Debatten återupptogs därför att det uppkom nya uppgifter och därmed också nya funderingar, så enkelt är det. Dessutom är det den fråga som är den mest diskutabla, så det är väl klart som fan att den då tar upp flest inlägg.-daniel- skrev: Har egentligen lovat mig själv att hålla mig utanför den här patetiska diskussionen som pågår innuendo men det är svårt när 95% av alla poster återigen börjar handla om målvaktsfrågan....
Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Säg den glädje som varar
-
Ja det vore nästan patetiskt samt ha rikigt dålig koll om man inte litear på dem som ska utveckla!.Frasse skrev:Eller också kan det ju vara så att man (läs Thomas Magnusson) ansett att Wesslau är mer utvecklingsbar och att Tellan tillhör den "gamla" skolan.Mäklaren skrev:"Han kräver för långt kontrakt", "Han är för dyr", har der låtit här inne. Sedan skriver Micke Tellqvist på ett ettårskontrakt med en av de ekonomiskt sett sämst skötta klubbarna i serien.
Förmodligen så är anledningen att Tellan inte spelar i DIF att Janne med flera inte orkade ringa till honom.
Sorgligt.
Själv hade jag helst sett Tellan men litar på att den som som skall uteckla/träna vår målvskt vet vad han talar om.
MoDo ska sno Lill Küger men satsa på sina egna unga talanger går inte?
http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... kolan-modo
http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... kolan-modo
ok ser vilka blir kedjor 1:Ölve,Otto,Mackan 2:Kempe,Mika Z,Brodin3:Tjänqvist,T Eriksson,Cehlin 4:Fimpen, Almtorp, Carlsson Reserv Norman där av mitt val av färdekedjan men kanske inte betyder bokstavligt färdekedjan bättre namn är kanske en checkingkedja alla tre är jobbiga att möta därför tycker jag de borde spela tillsammans. När det gäller Målvaktsfrågan tycker jag alla ska stödja Wesslan och inte gråta över att Tellan spelar i Modo. På Backsidan tycker jag detta 1:Holmqvist,Printz 2: Josef, Lassen 3:Kyle, Fredrik C Reserv Lennhammar den kommande förstärkningen på backsidan går in Lassens plats.
- Daniel942
- Säsongskort: Ja
Hört talas om något som kallas radbrytningar?911 skrev:ok ser vilka blir kedjor 1:Ölve,Otto,Mackan 2:Kempe,Mika Z,Brodin3:Tjänqvist,T Eriksson,Cehlin 4:Fimpen, Almtorp, Carlsson Reserv Norman där av mitt val av färdekedjan men kanske inte betyder bokstavligt färdekedjan bättre namn är kanske en checkingkedja alla tre är jobbiga att möta därför tycker jag de borde spela tillsammans. När det gäller Målvaktsfrågan tycker jag alla ska stödja Wesslan och inte gråta över att Tellan spelar i Modo. På Backsidan tycker jag detta 1:Holmqvist,Printz 2: Josef, Lassen 3:Kyle, Fredrik C Reserv Lennhammar den kommande förstärkningen på backsidan går in Lassens plats.
DIF!
- -daniel-
Problemet tycker jag är att det aldrig blivit någon debatt i frågan. Vet inte hur många gånger jag i den här tråden postat mina tankar om att framförallt målvaktstränaren kan ha varit den som hade störst betydelse för beslutet att inte välja Tellqvist men vet inte ens om någon har kommit med ett svar på någon av de posterna. Istället har åsikter och i mitt tycke enorma glorifieringar om Tellan framförts gång på gång med en generell konsensus; "Ifall inte vi tar GULD så har värvningsansvariga JÄVLIGT mycket att stå till svars för!".DIF_Soldier skrev:Debatten återupptogs därför att det uppkom nya uppgifter och därmed också nya funderingar, så enkelt är det. Dessutom är det den fråga som är den mest diskutabla, så det är väl klart som fan att den då tar upp flest inlägg.-daniel- skrev: Har egentligen lovat mig själv att hålla mig utanför den här patetiska diskussionen som pågår innuendo men det är svårt när 95% av alla poster återigen börjar handla om målvaktsfrågan....
Men det är som sagt min åsikt och du behöver inte dela den.
-
Håller med dig fullt ut Daniel!. sätt att du skrivit dina tankar om målvakts frågan, men som svar så får du oftast en snabb åsikt om ledningen bara.-daniel- skrev:Problemet tycker jag är att det aldrig blivit någon debatt i frågan. Vet inte hur många gånger jag i den här tråden postat mina tankar om att framförallt målvaktstränaren kan ha varit den som hade störst betydelse för beslutet att inte välja Tellqvist men vet inte ens om någon har kommit med ett svar på någon av de posterna. Istället har åsikter och i mitt tycke enorma glorifieringar om Tellan framförts gång på gång med en generell konsensus; "Ifall inte vi tar GULD så har värvningsansvariga JÄVLIGT mycket att stå till svars för!".DIF_Soldier skrev:Debatten återupptogs därför att det uppkom nya uppgifter och därmed också nya funderingar, så enkelt är det. Dessutom är det den fråga som är den mest diskutabla, så det är väl klart som fan att den då tar upp flest inlägg.-daniel- skrev: Har egentligen lovat mig själv att hålla mig utanför den här patetiska diskussionen som pågår innuendo men det är svårt när 95% av alla poster återigen börjar handla om målvaktsfrågan....
- DIF_Soldier
Som du kanske minns delar även jag uppfattningen att allt för få har koll på Tellqvist och tycks luta sig mot nostalgitrippar. Anledningen att åtminstone jag yttrade mig i frågan igen var att jag kände att jag hade något nytt att komma med, med tanke på den nya informationen - inte bara det slentrianmässiga tugget. Sedan skrev Mäklaren ungefär samma sak som jag och det nyanserade var som bortblåst igen.-daniel- skrev:Problemet tycker jag är att det aldrig blivit någon debatt i frågan. Vet inte hur många gånger jag i den här tråden postat mina tankar om att framförallt målvaktstränaren kan ha varit den som hade störst betydelse för beslutet att inte välja Tellqvist men vet inte ens om någon har kommit med ett svar på någon av de posterna. Istället har åsikter och i mitt tycke enorma glorifieringar om Tellan framförts gång på gång med en generell konsensus; "Ifall inte vi tar GULD så har värvningsansvariga JÄVLIGT mycket att stå till svars för!".DIF_Soldier skrev:Debatten återupptogs därför att det uppkom nya uppgifter och därmed också nya funderingar, så enkelt är det. Dessutom är det den fråga som är den mest diskutabla, så det är väl klart som fan att den då tar upp flest inlägg.-daniel- skrev: Har egentligen lovat mig själv att hålla mig utanför den här patetiska diskussionen som pågår innuendo men det är svårt när 95% av alla poster återigen börjar handla om målvaktsfrågan....
Den 'generella konsensus' du föreslår är givetvis korrekt, eftersom det är så det kommer urarta sig; därmed inte sagt att jag kommer stå bakom den - jag noterade den enbart i ett tidigare inlägg för att jag vet att den kommer inträffa, eftersom även vi har ytterst enfaldiga., och därmed också tämligen förutsägbara, individer i vårt läger.
Säg den glädje som varar
Nu måste jag ta upp en sak. Har läst igenom det senaste inläggen om Tellan och en eventuell anledning till att vi nobbade honom skulle vara att han inte är utvecklingsbar.
Men saken är den att som klubb, gällande A-laget iaf så ska väl målet vara att försöka vinna matcher och titlar? D.v.s att ställa upp med bästa möjliga lag. Om man jämför Tellan och Wesslau så skulle jag tro att de båda kommer att klara sig ungefär lika bra i Elitserien.
Om vi då väljer den ena framför den andra med faktorn "Utvecklingsbar" som främsta orsak tycker jag det låter lite konstigt. Jag tänker mig föjande scenario:
Wesslau och Tellqvist ligger efter säsongens slut på nästan samma räddnings-% och har varsin säsong som hamnar under kategorin Bra samtidigt som vi och Modo inte går hela vägen. Gustaf väljer senare att lämna oss för ett nytt försök i NHL.
Vi vet alla att risken är stor att Wesslau försvinner efter denna säsong och då ställer jag mig föjande fråga: Vad fan var meningen med en utvecklingsbar målvakt om han ändå drar efter ett år? Hade vi haft Tellan skulle vi då ha en likvärdig målvakt (hypotetiskt sett) som stannar hos oss i 1-2 år till.
Men saken är den att som klubb, gällande A-laget iaf så ska väl målet vara att försöka vinna matcher och titlar? D.v.s att ställa upp med bästa möjliga lag. Om man jämför Tellan och Wesslau så skulle jag tro att de båda kommer att klara sig ungefär lika bra i Elitserien.
Om vi då väljer den ena framför den andra med faktorn "Utvecklingsbar" som främsta orsak tycker jag det låter lite konstigt. Jag tänker mig föjande scenario:
Wesslau och Tellqvist ligger efter säsongens slut på nästan samma räddnings-% och har varsin säsong som hamnar under kategorin Bra samtidigt som vi och Modo inte går hela vägen. Gustaf väljer senare att lämna oss för ett nytt försök i NHL.
Vi vet alla att risken är stor att Wesslau försvinner efter denna säsong och då ställer jag mig föjande fråga: Vad fan var meningen med en utvecklingsbar målvakt om han ändå drar efter ett år? Hade vi haft Tellan skulle vi då ha en likvärdig målvakt (hypotetiskt sett) som stannar hos oss i 1-2 år till.
Det kan man fråga sig!
Struten - fruktansvärt bra inlägg. Indämmer till fullo.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
- -daniel-
Bra frågeställning, men jag tror det också handlar om att man hoppas Wesslau kan växa ut och utvecklas under säsongen. Man hoppas givetvis på ett liknande scenario som 09/10.Struten skrev:Nu måste jag ta upp en sak. Har läst igenom det senaste inläggen om Tellan och en eventuell anledning till att vi nobbade honom skulle vara att han inte är utvecklingsbar.
Sen tror jag, som också nämnts antal gånger förut, att tränarstaben (med framförallt Magnusson i spetsen) anser det vara bra mycket mer spännande att träna en stor målvakt som fullt ut följer den moderna målvaktsstilen.
- SirDIFalot
Sen tror jag många här överskattar möjligheterna med att Wesslau drar tillbaka till NHL. Tror den risken är rätt minimal. Känns bara som folk var gardera upp sig. Om han floppar "jo, vi skulle tagit Tellan", om han gör succé men stannar "Jo, vi skulle tagit Tellan, ren jävla tur att Wesslau inte drog till NHL igen"-daniel- skrev:Bra frågeställning, men jag tror det också handlar om att man hoppas Wesslau kan växa ut och utvecklas under säsongen. Man hoppas givetvis på ett liknande scenario som 09/10.Struten skrev:Nu måste jag ta upp en sak. Har läst igenom det senaste inläggen om Tellan och en eventuell anledning till att vi nobbade honom skulle vara att han inte är utvecklingsbar.
Sen tror jag, som också nämnts antal gånger förut, att tränarstaben (med framförallt Magnusson i spetsen) anser det vara bra mycket mer spännande att träna en stor målvakt som fullt ut följer den moderna målvaktsstilen.
Expert.
Struten skrev:Nu måste jag ta upp en sak. Har läst igenom det senaste inläggen om Tellan och en eventuell anledning till att vi nobbade honom skulle vara att han inte är utvecklingsbar.
det är ju lite som att resonera att man lika gärna kan lägga ner juniorverksamheten för dom kommer ju ändå att dra till KHL/NHL när dom har gjort en bra sässe hos oss.
jag tror defenitivt på junisverksamheten och odla bra relationer till ungtupparna. Se långsiktigt och inte bara på nästa säsong. Ponera att vi under 15 år har fått fram bra backar,forwards och målvakter som har slussats vidare i sin karriär till KHL/NHL osv...den stora massan kanske harvar i allsvenskan eller kommer tillbaka efter harvat i AHL men några toppspelare lär vi ha fått fram. Om vi har visat goodwill gentemot dem under deras uppväxt, gett dom en bra utbildning. Inte kinkat så mycket när dom ville prova vingarna i NHL, odlat djurgårdshjärtat och djurgårdsmentaliteten.....till vilket lag kommer 98,2% att återvända till och då vara lysande stjärnor? svaret stavas: D J U R G Å R D E N
och lyckas vi ha en bra snurr på det här långsiktiga tänket så har vi ett "bra" outflow av spelare och ett bra inflow av spelare så har vi mycket vunnet, istället för att köpa dyra färdiga" importer. hockeyns kretsgång!
- -daniel-
Mm kanske, fast jag tror ändå Gustafs personliga mål är att få ett 1-vägs kontrakt i NHL och således göra en riktigt jävla vass säsong på hemmaplan. Har man haft NHL som mål så tror jag inte man ger upp drömmen alldeles för lätt... men visst, är väl nog inte så väldigt troligt att så blir fallet.SirDIFalot skrev:Sen tror jag många här överskattar möjligheterna med att Wesslau drar tillbaka till NHL. Tror den risken är rätt minimal. Känns bara som folk var gardera upp sig. Om han floppar "jo, vi skulle tagit Tellan", om han gör succé men stannar "Jo, vi skulle tagit Tellan, ren jävla tur att Wesslau inte drog till NHL igen"-daniel- skrev:Bra frågeställning, men jag tror det också handlar om att man hoppas Wesslau kan växa ut och utvecklas under säsongen. Man hoppas givetvis på ett liknande scenario som 09/10.Struten skrev:Nu måste jag ta upp en sak. Har läst igenom det senaste inläggen om Tellan och en eventuell anledning till att vi nobbade honom skulle vara att han inte är utvecklingsbar.