DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
gurra
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av gurra »

Lee Harvey Oswald skrev:
Magnutz skrev:
Du kan inte OKeja Jimmies avstängning genom att citera en pissig regel. Det blir liksom fel+fel.

Jimmie tacklade killen hårt, men inte med arm eller armbåge. Hans skridskor var i isen vid träff och tacklingen är regelrätt. Sen att Jimmie är BRA på att proppa. Det straffas han för.
Någon av oss behöver ett besök hos Synsam, SmartEyes eller liknande...
Du kanske ska boka tid hos hjärtläkare samtidigt.. :wink:
Jaa, armen är ju faktiskt där.

Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Det här gör mig rejält förbannad! Tack Fuleå! Känn er stolta över att ni just nu är delaktiga i att döda sporten hockey. Jävla inavelspack!
Magnutz

Re: Re: DIF i Media

Inlägg av Magnutz »

Lee Harvey Oswald skrev:
Magnutz skrev:
Du kan inte OKeja Jimmies avstängning genom att citera en pissig regel. Det blir liksom fel+fel.

Jimmie tacklade killen hårt, men inte med arm eller armbåge. Hans skridskor var i isen vid träff och tacklingen är regelrätt. Sen att Jimmie är BRA på att proppa. Det straffas han för.
Någon av oss behöver ett besök hos Synsam, SmartEyes eller liknande...
Du kanske ska boka tid hos hjärtläkare samtidigt.. :wink:
Maybe ;) men usch och fy så ilsken jag bkev .
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:
-daniel- skrev:Håller med om att det är ett stort skämt att han blir avstängd för den där...jag vidhåller dock att det fortfarande var en solklar utvisning och ett urbota korkat tilltag att ta den tacklingen i ett boxplay och därmed riskera en 3-mot-5:a.

Men avstängningen är som sagt sanslös. Jävla tattare i disciplinnämnden.
Inte om du ser till Återfallsregeln, det är 5 ES-matcher sedan förra gången.
Hade Wallin proppat tex Herr Nilson tror jag de flesta här inne blivit hyfsat nöjda med utgången.
Nä, det må vara sant men känns ändå magstarkt att stänga av en spelare för den typen av tackling. Den var fel, och som sagt en solklar utvisning (och möjligen en 10:a) men det räcker liksom där i min mening.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Djurgårn skrev:Det här gör mig rejält förbannad! Tack Fuleå! Känn er stolta över att ni just nu är delaktiga i att döda sporten hockey. Jävla inavelspack!
Men ärligt, vad har Luleå med det här att göra? Det var ju Sören Persson och Mikael Nord som tog beslutet att anmäla situationen till Disciplinnämnden.
gurra

Inlägg av gurra »

Kempe och Ölvestad har båda fått utvisningar som jag inte trodde skulle bli just utvisningar. Tydligen kommer domarna vara rätt hårda i år och redan visat vat ribban ligger och om inte spelarna fattat det redan så är det dags att de börjar förstå det det. Om jag ser fula tacklingar som är på gränsen som genererar onödiga utvisningar ikväll mot timrå så kommer jag personligen föreslå att jag blir ny headcoach för Djurgårn och ska banka in det i huvudet på spelarna.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Kentta skrev:
Djurgårn skrev:Det här gör mig rejält förbannad! Tack Fuleå! Känn er stolta över att ni just nu är delaktiga i att döda sporten hockey. Jävla inavelspack!
Men ärligt, vad har Luleå med det här att göra? Det var ju Sören Persson och Mikael Nord som tog beslutet att anmäla situationen till Disciplinnämnden.
Sabba inte den snabbt accelererande hatstämningen nu, det börjar ju precis ta sig....
-Faan vad det tar sig som dom säger i Kopps
Senast redigerad av Lee Harvey Oswald den 2011-09-24 13:14:22, redigerad totalt 1 gånger.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Well... Tacklingen är kanske inte helt hundraprocentig...

Nu har disciplinnämnden gett Jimmie tre matcher för den här tacklingen. Det är väl okej så länge de håller en jämn linje hela säsongen. En liknande tackling bör ge 2 eller 3 matchers avstängning (1+1 eller 2+1) i fortsättningen. Gör den inte det, då är allt år helvete.
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Ok, jag missade att det var domarna som gjorde anmälan. Utgick nog från att det var Luleå som hade gjort det efter hur det såg ut i slutspelet senast. My bad.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Väntad avstängning får man väl säga. Tråkigt att så är fallet, men Jimmie får skylla sig själv. Det är en ful tackling.

Men tre matcher är hårt. Anton Hedman fick samma straff för sitt överfall på Honken, som var betydligt värre. Men det kan ju vara bra att veta att disciplinämnen satt ribban högt i år. Är det en checking to the head så ska spelaren i fråga stängas av. Men så kommer det ju inte bli dock med tanke på att lotteriet på hockeyligan ger olika utfall varje gång.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Alltså, Jimmies tackling är bara underlaget för problemet här.

Problemet är: Vi får nu ett slags prejudikat som klart och tydligt talar om att - tacklar du någon hårt kostar det 3matchers avstängning och15000kr i böter. Vi har fått en nivå som gör hockeyn förlamad. Denna dom måste nu bli praxis. Varje stenhård tackling vid sarg måste straffas.

Luleå skapade en annan praxis, ett annat prekudikat: det är nu okej att en klubb anmäler spelare.

Tv-fettot som anmälde Nisse skapade ett annat.

Problemet här som gör mig så förbannad är att vi, spik för spik, slår igen locket på hockeyns kampmoment. Devisen "Rädda killar spelar bandy" är inte längre lustig. Varför inte? Jo för nu finns det en liknande som lyder: "Rädda killar spelar hockey".
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Problemet är att det inte är och kommer aldrig att vara en konsekvent bedömning i svensk hockey om det fortsätter såhär. Ölvestad får 3 matcher samt böter, FBK spelaren fick 2 minuter + 2 minuter roughing! Vad i ligger logiken i detta?

Jag hade kunnat köpa 1 match avstängning för Ölvestad då tacklingen tar illa och Luleå spelaren blir skadad.

Var det för övrigt inte Luleå som gick så starkt ut och fördömde att DIF förra året "gnällde" i media. Nu har de gjort precis samma sak (fast x5). Jag tål inte den där klubben, och det blev värre när deras Ostkula förra säsongen stod och försökte övertala alla i live sändning att det INTE var en spark av Abbott. Förstår inte att den mannen får vara kvar i klubben... eller jo det gör jag nog!
2014-04-07, vad hände?
Pajala

Inlägg av Pajala »

Beslut från förbundets disciplinnämnd

Efter en match mellan Luleå HF och Djurgårdens IF i Elitserien, den 22 september 2011, åläggs Jimmie Ölvestad, Djurgården, följande straff för tackling mot huvudet:

- Avstängning fr.o.m. den 23 september 2011 t.o.m. den 29 september 2011. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

- Böter om 15 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan från domarna som skett i efterhand samt en filmsekvens från händelsen. Jimmie Ölvestad har getts tillfälle att yttra sig men har valt att inte göra detta.

Av anmälan framgår att Jimmie Ölvestad i mitten av första perioden tacklade en Luleåspelare, att han träffade Lulespelarens huvud med vänster arm och att detta ledde till att spelaren kastades in i sargen. Luleåspelaren reste sig omedelbart upp efter tacklingen och åkte och bytte. Jimmie Ölvestad fick under matchen 2 + 10 minuter för checking to the head. Efter matchen fick domarna veta att Luleåspelaren enbart gjorde något enstaka byte efter tacklingen och därefter klev av p.g.a. skada. Efter att ha granskat tacklingen på DVD i efterhand har domarna gjort bedömningen att anmäla händelsen till disciplinnämnden.

Utredningen i ärendet, framför allt en granskning av filmsekvensen, visar att Jimmie Ölvestad fullföljde tacklingen genom att höja vänster armbåge som härigenom träffade motspelarens huvud. Enligt nämndens uppfattning är tacklingen medvetet utförd. Tacklingar av den här typen är generellt farliga och ska enligt praxis leda till avstängning som i detta fall bör kombineras med böter. Jimmie Ölvestad straffades så sent som i mars av disciplinnämnden för en otillåten tackling mot huvudet (jfr. disciplinnämndens ärende 97-10/11). Det rör sig nu alltså om ett återfall i samma typ av förseelse. Detta ska beaktas av nämnden när det gäller längden på avstängningen. Sammantaget finner nämnden mot denna bakgrund att Jimmie Ölvestad ska ådömas avstängning motsvarande totalt tre matcher och böter motsvarande en match.

----------

så beslutet togs efter en video koll, bara att gilla läget och acceptera straffet.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Pajala skrev:Beslut från förbundets disciplinnämnd

Efter en match mellan Luleå HF och Djurgårdens IF i Elitserien, den 22 september 2011, åläggs Jimmie Ölvestad, Djurgården, följande straff för tackling mot huvudet:

- Avstängning fr.o.m. den 23 september 2011 t.o.m. den 29 september 2011. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.

- Böter om 15 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan från domarna som skett i efterhand samt en filmsekvens från händelsen. Jimmie Ölvestad har getts tillfälle att yttra sig men har valt att inte göra detta.

Av anmälan framgår att Jimmie Ölvestad i mitten av första perioden tacklade en Luleåspelare, att han träffade Lulespelarens huvud med vänster arm och att detta ledde till att spelaren kastades in i sargen. Luleåspelaren reste sig omedelbart upp efter tacklingen och åkte och bytte. Jimmie Ölvestad fick under matchen 2 + 10 minuter för checking to the head. Efter matchen fick domarna veta att Luleåspelaren enbart gjorde något enstaka byte efter tacklingen och därefter klev av p.g.a. skada. Efter att ha granskat tacklingen på DVD i efterhand har domarna gjort bedömningen att anmäla händelsen till disciplinnämnden.

Utredningen i ärendet, framför allt en granskning av filmsekvensen, visar att Jimmie Ölvestad fullföljde tacklingen genom att höja vänster armbåge som härigenom träffade motspelarens huvud. Enligt nämndens uppfattning är tacklingen medvetet utförd. Tacklingar av den här typen är generellt farliga och ska enligt praxis leda till avstängning som i detta fall bör kombineras med böter. Jimmie Ölvestad straffades så sent som i mars av disciplinnämnden för en otillåten tackling mot huvudet (jfr. disciplinnämndens ärende 97-10/11). Det rör sig nu alltså om ett återfall i samma typ av förseelse. Detta ska beaktas av nämnden när det gäller längden på avstängningen. Sammantaget finner nämnden mot denna bakgrund att Jimmie Ölvestad ska ådömas avstängning motsvarande totalt tre matcher och böter motsvarande en match.

----------

så beslutet togs efter en video koll, bara att gilla läget och acceptera straffet.
Jag vill inte verka otrevlig men. Håll käft och avvik från vårt forum. Tack.
Pajala

Inlägg av Pajala »

Magnutz skrev:
Pajala skrev:Beslut från förbundets disciplinnämnd

SKÄL

----------

Jag vill inte verka otrevlig men. Håll käft och avvik från vårt forum. Tack.
du behöver inte be om ursäkt för ditt uppträdande, jag förstår om du har personliga problem ;-)
Skriv svar