Capcash skrev:
Eh.. näe? Varför ska jag sitta och vara nöjd med en 10:e plats + att 80% av laget halvsover? Ser jag ut som en AIK-supporter eller?
Med det laget vi har så ska både prestationen och förväntningarna ligga på "top half" av tabellen, allt annat är ett stort misslyckade.
Årets ES kommer bli den jämnaste och mest ovissa någonsin, det är de flesta överens om.
Tror kanske att du och många andra lurats med i mediadrevet på försäsongen där DIF i princip redan vunnit guldet.
Vi har iaf på pappret hyfsat namnkunniga backar, där endast D.Tjärnqvist levererat ännu.
Wesslau i mål måste också få godkänt, fladdrigare än i slutspelet 09/10 men ändå helt Ok.
Men sedan blir det klart svårare att hitta tydlighet i dagens DIF.
Vem är spelfördelare? vem är sniper? vem är ledare ute på isen? vem går in och bryter mönstret när vi kört fast?
Vi förfogar över ett gäng grovjobbare som för tillfället inte trivs på jobbet
Av lagen som ligger framför oss i tabellen är det egentligen bara aik och Växjö som säkert kommer tappa mark, BIF ser alldeles för stabila ut.
Bakom oss finns FBK och Modo som säkert kommer vakna ur sin Törnrosasömn och klättra i tabellen, endast TIK känns klart sämre.
Nån sa vi kanske ska sänka förväntningarna lite.
Som ett rent hälsotips skulle jag nog rekommendera det.
Men som redan nämnts, det kommer bli så oerhört tajt så DIF kan lika gärna komma 4:a som 10:a efter 55 spelade omgångar
Som Hardy sa igår. Problemet ligger (det uppenbara) i offensiven. Vi fladdrar där. Det finns just nu ingen tydlighet i den avslutande lagdelen. Ingen som leder vägen med smartness etc.
Det kan komma och det kan också utebli. Det kan komma sporadiskt (när t ex Mackan är på spelhumör) och så. Som LHO skriver så blir det nog att stämma ner förväntningarna för vårt lag är inte i harmoni nu.
Svårt att tona ner förväntningarna?! Oh ja, för helvete, jag mår fysiskt illa när vi spelar skräphockey... men jag ska försöka skruva ner mina förväntningar en smula.
Förra året hade vi 11 pinnar efter 10 omgångar. Säsong 09/10 14 poäng efter 10 omgångar. Går man tillbaka och tittar på senaste guldåret hade vi 14 poäng (om vi räknar om till 3 poängsystem) efter 10 omgångar.
Bröder & systrar, vi behöver såldes inte misströsta alltför mycket redan nu. Djurgårdens fetknoppar är alltid (nåja, oftast i varje fall) slow starters.
Detta tände en liten låga av hopp hos mig i varje fall...
EDIT: Och jag vet att inte vår spel har fungerat alls, men jag väljer att se det positivt i nuläget. Tror inte tongångarna var genomgående optimistiska i början av hösten 09/10 heller...
-daniel- skrev:Förra året hade vi 11 pinnar efter 10 omgångar. Säsong 09/10 14 poäng efter 10 omgångar. Går man tillbaka och tittar på senaste guldåret hade vi 14 poäng (om vi räknar om till 3 poängsystem) efter 10 omgångar.
Bröder & systrar, vi behöver såldes inte misströsta alltför mycket redan nu. Djurgårdens fetknoppar är alltid (nåja, oftast i varje fall) slow starters.
EDIT: Och jag vet att inte vår spel har fungerat alls, men jag väljer att se det positivt i nuläget. Tror inte tongångarna var genomgående optimistiska i början av hösten 09/10 heller...
Haha, jo, det har du rätt i. Här är tråden om matchen mot Rögle 09/10 (omgång 9). Någon som känner igen snacket?
-daniel- skrev:Förra året hade vi 11 pinnar efter 10 omgångar. Säsong 09/10 14 poäng efter 10 omgångar. Går man tillbaka och tittar på senaste guldåret hade vi 14 poäng (om vi räknar om till 3 poängsystem) efter 10 omgångar.
Haha, jo, det har du rätt i. Här är tråden om matchen mot Rögle 09/10 (omgång 9). Någon som känner igen snacket?
Joas skrev:Se till vilka offensiva spelare som lämnat DIF sista tre/fyra åren och vilka som ersatt så förstår nog alla varför offensiven inte fungerar.
Hardy har en stor del i värvningarna så han kanske ska sopa framför sin egen dörr först.
Väl talat.
Vi borde kunna bättre än vad vi visat. Men de som tror att detta lag ska kunna utmana om topp fyra placeringarna får tänka om. Jag kan inte förstå att så många experter tippade oss i toppen inför säsongen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Åberg-Ottosson-Nilson tränade ihop eftersom att Jimmie är sjuk. Jag hoppas att dom provar på den kedjan i en match också, då Åberg är minst lika snabb som Jimmie och är målfarligare/skickligare.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Sitter och kollar på BIF-SAIK och jag kommer på mig gång på gång när jag frågar mig själv varför vi aldrig kan spela in pucken i slottet sådär, varför vi aldrig kan droppa ner till backarna som dom gör, varför vi aldrig kan gå rakt på mål utan istället passa i rundeln. Det är ganska farsinerande att se kreativiteten i dessa lag, en kreativitet som vi totalt saknar.
Jag gillade Normans kommentar i intervjuven med Marie där han sa i stil med: Vi måste våga chansa lite mer, även om det finns risk att vi tappar pucken. På så sätt kan vi bryta mönster.
Det är precis detta som BIF och SAIK gör i denna match.
Jim Morrison skrev:Åberg-Ottosson-Nilson tränade ihop eftersom att Jimmie är sjuk. Jag hoppas att dom provar på den kedjan i en match också, då Åberg är minst lika snabb som Jimmie och är målfarligare/skickligare.
Helt klart en bättre kedja än med Ölvestad eller MT i den.
Dock är jag tämligen övertygad om att någon av de båda sistnämnda kommer kampera ihop med Otto och Mackan.
I övrigt ersättare du en lirare som Krüger mer spelare som inte förmådde hålla kvar SSK i Elitserien får man nog räkna med att anfallsbesättningen inte blir direkt stark, inte minst då vi sedan Ante och Josefsson försvann helt har saknat riktigt bra centrar, i alla fall med offensiv kvalité.
Räddningen för denna säsong skulle kunna vara om Zibbe skickas hem ( vilket jag INTE tror han gör ) samt att Ante tröttnat på AHL i januari ( Större chans på detta. ) Tyvärr känns dock risken som betydligt större att vi istället står där med ytterligare en typisk Hardy / JJ signing när Mika Hannula presenteras som Zibbes ersättare.
Bra surr av Montén i intervjun tycker jag! Han trycker i princip på alla de delar som det tjatas om här inne. Bra att han nämner skott från blå i powerplay, hoppas få se det på torsdag.
Fick mig att tänka på, vilka i Djurgården är SÄMST på att slåss tror ni?
Finns ju vissa som gått en del fighter som vi kan räkna bort direkt. Fimpen, BomBom, Nilson, Claesson, Kempe har boxats en del, Printz...
Jag tror sämst i en fight står emellan Tim Eriksson och Kristofer Ottosson. Här tror jag inte ens Jockmaniac kan vräka ur sig något om att Tim är en rejäl fighter, "bara han får chansen" som med allt annat
Montén förklarar varför PP:t varit uselt de senaste åren: jag gillar inte när spelarna har rörelse...
Hur dum kan man vara? Ett bra PP-spel bygger på att behålla farten och kombinera det med teknik. Inte stå still med pucken och kladda som DIF verkar träna dagligen på att göra.
SirDIFalot skrev:
Jag tror sämst i en fight står emellan Tim Eriksson och Kristofer Ottosson. Här tror jag inte ens Jockmaniac kan vräka ur sig något om att Tim är en rejäl fighter, "bara han får chansen" som med allt annat
Haha jag skulle vilja se den fajten. Speciellt Otto. Alltså....i 2 av årets hemmamatcher har jag funnit mig med att skratta högt när Ottosson "halvhjärtat" (eller snarare 1/10000000 hjärtat) gått in i närkamper när vår målvakt har blivit pååkt. Senast mot Växjö så var det någon som låg över Wesslau och han tar tar med ena handsken lite sådär lagom engagerat och drar lite i motståndartröjan. Utbrister säkert något liknande "Hörru kan inte du resa på dig så skulle jag bli glad, så slipper jag stå här och låtsas försöka ta i med hårdhanskarna? Snälla?".
Nu har aldrig Kristofer varit en fysisk spelare, men sånt här är nästan charmigt i all sin uselhet.
Mäklaren skrev:Montén förklarar varför PP:t varit uselt de senaste åren: jag gillar inte när spelarna har rörelse...
Hur dum kan man vara? Ett bra PP-spel bygger på att behålla farten och kombinera det med teknik. Inte stå still med pucken och kladda som DIF verkar träna dagligen på att göra.
Man kan ju få motståndarna att röra på sig genom att passa pucken. Man behöver inte alltid krångla till det genom att byta platser och göra överlämningar. Men jag tror inte Montén menar att han vill att de ska stå helt stilla för det.