Jag förstår helt vad du menar! Och bli full i garv gällande godiset! (Sjukt det där).
Men min åsikt gällande nationalsången är att den ska sjungas vid stora matcher (som ex derby och vid slutspel) Nationalsången är något fint, så låt den inte bli "sönderspelad" eller "tjatig".
Jag bor uppe i Luleå och har bott här i 5 år nu, och LF Basket (gamla Plannja Basket) har som tradition att man ska stå upp och applådera tills första hemmalagets poäng är gjord. Ibland kan man få stå upp i flera minuter! Jag hoppas ni förstår principen i vad jag menar, det får helt enkelt inte bli för tjatigt. Det är min åsikt.
Jag vill ha kvar nationalsången! Har funnits så länge inom hockeyn, varför ta bort den? En del utav E.S.
Sen känns det alltid lika bra, att ställa sig upp och sjunga våran nationalsång!
Sen att det försämrar stämningen, det tror jag inte ett dugg på. Efter sången är det väl bara att köra igång för klacken! För vi har väl världens bästa klack? Och klacken sjunger väl med i nationalsången?
@DanneG
Är helt med på dina noter, och som du argumenterar så håller jag med dig till viss del. Nationalsången är någonting väldigt stort för mig, och precis som du säger så kanske den inte passar sig i alla sammanhang. Men, den sjungs dock för lite idag enligt mig, den ska sopas under mattan i flera sammanhang, så dels därför tycker jag det är viktigt. Men som sagt så är jag med på dina noter
@android
Ja, man undrar ju vad afrikaner etc har med det att göra. Men jag har blivit bemött av liknande argument när jag pratat om detta med mina djurgårdsvänner. De menar på att nationalsången skapar utanförskap och sätter en tydlig gräns mellan svenskar och s.k "nysvenskar". SFGD och Du Gamla Du Fria är inte riktigt samma sak, känna gemenskap och kärlek med ett lag är inte riktigt samma sak som att känna tillhörighet med en nation, if you get my drill. Glöm heller inte bort att tyvärr är det många som anser att nationalsången är kränkande, vilket är helt sinnessjukt enligt mig.
CaesarHeder skrev:
Jag tycker det är en självklarhet att den ska spelas inför varje match, dels är det tradition och dels så skapar det gemenskap. Det finns de som anser att det skapar utanförskap, jag tror tvärt om. Om européer, asiater, amerikaner, araber och afrikaner står brevid varandra och sjunger samma sång, utan några konstigheter, så skapar det bara en känsla av gemenskap. Man känner att man tillhör Sverige, och att man är svensk, om man får stå i klacken och sjunga nationalsången med sina vänner.
// Caesar
Jag har svårt att tro att invandrare skulle känna någon gemenskapen. Iomed att dom har förbjudit nationalsången i skolor så måste dom känna något rasistisk? Det är min uppfattning av det, för det är helt jävla vansinigt sjukt att man inte får sjunga nationalsången i skolor nå mer! Och jag blir bara vansinig över det! Tror ni att tex en svensk hade fått muslimer att sluta med sina bönerop i deras länder?? Aldrig!!
CaesarHeder skrev:
Jag tycker det är en självklarhet att den ska spelas inför varje match, dels är det tradition och dels så skapar det gemenskap. Det finns de som anser att det skapar utanförskap, jag tror tvärt om. Om européer, asiater, amerikaner, araber och afrikaner står brevid varandra och sjunger samma sång, utan några konstigheter, så skapar det bara en känsla av gemenskap. Man känner att man tillhör Sverige, och att man är svensk, om man får stå i klacken och sjunga nationalsången med sina vänner.
// Caesar
Jag har svårt att tro att invandrare skulle känna någon gemenskapen. Iomed att dom har förbjudit nationalsången i skolor så måste dom känna något rasistisk? Det är min uppfattning av det, för det är helt jävla vansinigt sjukt att man inte får sjunga nationalsången i skolor nå mer! Och jag blir bara vansinig över det! Tror ni att tex en svensk hade fått muslimer att sluta med sina bönerop i deras länder?? Aldrig!!
Är detta DIFhockey forumet?
Spotta ut snusen nu. Orkar egentligen inte ta diskussionen här. Men hur definerar du "invandrare" som grupp? Menar eftersom alla dessa inte skulle känna nåt. Det gäller nog många svenskar också. Jag ser gärna inte att nationalsången överanvänds.
Sen att skitnödigt folk använder rasistkortet för mycket, den diskussionen passar inte här. Och det är INTE skälet till att detta förhoppningsvis skrotas.
Frågan handlar nog mer om vad nationalsången har att göra på en ishockeymatch. Inte så mycket om någon känner sig kränkt. På en ishockeymatch finns ju alla möjligheter att skapa gemenskap genom de sånger som hör till laget och sporten.
När man går på teater eller bio eller annan form av underhållning spelas ingen nationalsång?
Borde Håkan Hellström inleda sina spelnongar med nationalsången?
Visst, nationalsången kan skapa en gemenskap, men varför måste vi vid varje elitseriematch fira att vi är svenskar? Jag vill hellre fira att jag är djurgårdare. Det är det vi har gemensamt.
Mattias_87 skrev:Idag var nationalsången tillbaka. Hockeyligan har kommit med hot?
Tror mer det var p.g.a. Sven Tumba händelsen. Men annars hade väl aftonblaskan eller någon annan tidning skrivit om just hot om böter om jag inte minns fel.
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Mattias_87 skrev:Idag var nationalsången tillbaka. Hockeyligan har kommit med hot?
Tror mer det var p.g.a. Sven Tumba händelsen. Men annars hade väl aftonblaskan eller någon annan tidning skrivit om just hot om böter om jag inte minns fel.
¨
Jag reagerade också på detta. Men man sjunger väl inte nationalsången för att någon går bort? Det har man tyst minut för.. Jag tror att Hockeyligan kom med hot om böter.
¨
Jag reagerade också på detta. Men man sjunger väl inte nationalsången för att någon går bort? Det har man tyst minut för.. Jag tror att Hockeyligan kom med hot om böter.
Nationalsången får DIF gärna ta bort. Är det en match likt European Trohpy där två lag från olika länder möts, då kan jag se en poäng. Men nu när det endast handlar om lag från Sverige känns det rätt meningslöst.
"Min princip är att ge igen. Om nån ger mej falska sedlar ska han ha tillbaka dem. Enda sättet att klara sig i ishockey är att ge igen så att den som klippt till aldrig gör om det." - Lasse Björn
Även jag blev förvånad att nationalsången sjöngs, men antar, som redan sagt, att det var pga Tumbas bortgång.
Hot om böter - Finns väl ingen regel som säger att nationalsången måste sjungas inför varje match, det är snarare tradition. Hotade hockeyligan med böter så blir jag förbannad... Ingen regel är bruten vad jag vet så bara att köra på.
Bort med sången, håll den till landskamper istället..