Säsongen 2011/2012
Re: Säsongen 2011/2012
Personligen vill jag släppa loss hela Zibbes offensiv.
Han är en av få som kan göra det oväntad i vårt lag och då måste han få möjlighet att göra detta utan att behöva tänka på defensiven för mycket.
Krüger var i mitt tycke också betydlgit bättre när han spelade forward jämfört med center.
Ser inget problem alls i att låta Norman gå som första center. Han har en del kvalitéer som kan göra honom till en mycket bra center.
Almtorp ville jag ju inte ens ha in laget, men jag antar att han får gå som tvåa.
Otto gör sitt jobb i det tysta och sköter defensiven perfekt. Känns naturligt att han går som trea.
Kvar blir då fimpen som jag skulle vilja se leda en checkingkedja.
Dock det saknas egentligen en uppenbar etta bland centrarna till nästa säsong tyvärr.
Känns snarast som att vi har 4 centrar som gjorda för tredjerollen egentligen.
Norman är den av de fyra som har stört potential att utvecklas och därför väljer att låta han gå som etta.
Han är en av få som kan göra det oväntad i vårt lag och då måste han få möjlighet att göra detta utan att behöva tänka på defensiven för mycket.
Krüger var i mitt tycke också betydlgit bättre när han spelade forward jämfört med center.
Ser inget problem alls i att låta Norman gå som första center. Han har en del kvalitéer som kan göra honom till en mycket bra center.
Almtorp ville jag ju inte ens ha in laget, men jag antar att han får gå som tvåa.
Otto gör sitt jobb i det tysta och sköter defensiven perfekt. Känns naturligt att han går som trea.
Kvar blir då fimpen som jag skulle vilja se leda en checkingkedja.
Dock det saknas egentligen en uppenbar etta bland centrarna till nästa säsong tyvärr.
Känns snarast som att vi har 4 centrar som gjorda för tredjerollen egentligen.
Norman är den av de fyra som har stört potential att utvecklas och därför väljer att låta han gå som etta.
Men i år har vi i alla fall 4 renodlade centrar. Förra året hade vi ju knappt 2 när vi startade och man var rätt orolig. Trots det funkade det väl ganska bra förra året. Det borde kunna gå bättre i år.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Har lust och skriva av mig lite, och spekulera i vilka bitar vi på förhand har för att DIF 11/12 ska bli ett framgångslag.
Bit ett - vi har en sammansvetsad och välbalanserad tränartrojka med en framgångsrik och välmeriterad Hardy i spetsen.
Bit två - vi har ett genuint kaptensval i Daniel Tjärnqvist. Inget lag tar hem ett mästerskap utan en riktig kapten.
Bit tre - vi har en målvakt som presterat på hög nivå under press. Kontinuitet och skaderisk dock ett frågetecken.
Bit fyra - vi har, på förhand, Elitseriens bästa backbesättning (med konkurrens Luleå, som Kall-El påpekade - hänger på BomBoms standard om ni frågar mig), med en väl avvägd mix av två defensiva backar (Claesson, Printz), två offensiva (Honken, Klubertanz), och två tvåvägsbackar (Boumedienne, Tjärnqvist).
Två av dessa är även högerskyttar vilket ger framförallt PP en extra boost.
Bit fem - som Ankan uttryckte det; "Europas bästa spelare framför mål"
Bit sex - aviga, kvicka, puckstarka forwards, men också grovjobbande lagspelare.
Bit sju - fem centrar (Zibanejad exkluderad). Samtliga extremt duktiga i defensiven men även kapacitet att bidra offensivt. För er som ifrågasätter Almtorp gissar jag att han är tänkt att vara Ottos arvinge när hans karriär tar stopp.
Bit åtta - producerande forwards i Nilson, Carlsson, Tjärnqvist (med backskotten vi kan vänta oss). Även Kempe, Cehlin, Almtorp, Zibanejad.
Negativt - Som ovan; Som diskuterats, Wesslaus kontinuitet och skaderisk, hur står sig det?
Sandbergs standard på elitnivå?
Saknad av rejäl spets i centerlinjen.
Saknad av renodlade målskyttar och spelfördelare av rang (Nilson undantaget).
Slutsats - Genuint, var ordet. Om alla bitar faller på plats och DIF Hockey får som man vill - det vill säga att Wesslau och Tjärnqvist sr. håller, att Carlsson och Tjärna jr. nätar, Nilson producerar, BomBom håller en acceptabel nivå och Zibanejad stannar - kan detta komma att bli riktigt bra.
Kan Kempe spela pucken i rätt läge kommer han också producera i större skala, tro mig.
Jag har sagt det, ni har sagt det - det känns mycket genuinare nu. Samtliga spelare (undantaget Boumedienne i sina sämre stunder) jobbar hårt i båda ändarna av isen, och med powerplay och tät defensiv som främsta vapen kan vi gå långt, riktigt långt. Det är min spontana känsla. Men mycket hänger på att Tjärna är frisk, Wesslau är stabil, Nilson är på topp och Carlsson gör mål.
Jag är nöjd.
Bit ett - vi har en sammansvetsad och välbalanserad tränartrojka med en framgångsrik och välmeriterad Hardy i spetsen.
Bit två - vi har ett genuint kaptensval i Daniel Tjärnqvist. Inget lag tar hem ett mästerskap utan en riktig kapten.
Bit tre - vi har en målvakt som presterat på hög nivå under press. Kontinuitet och skaderisk dock ett frågetecken.
Bit fyra - vi har, på förhand, Elitseriens bästa backbesättning (med konkurrens Luleå, som Kall-El påpekade - hänger på BomBoms standard om ni frågar mig), med en väl avvägd mix av två defensiva backar (Claesson, Printz), två offensiva (Honken, Klubertanz), och två tvåvägsbackar (Boumedienne, Tjärnqvist).
Två av dessa är även högerskyttar vilket ger framförallt PP en extra boost.
Bit sex - aviga, kvicka, puckstarka forwards, men också grovjobbande lagspelare.
Bit sju - fem centrar (Zibanejad exkluderad). Samtliga extremt duktiga i defensiven men även kapacitet att bidra offensivt. För er som ifrågasätter Almtorp gissar jag att han är tänkt att vara Ottos arvinge när hans karriär tar stopp.
Bit åtta - producerande forwards i Nilson, Carlsson, Tjärnqvist (med backskotten vi kan vänta oss). Även Kempe, Cehlin, Almtorp, Zibanejad.
Negativt - Som ovan; Som diskuterats, Wesslaus kontinuitet och skaderisk, hur står sig det?
Slutsats - Genuint, var ordet. Om alla bitar faller på plats och DIF Hockey får som man vill - det vill säga att Wesslau och Tjärnqvist sr. håller, att Carlsson och Tjärna jr. nätar, Nilson producerar, BomBom håller en acceptabel nivå och Zibanejad stannar - kan detta komma att bli riktigt bra.
Kan Kempe spela pucken i rätt läge kommer han också producera i större skala, tro mig.
Jag har sagt det, ni har sagt det - det känns mycket genuinare nu. Samtliga spelare (undantaget Boumedienne i sina sämre stunder) jobbar hårt i båda ändarna av isen, och med powerplay och tät defensiv som främsta vapen kan vi gå långt, riktigt långt. Det är min spontana känsla. Men mycket hänger på att Tjärna är frisk, Wesslau är stabil, Nilson är på topp och Carlsson gör mål.
Jag är nöjd.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2011-06-27 21:25:07, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Håller med i det du skriver fast gjorde ett tillägg på dina offensiva backar. Glöm inte heller att vi får hoppas på att ha en hel och frisk Ölvestad nästa säsong. Han missade ju nästan varje match efter nyår pga sina ljumskar. Där har vi nästan ett "nyförvärv" att räkna in också.DIF_Soldier skrev:Har lust och skriva av mig lite, och spekulera i vilka bitar vi på förhand har för att DIF 11/12 ska bli ett framgångslag.
Bit fyra - vi har, på förhand, Elitseriens bästa backbesättning (med konkurrens Luleå, som Kall-El påpekade - hänger på BomBoms standard om ni frågar mig), med en väl avvägd mix av två defensiva backar (Claesson, Printz), två offensiva (Holmqvist, Klubertanz), och två tvåvägsbackar (Boumedienne, Tjärnqvist).
Negativt . Som ovan; Som diskuterats, Wesslaus kontinuitet och skaderisk, hur står sig det?
Slutsats - Genuint, var ordet. Om alla bitar faller på plats och DIF Hockey får som man vill - det vill säga att Wesslau och Tjärnqvist sr. håller, att Carlsson och Tjärna jr. nätar, Nilson producerar och Zibanejad stannar - kan detta komma att bli riktigt bra.
Jag är nöjd.
2014-04-07, vad hände?
- DIF_Soldier
Fuck - du hann citera innan jag hann uppdatera
Aja, shit happens.

Säg den glädje som varar
Hehe sorry, men välskriven text håller som sagt med i det mesta du skriver!DIF_Soldier skrev:Fuck - du hann citera innan jag hann uppdateraAja, shit happens.
Senast redigerad av Jepe den 2011-06-27 21:36:16, redigerad totalt 1 gånger.
2014-04-07, vad hände?
- -daniel-
- Säsongskort: Ja
@ Soldaten:
Håller med i det du skriver. Känns som ett homogent lagbygge, vi kanske saknar den där superspetsen framåt, men laget har byggts bakifrån och fram. På förhand känns det tämligen välbalanserat. Backbesättningen skulle jag vilja påstå på förhand är den mest välbalanserade backbesättning DIF någonsin haft (lockouten borträknad).
Som vanligt blir målvaktssidan enormt avgörande, tror det är viktigt att Wesslau får en skaplig start och bygger upp sitt självförtroende igen. Sandberg är jag tyvärr väldigt, väldigt osäker på. Men DIF's tränartrojka med målvaktstränaren i spetsen tror ju bevisligen på Tim så man får väl lita på att dem även här.
Skall bli oerhört spännande i vilket fall. Längtar mer än någonsin. Bring it on!
EDIT: stavar som en galopperande myrslok.
Håller med i det du skriver. Känns som ett homogent lagbygge, vi kanske saknar den där superspetsen framåt, men laget har byggts bakifrån och fram. På förhand känns det tämligen välbalanserat. Backbesättningen skulle jag vilja påstå på förhand är den mest välbalanserade backbesättning DIF någonsin haft (lockouten borträknad).
Som vanligt blir målvaktssidan enormt avgörande, tror det är viktigt att Wesslau får en skaplig start och bygger upp sitt självförtroende igen. Sandberg är jag tyvärr väldigt, väldigt osäker på. Men DIF's tränartrojka med målvaktstränaren i spetsen tror ju bevisligen på Tim så man får väl lita på att dem även här.
Skall bli oerhört spännande i vilket fall. Längtar mer än någonsin. Bring it on!
EDIT: stavar som en galopperande myrslok.
- -daniel-
Följande laguppställning (vilken som är 1-2-3-4 line osv är mindre relevant) vore i mitt tycke spännande. Kommer förövrigt aldrig ske:
Zibanejad - Norman - Mackan
Tjärnqvist - Otto - Carlsson
Tim - Almtorp - Cehlin / Kempe
Jimmie - Fimpen - Brodin
Tjärnqvist - Holmqvist
Printz - Klubertanz
Claesson - Boumedienne
Wesslau.
Är dock ganska övertygad om att Jimpa / Otto / Mackan kommer få vara den tilltänkta 1:a linan igen...
EDIT: Kan ju tänkas att Zibbe spelar center också vilket han väl egentligen är tänkt för, men ser hellre Norman som center med något mer defensivt ansvar.
Jimmie - Fimpen - Brodin
Tjärnqvist - Holmqvist
Printz - Klubertanz
Claesson - Boumedienne
Wesslau.
Är dock ganska övertygad om att Jimpa / Otto / Mackan kommer få vara den tilltänkta 1:a linan igen...
EDIT: Kan ju tänkas att Zibbe spelar center också vilket han väl egentligen är tänkt för, men ser hellre Norman som center med något mer defensivt ansvar.
Klockren laguppställning! Tror inte alls att detta är otänkbart, ganska troligt att vi kommer få se någon liknande uppställning de första matcherna på försäsongen, kul att se om det funkar!-daniel- skrev:Följande laguppställning (vilken som är 1-2-3-4 line osv är mindre relevant) vore i mitt tycke spännande. Kommer förövrigt aldrig ske:
Jimmie - Fimpen - Brodin
Tjärnqvist - Holmqvist
Printz - Klubertanz
Claesson - Boumedienne
Wesslau.
-
Vad jag har förstått på tidigare inlägg så är Carlsson och Tjärna jr. samma spelartyp, förutom att Carlsson är rappare på rören. Vorde de inte för mycket att ha båda dom i samma kedja?-daniel- skrev:Följande laguppställning (vilken som är 1-2-3-4 line osv är mindre relevant) vore i mitt tycke spännande. Kommer förövrigt aldrig ske:
Jimmie - Fimpen - Brodin
Tjärnqvist - Holmqvist
Printz - Klubertanz
Claesson - Boumedienne
Wesslau.
Jag ser ett mönster...
- -daniel-
Bra poäng, men tycker personligen inte de är sådär superlika...Carlsson har ett mycket vassare skott men är väl inte riktigt lika het i boxen som M.Tjärnqvist är. Ser nog att det kunde funka med Otto som serverar bra passningar till Carlsson som drar dit fina skott som dunsar in bakom målvakten (eftersom Tjärna står i vägen och styr in dem med strumplästen). 

-
Mycket möjligt-daniel- skrev:Bra poäng, men tycker personligen inte de är sådär superlika...Carlsson har ett mycket vassare skott men är väl inte riktigt lika het i boxen som M.Tjärnqvist är. Ser nog att det kunde funka med Otto som serverar bra passningar till Carlsson som drar dit fina skott som dunsar in bakom målvakten (eftersom Tjärna står i vägen och styr in dem med strumplästen).

Jag ser ett mönster...
Otto är ingen bra framspelare tycker jag. Spelfördelare däremot är han så det sjunger om det.
1. Mackan-Otto-Jimmie
2. Tjärnqvist-Norman-Zibanejad
3. Carlsson-Almtorp-Tim
4. Brodin-Fimpen-Kempe
5. Cehlin-Weigel-Åberg
1. Tjärna-Honken
2. Boumedienne-Kyle
3. Printz-Claesson/Gustafsson/Lassen (nåja)
1. Mackan-Otto-Jimmie
2. Tjärnqvist-Norman-Zibanejad
3. Carlsson-Almtorp-Tim
4. Brodin-Fimpen-Kempe
5. Cehlin-Weigel-Åberg
1. Tjärna-Honken
2. Boumedienne-Kyle
3. Printz-Claesson/Gustafsson/Lassen (nåja)
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
- Remy Lebeau
Tjärnqvist - Holmqvist
Printz - Klubertanz
Boumedienne - Claesson.
Stabilt är ordet.
Printz - Klubertanz
Boumedienne - Claesson.
Stabilt är ordet.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
- -daniel-
Tjae, en definitionsfråga. Tycker Otto har en spelförståelse som gör att han allt som oftast hittar tämligen bra passningsvägar... Han är ju dock ingen Linkan, det vet vi ju alla.Mäklaren skrev:Otto är ingen bra framspelare tycker jag. Spelfördelare däremot är han så det sjunger om det.
Men gillar din laguppställning i övrigt, något sådant tror jag är väldigt mycket mer sannolikt än min utsvävande variant ovanför.