Publik!!!
Publik!!!
Satt och räknade lite på befolkning i Stockholm kontra publik på Djurgården Hockey's hemmamatcher.Med dessa resultat är det konstigt att det inte kommer fler på matcherna.
Fakta:
Invånare i Stockholms län = 1904204 (30/6-06)
Invånare i Stockholms kommun = 776545 (30/6-06)
Globens publikkapacitet = 13850
1% av Stockholms läns invånare = 19042
1% av Stockhoms kommuns invånare = 7765
---------------------------------------------------------------------------------
Alltså:
Skulle ENDAST 1% av Stockholms läns totalt 1904204 personer komma till Globen så skulle inte alla ens få plats.Det är med andra ord mindre än 1% av Stockholms läns invånare som behövs för att fylla Globen.
Tar man ENDAST Stockholms kommun behövs cirka 2% av invånarna för att fylla Globen
---------------------------------------------------------------------------------
Men:
För att få lite rättvisa kan vi dela upp detta på Stocholms tre stora föreningar (skiljer inte på fotboll och hockey då jag anser att man älskar Djurgårdens IF, inte någon speciell sport).Jag delar helt sonika antalet invånare så det blir tre lika stora delar.
----------------------------------------------------------------------------------
Stockholms läns invånare delat på tre = 634734
Stockholms kommuns invånare delat på tre = 258848
----------------------------------------------------------------------------------
Tar man då 2% av dessa 634734 personerna i Stockholms län så skulle vi fylla globen.
Tar man då 5% av dessa 258848 personerna i Stockholms kommun så skulle vi fylla Globen
-----------------------------------------------------------------------------------
Men nu gillar ju inte alla sport så därför tar vi bort hälften av invånarna.
Resultatet blir:
Stockholms läns invånare delat på 2 = 317367
Stockholms kommuns invånare delat på 2 = 129424
-----------------------------------------------------------------------------------
Av dessa skulle vi alltså behöva ta cirka 4% av Stockholms läns invånare för att fylla Globen.
Av dessa skulle vi alltså behöva ta cirka 11% av Stockholmskommuns invånare för att fylla Globen.
Så för att sammanfatta denna krångliga matematik-lektion så är det fan i mig sjukt att det inte kommer fler på matcherna.Jag tror Djurgården snittar 6500 personer per match i år.Det är alltså ENDAST cirka 0,4% av Stockholms läns hela befolkning som går och kollar på Djurgården Hockeys hemmamatcher.Det är konstigt.
Välkomnar rättningar såväl som synpunkter på min matte.
Blev lite snurrig själv men jag tror det är rätt.
Fakta:
Invånare i Stockholms län = 1904204 (30/6-06)
Invånare i Stockholms kommun = 776545 (30/6-06)
Globens publikkapacitet = 13850
1% av Stockholms läns invånare = 19042
1% av Stockhoms kommuns invånare = 7765
Alltså:
Skulle ENDAST 1% av Stockholms läns totalt 1904204 personer komma till Globen så skulle inte alla ens få plats.Det är med andra ord mindre än 1% av Stockholms läns invånare som behövs för att fylla Globen.
Tar man ENDAST Stockholms kommun behövs cirka 2% av invånarna för att fylla Globen
Men:
För att få lite rättvisa kan vi dela upp detta på Stocholms tre stora föreningar (skiljer inte på fotboll och hockey då jag anser att man älskar Djurgårdens IF, inte någon speciell sport).Jag delar helt sonika antalet invånare så det blir tre lika stora delar.
Stockholms läns invånare delat på tre = 634734
Stockholms kommuns invånare delat på tre = 258848
Tar man då 2% av dessa 634734 personerna i Stockholms län så skulle vi fylla globen.
Tar man då 5% av dessa 258848 personerna i Stockholms kommun så skulle vi fylla Globen
Men nu gillar ju inte alla sport så därför tar vi bort hälften av invånarna.
Resultatet blir:
Stockholms läns invånare delat på 2 = 317367
Stockholms kommuns invånare delat på 2 = 129424
Av dessa skulle vi alltså behöva ta cirka 4% av Stockholms läns invånare för att fylla Globen.
Av dessa skulle vi alltså behöva ta cirka 11% av Stockholmskommuns invånare för att fylla Globen.
Så för att sammanfatta denna krångliga matematik-lektion så är det fan i mig sjukt att det inte kommer fler på matcherna.Jag tror Djurgården snittar 6500 personer per match i år.Det är alltså ENDAST cirka 0,4% av Stockholms läns hela befolkning som går och kollar på Djurgården Hockeys hemmamatcher.Det är konstigt.
Välkomnar rättningar såväl som synpunkter på min matte.
Blev lite snurrig själv men jag tror det är rätt.
- fullfartframaat
Tycker att uträkningen är bra men har några synpunkter...
Jag tror att det inte har så mycket att göra med om vi är xx antal personer som bor/ tycker det är kul / håller på DIF spelar stor roll,,, Hockeyförbundet håller på att DÖDA hockeyn på fler orter än i sthlm, se på lhc igår ,,, 6500 ca på matchen,,, jag tror att arenan tar 8500 ??? alltså har även landsorten fattat att en miljon omgångar inte är positivt... och inte heller ett slutspel där det först är 300.000 matcher i kvart semi och final ! nej jag tror att vi kan fylla globen och även andra arenor om vi hade 16 lag och en rak serie där alla möter alla två ggr. Och att serien börjar efter fotbollen slutar och ett slutspel i bäst av 3 matcher.
Det är vad jag tror är bäst ! och tyvärr har jag aldrig haft fel förut !
KROSSA FISKRENSSKITGBG !
Jag tror att det inte har så mycket att göra med om vi är xx antal personer som bor/ tycker det är kul / håller på DIF spelar stor roll,,, Hockeyförbundet håller på att DÖDA hockeyn på fler orter än i sthlm, se på lhc igår ,,, 6500 ca på matchen,,, jag tror att arenan tar 8500 ??? alltså har även landsorten fattat att en miljon omgångar inte är positivt... och inte heller ett slutspel där det först är 300.000 matcher i kvart semi och final ! nej jag tror att vi kan fylla globen och även andra arenor om vi hade 16 lag och en rak serie där alla möter alla två ggr. Och att serien börjar efter fotbollen slutar och ett slutspel i bäst av 3 matcher.
KROSSA FISKRENSSKITGBG !
- Original Frasse
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Jo men klubbdirektörerna köper ju ett mindre snitt per match eftersom det totala antalet besökare blir fler! JÄVLA HOCKEYMÖRDARE!!Gripen skrev:Tycker att uträkningen är bra men har några synpunkter...
KROSSA FISKRENSSKITGBG !
Don_T skrev:Och i Stockholm finns de bara de som håller på DIF, Hammarby och Gnaget?
Det finns tex fler Leksingar i Sthlm än det bor personer i Leksand!
Nej självklart håller folk på fler lag men jag tog dom tre som bör vara störst.Och detta var ju inte en vetenskaplig bevisning till att det inte kommer folk utan mer en ren tankeställare.Hur som helst bor det hur mycket folk som helst i stockholm men ändå är det tomt på läktarna.Att ens behöva skaffa skynken för att täcka bort c läktaren är iallafall i mina ögon helt sjukt.Men ja det finns fler lag än DIF, AIK & Bajen, helt rätt.
Det stämmer inte i Göteborg och som det ser ut just nu inte i Linköping heller. De får totalt sett färre åskådare, men högre kostnader. De bör vara rädda för att fortsätta med massor av omgångar.Original Frasse skrev: Jo men klubbdirektörerna köper ju ett mindre snitt per match eftersom det totala antalet besökare blir fler! JÄVLA HOCKEYMÖRDARE!!
Det Martin Lundgren säger stämmer mycket bra för Djurgårdaren:
http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/26_normal.html
Leta upp Hockeyresan
DIF! ALLTID - OAVSETT!
om nu klubbcheferna vill ha mer publik så tycker jag att fler än DIF´s ledning ska säga ifrån. Om mer än hälften av ES säger att nej vi vill inte ha en miljon matcher innan ett slutspel på lika många matcher så måste väl förbundet lyssna ?
Vilka var för en utökning ? fbk,lhc modo . . . . ??? det kan ju bara vara modo och fbk som tycker det fortfarande .... då är det 10 lag som inte vill och det är väl ett demokratiskt förbund vi har ??? hehe !
Vilka var för en utökning ? fbk,lhc modo . . . . ??? det kan ju bara vara modo och fbk som tycker det fortfarande .... då är det 10 lag som inte vill och det är väl ett demokratiskt förbund vi har ??? hehe !
Gå in på http://www.frolundaindians.com och klicka vidare på A-laget och senare statestik elitserien. där kan ni se publiksnitt osv.