Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

android skrev:Någonstans bör det ju finnas plats för lite framtidsresonemang. Vart passar detta bäst tycker du?
Här? Gör väl inte direkt något om man diskuterar framtidsplaner här, så länge det hålls väldigt konstruktivt och inte bara massa oneliners om Linkan.
Expert.
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av android »

Grymt!

Min tanke med "lagbygget" är att ha 12 forwards (juniorer ersätter vid skador) och sju backar (juniorer ersätter vid skador). Jag kommer inte bryta något kontrakt som inte är i klass med Lassen. Försöker vara så realistisk som möjligt också. Jag är medveten att nedanstående lag inte är något superlag.

Backar

Under kontrakt:
Erik Gustafsson
Philip Holm
Kyle Klubertanz
Daniel Tjärnqvist (option som båda parter lär utnyttja)

Utgående:
Andreas Holmqvist
Josef Boumedienne
David Printz
Fredrik Claesson

Forwards

Under kontrakt:
Jonas Almtorp
Daniel Brodin
Mattias Carlsson
Marcus Nilson
Pontus Åberg
Jimmie Ölvestad

Utgående kontrakt:
Patrick Cehlin
Christian Eklund
Tim Eriksson
Mario Kempe
John Norman
Kristofer Ottosson
Mika Zibanejad
Mathias Tjärnqvist

Näst säsong:
Backar

Topp-6
Daniel Tjärnqvist
Kyle Klubertanz
David Printz (Re-sign)
Fredrik Claesson (Re-sign)
Andreas Holmqvist (Re-sign)
Staffan Kronwall/Annan tvåvägsback/alternativt stark defensiv back
Sjundeback
Philip Holm
Reserver i juniorlaget/Allsvenskan
Erik Gustafsson
Alexander Falk
Linus Arnesson
Kommentar: Printz är för mig självklar förlängning. Holmqvist kan diskuteras, är dock fortfarande vass i PP. Tror Claesson kan ta ett steg till nästa år. En till stabil, helst tvåvägsback, måste in och ta den plats Boumedienne har varit tilltänkt att ha. Philip Holm slåss med Claesson om den sista backplatsen. Två talangfulla backar håller till i juniorlaget, Erik Gustafsson får lite rutin i Allsvenskan.
Ingen skräckinjagande backsida. Mycket hänger på den nya backen som måste vara en toppmatch.

Forwards:

Topp-12
Jonas Almtorp
Daniel Brodin
Mattias Carlsson
Marcus Nilson
Pontus Åberg
Jimmie Ölvestad
Mario Kempe (Re-sign)
John Norman (Re-sign)
Kristofer Ottosson (Re-sign)
Christian Eklund (Re-sign)
Andreas Engqvist (Ny)
Nicklas Danielsson (Ny)
Trettonde forward:
Fredric Weigel (J20)
I juniorlaget finns följande:
Ludwig Blomstrand
Alexander Wennberg
Bröderna Höjbjerg
Kommentar: Signar Kempe och Norman som jag tror har en del potential kvar att visa. Ottosson är jag osäker på. Har varit fenomenal i år. Samma form nästa år en klockren andracenter. Signar Engqvist på ett par år och HOPPAS på att han kan axla en förstecenterroll under en HEL säsong.
Danielsson är jag också lite osäker på, men vi behöver en sniper. Sist i DIF var det verkligen ingen sniper, sköt mest över. Bra gnuggare också.
Hade egentligen velat byta Carlsson mot en speluppläggare typ LINKAN. Då hade nedanstående formationer kunnat göras om genom att flytta ner Ölvestad i tredje och sätta Linkan i första.
Weigel får chansen, så klok att han kan spela överallt.

Ger något sånt här:
Wesslau
Sandberg

Daniel Tjärnqvist - Kyle Klubertanz
David Printz - Andreas Holmqvist
Kronwall/tvåvägs - Claesson/Holm

Danielsson - Enqvist - Ölvestad
Åberg - Ottosson - Nilson
Norman - Almtorp - Carlsson
Brodin - Eklund - Kempe
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Bra inlägg Android. Men motivera gärna också varför de inte väljer att re-signa vissa spelare. Blir lättare att greppa helheten i lagbygget.

EDIT: Är sugen på att veta bara, inte för att gnälla. :P
Expert.
Användarvisningsbild
Rocky3000

Inlägg av Rocky3000 »

Bild

Va? förlorade vi igen på straffar? och tappade en ledning? Ska vi börja spela med träningströjorna nu istället och vända det här?
Bild
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

SirDIFalot skrev:Bra inlägg Android. Men motivera gärna också varför de inte väljer att re-signa vissa spelare. Blir lättare att greppa helheten i lagbygget.

Absolut.

Patrick Cehlin - Behöver ett miljöombyte. Testar i Nashville och tar ett år i AHL för att få fart på karriären igen. Gynnar både DIF och Patrick.

Josef Boumedienne - Presterar inte sett till lön.

Tim Eriksson - En spelstil för första eller andra, utan någon större spets.

Mika Zibanejad - NHL

Mathias Tjärnqvist - Presterar inte sett till lön.
Född till sportchef.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Bra inlägg, android. Håller med om det mesta. Hela backsidan. Kronwall är prio 1 men lär stanna i KHL.
Alternativ finns det flera: Oscar Eklund, Timmy P och Daniel Fernholm. Förlängning med Holmqvist känns given för mig.

I anfallet vill jag ha in Linkan, som du. Annars är jag ganska nöjd. De mest intressanta förändringarna att vänta ligger i anfallet: Norman, Kempe, Cehlin och Tim, vem får stanna och vem får gå? Men visst, Tim och Sillen ligger närmast till hands att lämna i nuläget. Engqvist och Nicky D är givna att hugga på.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Mårten_

Inlägg av Mårten_ »

kaminor skrev:t. Engqvist och Nicky D är givna att hugga på.

Dick Axelsson.

Henrik Eriksson.

Robert Nilsson.

Patrik Thoresen.

Patrik Lundh.

Mika Hannula.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Mårten_ skrev:
kaminor skrev:t. Engqvist och Nicky D är givna att hugga på.

Dick Axelsson.

Henrik Eriksson.

Robert Nilsson.

Patrik Thoresen.

Patrik Lundh.

Mika Hannula.
Haha alltså, att folk fortfarande tror att Thoresen ens skulle fundera på DIF.

Snubben var osäker på att avbryta sitt KHL-kontrakt för att gå till NHL för att han inte skulle gilla lönetappet. Det borde vara case closed.

Edit: Måste vi för övrigt alltid låsa in oss på före detta djurgårdsspelare?
Expert.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

android skrev:
SirDIFalot skrev:Bra inlägg Android. Men motivera gärna också varför de inte väljer att re-signa vissa spelare. Blir lättare att greppa helheten i lagbygget.

Absolut.

Patrick Cehlin - Behöver ett miljöombyte. Testar i Nashville och tar ett år i AHL för att få fart på karriären igen. Gynnar både DIF och Patrick.

Josef Boumedienne - Presterar inte sett till lön.

Tim Eriksson - En spelstil för första eller andra, utan någon större spets.

Mika Zibanejad - NHL

Mathias Tjärnqvist - Presterar inte sett till lön.
Agree.
Nästan så att Norman kommer med på denna lista också, eller så har jag kanske för höga krav på den pojken?
Han har backat rejält i sin utvecklingskurva, såg länge en Ottosson-typ i honom (en klok alltid-på-jobbet-spelare)

Nu vet jag inte vad jag ser...
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag hoppas Sillen drar till AHL, kanske lirar där tre år och sedan återvänder till DIF och är en producerande spelare. Skulle han gå någon annanstans i ES skulle han säkerligen blomma ut al a Nicky D och den nya klubben skulle förbli hans hem efter en kommande NHL/AHL vända, typ.

Wesslau och Sandberg hoppas jag man förlänger med båda två.

Printz och Holmqvist lika så. Claesson också. Sett till hans ålder är han redan duktigt meriterad och borde självklart tas om hand om och inte släppas.

Cehlin, se ovan. Norman gillar jag ändå även om hans första 20 matcher i år inte levt upp till förväntningarna. Men se på Ottossons karriär eller på Niklas "Pajen" Perssons. Sådana centrar är mer som årgångsvin och blir bättre i lite högre ålder. Jag vill ha kvar honom.

Fimpen får gärna ta ett år till om han vill. Tim Eriksson vill jag verkligen inte förlänga med och skulle gärna dumpa honom redan imorgon om jag fick. Angående Kempe så ser jag gärna att han får ett 1-årskontrakt. Han har ändå en målskytt i sig och kan också spela fysiskt. Tjärnqvist släpper jag gärna också. Han får väl ta KHL eller något. Sedan har vi bara Ottosson kvar. Jag kan tänka mig ha kvar honom i en 3/4:e kedja. Men då ska han vara det också och inte bli kvar "istället" för att en förstecenter kommer in. Som det varit tidigare.
Expert.
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

Spelare jag vill se i DIF nästa säsong.

Linkan
Tellan(Tror Wesslau drar)
Hannula
Engqvist
Trattning
Strålman(är djurgårdare, kanske ger upp där borta om det går dåligt)
+ Någon spets kanadensare, amerikanare, tjeck, finne
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

SirDIFalot skrev:Jag hoppas Sillen drar till AHL, kanske lirar där tre år och sedan återvänder till DIF och är en producerande spelare. Skulle han gå någon annanstans i ES skulle han säkerligen blomma ut al a Nicky D och den nya klubben skulle förbli hans hem efter en kommande NHL/AHL vända, typ.

Printz och Holmqvist lika så. Claesson också. Sett till hans ålder är han redan duktigt meriterad och borde självklart tas om hand om och inte släppas.

Cehlin, se ovan. Norman gillar jag ändå även om hans första 20 matcher i år inte levt upp till förväntningarna. Men se på Ottossons karriär eller på Niklas "Pajen" Perssons. Sådana centrar är mer som årgångsvin och blir bättre i lite högre ålder. Jag vill ha kvar honom.

Fimpen får gärna ta ett år till om han vill. Tim Eriksson vill jag verkligen inte förlänga med och skulle gärna dumpa honom redan imorgon om jag fick. Angående Kempe så ser jag gärna att han får ett 1-årskontrakt. Han har ändå en målskytt i sig och kan också spela fysiskt. Tjärnqvist släpper jag gärna också. Han får väl ta KHL eller något. Sedan har vi bara Ottosson kvar. Jag kan tänka mig ha kvar honom i en 3/4:e kedja. Men då ska han vara det också och inte bli kvar "istället" för att en förstecenter kommer in. Som det varit tidigare.
Jäkligt bra skrivet, håller med om allting här.

En sak bara, vad i helsike ska vi göra med Klubertanz? Det funkar inte att ha en så urusel spelare i laget. Flest baklängesmål i serien?! Fan vad synd alltså, han var en favorit för mig men han har verkligen underpresterat. Har han kontrakt ett år till? Går det att fixa någon annan, typ Timmy Pettersson till nästa säsong så gör det!
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Honken är en profil. Det är självklart att han ska fortsätta i DIF. Kempe är också given. Jag var osäker på honom före säsongen, men nu har han förbättrat en del detaljer i spelet som jag gillar. Han tacklas, går på mål, är jobbig att möta, etc. Detta skiljer honom från ex. Sillen, som definitivt har gjort sitt i DIF (för den här gången). Och Mattias Carlsson för den delen. Är karln rädd för närkontakt på riktigt? Helt otroligt vad vek han är, sina 87kg till trots.

Ser gärna att Blomstrand får spela mer nästa säsong. Han känns som en ny Brodin. Hoppas att Åberg stannar. Och inget j-a daltande den här gången!
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

SkönaDjurgårn skrev:
SirDIFalot skrev:Jag hoppas Sillen drar till AHL, kanske lirar där tre år och sedan återvänder till DIF och är en producerande spelare. Skulle han gå någon annanstans i ES skulle han säkerligen blomma ut al a Nicky D och den nya klubben skulle förbli hans hem efter en kommande NHL/AHL vända, typ.

Jäkligt bra skrivet, håller med om allting här.

En sak bara, vad i helsike ska vi göra med Klubertanz? Det funkar inte att ha en så urusel spelare i laget. Flest baklängesmål i serien?! Fan vad synd alltså, han var en favorit för mig men han har verkligen underpresterat. Har han kontrakt ett år till? Går det att fixa någon annan, typ Timmy Pettersson till nästa säsong så gör det!
Kyle är inte bra. Jag hoppades mycket på honom. Det blev lite som det blev med den saken. Istället för att ha en säkerhetsrisk att eliminera i det defensiva arbetet (#XX) fick vi två. Två... Om någon orkar kan denne någon kolla hur många mål i anus Bombom respektive Kyle varit inne på.. En jämförelse skulle vara intressant. Sen adderar vi. Skräcksiffror?!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Låst