Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Metal Machine

Re: Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Inlägg av Metal Machine »

Ja, den här helgen blir avgörande. Full pott är dock nästan ett måste.
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Åberg - Persson - Zibanejad huserar på hovet just nu.

Även Claesson finns med och Stefan Söder.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

J20 spöade Leksand med 2-1 idag. Siffrorna borde nog ha varit större sett till skotten. Jag kunde inte se matchen idag tyvärr.

Det innebär att tabellen ser ut som följande:

Kod: Markera allt

1	AIK            	25	16	4	5	96:68 (28)	56	3	0	1	0
2	MODO Hockey	24	14	5	5	96:63 (33)	50	0	2	3	0
3	Brynäs IF     	25	15	3	7	101:78 (23)	49	0	0	1	2
4	Luleå HF	        26	11	9	6	83:64 (19)	47	1	1	4	3
5	Skellefteå AIK	26	14	4	8	90:69 (21)	46	0	3	0	1
----------------------------------------------------------------------------------------
6	Djurgårdens IF IF	24	11	6	7	74:61 (13)	42	3	1	0	2
7	Leksands IF  	25	7	7	11	87:82 (5)	33	2	1	3	1
8	Timrå IK	        25	8	7	10	75:82 (-7)	32	1	2	0	4
9	Mora IK	        25	4	2	19	52:105 (-53)	15	0	1	1
10	IF Björklöven	25	1	1	23	44:126 (-82)	5	1	0	0
Kanske blir helt galet med tabellen så skriver ut topp-6 med poäng
Aik 56
Modo 50
Brynäs 49
Luleå 47
Skellefteå 46
DIF 42

Luleå och Saik möter varandra i deras sista omgång. Det innebär att båda dessa lag maximalt kan få 48 poäng. Luleå har +19 Saik + 21 och DIF +13, vilket innebär att DIF måste upp till 49 poäng för att känna sig helt säkra på topp-10. Det är sju poäng.

DIF möter Björklöven i sista omgången. Där kan jag garantera tre poäng. Alltså behöver man ta fyra i dubbelmötet med MoDo. Matcherna spelas 16 och 17 December vilket innebär att Zibanejad, Åberg och Claesson inte kommer att kunna användas då JVM-laget sticker samtidigt. Modo kommer ju inte kunna använda målvakten Anton Forsberg som också åker med till JVM.

Jag hoppas att man skickar ner Holm och fortsätter använda Söder i J20 dessa matcher. Hade varit skönt att trycka bort Luleå från topp-10.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

I början av nästa vecka håller DIF Stavdal cup. Måndag mot Frölunda 19.30, Tisdag Aik 19.30 och LHC på onsdag 15.30.

Frölunda landade på tredje plats i J18 Södra.
Aik på fjärde plats i J18 Östra.
Lhc på andra plats i J18 Södra.

DIF borde alltså vara favoriter. Samtidigt är det svårt att jämföra dom olika serierna.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

http://www.sskoveralltalltid.se/?p=7237
Är det några fler på ingång?
Ja vi är väldigt intresserade av William Nylander och Dmytro Timashov i Stocksund till nästa säsong, till vårt hockeygym men för spel i J20. Det står mellan oss och en annan klubb. De ska väll ta beslut inom några veckor hur det blir.
Men HERREGUD, inte jävla SSK väl? Hoppas som in i helvete att vi är den andra klubben.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Timashov har ryktats till LHC också. DIF hoppas på Nylander så han är inte avskriven från DIF-håll i alla fall.

SSK lockar med J20-spel. Har svårt att se att DIF kan garantera dessa herrar J20-spel.

Samtidigt tror jag att det är mycket snack också, från William och Timashov alltså. Att det bara står mellan två klubbar.

SSK har ju ingen tradition av att släppa upp sina spelare direkt. Men vi får väl se. Klassvärvningar i så fall.

Skrivit lite avseende HG här: http://difprospects.wordpress.com/2011/ ... gymnasium/
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Hoppas på båda till DIF i alla fall.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jim Morrison skrev:Hoppas på båda till DIF i alla fall.
Samma här. Även om jag aldrig har hyst någon större förhoppning på någon av dom. Bara en känsla jag har.

Grymt radarpar i vilket fall som helst. Det jag undrar är om båda kommer välja samma gymnasium. Det är inte vad jag har hört tidigare.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

android: Riktigt kul att läsa om dina iaktagelser från juniorvärlden.

En fråga från mig som inte har så stor koll på J-lagen till dig som verkar vara duktigt insatt.

Varför tror du vi får fram så få duktiga juniorbackar?
Ok, Claesson, Holm och Gustavsson i all ära. Men personligen tycker jag inte att någon av dem är några riktiga stortalanger.
Övriga hockeysverige gör inte vågen för dem i vilket fall.

På forwardssidan har vi lyckats få fram betydligt fler som slagit igenom.

Visst, för målvakter och backar har rutinen större betydelse och generellt är utvecklingsskurvan något långsammare. Men Saik lyckas ju på löpande band.

Tja, vad tror du?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Jim Morrison skrev:http://www.sskoveralltalltid.se/?p=7237
Är det några fler på ingång?
Ja vi är väldigt intresserade av William Nylander och Dmytro Timashov i Stocksund till nästa säsong, till vårt hockeygym men för spel i J20. Det står mellan oss och en annan klubb. De ska väll ta beslut inom några veckor hur det blir.
Men HERREGUD, inte jävla SSK väl? Hoppas som in i helvete att vi är den andra klubben.
Varför det? Den "andra klubben" är ju med största säkerhet en ES-klubb, SSK är ju inte ens en konkurrent i dagsläget, inte ens på J20-nivå där vi också spelar i olika serier.

Själv glädjs jag av att Lill-Kempe, Albin Lundin och Lukas Löfquist alla överglänser de två stjärnorna från SDE i U16-landslaget just nu. Om man som pojkspelare börjar kräva J20-spel ska man nog med rätta se sig efter ett annat alternativ än DIF.
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Ni som brukar kolla på Junior matcherna. Hur är Adrian Kempe jämfört med Mario? Samma spelartyp? Skiljer sig storleken något(tänker såklart längdmässigt)? Lika snabb på grillorna? Antar att det är för tidigt att säga om han kommer bli en lite biffigare och större spelare, men allt de andra ;)

Vad är Adrians främsta egenskaper respektive svagheter?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

BOMBOM BOUCHARD skrev:android: Riktigt kul att läsa om dina iaktagelser från juniorvärlden.

En fråga från mig som inte har så stor koll på J-lagen till dig som verkar vara duktigt insatt.

Ok, Claesson, Holm och Gustavsson i all ära. Men personligen tycker jag inte att någon av dem är några riktiga stortalanger.

Visst, för målvakter och backar har rutinen större betydelse och generellt är utvecklingsskurvan något långsammare. Men Saik lyckas ju på löpande band.

Tja, vad tror du?
Tack för det.

Bra fråga. Erik Gustafsson sågs ju av många som en riktig komet förra året. Han var riktigt bra då. Tycker inte att han har hållit riktigt samma standard i J20 heller iår. Han är bra, men inte grym. Samtidigt spelar han brutalt mycket mer och har ruskigt stort ansvar i J20. Sedan får väl Claesson anses som en ok defensiv back. +8 i ett risigt DIF är ett bra facit. Som jag skrev någon annanstans så överarbetar han vissa situationer och gör en del misstag. Ofta gör han dessa misstag på "rätt" del av banan.

Holm vet jag inte om vi kan ta åt oss så mycket av äran för. Kom till oss sitt sista år som junior från division 1 och presterade från start. Kommer att bli bättre.
Vi har ju även fått fram Oscar Eklund från dom egna leden. Oscar fick ju verkligen chansen om och om igen. Till slut så lossnade det också.

Bakom dessa finns Alexander Falk. En smart 93a som lider lite av samma sak som Claesson alltså överarbeta situationer. Trodde att han skulle ta ännu ett steg i år. Även Linus Arnesson finns där. En stor 94a som är bra på det mesta. I U17-landslaget har vi med Martin Ahnelöv, Carl Dahlström och Robin Norell. Det innebär att alla våra backar födda -95 är med på landslagssamlingen. Vi har även med en -96 back i Andreas Englund i U16 landslaget. I det J20-landslag som var i Ryssland tidigare i år så var Erik Gustafsson och Linus Arnesson med. Arnesson var enda backen född senare än -93.

Samtidigt är det ju ganska svårt att spela en junisback om och om igen när laget går kräftgång. Det är ju inte så att våra andra backar gör färre misstag direkt.

Har ju fortfarande inte svarat på din fråga, men jag tror att vi har mer potential i backleden nu än dom senaste fem åren. Sedan är det upp till backarna att förvalta sin egen potential. Är ju inte bara kroppen som kan växa fort i dom här åldrarna. Även skallen kan ju få sig en skjuts med konsekvens-tänkande etc. Därför kan man ibland se raketkarriärerna ala Zibanejad.
Glory1 skrev:Ni som brukar kolla på Junior matcherna. Hur är Adrian Kempe jämfört med Mario? Samma spelartyp? Skiljer sig storleken något(tänker såklart längdmässigt)? Lika snabb på grillorna? Antar att det är för tidigt att säga om han kommer bli en lite biffigare och större spelare, men allt de andra ;)

Tycker att Adrian är lite mer av en playmaker. Helt ok skott också. Tror inte det skiljer speciellt mycket i längd, Adrian ser ganska stor ut.
Att jämföra dom är ju ganska svårt. Man bör ha i åtanke att Mario, i samma ålder, sågs som en av Sveriges största talanger. Mario har ju även utvecklat sitt spel mot det mer fysiska hållet. Skulle jag gissa så tror jag att Adrian kommer bli en bättre ishockeyspelare än Mario. Samtidigt är det ju bara en gissning.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

android skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:android: Riktigt kul att läsa om dina iaktagelser från juniorvärlden.

Tja, vad tror du?
Tack för det.

Bra fråga. Erik Gustafsson sågs ju av många som en riktig komet förra året. Han var riktigt bra då. Tycker inte att han har hållit riktigt samma standard i J20 heller iår. Han är bra, men inte grym. Samtidigt spelar han brutalt mycket mer och har ruskigt stort ansvar i J20. Sedan får väl Claesson anses som en ok defensiv back. +8 i ett risigt DIF är ett bra facit. Som jag skrev någon annanstans så överarbetar han vissa situationer och gör en del misstag. Ofta gör han dessa misstag på "rätt" del av banan.

Holm vet jag inte om vi kan ta åt oss så mycket av äran för. Kom till oss sitt sista år som junior från division 1 och presterade från start. Kommer att bli bättre.
Vi har ju även fått fram Oscar Eklund från dom egna leden. Oscar fick ju verkligen chansen om och om igen. Till slut så lossnade det också.

Bakom dessa finns Alexander Falk. En smart 93a som lider lite av samma sak som Claesson alltså överarbeta situationer. Trodde att han skulle ta ännu ett steg i år. Även Linus Arnesson finns där. En stor 94a som är bra på det mesta. I U17-landslaget har vi med Martin Ahnelöv, Carl Dahlström och Robin Norell. Det innebär att alla våra backar födda -95 är med på landslagssamlingen. Vi har även med en -96 back i Andreas Englund i U16 landslaget. I det J20-landslag som var i Ryssland tidigare i år så var Erik Gustafsson och Linus Arnesson med. Arnesson var enda backen född senare än -93.

Samtidigt är det ju ganska svårt att spela en junisback om och om igen när laget går kräftgång. Det är ju inte så att våra andra backar gör färre misstag direkt.

Har ju fortfarande inte svarat på din fråga, men jag tror att vi har mer potential i backleden nu än dom senaste fem åren. Sedan är det upp till backarna att förvalta sin egen potential. Är ju inte bara kroppen som kan växa fort i dom här åldrarna. Även skallen kan ju få sig en skjuts med konsekvens-tänkande etc. Därför kan man ibland se raketkarriärerna ala Zibanejad.
Glory1 skrev:Ni som brukar kolla på Junior matcherna. Hur är Adrian Kempe jämfört med Mario? Samma spelartyp? Skiljer sig storleken något(tänker såklart längdmässigt)? Lika snabb på grillorna? Antar att det är för tidigt att säga om han kommer bli en lite biffigare och större spelare, men allt de andra ;)

Tycker att Adrian är lite mer av en playmaker. Helt ok skott också. Tror inte det skiljer speciellt mycket i längd, Adrian ser ganska stor ut.
Att jämföra dom är ju ganska svårt. Man bör ha i åtanke att Mario, i samma ålder, sågs som en av Sveriges största talanger. Mario har ju även utvecklat sitt spel mot det mer fysiska hållet. Skulle jag gissa så tror jag att Adrian kommer bli en bättre ishockeyspelare än Mario. Samtidigt är det ju bara en gissning.
Tack för ditt svar.

Helt klart får vi fram många duktiga juniorbackar som säkerligen kommer att hålla en bra elitserienivå om ett par år.

Skulle bara vara kul om de kunde komma upp någon som direkt tog för sig och t.o.m var tongivande.
Ska man vara rättvis är det väl egentligen bara Saik som lyckats, dessutom med flera juniorer.
Men med tanke på vårt upptagningsområde borde vi väl kunna få fram fler än nu?

Tja, bara att vänta och se. Förhoppningsvis kommer en ny Kronwall, Björne Nord eller Micke Magnusson fram snart. Unga duktiga killar som direkt går in och tar för sig på ett föredömligt sätt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

BOMBOM /

Nu är det kanske fel läge att outa det med tanke på att det är "inne" att ogilla Claesson. Men där tror jag annars vi har en riktigt bra back i flera år om han inte blir en ny Kronwall och drar över. Han kan mycket väl vara en ny Micke Magnusson. Visst, han gör en del misstag och så men han är fan fortfarande junior. Det finns en anledning att han redan har så pass mycket erfarenhet från A-lagsspel i så ung ålder. Kronwall hade också två oslipade och stabbiga första säsonger och han debuterade ändå som 19-åring va? Claesson var bara 17. Ger vi det lite tid bara så..
Expert.
Användarvisningsbild
android

Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Inlägg av android »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
android skrev:

Tja, vad tror du?
Tack för det.

Tack för ditt svar.

Helt klart får vi fram många duktiga juniorbackar som säkerligen kommer att hålla en bra elitserienivå om ett par år.

Skulle bara vara kul om de kunde komma upp någon som direkt tog för sig och t.o.m var tongivande.
Ska man vara rättvis är det väl egentligen bara Saik som lyckats, dessutom med flera juniorer.
Men med tanke på vårt upptagningsområde borde vi väl kunna få fram fler än nu?

Tja, bara att vänta och se. Förhoppningsvis kommer en ny Kronwall, Björne Nord eller Micke Magnusson fram snart. Unga duktiga killar som direkt går in och tar för sig på ett föredömligt sätt.
Håller med dig. Hoppas på det.

Sen kan man ju fundera och vända på saker också. Vårt J18 lag är alltid riktigt bra och för alla matcher. Är det bra för en defensiv backs utveckling? Borde ju vara utvecklande att träna mot alla duktiga forwards. Kanske gör vi något fel där?
Född till sportchef.
Skriv svar