Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av DIF_Soldier »

Nu börjar tabellen spegla sättet vi spelar. Synd att vi inte blir grovt förnedrade istället.

"Det är ju inte så farligt, de ledde ju bara med ett mål sent in i tredje"

Hoppas på dyngstryk i nästa match om det ska förloras.
Säg den glädje som varar
Mindrocker
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mindrocker »

Några omedelbara (och realistiska) förändringar med laget:

* Gör Daniel Tjärnqvist till kapten.

* Bänka Boumedienne för resten av säsongen alternativt låna ut honom, om det mot förmodan finns något intresse från någon annan klubb.

* Sparka tränartrojkan.
Avgå DJ Yes!
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Tankar efter 10 spelade omgångar

Vinster 5
Förluster 5

Skador: Honken, Printz, Fimpen, Boumedienne ? har jag glömt någon?

Man kan inte dra några helgjutna slutsatser när man summerar resultatet av 10 spelade matcher. Det stämmer bra det. Vad man däremot kan se efter tio spelade matcher är tendenser. Om vissa formationer inte funkar i tre eller fler matcher är det troligt att de inte kommer att fungera senare heller. Om en spelare har varit inne på flertalet baklängesmål etc etc.

Det jag tycker mig kunna se efter 10 matcher är att obalans råder. Skillnaden mellan våra snabbaste spelare och våra långsammaste är milsvid. Cehlin, Norman, Kempe -- Tjärna Jr, Boumedienne, Nilson. Ojdå.

Speluppfattningarna verkar också vara osynkade. Långa pass till spelare som inte är vakna nog för att se dem komma. Backar som slår pass på pass på pass som hamnar i motståndar"händer". Fummel vid egen blå. Back som anfaller men som inte orkar backchecka. Attacker som stannar av helt ett par meter innanför offensiv blå eftersom våra unga, snabba spelare inte förmår trycka fast spelet innanför och våra långsamma spelare hinner inte fram förrän det är dags att vända. Detta verkar ju leda till att de långsamma väljer bort att åka in i anfallszonen rätt ofta. De stannar strax innan offensiv blå där de vänder om eller byter.

Vi har ingen het spets. Vi har inte någon som gör det där lilla extra som låser upp ett försvar. I dagens match upptäckte jag att jag blev liksom upprymd när vi för första gången sedan.. jag vet inte riktigt när, körde en snygg överlämning i offensiv zon och ställde FHC för en kort sekund. EN ENDA GÅNG PÅ HELA MATCHEN!

Första-kedjan leder inte laget. Det gör den inte. Mackan har inte inlett som en Capten ska inleda. Ge C till Daniel Tjärnqvist.

Det som har hänt är att Hardy och hans "tränar-assistenter" gör om i kedjorna. Det tyckte jag var positivt ett tag. Sedan insåg jag ju att det betyder att deras noggrant uttänkta planer inte fungerar. Att de blir tvungna att kasta om i kedjorna under match är inte bra, i det långa loppet.

Summering: Laget har inte funnit sig till rätta. Svagheterna är uppenbara.
-> Backsidan: När Daniel Tjärnqvist är borta faller försvarsspelet samman.
-> Anfallet: Herrejösses. När våra rutinerade spelare inte förmår föra spelet upp till anfallszonen och etablera spelet där hamnar det ansvaret på våra junisar/unga spelare. De klarar inte av det. Kempe gör några finter och blir smashad mellan två håriga backar. Cehlin gör några inbrytningar men hamnar ute i sarghörnen. Ensam med en hårig back. Vad de andra gör vet jag inte. Vidare gör ingen mål, vi skjuter för sällan, vi åker för lite skridskor?!

Slutsummering: För att leva ett normalt säsongsliv säsongen 2011/2012 gör åtminstone jag bäst i att ställa in mig på 50/50 vinst/förlust. Det kan ju bli bättre men jag vet inte vad som ska ändra på det.

/M
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Ja, alltså, vi har ju garanterat Elitseriens sämsta anfall. Och det skriver jag utan ilska i kroppen under en dålig match. För att Djurgården ska ha en chans att komma långt i slutet tycker jag absolut att vi behöver 1-2 spelare med ypperlig offensiv spets som kan göra skillnad i numerärt överläge och faktiskt vara ett hot i 5 mot 5. Att enbart lita vårat hopp på att en 18 årig Zibanejad ska komma in och totalt förändra hur matchbilderna ser ut tycker jag bara är naivt och kommer inte leta nånvart.

Sen tycker jag även att Hardy Nilsson har gjort sitt i Djurgården, tyvärr. Men jag vet att han inte kommer att sparkas så lägg istället fokus på forwardssidan.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Mindrocker

Inlägg av Mindrocker »

Jim Morrison skrev:Ja, alltså, vi har ju garanterat Elitseriens sämsta anfall. Och det skriver jag utan ilska i kroppen under en dålig match. För att Djurgården ska ha en chans att komma långt i slutet tycker jag absolut att vi behöver 1-2 spelare med ypperlig offensiv spets som kan göra skillnad i numerärt överläge och faktiskt vara ett hot i 5 mot 5. Att enbart lita vårat hopp på att en 18 årig Zibanejad ska komma in och totalt förändra hur matchbilderna ser ut tycker jag bara är naivt och kommer inte leta nånvart.

Sen tycker jag även att Hardy Nilsson har gjort sitt i Djurgården, tyvärr. Men jag vet att han inte kommer att sparkas så lägg istället fokus på forwardssidan.
+1
Avgå DJ Yes!
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Skön period som kommer nu.
DIF kommer vara obesegrade i 5 dagar, ska suga på den karamellen ett tag nu.

Sedan får vi hoppas att både lhc och Saik gör sina sämsta bortamatcher mot just DIF, då har vi iaf en teoretisk chans till poäng där
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Glasflaskan

Inlägg av Glasflaskan »

Lee Harvey Oswald skrev:Skön period som kommer nu.
Vi har börjat så förbannat dåligt att det är sorgligt. I de kommande fem matcherna ser jag det inte som omöjligt att vi plockar full pott (15 poäng), eller vad säger ni andra? Fyra matcher hemma på hovet av fem matcher är inte dåligt spelschema nu.

13/10 Linköping, Hovet, 3 poäng
15/10 Skellefteå, Hovet, 3 poäng
19/10 Linköping, Cloetta, 3 poäng
22/10 Luleå, Hovet, 3 poäng
27/10 HV71, Hovet, 3 poäng
Freedom of speech - use it or lose it!
Magnutz

Re: Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av Magnutz »

Glasflaskan skrev:
Vi har börjat så förbannat dåligt att det är sorgligt. I de kommande fem matcherna ser jag det inte som omöjligt att vi plockar full pott (15 poäng), eller vad säger ni andra? Fyra matcher hemma på hovet av fem matcher är inte dåligt spelschema nu.

Ursäkta men jag måste fråga: är du full? Berätta hur du tänker. Snälla ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ja, med vårt härligt frejdiga hemmaspel så är minst 12 poäng givet, och sen tar vi en 3:a av bara farten i Cloetta också. Allt faller helt plötsligt på plats! Eller inte.

Vi är ruskigt nära att bli nästa "krislag" som det skrivs spaltmeter om i tidningarna, snälla...låt oss börja med en vinst på torsdag i allafall där vi börjar hitta något slags kreativt anfallsspel.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

-daniel- skrev:Ja, med vårt härligt frejdiga hemmaspel så är minst 12 poäng givet, och sen tar vi en 3:a av bara farten i Cloetta också. Allt faller helt plötsligt på plats! Eller inte.

Vi är ruskigt nära att bli nästa "krislag" som det skrivs spaltmeter om i tidningarna, snälla...låt oss börja med en vinst på torsdag i allafall där vi börjar hitta något slags kreativt anfallsspel.
Det kanske är lite kritik och press från media som behövs? Ifjol kom spelarna och Hardy undan trots att de underpresterade grovt. Likadant den här säsongen., Motorsågen åker fram så fort FBK och HV71 förlorar två matcher i rad, men med DIF är tålamodet större, vilket jag tror är negativt. Spelarna tror nog att de fortfarande är jävligt bra när det inte skrivs någonstans hur jävla usla de är. Dessutom markerar varken tränarna eller ledningen någonting, typ värvar en spelare/bänkar en spelare och då blir nöjdheten än större.

Tjockisarna behöver en näsbränna!
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Glasflaskan skrev:
Vi har börjat så förbannat dåligt att det är sorgligt.
I de kommande fem matcherna ser jag det inte som omöjligt att vi plockar full pott (15 poäng), eller vad säger ni andra? Fyra matcher hemma på hovet av fem matcher är inte dåligt spelschema nu.

...eeeh, och det baserar du på vårat grymt stabila hemmaspel eller...? :?
Titta på vad motståndarna heter också, hade det varit Timrå X 5 så hade vi haft en otrolig chans att lyfta i tabellen.
Lhc,Saik,Luleå och Hv är ju inga "brödgäng" direkt.
Tror att DIF som bäst kommer upp i 2 segrar i rad denna säsong.
Förstår inte vad du fick din optimist-Boost ifrån, möjligen då att det knappast kan bli sämre framöver.
Men det kan det faktiskt.

Hittills har DIF iaf lyckats varva mindre bra forwards insatser med hyfsade försvarsinsatser vilket har gjort att vi resultatmässigt sett ut att vara med i varje match, jaa nästan iaf.
Men skulle den obligatoriska hönsgården på backsidan falla samman med en mindre lyckad kväll för Wesslau (alt Mini-Tim står en match) samtidigt som anfallsspelet lyser med sin totala impotens, ja då kan det bli nya skrattmatcher (1-8,1-8,1-8).
Tror inte det finns nån botten egentligen för DIF 2011/2012, det verkar hela tiden finnas ytterligare ett lager av uselhet

Så, härligt....45 matcher kvar
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
supreme

Säsongen 2011/2012

Inlägg av supreme »

Har fortfarande svårt att smälta kombinationen "Stora problemet är offensiven" och "Bremberg passar inte in i lagbygget".
Vafan, erbjud han ett korttidskontrakt iaf...
Mindrocker

Inlägg av Mindrocker »

Spännande läsning om ajh i dagens Svenska Dagbladet:

"Det enklare spelet är produkten av ett spelarmöte direkt efter djupdykningen mot HV71. Spelarna låste in sig i ett omklädningsrum, lämnade tränarduon Roger Melin och Gunnar Persson utanför, och pratade igenom vad som hade hänt och vad som behövde göras.
– Vi pratade om stoltheten mot fansen och klubben och att det är vi på isen som måste göra det.”

Säga vad man vill om ajh men deras spelare visar ju i alla fall upp allt det som våra spelare i dag saknar och så desperat behöver, nämligen moral och klubbkänsla. Handen upp den som tror att #4 eller varför inte #78 skulle ta ett liknande initiativ ...
Avgå DJ Yes!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Mindrocker skrev:Spännande läsning om ajh i dagens Svenska Dagbladet:

"Det enklare spelet är produkten av ett spelarmöte direkt efter djupdykningen mot HV71. Spelarna låste in sig i ett omklädningsrum, lämnade tränarduon Roger Melin och Gunnar Persson utanför, och pratade igenom vad som hade hänt och vad som behövde göras.
– Vi pratade om stoltheten mot fansen och klubben och att det är vi på isen som måste göra det.”

Säga vad man vill om ajh men deras spelare visar ju i alla fall upp allt det som våra spelare i dag saknar och så desperat behöver, nämligen moral och klubbkänsla. Handen upp den som tror att #4 eller varför inte #78 skulle ta ett liknande initiativ ...
Den enda stoltheten verkar bara finnas på globen- och hovets läktare denna säsong.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81

Inlägg av mb81 »

Vinner vi varannan match som vi snittat hittils så får vi vara extremt nöjda! Spelet såg väl rätt lökigt ut förra året men var iaf vissa matcher som gjorde att man såg att kapaciteten finns! Vi har inte varit nära av att spela en hel bra match nån gång iår. Inga positiva överraskningar alls. Wesslau har varit ok men inte mer än så. DT har varit bäst men resten av försvararna får skärpa sig. Och anfallspelet måste varit det lamastte i hela elitserien! Vi klarar inte ens att få skott på mål ipp. Då ska det bara passas framochtillbaka i en minut!

Det enda som känns bra hittils är att vi trots allt har 5 segrar, att vi slog solna och att det börjar ljusna på skadefronten. Sen har säsongen just börjat så finns mycket tid att jobba på!

Ge oss lite glädje nu!!!
Skriv svar