DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av DIF_Soldier »

Skärp dig nu Magnutz.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Heaty
Säsongskort: Ja

Inlägg av Heaty »

Haha, kör hårt Magnutz!
Dessutom kan vi väl sluta vara så jävla på modsen. När dem försöker sätta sig över allt hat och skitsnack som händer på forumet, då blir ni förbannade. Sen när dem faktiskt själva reagerar på något så ska dem skärpa sig?
Lite jävla måtta på kritiken.

Menar inte det här på något sätt åt en specifik person, är riktat till hela forumet.
Magnutz

Re: Re: Re: DIF i Media

Inlägg av Magnutz »

Pajala skrev:
Magnutz skrev:
Pajala skrev:Beslut från förbundets disciplinnämnd

Efter en match mellan Luleå HF och Djurgårdens IF i Elitserien, den 22 september 2011, åläggs Jimmie Ölvestad, Djurgården, följande straff för tackling mot huvudet:

- Avstängning fr.o.m. den 23 september 2011 t.o.m. den 29 september 2011. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

- Böter om 15 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan från domarna som skett i efterhand samt en filmsekvens från händelsen. Jimmie Ölvestad har getts tillfälle att yttra sig men har valt att inte göra detta.

Av anmälan framgår att Jimmie Ölvestad i mitten av första perioden tacklade en Luleåspelare, att han träffade Lulespelarens huvud med vänster arm och att detta ledde till att spelaren kastades in i sargen. Luleåspelaren reste sig omedelbart upp efter tacklingen och åkte och bytte. Jimmie Ölvestad fick under matchen 2 + 10 minuter för checking to the head. Efter matchen fick domarna veta att Luleåspelaren enbart gjorde något enstaka byte efter tacklingen och därefter klev av p.g.a. skada. Efter att ha granskat tacklingen på DVD i efterhand har domarna gjort bedömningen att anmäla händelsen till disciplinnämnden.

Utredningen i ärendet, framför allt en granskning av filmsekvensen, visar att Jimmie Ölvestad fullföljde tacklingen genom att höja vänster armbåge som härigenom träffade motspelarens huvud. Enligt nämndens uppfattning är tacklingen medvetet utförd. Tacklingar av den här typen är generellt farliga och ska enligt praxis leda till avstängning som i detta fall bör kombineras med böter. Jimmie Ölvestad straffades så sent som i mars av disciplinnämnden för en otillåten tackling mot huvudet (jfr. disciplinnämndens ärende 97-10/11). Det rör sig nu alltså om ett återfall i samma typ av förseelse. Detta ska beaktas av nämnden när det gäller längden på avstängningen. Sammantaget finner nämnden mot denna bakgrund att Jimmie Ölvestad ska ådömas avstängning motsvarande totalt tre matcher och böter motsvarande en match.

----------

så beslutet togs efter en video koll, bara att gilla läget och acceptera straffet.
Jag vill inte verka otrevlig men. Håll käft och avvik från vårt forum. Tack.
du behöver inte be om ursäkt för ditt uppträdande, jag förstår om du har personliga problem ;-)
Ber om ursäkt för mitt ilskna genmäle men jag uppfattar ditt inlägg som rent Trollande. Om du läst inläggen innan borde du insett att jag, och säkert andra, är fruktansvärt upprörda över Jimmies avstängning. Då är det lite puckat att komma hit och be oss acceptera disciplinnämndens straff.

Så, jag ber om ursäkt för mitt bärsärkiga utbrott på ditt inlägg, men anledningen kvarstår.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: Re: DIF i Media

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Pajala skrev: du behöver inte be om ursäkt för ditt uppträdande, jag förstår om du har personliga problem ;-)
He he, lustigkurre där.
Men jag kan upplysa om att problemen är av övergående karaktär, ända till DIF:s nästa möte med www.sapmi.se :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

DIF i Media

Inlägg av seppuko »

Jimmies avstängning är inte oväntad, killen fick hjärnskakning vilket såklart föranleder en skarpare koll på videomaterialet. Och han hoppar, höga armar mot huvudet. Det är punkt och pricka exakt det man inte får göra. Vafan spelar det för roll om killen hukar sig och är helt oförberedd på tacklingen. Ett misstag ska väl inte föranleda en hjärnskakning som straff? Jimmie måste faktiskt visa respekt i tacklingarna, annars kan det gå illa. Hade nu inte killen fått hjärnskakning tror jag inte ens en avstängning kommit, utan disciplinnämnden tar beslutet grundat på detta, samt tidigare beslut på samme individ (Jimmie).

Det här handlar inte om att man inte får tacklas, utan att Jimmie tacklade en aning fel och resultatet blev riktigt illa. Bara hoppas att Jimmie inte slutar tacklas efter detta, bara att han tacklas med mer respekt framöver. Vi har inte NHL standard på spelarna här, tyvärr.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
DIFRobbex

Inlägg av DIFRobbex »

Förstår inte detta med att armen åker upp vid tacklingar. Då borde väl Niklas Kronwall få lägga av med hockeyn snart, då han tackling efter tackling lyfter sin arm i skyarna.

Sen, vart går pengarna för böterna till?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

seppuko skrev:Jimmies avstängning är inte oväntad, killen fick hjärnskakning vilket såklart föranleder en skarpare koll på videomaterialet. Och han hoppar, höga armar mot huvudet. Det är punkt och pricka exakt det man inte får göra. Vafan spelar det för roll om killen hukar sig och är helt oförberedd på tacklingen. Ett misstag ska väl inte föranleda en hjärnskakning som straff? Jimmie måste faktiskt visa respekt i tacklingarna, annars kan det gå illa. Hade nu inte killen fått hjärnskakning tror jag inte ens en avstängning kommit, utan disciplinnämnden tar beslutet grundat på detta, samt tidigare beslut på samme individ (Jimmie).

Det här handlar inte om att man inte får tacklas, utan att Jimmie tacklade en aning fel och resultatet blev riktigt illa. Bara hoppas att Jimmie inte slutar tacklas efter detta, bara att han tacklas med mer respekt framöver. Vi har inte NHL standard på spelarna här, tyvärr.
Okej, så, hur gör vi då om hockey till en golf-sport? Hur stora är marginalerna? Hur många regler kan vi ha? Detta betyder att vi får se tamare, mindre fartfylld hockey. Hockey har alltid varit en tuff sport och det är en del av tjusningen. Nu är den på väg bort.

Jimmies tackling tar hårt. Agreed. Med han tar inte för många skär. Han hoppar inte in tacklingen och han har inte armar, händer eller klubba i ansiktet/huvudet på luleåkillen. Killen slår i sargen.

Matchstraff är hårt. Jag vill inte att hockey blir den nya innebandyn. Rädda killar spelar bandy. Pay attention while you are on ice.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

DIF i Media

Inlägg av seppuko »

Har ju visserligen kikat på tacklingen några gånger, och som sagt, utan hjärnskakning, utvisning. Men, faktum kvarstår. Man kan tacklas på många sätt, och man kan se tacklingar på många sätt. Här är vi partiska, så är det. Tacklingen var hård, tog fel och disciplinnämnden tog ett beslut baserat på utkomsten samt tidigare händelser som Jimmie varit inblandad i. Tycker inte man ska dra för stora växlar av det hela. Hockeyn i Sverige är mesigare än NHL, men inte mesigare än i andra länder, inte ens i VM/OS. Så vad är då riktmärket för hur hockey skall spelas, och vem definierar riktmärket? Vi vid tv:n eller han med hjärnskakningen?

Jag själv är ju för en mer fysisk hockey, för jag vill ju att alla med drömmar om NHL inte ska skada sig det första dom gör när dom väl kommer dit (se Klasen), sen är det en fysisk sport och skall således fortsätta vara det. Men inte mot huvudet. Har en spelare huvudet lågt (leta puck, vändning, whatever) måste tacklaren respektera detta och tackla schysst, inte upp med armar/händer, och definitivt inte lyfta från isen. Dunka på bäst fan du vill, men som sagt inte mot huvudet.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

seppuko skrev:Har ju visserligen kikat på tacklingen några gånger, och som sagt, utan hjärnskakning, utvisning. Men, faktum kvarstår. Man kan tacklas på många sätt, och man kan se tacklingar på många sätt. Här är vi partiska, så är det. Tacklingen var hård, tog fel och disciplinnämnden tog ett beslut baserat på utkomsten samt tidigare händelser som Jimmie varit inblandad i. Tycker inte man ska dra för stora växlar av det hela. Hockeyn i Sverige är mesigare än NHL, men inte mesigare än i andra länder, inte ens i VM/OS. Så vad är då riktmärket för hur hockey skall spelas, och vem definierar riktmärket? Vi vid tv:n eller han med hjärnskakningen?

Jag själv är ju för en mer fysisk hockey, för jag vill ju att alla med drömmar om NHL inte ska skada sig det första dom gör när dom väl kommer dit (se Klasen), sen är det en fysisk sport och skall således fortsätta vara det. Men inte mot huvudet. Har en spelare huvudet lågt (leta puck, vändning, whatever) måste tacklaren respektera detta och tackla schysst, inte upp med armar/händer, och definitivt inte lyfta från isen. Dunka på bäst fan du vill, men som sagt inte mot huvudet.
Frihet under ansvar. Jag ser poängen du lägger fram men vart drar vi gränsen här? Ska man i elitsammanhang få vara hur slapp som helst eller ska man höja nivån på vad som krävs av elitidrottsmän generellt?

När Jimmie tar beslutet att proppa killen är han cirka fem meter (enligt min tolkning av videoklippet) ifrån honom. Jimmie vänder upp, tar tre skär och nyper till. Hur ska han agera annorlunda? Han spelar fysisk hockey. Luleåkillen står och letar puck. Grattis, men det är elitserien nu, inte div 4. Jag tycker att disciplinnämnden är hemsk. Den förstör mer än den gör nytta. Livet kan inte vara 100% riskfritt och i hockey vet man om detta. Ett bekymmer kan vara att många kör hockey på innebandynivå. Ett annat kan vara att många tror att hockey i real life är som nhl på playstation..

Delat ansvar, då uppstår inte den situation som får jimmie avstängd. Då har luleåkillen uppsikt över speleg och kan möta tacklingen.

Aja. Jag avgår.
Användarvisningsbild
Jokester

Inlägg av Jokester »

Hursomhelst så lär det bli 10 eller fler tacklingar av den sorten Jimmie satte in eller värre, ska alla straffas med 3 matcher eller mer?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jokester skrev:Hursomhelst så lär det bli 10 eller fler tacklingar av den sorten Jimmie satte in eller värre, ska alla straffas med 3 matcher eller mer?
Det måste det bli. Annars måste diskopkinnämbden begå harkiri.
Användarvisningsbild
Jokester

Inlägg av Jokester »

Magnutz skrev:
Jokester skrev:Hursomhelst så lär det bli 10 eller fler tacklingar av den sorten Jimmie satte in eller värre, ska alla straffas med 3 matcher eller mer?
Elitserien kommer bli en parodi där det lag med minst spelare avstängda vinner. Kanske vore bättre att skicka ett bandy eller innebandy lag istället?
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Magnutz skrev:
Varför det? Den där jävla nämnden har ju aldrig hört ordet "kontinuitet", inga prejudicerande fall, inga mallar eller ramar för hur man ska bestraffa spelare efter olika incidenter. Det är bara några jävla stofiler som sitter och slår med klubban och kör på ren magkänsla. Är det dåligt väder, kaffet pissljummet och om en nämndeman har lite huvudvärk så kan du ge dig fan på att det kommer att återspeglas i straffet en spelare får.

Vilka är det ens som sitter i den där jävla disciplinnämnden? Vet att ordförandet är någon jävla tjej ifrån näringslivet, oklart om hon har något hockeyintresse över huvud taget.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Jokester

Inlägg av Jokester »

Edin skrev: Varför det? Den där jävla nämnden har ju aldrig hört ordet "kontinuitet", inga prejudicerande fall, inga mallar eller ramar för hur man ska bestraffa spelare efter olika incidenter. Det är bara några jävla stofiler som sitter och slår med klubban och kör på ren magkänsla. Är det dåligt väder, kaffet pissljummet och om en nämndeman har lite huvudvärk så kan du ge dig fan på att det kommer att återspeglas i straffet en spelare får.

Vilka är det ens som sitter i den där jävla disciplinnämnden? Vet att ordförandet är någon jävla tjej ifrån näringslivet, oklart om hon har något hockeyintresse över huvud taget.
Skulle tippa på att det ser ut typ såhär när de beslutar om straff:
Magnutz

Re: Re: Re: DIF i Media

Inlägg av Magnutz »

Jokester skrev:
Edin skrev: Varför det? Den där jävla nämnden har ju aldrig hört ordet "kontinuitet", inga prejudicerande fall, inga mallar eller ramar för hur man ska bestraffa spelare efter olika incidenter. Det är bara några jävla stofiler som sitter och slår med klubban och kör på ren magkänsla. Är det dåligt väder, kaffet pissljummet och om en nämndeman har lite huvudvärk så kan du ge dig fan på att det kommer att återspeglas i straffet en spelare får.

Skulle tippa på att det ser ut typ såhär när de beslutar om straff:
;) haha
Skriv svar