Elitserien 2011/2012

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lajjnus

Re: Elitserien 2011/2012

Inlägg av lajjnus »

pulverapa skrev:Haha växjö fortsätter att kopiera. Den här gången kopierades Islanders-tröjan. Man blir nästan lite rädd.
Håller med dig, rädd blir man..

Bild
Användarvisningsbild
Kentta
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Kentta »

Tänkte ge mig på en tippning av hur slutresultatet blir av serien:

1. Linköping
2. HV71
3. Djurgården
4. Färjestad
5. MoDo
6. Luleå
7. Skellefteå
8. Brynäs
9. Frölunda
10. aik
11. Växjö
12. Timrå

Vet inte ens själv om jag tror på det här, det kan gå hur som helst! Kommer bli oerhört jämt, känns det som. Frölunda borde vara längre upp kanske, men vet inte om dom är så pass bra.. Återkommer med en ny tippning efter försäsongsmatcherna.

Edit: Var tvungen att ändra lite, när jag tänkte efter. Skellefteå kommer göra en "Djurgården", och tappa det spelet som tog dom till SM-final förra säsongen, dvs, hårt jobb över hela banan. Känns som att det är en liten flopp-varning på Czarnecki i Färjestad..
kaminor

Inlägg av kaminor »

Ger mig också på ett tips innan träningsmatcherna drar igång.

1. Färjestad
Motivering: Det mest kompletta laget. Bra målvakter, bra backsida, bra forwardssida. Spets och bredd. Klara favoriter i nuläget.

2. HV71
Motivering: Har stor potential men har tappat många betydelefulla spelare och inte lyckats ersätta dem fullt ut. Kan mönstra två ruggiga kedjor. Backsidan imponerar dock inte, men lär förstärkas innan seriestart.

3. Skellefteå
Motivering: Fortsatt starka trots stora tapp i både offensiven och defensiven. Bra värvningar (Möller, Goren, Pikkarainen, Holloway, Hynning). Ändå lite svagare än i fjol. Kommer dock säkerligen in en bra back till.

4. DIF
Motivering: Svårbedömt. Grym defensiv, en av seriens bästa. Offensiven lämnar frågetecken pga. bristen på kreativa spelfördelare. En toppcenter hade kanske behövts. Lämnar Zibanejad måste en ersättare in.

5. Linköping
Motivering: Känns hypade. Bra nyförvärv på pappret men jag är tveksam. Tjeckerna blir inte bättre med åren, och jag är tveksam till att Arlbrandt och Söderberg gör succé.

6. Fuleå
Motivering: Konkurrerar med DIF och Färjestad om seriens bästa backuppsättning. Forwardssidan skrämmer dock inte. Fuleå kommer dock att tråka till sig poäng i år igen och flens-osten kommer säkert vara lite för nöjd. Dessutom är det risk att Fransson eller Niiniimaa förstärker backsidan ytterligare.

7. Frölunda
Motivering: Frölunda kan hamna var som helst. Känns i alla fall som ett bättre lagbygge i år. Bättre värvningar, men de kommer nog hamna i ingenmansland till slut.

8. Växjö
Motivering: Imponerande värvningar på forwardssidan, men backuppsättningen är svag. Gerber och Ahlsenfelt kan säkert rädda defensiven en del, men det behövs en toppback eller två för en högre placering än så här.

------------------------------------------------------------

9. Brynäs
Motivering: Skrämmer inte. Silfverberg och Järnkrok är bra, men inte tillärckligt bra för att bära hela laget. Widing kommer säkert stänka in betydligt fler mål än i DIF. Det räcker dock inte till en högre placering än så här.

10. Modoh
Motivering: Trollsås får inte många rätt med sitt bygge. Ingen verkar vilja gå till Modoh utom Dicken och lill-krüger. Truppen skrämmer inte ens tomtenissar, och Modo verkar få inrikta sig på att slippa kvalserien i år igen. Lär väl dock förstärkas innan seriestart.

-------------------------------------------------

11. aik
Motivering: Fasth räddade aik i fjol men gör inte om det i år. Allt rämnar och Videll börjar gråta. aik får lira kvalserie. Sanna mina ord.

12. Timrå
Motivering: Seriens överlägset sämsta trupp. Solklart sist.
Senast redigerad av kaminor den 2011-07-29 09:05:24, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
Salas
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

Här är min tabelltippning:

1. Färjestad
Motivering: Med en stark defensiv kommer man alltid långt, och Färjestad har minst sagt en stabil defensiv. Lite frågetecken kring offensiven som är svagare den här säsongen, men den är tillräckligt bra för att jag ska se Färjestad som favoriter i år.

2. Djurgården
Motivering: Elitseriens i särklass bästa backuppsättning på pappret, framförallt offensivt. Efter en sämre säsong så är jag övertygad om att Hardy tar oss till nya höjder. Skulle dock Mika Zibanejad lämna så lär andraplatsen bli svår att bärga, men jag räknar med honom ännu i laget. Jag kanske tippar lite med hjärtat här, men efter månader av starkt tvivel så börjar jag känna mig mer och mer positiv för varje dag som går.

3. Hv71
Motivering: Flera tunga tapp lämnar ett stort frågetecken hos det konstanta topplaget de senaste åren, Hv71. Men de har lyckats värva en hel del intressanta namn offensivt och bör kunna utmana på allvar även denna säsong. Stort frågetecken dock för defensiven som inte skrämmer i dagsläget.

4. Linköping
Motivering: Namnkunnigt lag, men får nyförvärven i Arlbrandt, Figren och Söderberg den lyckan som LHC hoppas på? Högst tveksamt enligt mig, men ett ett lag för top 4 är LHC nog ändå den här säsongen om deras backar får hålla sig skadefria. Stort frågetecken för backbesättningen där de tre tongivande backarna (Mange Johansson, Åkerman och Hävelid) börjar komma till åldern och det rejält. Alla tre närmar sig 40 år och skadebenägenheten ökar för varje dag.

5. Frölunda
Motivering: Äntligen får man väl säga, så har Frölunda övergivit deras recept som höll på att skicka klubben i graven. Ut med dyra chansvärvningar och in med yngre spelare med framtiden i sina händer. Jag tror att Frölunda blir årets succé, men dom lär inte räcka till för att utmana i absoluta toppen i år dock.

6. Skellefteå

Motivering: Flera oersättliga spelare lämnar (Rundblad, Lehtonen, Erixon, Larsson och Lindström) och det kommer göra det svårt för Skellefteå. Förvisso har många bra spelare värvats, men laget ser betydligt klenare ut på pappret inför den här säsongen. Backbesättningen kommer få stora problem när tre klassjuniorer lämnar.

7. Luleå
Motivering: Hockeymördarna har på pappret ett bättre lag i år, men deras taktik kommer att genomskådas precis som den gjordes under slutet av förgående säsong då dom stundtals var utspelade av vilket lag som helst. Slutspel känns rätt självklart, men mer än kvartsfinal? Det tror jag verkligen inte.

8. Modo
Motivering: Jag vet inte varför, men det känns bara som om att Modo kniper sista slutspelsplatsen med nöd och näppe den här säsongen. Modo verkar vara på väg i rätt riktning precis som Frölunda, vilket nog är nyttigt för Modo med Näslund och Samuelsson i spetsen.

-------------------------------------------------------------------------------------

9. Brynäs
Motivering: Man får behålla viktiga juniorer vilket tillfälligt räddar Brynäs från kvalserien. Utan Czarnecki så lär Brynäs defensiv kollapsa, och målvaktsduon Svedberg och Holmqvist skrämmer inte mig det minsta.

10. aik
Motivering: Andra året i elitserien lär bli svårare för fjolårets succélag i elitserien, och Fasth lär knappast återupprepa fjolårets succé. aik lär få rikta in sig på att undvika kvalserien i främsta hand.

-------------------------------------------------------------------------------------

11. Timrå
Motivering: Jag vill tippa dom sist eftersom Timrås lag är riktigt svagt, men men skeptiska syn till Växjö räddar dom från sistaplatsen i tippningen.

12. Växjö
Motivering: Har värvat ett väldigt intressant lag, PÅ PAPPRET. Den ena utlänningen efter den andra, och sådana koncept lönar sig sällan. Växjö blir en besvikelse, och det är jag övertygad om. Dom får kvala tillsammans med Timrå.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Okej då känner jag att jag också ger mig in i det här, dock utan motiveringar.

1. Färjestad
2. Djurgården
3. Linköping
4. HV71
5. Skellefteå
6. Luleå
7. Frölunda
8. AIK
9. Modo
10. Brynäs
11. Växjö
12. Timrå
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
David1891

Inlägg av David1891 »

Mitt tips då!

1. Färjestad
2. HV71
3. Luleå
4. Skellefteå
5. Djurgården
6. Linköping
7. Modo
8. Frölunda
9. Aik
10. Brynäs
11. Växjö
12. Timrå
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Användarvisningsbild
android

Elitserien 2011/2012

Inlägg av android »

Lämna tips utan motivering borde vara förbjudet, bidrar inte med ett piss.
Född till sportchef.
kaminor

Inlägg av kaminor »

android skrev:Lämna tips utan motivering borde vara förbjudet, bidrar inte med ett piss.
Nä, det håller jag inte med om. Det är ju kul i alla fall. Ska dock lägga in en mening eller två i mitt tips.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Ojoj känns som om kraven på DIF kommer vara högre än någonsin... Iallafall om man utgår från era tippningar härinne :wink:

Mycket ska klaffa för att DIF ska komma sådär högt upp. Marcus Nilson måste vakna ur ide, Ottosson likaså, Lillebror Tjärnqvist måste fortsätta leverera, Storebror måste hålla sig skadefri, Zibbe måste stanna/Vi måste ha en bra ersättare, Wesslau måste spika osv..

Är linte lika optimistisk. Plats 5-8 skulle jag tro.. Elitserien är så äckligt jämn så exakta platser vågar jag inte ge mig in på. Seriesegern kommer stå mellan Färjestad, HV71 och, hör och häpna, Frölunda som för en gångs skull värvat smart. De blir mitt utropstecken denna säsong! Linköping kommer floppa(säsongens nya Frölunda) och Luleå kommer ligga strax bakom de tre topplagen.Det är de fyra som enligt mig är vassare än Djurgården såhär på förhand.
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
android

Elitserien 2011/2012

Inlägg av android »

kaminor skrev:
android skrev:Lämna tips utan motivering borde vara förbjudet, bidrar inte med ett piss.
Nä, det håller jag inte med om. Det är ju kul i alla fall. Ska dock lägga in en mening eller två i mitt tips.
Kul att lägga tipset kanske. Värdelöst att läsa enligt mig :)
Född till sportchef.
HomeOfSvenTumba

Inlägg av HomeOfSvenTumba »

Mina tippningar;

1. Plastköping Har en bra målvakt, har kvar sina nyckelspelare och har värvat bra.

2. Färjestad
Tappat många bra spelare som Sjögren, dicken och Prestberg. Men fyllt upp dem på ett bra sätt.

3. Hv71 Har kvar några bra spelare, men tappat många också. Värvat några bra och verkar ha flera på gång.

4. Djurgården Bra målvakt, superbra backar men torra framåt. Och seriens bästa publik! :mrgreen:

5. Skellefteå Har kvar minnet från förra året, och dom har gjort ett ganska bra silly.

6. Luleå Prima backar och och en hyfsad forward-uppställning.

7. Modo En bra målvakt i Tellan. Några bra forwards och backar.

8. Brynäs Bra spelare i Silfverberg och Järnkrok. Seriens medelmåtta.

9. Frölunda Värvat smart, men kan inte komma ifrån förra säsongen.

10. Aik Fasth och Videll kommer att bära laget.

11. Växjö Dumma men bra värvningar. Måste vara dåligt i tredje och fjärdekedjan.

12. Timrå Åker ur iår. Klart sämst trupp i serien.

Allt är relativt!
Jag ser ett mönster...
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

MoDo hade 6400 på sin premiärmatch mot svenska landslaget i bandy enligt Allehanda: http://allehanda.se/sport/1.3784412-modo-vann-premiaren

Om det stämmer så är det en ganska imponerande siffra!
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Kentta skrev:MoDo hade 6400 på sin premiärmatch mot svenska landslaget i bandy enligt Allehanda: http://allehanda.se/sport/1.3784412-modo-vann-premiaren

Foppa-effekt?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Kentta skrev:MoDo hade 6400 på sin premiärmatch mot svenska landslaget i bandy enligt Allehanda: http://allehanda.se/sport/1.3784412-modo-vann-premiaren

Visst är d imponerande , men bara försäsongen ;)
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Magnutz skrev:

Foppa-effekt?
Nej, det kallas släktträff i Ö-vik :wink:
Skriv svar