Är Dick Axelsson historia?
SVT text har ändrat sitt innehåll:Hank skrev:Det låter tveklöst mer hoppfullt än det man kan läsa på svttext.
http://svt.se/svttext/web/pages/328.html
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Mycket intressant svar! Då är vi nämligen eniga i att en 16-årings fyraåriga registrering inte är tillräckligt för att hindra honom från att byta klubb som 20-åring, om et inte också finns ett kontrakt.pemer skrev:Stambert skrev:Om man struntar i Elitserien vs. Allsvenskan, vad tycker du om det här fallet? Ska en 20-åring hindras från att utöva sitt yrke på grund av en registrering (OBS! Inte ett anställningsavtal) som skedde när 20-åringen var ett barn?
Det beror ju alldeles på vad som varit sagt mellan parterna. Skulle det handla enbart om registreringen och att Dick och Huddinge inte hade kommunicerat ett enda dugg just nu skulle det naturligtvis bara vara skit.
Och så har ju hela historien framställts av de flesta, men från huddingehåll har vi hela tiden sett symboliken i att Dick har sagt att han vill spela i Djurgården, men han har inte sagt att han inte vill spela i Huddinge, han har inte försökt bränna några broar, och HAN har inte verkat bitter på Huddinge, det har bara andra debattörer i frågan verkat vara å hans vägnar.
Informationen jag fick att jag skulle lägga upp vid Dicks namn på truppsidan på huddingehockey.com i somras var "Muntligt klar, registrerad för klubben. Ej skrivit på än."
Det säger en hel del. Muntligt hade frågan redan diskuterats, "vill du vara kvar" och uppenbarligen har svaret varit jakande. Huddinge har aldrig gått enbart på registreringen i sig, Huddinge har ansett sig ha en muntlig deal med Dick.
Fortsättning följer, och då lär det visa sig om Dick har ett kontrakt med Huddinge eller inte. Visar det sig att han saknar kontrakt så ställer sig herr Pemer på vår sida och kräver att Huddinge släpper Dick, eller?
Visst ska Huddinge ha betalt för Dick, det är därför det finns en pott som samtliga allsvenska lag som tappar spelare kan söka pengar från. Elitserieföreningarna har gått in med X kronor och de allsvenska föreningarna har gått in med en mindre summa till denna pott.
Så det är ur den potten Huddinge ska söka pengar inte från DIF Hockey.
Snart åker nog Huddinge på det gamla ordspråket:
Den som gapar efter mycket... Visst ska Huddinge ha betalt för Dick, det är därför det finns en pott som samtliga allsvenska lag som tappar spelare kan söka pengar från. Elitserieföreningarna har gått in med X kronor och de allsvenska föreningarna har gått in med en mindre summa till denna pott.
Den som gapar efter mycket...
Hoppas att någon från DIF Hockey kan svara på hur stor summan som föreningarna lägger i potten.
Den som gapar efter mycket... Visst ska Huddinge ha betalt för Dick, det är därför det finns en pott som samtliga allsvenska lag som tappar spelare kan söka pengar från. Elitserieföreningarna har gått in med X kronor och de allsvenska föreningarna har gått in med en mindre summa till denna pott.
Den som gapar efter mycket...
Hoppas att någon från DIF Hockey kan svara på hur stor summan som föreningarna lägger i potten.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Om man inte enats om några som helst villkor så är det högst tveksamt om ett avtal överhuvudtaget ingåtts, då är min juridiska ståndpunkt att det närmast är att betrakta som en framtida utfästelse vilket som du säkert känner till i regel inte är bindande i svensk rätt.pemer skrev:Det säger en hel del. Muntligt hade frågan redan diskuterats, "vill du vara kvar" och uppenbarligen har svaret varit jakande. Huddinge har aldrig gått enbart på registreringen i sig, Huddinge har ansett sig ha en muntlig deal med Dick.
I övrigt ställer jag mig tveksam till om det överhuvudtaget går att "teckna" muntliga avtal angående spelarkontrakt, jag skulle gärna se en domstol pröva frågan om inte sedvänja och handelsbruk inom hockeyn är att signaturen ska sitta på kontraktet för att det hela skall anses vara klart. Avtalslagen och lagstödet där för muntliga avtals giltighet faller i så fall bort jämlikt 1§ 2 st.
Bra artikel Don T, hoppas vi snart får se Big Dick på Globen!
Don_T skrev:Så här säger Dick själv:
http://www.svenskafans.com/hockeyzon/di ... ?id=137883
- Ritterwand
Hoppas verkligen inte att DIF bara ger upp frågan utan tar den till tingsrätten eller längre om så krävs. Får Huddinge rätt i det här fallet så räcker det med att registrera sina ungdomsspelare för X år framåt i tiden och sedan bara hävda att det finns muntliga kontrakt med dem. För lita på att småklubbarna kommer sätta det i system om det visar sig vara lagligt..
Det är trist att Huddinges lurendrejeri får gå ut över en ung talang som Axelsson. När det bara gällde att ord stod mot ord angående det muntliga kontraktet så tyckte jag att man kanske borde kompromissa för Dicks bästa. Men nu när det visar sig att Huddinge främst lutar sig mot en mycket skum, enligt SICO dessutom helt otillåten, spelarregistrering så är saken faktiskt så viktig att man måste ta det till rätten för att få ett riktigt domslut i frågan. Jag kan förstå att Huddinge vill ha betalt men då ska man baskemej följa alla regler som finns och dessutom kunna visa upp ett riktigt kontrakt. Annars får man nöja sig med utbildningsbidraget som Don_T snackar om.
Det är trist att Huddinges lurendrejeri får gå ut över en ung talang som Axelsson. När det bara gällde att ord stod mot ord angående det muntliga kontraktet så tyckte jag att man kanske borde kompromissa för Dicks bästa. Men nu när det visar sig att Huddinge främst lutar sig mot en mycket skum, enligt SICO dessutom helt otillåten, spelarregistrering så är saken faktiskt så viktig att man måste ta det till rätten för att få ett riktigt domslut i frågan. Jag kan förstå att Huddinge vill ha betalt men då ska man baskemej följa alla regler som finns och dessutom kunna visa upp ett riktigt kontrakt. Annars får man nöja sig med utbildningsbidraget som Don_T snackar om.
Enligt den bombsäkra källan Aftonbladet ser det ut att bli tingsrätten nästa för Dicken.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 75,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 75,00.html
- Järnkaminen90
- Medlem: Ja, vanlig medlem
hur blir det?
Det sägs ju att han ska gå till tingsrätt med mera, men när? jag vill se han i DIF tröjan så snart som möjligt.. Bara hopps på att det löser sej
Re: hur blir det?
Bör väl ta typ 4-5 månader innan denna konflikt har löst sig..!Järnkaminen90 skrev:Det sägs ju att han ska gå till tingsrätt med mera, men när? jag vill se han i DIF tröjan så snart som möjligt.. Bara hopps på att det löser sej
Saknar Kung Wikegård!
Artikel på TV4;s hemsida ; http://tv4.se/sport/498686.html