Kall-El skrev:HUr i helvete lyckas hockeyförbunden förhandla fram att NHL kan vänta till 15 augusti med att plocka över nydraftade spelare mot en extra avgift?
En avgift som precis som den vanliga summan säkerligen är vidrigt låg.
Elitklubbarna måste ta över förhandlingarna så deras intressen tas till vara, inte se till så att NHL-spelare dyker upp till ploj-VM. Till OS lär de dyka upp i alla fall för det vill spelarna spela.
Vi klarar oss hyfsat utan NHL spelare i VM, så jag tycker som du, vi borde fan låta ES klubbarna sköta förhandlingarna själva.
Har inga problem med att spelare vill spela i NHL, jag kan förstå dem, men NHL skall inte kunna använda ES som en billig farmarliga mer eller mindre, vilket är i princip vad vi är nu.
Klubbarna måste få skälig ersättning för utvkecklade spelare.
Visst finns ju risken att spelarna kanske inte helt gillar den idén dock, eftersom det till viss mån begränsar deras arbetsmöjligheter, men de får ju för den delen heller inte glömma bort att utan klubbarna hade de aldrig ens fått chansen att spela i NHL.
Risken är väl den att unga spelare skulle, för att inte deras framtida NHL möjligheter skulle begränsas, i större utsträckning skulle pröva att slå in i NHL via amerikansk juniorhockey i stället för ES. Vi Djurgårdare får kanske helt enkelt vänja oss vid att vi är den vackraste fisken i en ack så liten sjö.
Låt dem flytta till Amerika som 14 åringar om de vill det. kommer omöjligt kunna skicka alla våra juniorer till Amerika för att spela hockey där.
Vi är ingen farmarliga och ska inte agera som en sådan. Vill en NHL ha en spelare från Elitserien ska de enligt mig betala ett pris som klubben tycker stämmer överens med vad laget tycker de får ut av spelaren.
- "Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger"
Ersättningen skall i alla fall vara skälig, kontrakt skall gälla samt att spelare inte borde få plockas senare än sista juni. ( Skäligt är i min bok mellan 1.5-2 miljoner dollar beroende på hur bra spelaren presterat för sin klubb. )
Sedan hade en regel som förbjöd spelare under 20 att åka över vara mycket välkommet även om det nog juridiskt blir omöjligt att få igenom.
Det mest "troliga som kan kunna ske" är exempel, spelare 20 år eller äldre får klubben ca 1-1,5 milj $, vill NHL klubben ha spelaren innan 20 års ålder kommer NHL klubb och Elitsereiförening överens om ett pris mellan 2-5 milj $, kommer nog aldrig ske men det ses av mig som ett skäligt krav att ställa, vi stoppar inga att åka innan dom är 20 fylda men ju tidigare dom vill ha dem desto dyrare blir det
Suck för denna jävla säsong, så satans jävla uselt
Problemet skulle bli att om hockeyligan sa allt som borde sägas och gälla, så skulle NHL bara säga "Fine, då draftar vi inga svenskar". Och då skulle alla svenskar gå i strejk och allt skulle bli skit samt att hockeyligan antagligen skulle behöva gå med på villkoren som NHL ställer vilket fall som helst för att få en liga bättre än den israeliska hockeyligan.
Någon mer en jag som brukar läsa lite i Mikas tråd på hfboards lite då och då?
Fan, man blir ju lite smått förbannad när man ser vissa inlägg där. Det var någon som påstod att det kan ju plocka över honom och testa några matcher, men om han inte platsar kan dom ju alltid skicka tillbaka honom för att spela ett år till här. Om jag uppfattade det hela rätt..
Hoppas verkligen att han stannar här ett år till. Tror det är bra för både honom och oss.
Enligt MrMadHawk.se så kommer Mika skriva ett kontrakt med Ottawa inom de närmaste dagarna, han säger också att Mika med största sannolikhet kommer lånas ut till DIF över nästa säsong.
Borde inte DIF ta kontakt med Oscar Alsenfelt? Killen som tog upp Växjö till ES? Det vore väl roligare för honom och få spela in en redan etablerad Elitserieklubb som satsar mycket på yngre talanger, än vad Växjö verkar göra. (BTW var kommer deras stålar ifrån?)
Det sägs att han är den nya "fasth"? Och jag tror att Oscar bara kan bli bättre, han har inte nått sin topp än. Till skillnad från Fasth som jag tror inte kan bli så mycket bättre. Liksom Wesslan kanske?
Wesslan och Alsenfelt vore för mig en perfekt målvaktsuppsättning. Tror Alsenfelt skulle slås bättre om förstaspaden än vad Sandberg gör. Tror Wesslan känner sig för säker på förstaspaden och riskerar att inte pusha sig själv tillräkligt.
Men jag kan ha fel, för jag har sett väldigt lite av Sandberg och blir gärna överaskad
SirLeas skrev:Enligt MrMadHawk.se så kommer Mika skriva ett kontrakt med Ottawa inom de närmaste dagarna, han säger också att Mika med största sannolikhet kommer lånas ut till DIF över nästa säsong.
Har inte Herr Galenhöks trovärdight fått sig en liten knäck i samband med Lassen-affären? Och var det inte han som "hade sett Fernholm i Växjö" när han var i Linköping och städade sin lägenhet? Men han får hemskt gärna ha rätt i det här fallet.
SirLeas skrev:Enligt MrMadHawk.se så kommer Mika skriva ett kontrakt med Ottawa inom de närmaste dagarna, han säger också att Mika med största sannolikhet kommer lånas ut till DIF över nästa säsong.
Har inte Herr Galenhöks trovärdight fått sig en liten knäck i samband med Lassen-affären? Och var det inte han som "hade sett Fernholm i Växjö" när han var i Linköping och städade sin lägenhet? Men han får hemskt gärna ha rätt i det här fallet.
Tycker jag inte. Madhawk rapporterar ju just rykten eller saker som är på gång men inte ännu "klubbat" och officiellt. Då ligger det lite i sakens natur att det inte alltid blir så.
Jag tror inte att detta är plockat ur tomma intet, alla rykten och nyheter om utlåning ska vi ta som oerhört positivt. Men man längtar ju galet mycket efter en officiell och slutgiltig bekräftelse..
Borde inte DIF ta kontakt med Oscar Alsenfelt? Killen som tog upp Växjö till ES? Det vore väl roligare för honom och få spela in en redan etablerad Elitserieklubb som satsar mycket på yngre talanger, än vad Växjö verkar göra. (BTW var kommer deras stålar ifrån?)
Det sägs att han är den nya "fasth"? Och jag tror att Oscar bara kan bli bättre, han har inte nått sin topp än. Till skillnad från Fasth som jag tror inte kan bli så mycket bättre. Liksom Wesslan kanske?
Wesslan och Alsenfelt vore för mig en perfekt målvaktsuppsättning. Tror Alsenfelt skulle slås bättre om förstaspaden än vad Sandberg gör. Tror Wesslan känner sig för säker på förstaspaden och riskerar att inte pusha sig själv tillräkligt.
Men jag kan ha fel, för jag har sett väldigt lite av Sandberg och blir gärna överaskad
Alsenfelt var redan klar för DIF, men det fanns en klausul i kontraktet som gjorde att det bröts om Växjö gick upp i elitserien.
På förhand hade det känts fantastiskt tryggt med en framtidskeeper som Alsenfelt (bara sett honom i kvalserien egentligen men där var han vass) som backup bakom en mer rutinerad målvakt. Nu är jag iofs fruktansvärt orättvis mot Sandberg men det ytterst lilla jag sett av honom har ju inte direkt imponerat...
På förhand hade det känts fantastiskt tryggt med en framtidskeeper som Alsenfelt (bara sett honom i kvalserien egentligen men där var han vass) som backup bakom en mer rutinerad målvakt. Nu är jag iofs fruktansvärt orättvis mot Sandberg men det ytterst lilla jag sett av honom har ju inte direkt imponerat...
Tim, motbevisa mig och de andra tvivlarna!
Jag känner igen det där målvaktssurret.. Har sett det inför någon annan säsong, eller två
Hursomhelst är det förståeligt att man väljer en billig back up för att spara pengar till andra positioner.