Wikegård tycker till
- Remy Lebeau
Men att vi har en tunn trupp kommer knappast som en överraskning för någon. Det är inte styrelsens fel att vi inte har råd med en bättre trupp än den här, vi har ändå tagit ett klart steg framåt. Vi kan inte äventyra ekonomin genom att värva dyra "färdiga" spelare som många andra lag gör. Det kommer alltid ett par dåliga år, kolla på DIF fotboll som är på nergång för tillfället, det är helt naturligt.Hovet skrev:Wikegård har rätt. Men han glömmer ett par aspekter och det är att Djurgården har för tunn trupp,
Ge styrelsen och ett par år till, vi är inte sämre än förra året, och jag är i alla fall övertygad om att vi kommer ställa ett ännu slagkraftigare lag på isen nästa år. Alla lag kommer behöva gå igenom det här, se på gubblaget färjestad, det är inge talanger utanför karlstad som kommer vilja gå dig, allt eftersom dom köper färdiga spelare hela tiden, viserligen ett bra koncept med det var ingen slump att dom förlorat dragkampen om de stora talangerna på senare år. Djurgårn är attraktivare för de visar att de satsar på unga spelare och helt riktigt är DIF ett av de lag som har flest spelare i NHL nu. Färjestads spelare i NHL är lätträknade.
Förr eller senare måste alla lag föryngra så även fbk, och vem tror då att de kommer ligga i toppen? Förmodligen ingen, likaså med DIF i nuläget, vi kommer inte ligga i topp i år, utan ska se slutspel som en bonus. Nästa år kan bli riktigt roligt ur våran synvinkel, bara vi får behålla våran stomme och sedan ha lite flyt med NHL, att de inte tar någon av våra unga talanger.
Det är inte nu vi ska vara bäst, det är framtiden som talar för oss. Som sagt, alla råkar ut för dåliga år, vi är inget undantag. Vi har rest oss nu, och tillsammans kommer vi få framgång, bara vi går på så många matcher som möjligt.
Kom ihåg, vi är lika ansvariga för truppen som styrelsen, om inte vi kommer till matcherna har inte heller styrelsen några pengar att köpa bättre spelare för.
Väl mött i Globen i morgon!
Önskar jag kunde formulera mig lika väl som du Remy. Vi har värvat färdiga spelare tidigare det funkade 2000 och 2001, lockouten 2004 blev början på baksmällan som vi nu sakta men säkert börjar ta oss ur.Remy Lebeau skrev:Men att vi har en tunn trupp kommer knappast som en överraskning för någon. Det är inte styrelsens fel att vi inte har råd med en bättre trupp än den här, vi har ändå tagit ett klart steg framåt. Vi kan inte äventyra ekonomin genom att värva dyra "färdiga" spelare som många andra lag gör. Det kommer alltid ett par dåliga år, kolla på DIF fotboll som är på nergång för tillfället, det är helt naturligt.Hovet skrev:Wikegård har rätt. Men han glömmer ett par aspekter och det är att Djurgården har för tunn trupp,
Ge styrelsen och ett par år till, vi är inte sämre än förra året, och jag är i alla fall övertygad om att vi kommer ställa ett ännu slagkraftigare lag på isen nästa år. Alla lag kommer behöva gå igenom det här, se på gubblaget färjestad, det är inge talanger utanför karlstad som kommer vilja gå dig, allt eftersom dom köper färdiga spelare hela tiden, viserligen ett bra koncept med det var ingen slump att dom förlorat dragkampen om de stora talangerna på senare år. Djurgårn är attraktivare för de visar att de satsar på unga spelare och helt riktigt är DIF ett av de lag som har flest spelare i NHL nu. Färjestads spelare i NHL är lätträknade.
Förr eller senare måste alla lag föryngra så även fbk, och vem tror då att de kommer ligga i toppen? Förmodligen ingen, likaså med DIF i nuläget, vi kommer inte ligga i topp i år, utan ska se slutspel som en bonus. Nästa år kan bli riktigt roligt ur våran synvinkel, bara vi får behålla våran stomme och sedan ha lite flyt med NHL, att de inte tar någon av våra unga talanger.
Det är inte nu vi ska vara bäst, det är framtiden som talar för oss. Som sagt, alla råkar ut för dåliga år, vi är inget undantag. Vi har rest oss nu, och tillsammans kommer vi få framgång, bara vi går på så många matcher som möjligt.
Kom ihåg, vi är lika ansvariga för truppen som styrelsen, om inte vi kommer till matcherna har inte heller styrelsen några pengar att köpa bättre spelare för.
Det vi supportrar faktiskt kan hjälpa till med är stödet från läktaren och där har vi inte levererat, förutom matchen mot Timrå kanske då vi dessutom vann, ganska otippat.
Senast redigerad av Rash den 2006-10-18 12:43:21, redigerad totalt 1 gånger.
Lycka är att vara djurgårdare
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Kloka ord.Remy Lebeau skrev:
Men att vi har en tunn trupp kommer knappast som en överraskning för någon. Det är inte styrelsens fel att vi inte har råd med en bättre trupp än den här, vi har ändå tagit ett klart steg framåt. Vi kan inte äventyra ekonomin genom att värva dyra "färdiga" spelare som många andra lag gör. Det kommer alltid ett par dåliga år, kolla på DIF fotboll som är på nergång för tillfället, det är helt naturligt.
Jag håller med dig till 95%. Vi börjar bygga en stomme för framtiden i spelare som förmodligen inte är tillräckligt bra för NHL (t.ex. Bäcker, Ask, Liwing mfl.) plus lovande tallanger som förhoppningsvis hinner få sitt genombrott i DIF (Big Dick, Hörnqvist) innan dom hinner dra över. Kanske någon inte blir så bra som vi tror och stannar (Danielsson, Thörn, Engqvist).Remy Lebeau skrev:Men att vi har en tunn trupp kommer knappast som en överraskning för någon. Det är inte styrelsens fel att vi inte har råd med en bättre trupp än den här, vi har ändå tagit ett klart steg framåt. Vi kan inte äventyra ekonomin genom att värva dyra "färdiga" spelare som många andra lag gör. Det kommer alltid ett par dåliga år, kolla på DIF fotboll som är på nergång för tillfället, det är helt naturligt.Hovet skrev:Wikegård har rätt. Men han glömmer ett par aspekter och det är att Djurgården har för tunn trupp,
Men:
* Det gör inte mycket nytta i allsvenskan... (vi är uppenbarligen inte bättre än Skellefteå, Mora, Luleå just nu och Frölunda och HV lär börja röra på sig inom kort)
* Ett missat slutspel är dåligt både för ekonomin och för publiksnittet.
* Dom andra lagen lär knappast bli sämre när artistskatte spelare som Bartecko, Hrdina m.fl.
Jag vet att vi satsar på ungdommar och jag älskar satsningen. Jag vet att vi satsar på spelare från Stockholms området och gillar också den satsningen (om än något mer tveksam till den än ungdomssatsningen) men vi behöver hjälp NU! Vi har tagit två jävla poäng på borta plan och ser blekare ut än Kristina Lugn när laget är utanför stadsgränserna. Kanske beror det på att stockholmarna i stockholmssatsningen inte trivs utanför tullarna?
Så våga chansa på ytterligare en back (Fredrik Ericsson håller inte, Liwing , Ribbenstrand är för ojämna och Ronnie för gammal) och kanske en forward för hur bra vi än kommer bli i framtiden så måste vi börja vinna bortamatcher nu!
Varje gång Angell sätter en ny kasse i Brynäs förbannar jag mig över att DIF inte lyckades signa honom. Vi sitter istället fast med Jonas "Dragskott" Liwing i första PP uppställningen. Ronnie har bättre skott!
- Remy Lebeau
Håller med dig i det du säger. Spelet på bortaplan är på tok för dåligt, det är inget vi bara kan blunda för. Det kan antingen vara som du säger att dom inte trivs alls när de lämnar Stockholm eller så sitter det i från förra säsongen då vi bara vann 3? bortamatcher på hela säsongen.Fricke skrev:Jag håller med dig till 95%. Vi börjar bygga en stomme för framtiden i spelare som förmodligen inte är tillräckligt bra för NHL (t.ex. Bäcker, Ask, Liwing mfl.) plus lovande tallanger som förhoppningsvis hinner få sitt genombrott i DIF (Big Dick, Hörnqvist) innan dom hinner dra över. Kanske någon inte blir så bra som vi tror och stannar (Danielsson, Thörn, Engqvist).Remy Lebeau skrev:Men att vi har en tunn trupp kommer knappast som en överraskning för någon. Det är inte styrelsens fel att vi inte har råd med en bättre trupp än den här, vi har ändå tagit ett klart steg framåt. Vi kan inte äventyra ekonomin genom att värva dyra "färdiga" spelare som många andra lag gör. Det kommer alltid ett par dåliga år, kolla på DIF fotboll som är på nergång för tillfället, det är helt naturligt.Hovet skrev:Wikegård har rätt. Men han glömmer ett par aspekter och det är att Djurgården har för tunn trupp,
Men:
* Det gör inte mycket nytta i allsvenskan... (vi är uppenbarligen inte bättre än Skellefteå, Mora, Luleå just nu och Frölunda och HV lär börja röra på sig inom kort)
* Ett missat slutspel är dåligt både för ekonomin och för publiksnittet.
* Dom andra lagen lär knappast bli sämre när artistskatte spelare som Bartecko, Hrdina m.fl.
Jag vet att vi satsar på ungdommar och jag älskar satsningen. Jag vet att vi satsar på spelare från Stockholms området och gillar också den satsningen (om än något mer tveksam till den än ungdomssatsningen) men vi behöver hjälp NU! Vi har tagit två jävla poäng på borta plan och ser blekare ut än Kristina Lugn när laget är utanför stadsgränserna. Kanske beror det på att stockholmarna i stockholmssatsningen inte trivs utanför tullarna?
Så våga chansa på ytterligare en back (Fredrik Ericsson håller inte, Liwing , Ribbenstrand är för ojämna och Ronnie för gammal) och kanske en forward för hur bra vi än kommer bli i framtiden så måste vi börja vinna bortamatcher nu!
Varje gång Angell sätter en ny kasse i Brynäs förbannar jag mig över att DIF inte lyckades signa honom. Vi sitter istället fast med Jonas "Dragskott" Liwing i första PP uppställningen. Ronnie har bättre skott!
Angående Angell så föll det inte på pengarna eller något liknande, utan anledningen till att han valde Brynäs var att han fick en fri roll och fick spela som han ville. DIF hade tydligen sagt hur han skulle spela och det gillade han inte. En stor förlust helt klart.
Rätt glad att vi INTE fick Angell. Ytterligare en virrpotta i egen zoon hade jag haft svårt att smälta. Nej, det är inte den typen av backar som vi behöver. Det vi behöver är pålitliga spelare som gör sitt jobb och kan sprida lugn till de andra grabbarna. Alltså en spelare med rutin samt förmåga att spela PP. Ragnarsson hade här varit drömmen. En komplett defensiv back som dessutom med fördel kan användas i PP. Vill här också passa på att nämna att Liwing inte tillhör mina favoriter heller, men vi kan nog utgå från att han är bra mycket billigare i lön jämfört med Angell.
Tycker också det är helt rätt att stasa på unga talanger, men det går inte att bygga ett lag bara av unga spelare samt några gamlingar. Det måste även finnas spelare i åldern 25-30 i laget. Allra helst skall dessutom laget byggas kring dessa killar, alltså spelare som vet hur man gör ett gott dagsverke samt insett att NHL kommer för deras del bara att bli en dröm. Det är den här typen av spelare som när de passerat 30 brukar lira 2-3 säsonger i mellaneuropa för att tjäna lite kosing innan de sedan avslutar sina karriärer hemma i Sverige igen. Den typen av spelare har vi väldigt få av i dagens trupp och det är antagligen en av huvudsorsakerna till varför vi tappar många jämna matcher under sista 10 minutrarna.
Ett stycke rutinerad stabil back kombinerat med en målfarlig anfallare är precis den medicin som vi behöver just nu. Hur många extra pinnar tror ni inte Mora fått in tackvare Brendl? Hade vi haft en liknande målspruta misstänker jag att vår poängskörd sett betydligt bättre ut också.
Tycker också det är helt rätt att stasa på unga talanger, men det går inte att bygga ett lag bara av unga spelare samt några gamlingar. Det måste även finnas spelare i åldern 25-30 i laget. Allra helst skall dessutom laget byggas kring dessa killar, alltså spelare som vet hur man gör ett gott dagsverke samt insett att NHL kommer för deras del bara att bli en dröm. Det är den här typen av spelare som när de passerat 30 brukar lira 2-3 säsonger i mellaneuropa för att tjäna lite kosing innan de sedan avslutar sina karriärer hemma i Sverige igen. Den typen av spelare har vi väldigt få av i dagens trupp och det är antagligen en av huvudsorsakerna till varför vi tappar många jämna matcher under sista 10 minutrarna.
Ett stycke rutinerad stabil back kombinerat med en målfarlig anfallare är precis den medicin som vi behöver just nu. Hur många extra pinnar tror ni inte Mora fått in tackvare Brendl? Hade vi haft en liknande målspruta misstänker jag att vår poängskörd sett betydligt bättre ut också.
Hur står det till med verklighetsförankringen bland vissa här inne? "DIF kommer att få ett bra lag om ett par år när juniorerna mognat".
Då spelar de redan i NHL, spelare som är draftade är i stort sett körda för oss, om jag inte minns helt fel så måste NHL lagen värva över spelarna betydligt snabbare efter de är draftade nu för tiden. Så de draftar bara de spelare som de verkligen vill ha.
Det går tyvärr inte att bygga ett lag för framtiden med hjälp av juniorer, det enda sättet att få ett lag som regelbundet är med och slåss om guldet är att värva etablerade (se äldre) spelare som inte är intresserade av NHL och binda upp dem på minst 3 år för att få lite kontinuitet.
Sen ökade väl DIF sin lönebudget med 5 miljoner inför denna säsong, vart tog de pengarna vägen? Återspeglas knappast i truppen.
Då spelar de redan i NHL, spelare som är draftade är i stort sett körda för oss, om jag inte minns helt fel så måste NHL lagen värva över spelarna betydligt snabbare efter de är draftade nu för tiden. Så de draftar bara de spelare som de verkligen vill ha.
Det går tyvärr inte att bygga ett lag för framtiden med hjälp av juniorer, det enda sättet att få ett lag som regelbundet är med och slåss om guldet är att värva etablerade (se äldre) spelare som inte är intresserade av NHL och binda upp dem på minst 3 år för att få lite kontinuitet.
Sen ökade väl DIF sin lönebudget med 5 miljoner inför denna säsong, vart tog de pengarna vägen? Återspeglas knappast i truppen.
joo det stämmer...junisarna är ju förlorade..bara att hoppas att dom stannar och mognar här hos oss nått år till....Jojje skrev:Hur står det till med verklighetsförankringen bland vissa här inne? "DIF kommer att få ett bra lag om ett par år när juniorerna mognat".
backbesättningen har kompletteras/förbättras 10 snäpp sen förra säs där ligger nog en hel del av de 5 milj kr...skulle kunna tippa att köpa håkkyspelare är på ett ungefär samma sätt som att köpa hus....budgivning..vilket gör att priset trissas upp till ibland orimligt högt:/...
Hade onekligen varit kul at se hur de extra 5 mljonerna spenderades. Dock tror jag flera här inne glömmer bort en stor utgiftspost. Misstänker att en stor klump av de 5 millarna gick till att knyta upp Bremberg i 3 säsonger till. Om detta är fallet känns det som väl investerat kapital.
Tompa J lär väl säkert kostat en del kosing också.
Det jag däremot är rädd för är att stor del av kakan lades på att få hit spelare som Ask och Lindman... Det vill säga habila spelare som tyvärr är alldeles för dyra i relation till prestationen på isen.
Det jag däremot är rädd för är att stor del av kakan lades på att få hit spelare som Ask och Lindman... Det vill säga habila spelare som tyvärr är alldeles för dyra i relation till prestationen på isen.
DIF fick 5 miljoner extra per säsong. Men inte tack vare att man gjort något bra, utan att det skrevs ett nytt TV-Avtal, så alla lag får samma summa.Kall-El skrev:Hade onekligen varit kul at se hur de extra 5 mljonerna spenderades. Dock tror jag flera här inne glömmer bort en stor utgiftspost. Misstänker att en stor klump av de 5 millarna gick till att knyta upp Bremberg i 3 säsonger till. Om detta är fallet känns det som väl investerat kapital.
Men jag skulle gärna se vart pengarna gick. betala av VD´n som förra året kanske.