare" eller "avlastningsspelare".

Det är denna typen av spelare som enligt mig helst ungdomssatsningen skall kunna plocka fram alternativt hemvändare från andra ligor.

Det som jag tror blir dyrt är i alla fall nät man börjar plocka in "den grå massan" utifrån som fallen t ex är med Carlsson och Almtorp. Enligt mig kan våra unga juniorer göra ett likvärdig jobb till mycket mindre peng. Bättre då att lägga en större summan på verlig spets.

Alternativet är ju då mer prestatationsbaserade löner vilket jag är för, men jag tvivlar på att spelarna är det i någon högre utsträckning.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

lajjnus skrev:
DIFnacka skrev:Är just nu i Nacka Forum och står och tittar på Linkan medan han äter lite lunch. Borde man passa på att kidnappa honom nu när man har chansen och sen ge bort honom i julklapp till Hardy? Om Järlan vägrar värva honom så får man väl ta saken i egna händer? ;)
Jag kan offra mig att skriva ett litet julklappsrim till Hardy som vi bifogar paketet, vad sägs:

Med denna lilla juleklapp
Hoppas jag nu faktiskt att
Vårt lag till slut kan börja vinna
Så att vi från hockeyns finrum slipper försvinna
Ut med Tarmtork, Carlsson och annat skit
Här kommer mannen med gyllene handleder och ett skott som dynamit (nåja)
Med framspelningar av världsklass kommer vi få kul
Nu önskar jag dig en riktigt värdelös Jul

GO JUL DIN LATA JÄVLA ODÅGA!
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

-daniel- skrev:
lajjnus skrev:
Jag kan offra mig att skriva ett litet julklappsrim till Hardy som vi bifogar paketet, vad sägs:

Med denna lilla juleklapp
Hoppas jag nu faktiskt att
Vårt lag till slut kan börja vinna
Så att vi från hockeyns finrum slipper försvinna
Ut med Tarmtork, Carlsson och annat skit
Här kommer mannen med gyllene handleder och ett skott som dynamit (nåja)
Med framspelningar av världsklass kommer vi få kul
Nu önskar jag dig en riktigt värdelös Jul

GO JUL DIN LATA JÄVLA ODÅGA!
hahahah

Helt suveränt :)
Spela fult
Låst