Viktory skrev:Salas: Läs först vad jag skrev på JK-forum (som citeras i inlägget ovan). Vi inte intresserade av hockey? Skojar du med mig? JK och ett väl samarbetande DIF Hockey är den enda anledningen till att vi inte är LHC på läktarna i dag. Blue Saints bildades från början för hockeyn.
Vi jobbar stenhårt med både derbyt och JK-dagen. Samlingsinfo om derbyt kommer upp imorgon tillsammans med lite annat.
Självklart måste vi hypa fotbollen nu när vi lyckats få DIF att gå med på säsongskortspriserna och det är SISTA ÅRET på Stadion någonsin! Vår läktarkultur i fotbollen riskerar att dö om vi inte genomför 2012 på rätt sätt.
Det är väldigt svårt att jämföra hetsen inför fotbollsderbyn och hockeyderbyn dessutom. Dels brukar vi ha problem med att sälja ut Södra vilket kräver en större hets, dels är det bara två derbyn per år i stället för fem - det är naturligt att fotbollsderbyna blir hetare.
/Viktor, vice ordförande i JK
(kontakta mig gärna på
viktor@jarnkaminerna.se eller skriv på JK-forum om ni har klagomål/önskemål eller liknande. Hinner tyvärr inte läsa här så mycket som jag skulle vilja!)
Hej Viktor!
För att du inte ska missförstå mig, och för att allt det jag menar ska framgå, så kommer här nedan en del text innehållande en del frågor och funderingar.
Först och främst så vill jag klargöra att min kritik inte riktas mot dig som individ, eller någon av de andra som du arbetar tillsammans med inom Järnkaminerna. Kritiken som skrivits ovan, och kritiken som nedan följer är riktad mot Järnkaminerna i dess helhet, och inte till någon individ eftersom jag varken vet vad ni som individer bidrar med respektive vad ni har för arbetsområden inom Järnkaminerna.
Anledningen till att jag är kritisk mot Järnkaminerna i dagsläget är inte enbart pga att ni inte har skrivit en artikel inför det kommande hockeyderbyt, utan den enskilda sekvensen var bara droppen som fick bägaren att svämma över. Under en lång tid har mitt missnöje byggts upp på grund av diverse olika händelser, eller rättare sagt på grund av sådant som inte har hänt.
För att sammanfatta allt i korta drag så kan det skrivas i tre olika punkter:
- - 1: Det usla arbetet med bortaresor
- 2: Inaktivitet på Hovet
- 3: Avsaknaden av hockeyrelaterat material på Järnkaminernas hemsida
För att utveckla mina resonemang, så ska jag gå igenom punkt för punkt:
1: Det usla arbetet med bortaresor
Det här stycket inleds med en fråga:
Varför arrangeras det i princip aldrig bortaresor?
De två svaren som man oftast brukar få är i stil med:
- - Vi får bara 150 platser
- Intresset är för dåligt
Gällande att vi bara får 150 platser är en usel ursäkt som jag aldrig kommer att acceptera. Den ursäkten har jag hört flera gånger, och den gör mig lika förbannad varje gång.
Sedan angående att intresset är dåligt, det är en helt annan femma. Givetvis kan man inte arrangera en bussresa om endast 10 personer skriver upp sig, men det är inte där problemet ligger. Problemet ligger i att de som nu ansvarar för bortaresor antingen har ett bristande intresse för att se Djurgården Hockey på bortaplan eller har en usel planering år efter år. Är inte bristande intresse hos de ansvariga huvudorsaken till att i princip inga resor arrangeras så beror det på en planering som är så dålig så att det inte finns ord för att förklara det hela. För att i ärlighetens namn, hur kan man förvänta sig att en buss fylls till en bortaresa när reseförslaget presenteras lite mer än en vecka innan matchdags? Den resan som jag pratar om är premiären mot Hv71. Att en buss inte fylldes var allt annat än oväntat eftersom resan presenterades kort inpå premiären. Då hinner folk allt som oftast inte planera in matchen i sitt schema, och ges därför ingen möjlighet att resa iväg.
År efter år så läggs en resa ut till bortapremiären i allsvenskan så fort spelschemat spikas, och min huvudfråga här är: Varför gör ni inte det inför bortapremiärerna i elitserien? Finns det något vettigt skäl för detta, eller prioriteras fotbollen så grovt så att hockeyn inte får något utrymme under en pågående fotbollssäsong?
För att ställa JK i jämförelse med Black Army, trots att Djurgården Hockey är betydligt större än Solna Hockey IF, så ska det sägas att BA har en resa till Linköping borta den 5/1 uppe på kalendern, samt en resa till Norrland i början av februari för att där se två matcher. JK har inte en enda resa uppe på kalendern, trots två lovmatcher med bra reseavstånd (Timrå 28/12 samt Växjö 5/1), samt en helgmatch i slutet av Januari borta mot Färjestad (29/1).
Varför arrangerar ni inte resor när BA bevisligen ofta gör det med ett lyckat resultat med jämna mellanrum?
2: Inaktivitet på Hovet
Under de 13 matcher som hittills spelats på Hovet så har inte en klackledare skymtats till på räcket en enda gång. Vad beror det på?
Frågan är svår egentligen, men jag tycker att det är självklart att lagets officiella supporterförening ska ta tag i det om andra personer inte gör det. Det spelar ingen roll vilket elitserielag man än kollar på, för att alla har de klackar där man alltid ser minst en, oftast två personer som står på räcket och öser på. Varför har inte vi det? Stämningen blir avsevärt mycket bättre om någon öser på nere på räcket, och om jag har förstått mig på huvudansvaret som en supporterförening bär så är det just att öka stämningen under matcher, och jag undrar varför det inte händer något när det är mängder av personer som mer än gärna står på räcket på Stadion.
3: Avsaknaden av hockeyrelaterat material på Järnkaminernas hemsida
Rubriken talar ju för sig egentligen, och någon vidare beskrivning får ses som onödig egentligen, men för att allt ska redas ut så ska jag utveckla mitt resonemang även här.
Djurgården Hockey får, sett till mängd i proportion med Djurgården Fotboll, minimalt med utrymme på Järnkaminernas hemsida. Det jag vill veta här, är varför det är så?
Och snälla, skippa pratet om att "förstår du inte vikten av hypen inför sista året på Stadion?!", för att scenariot i huvudsak är detsamma år efter år. Mitt under en brinnande hockeysäsong så domineras er hemsida konstant av fotbollsrelaterade artiklar, samtidigt som man inte ser röken av en hockeyrelaterad artikel under en pågående fotbollssäsong.
Det är rent ut sagt uselt, och jag är knappast ensam om att bli irriterad på detta.
Järnkaminerna har som officiell supporterförening ett ansvar att hålla både Djurgården Hockey och Djurgården Fotboll i en relativt jämbördig ("relativt jämbördig" skriver jag eftersom jag vet att hockeyn aldrig kommer att stå helt i nivå med fotbollen eftersom JK alltid har prioriterat Djurgården Fotboll) nivå med varandra, men det är inte ens nära av att vara så.
Så vad är skälet till detta? Bristande intresse eller grova prioriteringar av Djurgården Fotboll är de enda anledningarna som jag kan finna, så du får gärna förklara vilket av dessa två ovan nämnda alternativ som stämmer, alternativt ge en annan vettig förklaring, för att jag förstår det verkligen inte.
Avslutningsvis så vill jag klargöra det tydligt att alla,
och då menar jag absolut alla, har rätt att vara olika mycket intresserad av diverse saker. Många älskar fotboll och tycker hockey är lite halvdant, medan många andra, bland annat jag, föredrar att se en sport med fart och känslor, och inte är så intresserade av att se överbetalda sopor sparka boll på en leråker från en läktare där en kikare behövs för att uppfatta vad som händer på planen.
Är man inte särskilt intresserad av Djurgården Hockey så ska ingen tvinga denna personen att engagera sig i Djurgården Hockey, men Järnkaminerna bör i så fall, om en brist på riktigt hockeyintresserat folk nu finns, vidga sina vyer lite och kanske överväga att formera om sig i styrelsen och ge personer som har tid och ork att engagera sig fullt ut i hockeyn utrymme och möjligheter för att göra det, för att få Hockeyn och Fotbollen i en relativt jämbördig nivå med varandra.
Det var allt för mig, och jag hoppas att du tar dig lite tid och besvarar mina ställda frågor, för att det förtjänar jag som medlem i Järnkaminerna efter att ha suttit och detaljerat skrivit ett inlägg med 1400 ord i snart en och en halv timme.
Fler än jag är säkerligen intresserade av att höra dina svar, så eftersom frågorna från många användare är ställda här så ser jag gärna att du besvarar det hela just här och inte via PM eller på JKs hemsida där en del av de som visat intresse i frågan inte har en möjlighet att läsa dina svar.