DIF Fotboll
Re: DIF Fotboll
Så oerhört trist. Varför förstör de fotbollen?! Förstår de inte att:
1. Matchen blir stoppad
2. Klubben förlorar pengar, mycket pengar
3. Klubben förlorar matchen
4. Klubben riskerar att få spela inför tomma läktare
5. Vanliga fotbollsfans slutar gå på fotboll
6. Klubbens förmåga att tävla i den högsta ligan försämras
7. ...
Jo, de fattar antagligen allt det här men det jag undrar över är: Hur FAN tänker de?! De är INTE riktiga supportrar för riktiga supportrar förstör inte för sitt lag.
Det jag är mest rädd för nu är att dessa anhängare bestämmer sig för att gå på hockey i vinter. Det skulle vara en stor sorg. Upploppet på det ena derbyt förra säsongen var fullkomligt vidrigt att uppleva. Och, det är sånt som "tar död" på sporten och gör t ex Janne Ednertz jobb i stort sett omöjligt att utföra. (Och där klubbar, antar jag, tvingas till åtgärder som tex att stänga ståplats etc för att blidka sponsorer som inte vill förknippas med läktarvåld etc)
Det gör mig ont att läsa om och ont att uppleva detta förfall inom delar av supporterkulturen. kom igen nu, stötta lagen, störta dem inte.
1. Matchen blir stoppad
7. ...
Jo, de fattar antagligen allt det här men det jag undrar över är: Hur FAN tänker de?! De är INTE riktiga supportrar för riktiga supportrar förstör inte för sitt lag.
Det jag är mest rädd för nu är att dessa anhängare bestämmer sig för att gå på hockey i vinter. Det skulle vara en stor sorg. Upploppet på det ena derbyt förra säsongen var fullkomligt vidrigt att uppleva. Och, det är sånt som "tar död" på sporten och gör t ex Janne Ednertz jobb i stort sett omöjligt att utföra. (Och där klubbar, antar jag, tvingas till åtgärder som tex att stänga ståplats etc för att blidka sponsorer som inte vill förknippas med läktarvåld etc)
Det gör mig ont att läsa om och ont att uppleva detta förfall inom delar av supporterkulturen. kom igen nu, stötta lagen, störta dem inte.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Snälla gör inte detta till någon "Det är bara fotbollsupportrar som stökar" grej. Det är exakt samma folk som går på båda sporterna i stort sett och vi har haft liknande problem på både hovet och stadion i omgångar i flera decennier.Magnutz skrev:Så oerhört trist. Varför förstör de fotbollen?! Förstår de inte att:
1. Matchen blir stoppad
7. ...
Och i detta fall är det låååångt ifrån bekräftat att det är några DIF-fans som stökar. Varför skulle någon Djurgårdare slänga 3-4 bangers rakt ner i sin egen klack?
Expert.
- Snazzi
- Tipsmästare 2009/10
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Precis så.SirDIFalot skrev:Snälla gör inte detta till någon "Det är bara fotbollsupportrar som stökar" grej. Det är exakt samma folk som går på båda sporterna i stort sett och vi har haft liknande problem på både hovet och stadion i omgångar i flera decennier.Magnutz skrev:Så oerhört trist. Varför förstör de fotbollen?! Förstår de inte att:
1. Matchen blir stoppad
7. ...
Och i detta fall är det låååångt ifrån bekräftat att det är några DIF-fans som stökar. Varför skulle någon Djurgårdare slänga 3-4 bangers rakt ner i sin egen klack?
Ibland är folk bra blinda.
Förövrigt synd att inte Malmöidioten som beslutade sig för att det var en bra idé att hälla ner öl inte åkte på mer stryk.
Senast redigerad av Snazzi den 2011-07-31 14:51:09, redigerad totalt 1 gånger.
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Dra in klorna nu mannen, du behöver inte utse mig som din slagpåse här. Jag pekar inte åt våra fans här. Jag pekar på fotbollsfansen - generellt mot de som förstör. Förstör för alla lag. Och jag har varit med rätt länge nu (vilket är lite läskigt) och vet att det finns elakingar på hockeyn också men det finns fler på fotbollen och det är också enklare att jävlas på en stor utomhusarena än inne i ett stängt forum som t ex Hovet.SirDIFalot skrev:Snälla gör inte detta till någon "Det är bara fotbollsupportrar som stökar" grej. Det är exakt samma folk som går på båda sporterna i stort sett och vi har haft liknande problem på både hovet och stadion i omgångar i flera decennier.Magnutz skrev:Så oerhört trist. Varför förstör de fotbollen?! Förstår de inte att:
1. Matchen blir stoppad
7. ...
Sen är det klubbarna med flest supprotrar som drabbas hårdast och där är också riskerna störst att de följer med in på hockeyn också.
Problemet är ju att de som förstör inte bryr sig om laget som dom påstår sig älska, eller rättare sagt så hatar dom andra lag mer än dom älskar sitt eget. På Hovet var det lugnt i flera år, sen kom aik upp i elitserien och genast var rötäggen på plats för att hata och förstöra.
Tyvärr så drabbar Djurgården Fotboll även Djurgården Hockeys rykte ute i landet bland motståndare så väl som egna fans, och det är inte bra. Att påstå att det inte är någon skillnad på vår klack i hockeyn respektive fotbollen är bara löjligt. Det är en mycket trevligare stämning på Hovet och man blir alltid mycket trevligare bemött av sina bänkgrannar under hockeymatcher. Varför det är så är svårt att förklara, men en anledning som jag gissar på är att stämningen i allsvenskan är bra mycket mer fientlig än vad den är i elitserien, samt att det inte är samma oförklarliga supande under hockeymatcherna som det är under fotbollsmatcherna.
Sen så tycker jag att vi Djurgårdare ska ta ansvar för det som hände igår istället för att skylla ifrån sig. Det är klart som fan att det var folk ur vår klack som kastade in smällarna eftersom Malmösupportern i fråga bara var där och hetsade, och det finns även videobevis på det. Att ta det straff vi får är det enda rätta i dagsläget (så länge som straffet är likadant som det som aik fick efter matchen borta mot Syrianska), för att sjunka ner till gnägget-nivån och överklaga tre gånger förtydligar bara vilken nivå klubben i fråga står på, i gnagets fall på sandlådenivå. Låt oss hoppas nu att Djurgården Fotboll föregår med ett gott exempel i frågan.
Tyvärr så drabbar Djurgården Fotboll även Djurgården Hockeys rykte ute i landet bland motståndare så väl som egna fans, och det är inte bra. Att påstå att det inte är någon skillnad på vår klack i hockeyn respektive fotbollen är bara löjligt. Det är en mycket trevligare stämning på Hovet och man blir alltid mycket trevligare bemött av sina bänkgrannar under hockeymatcher. Varför det är så är svårt att förklara, men en anledning som jag gissar på är att stämningen i allsvenskan är bra mycket mer fientlig än vad den är i elitserien, samt att det inte är samma oförklarliga supande under hockeymatcherna som det är under fotbollsmatcherna.
Sen så tycker jag att vi Djurgårdare ska ta ansvar för det som hände igår istället för att skylla ifrån sig. Det är klart som fan att det var folk ur vår klack som kastade in smällarna eftersom Malmösupportern i fråga bara var där och hetsade, och det finns även videobevis på det. Att ta det straff vi får är det enda rätta i dagsläget (så länge som straffet är likadant som det som aik fick efter matchen borta mot Syrianska), för att sjunka ner till gnägget-nivån och överklaga tre gånger förtydligar bara vilken nivå klubben i fråga står på, i gnagets fall på sandlådenivå. Låt oss hoppas nu att Djurgården Fotboll föregår med ett gott exempel i frågan.
- SirDIFalot
Det där är bara så mycket skitsnack att jag knappt orkar besvara det.Salas skrev:Problemet är ju att de som förstör inte bryr sig om laget som dom påstår sig älska, eller rättare sagt så hatar dom andra lag mer än dom älskar sitt eget. På Hovet var det lugnt i flera år, sen kom aik upp i elitserien och genast var rötäggen på plats för att hata och förstöra.
I mina kretsar så sups det betydligt mer på hockeymatcherna. Det där är "supvänligare" miljö. Trots att det inte går att hänga utomhus som det görs på sommaren fotbollen. Förklaringen till detta är förmodligen att du är långt under 18 år som du verkar och därför har lättare att supa på sommaren utomhus innan fotbollen än att göra det mitt i vintern på hovet. Jag har exakt samma bänkgrannar och hör och häpna. Det bemöter mig likadant på båda sporterna. Märkligt?!
Allvarligt. Om ni bara är inne för att rida på vågen av hat att AS är tråkigt så ber jag er vänligt att inte delta i debatten eller låta den här tråden vara orörd helt. Det är förjävla många själar som kämpar för en positiv läktarkultur som inte på något sätt står bakom folk som beter sig som svin och dom behöver inte än mer folk emot sig i kampen.
Expert.
Först och främst så kan jag meddela att jag är fyller 19 i den kommande veckan, så där har du fel. Jag super dock väldigt sällan under sportevenemang eftersom jag inte anser att det är nödvändigt för att man ska kunna uppskatta matcherna. En öl innan eller efter är väl inte fel, men att supa ner sig så att man knappt minns matchen som många gör är för mig oförståeligt, och det beteendet är klart vanligare förekommande på Stockholms Stadion och Råsunda.SirDIFalot skrev:I mina kretsar så sups det betydligt mer på hockeymatcherna. Det där är "supvänligare" miljö. Trots att det inte går att hänga utomhus som det görs på sommaren fotbollen. Förklaringen till detta är förmodligen att du är långt under 18 år som du verkar och därför har lättare att supa på sommaren utomhus innan fotbollen än att göra det mitt i vintern på hovet. Jag har exakt samma bänkgrannar och hör och häpna. Det bemöter mig likadant på båda sporterna. Märkligt?!
Allvarligt. Om ni bara är inne för att rida på vågen av hat att AS är tråkigt så ber jag er vänligt att inte delta i debatten eller låta den här tråden vara orörd helt. Det är förjävla många själar som kämpar för en positiv läktarkultur som inte på något sätt står bakom folk som beter sig som svin och dom behöver inte än mer folk emot sig i kampen.
Sen så förstår jag inte hur du kan tycka att det är ett större supande under hockeymatcher? De flesta matcherna spelas på vardagar och det är då inte många som super sig redlöst fulla då. Under fotbollsmatcher däremot så säljs öl inne på arenorna till 10-åringar om det så önskas, och antalet drägg är betydligt högre under fotbollsmatcher just på grund av att det är mer accepterat att supa sig redlöst full under fotbollsmatcher. Sen antar jag att du går med ungefär samma personer året runt i både fotbollen och ishockeyn (rätta mig om jag har fel), så att du blir bemött likadant är knappast konstigt på så sätt.
Jag själv gick under större delarna av säsongerna 08-09 och 09-10 själv på matcherna, vilket ledde till att jag hade mer eller mindre olika bänkgrannar under varje match då, och min personliga uppfattning är att stämningen mellan person till person då varit betydligt bättre än vad den har varit under de fotbollsmatcher som jag har gått på. Men vi alla uppfattar det olika, och den uppfattningen är min egen, och om du inte håller med så är det inget fel med det. Vi alla tycker helt enkelt olika.
Jag är inte så intresserad av allsvenskan som ni nog alla förstått vid det här laget, men jag har ändå rätt till att bilda mig en egen uppfattning, och den är att allt kring Djurgården Hockey är ljusår bättre än Djurgården Fotboll. Från kvalitén på spelet och hur styrelsen sköter saker och ting till stämningen inne på Hovet som är riktigt trevlig oavsett vart man än befinner sig.
Det finns ett stort problem med detta. Personliga biljetter, för att dessa ska kunna ha någon som helst effekt behövs även numrerade sittplatser. Numrerade sittplatser i klacken? Nej tack. Dessutom skulle det även vara väldigt enkelt att bara ta en annan plats på läktaren och då är de personliga biljetterna värdelösa ändå. Eller hur ska man kunna identifiera en person som har en personlig biljett när han kan stå var som helst?pulverapa skrev:Finns bara ett sätt att stävja problemen...
Inför:
-Personliga biljetter (då blir vi av med packet utanför arenorna som säljer svart).
-Kameraövervakning på samtliga i publiken, i hela arenan.
-Fingeravtryck på alla som går in.
Blir man identifierad skall kraftigt bötesbelopp utges. Minimumstraffet för inkastat föremål skall vara 50 000 kr. Trots bötesbelopp skall de vara välkomna att gå på idrottsevenemang.
Detta skall gälla fotboll såväl som hockeyn.
Ställer man inte upp på detta har man inget på en sportarena att göra. Har man inget att dölja så har man inget att dölja, så är det bara.
---------------------------
Vi syns om en månad, lagom till nästa läktarskandal.
Ciao.
Jag själv var i Malmö och det var en sjukt rolig resa. Synd bara att det ska finnas rötägg som förstör. Även fast jag tycker att matchen borde ha fortsatt, då det inte var någon speciell hätsk stämning efteråt. Men jag är inne på din linje att något måste göras. Men personliga biljetter tror jag inte hjälper ett skit, förutom då möjligtvis att man halverar personerna i klacken och således tar bort den mesta av stämningen...
You and I are gonna live forever!
- SirDIFalot
http://www.youtube.com/watch?v=ZAT0APYaSZ4
Störst ever!!!!
Min krönika i ämnet, om någon är intresserad.
http://www.svenskafans.com/fotboll/dif/ ... 10673.aspx
Störst ever!!!!
Expert.
DIF Fotboll
SirDIFalot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ZAT0APYaSZ4
Störst ever!!!!
Sjukt bra skrivet och jag är med dig till 100%
Spot on, riktigt bra skrivet.SirDIFalot skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ZAT0APYaSZ4
Störst ever!!!!
You and I are gonna live forever!
Artikeln är bra skriven och har många poänger.
Dock presenteras ingen lösning på problemet och således stannar debatten vid att SvFF är fotbollsmördare.
De som kastar smällare är också fotbollsmördare.
Dock presenteras ingen lösning på problemet och således stannar debatten vid att SvFF är fotbollsmördare.
- SirDIFalot
Ändrat regelverk är lösningen. Då tillåts dom inte vinna. Stenhårda individuella straff och skippa kollektivbestraffningen.pulverapa skrev:Artikeln är bra skriven och har många poänger.
Självklart är de som kastar fotbollsmördare. Men är det 15000 på en arena är det omöjligt att kotrollera vad alla gör och hindra aktionen. Straffas däremot idioten individuellt så kommer vi få så allt färre som kastar bangers
Expert.
Läste någonstans om en snubbe som berättade om något liknande som hade hänt i Sverige under en match i någon lägre division. En supporter från hemmapubliken hade typ smällt av en banger och polisen tänkte inte tillåta att matchen startades igen förrens man hade kunnat komma fram till att det var helt säkert. Lösningen man gjorde då var att speakern gick ut med infon att antingen träder den skyldige fram och erkänner eller så förlorar laget med 3-0 eller något sånt. Tycker personligen att detta låter som en bra idé, dock är jag inte säker på att den funkar på högre nivå. Men det skulle ju kunna bli så att de som sätt vem som gjorde tvingar den skyldige att träda fram genom att hota med våld eller något sånt.. Men på det här sättet kan inte SvFF tjäna några pengar då det blir individen som straffas så vi får väll fortsatt räkna med kollektiv bestraffning! 

Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!