Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Kall-El

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kall-El »

B.I.B.A skrev:
DIF_Soldier skrev:Kan tyvärr inte låta bli att hysa visst förakt till värvningsansvariga. Tyvärr. Hoppas att de är beredda att ställas mot väggen på årsmötet.

Linkan
Möller
Tellqvist

Säga vad man vill, men de kan konsten att gå sin egen väg.
Ja, jag undrar vad som hände med "Vi tittar i första hand på tidigare DIF-spelare...". Det är ju inte direkt skitspelare vi ratat i förmån för betydligt mer osäkra kort.
Var väl enklare att plocka två spelare från SSK jämfört med att signa spelare med DIF-kopplingar som Möller och Tellqvist.

Jag förstår till fullo att det inte hade varit möjligt att plocka alla spelare med DIF-anknytning, men hoppa över både Möller, Tellqvist och Tjärnqvist är lite för mycket i min bok.

Framför allt då med tanke på att vissa av signingarna heter Almtorp och Carlsson.

En sak är i alla fall säker och det är att det kommer bli en sjuhelsickes press på dessa båda spelare nästa säsong.

Och vad händer med lagbygget om en av få kreativa spelare, Zibbe, försvinner?
Användarvisningsbild
starvin_marwin
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av starvin_marwin »

Missar tyvärr medlemsmötet pga jobb. Någon som planerar att ta anteckningar och sammanfatta det som sades här på forumet?
Användarvisningsbild
Järnkaminen90

Inlägg av Järnkaminen90 »

Tror dock inte vi ska gå för hårt åt Almtorp och Carlsson än, tror nog dom kan visa sig vara bra värvingar.
Men självfallet skulle DIF försökt få Tellqvist, känns skönt att han bara skrev ett år där uppe. Då finns ju iaf möjlighet att hoppas nästa år igen.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Angående medlemsmötet: Jag tycker någon tar anteckningar eller spelar in (ljud eller ljud/bild)och sammanfattar senare. Jag kan tyvärr inte heller medverka på grund av jobb. :/

Angående Tellan & Modo: Vet inte vad jag tycker. Lite kluven här. Önska rhonom allt gott gör jag dock!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
rikkard

Inlägg av rikkard »

Modo doftar desperation tycker jag. De har ingen röd tråd utan gör vad Frölunda gjort de senaste åren, värvar redan etablerade stjärnor. Tror att de kommer få svårt att bygga ett fungerande lag. De har tappat allt vad tradition innebär.
Användarvisningsbild
Fiskmaesen

Inlägg av Fiskmaesen »

Någon som har nått rykte kring Tjärnqvist Sr, Modo? HV?
Användarvisningsbild
Oulf

Inlägg av Oulf »

400 sidor av den här sillytråden handlar om Tellqvist. Släpp det och gå vidare nu.
"Vi älskar er, vi lever med er glädje och sorg! Vi sjunger och vi blöder på gator o på torg!"
Djurgårdens IF - Stockholms stolthet
kaminor

Inlägg av kaminor »

Kan inte känna mig alltför upprörd över Tellan. Vi har Wesslan, och det är bra. Ska bli kul att se Tellan i Elitserien. Känner mig inte tillnärmelsevis lika äcklad som när Linkan var tvungen att gå till HiV.

Modos satsning tror jag inte ett skvatt på. Ser inte skrämmande ut, även om det börjar bli en ex-DIF-koloni i form av Tellan, Nicky D, Ahnelöv och Dicken. Fattas bara att Challe hade stannat.

Möller grämer jag mig fortfarande över. Obegripligt att vi inte försökte få hem honom.
Tjärna hade jag gärna fått hem, men om han är en sån girigbuk som han verkar vara kan det faktiskt kvitta.

Holmqvist säger att han vill ha en stor och stark back. Fernholm är väl det solklara valet men verkar ju inte vara aktuell. Timmy är inte så stor. Sen vet jag inte riktigt vad som finns... Ska leta lite. :)

Om Zibbe lämnar blir jag galen.

Edit: Timmy var ju större än jag trodde, 188 cm och 88 pannor.
Senast redigerad av kaminor den 2011-06-07 17:35:33, redigerad totalt 1 gånger.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Ser inget konsensus bland de fans jag surrar med angående Tellan, nu valde DIF Wesslau. Givetvis skall ledningen stå till svars för resultat, är det något det skall klagas på är det rimligen förra säsongen och hur man har tänkt i år för att förbättra.

Personligen känner jag mig bekväm i båten inför nästa säsong så här långt, skall dock bli spännande att följa den berömda sista backplatsen samt vad som händer med Hannula.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
DIFVästertorp

Inlägg av DIFVästertorp »

Utan att veta så tror jag att Wesslau är bättre än Tellqvist just nu. Men ni kan ju grina på och beklaga er så får vi se efter säsongen
Djurgårdens IF
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hannula har inget i denna trupp att göra.

Vi har fullt på forwardssidan och skall något namn in till där måste det vara någon som har specialegenskaper som att leda en kedja eller göra sin kamrater bättre.

Hannula besitter tyvärr inte dessa kvaliteer och därför skulle truppen inte bli nämnvärt mycket bättre med honom än utan honom.

Hade vi inte signat spelare som Tjärnqvist och Carlsson hade det varit en annan femma dock.

Personligen har jag svårt att se Wesslau som tillräckligt jämn.

Bättre toppar möjligtvis, men jag vill ha en trygg jämn målvakt.
Användarvisningsbild
Järnkaminen90

Inlägg av Järnkaminen90 »

Någon som hört något mer kring Kim Johnsson?
Ska han göra comeback så tycker jag han borde vara hög aktuell.

Även Timmy Pettersson känns som ett hett alternativ och sen tror jag även att det sista ordet inte behöver vara sagt i DT förhandlingarna....

Men men ingen som hört något?
DIFVästertorp

Inlägg av DIFVästertorp »

Har knappt sett Tellqvist spela sen 2003 typ så jag vet inte varför alla tycker vi ska gå all in på honom? Men ni kanske sett honom? Men Wesslau med mer erfarenhet kan bli en finalmålvakt för oss denna säsong
Djurgårdens IF
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag har inte gjort någon större hemlighet om vad jag tycker om de senaste två säsongernas lagbyggen och tyvärr ser jag inga större bättringar i år jämfört med förra säsongen annat då än att vi kanske undvikit att signa upp extremt dyra spelare med problem att producera på egen hand.

Det är självfallet väldigt svårt att veta exakt vad en spelare kan tänkas kosta i lön, men om jag hade fått agera envåldshärskare över lagbygget hade det snarast sett ut som följer:

1:a linan: Tjärnqvist - Möller - Ölvestad

Hittar Tjärnqvist och Ölvestad tillbaka hade detta haft potential att bli en mycket tuff kedja att möta. Om Möller dessutom är den målskytt han ryktas vara hade de inte bara tackalt sönder motståndarnas förstakedja de hade också ordnat en del poäng. Inte heller otänkbart att dessa tre herrar kunde lira i PP heller om man tänker sig ett PP-spel baserat på massor av backskott samt trafik framför mål.

2:a linan: Nilson - Norman - Zibbe

Denna kedja kan ses som lite av en chansning, men man måste jobba med det man har tillgång till. Hittar Nilson tillbaka borde han kunna agera "motor" i denna kedja. Fortsätter Zibbe att utvecklas tillsammans med Mackan och gör de poäng han måste göra för att vi skall lyckas hänga med. Norman har både offensiven och defensiven i sig frågan är om han klrar av att få ut båda delarna. Omgivningen kan han i alla fall inte klaga på. Även denna uppställning får chansen i PP.

3:e linan: Kempe - Otto - Cehlin

Två killar som har lite av "make it or break it" säsonger framför sig. Både Kempe och Cehlin har talangen. Frågan är om de kan få ut det på isen? Otto borde i alla fall vara en perfekt center för dem då han kan stå för fina passningar och även ta det defensiva ansvaret. Cehlin och Kempe skall åka skridskor som små blå.

4:e linan: Hank - Eklund - Brodin

Här skall det smälla i sargerna som aldrig förr. Det skall tacklas, stressas och tacklas lite till.

Extra forward: Tim

Spelare som hade behövt signas:

Möller
Hank

Spelare som inte hade signats:

Carlsson
Almtorp

OM vi sedan kikar på backarna blir det genast lite klurigare i och med att Bombom blir kvar.

Holmqvist - Ny

Holmqvist bör gå med en defensivt skicklig back. en back som inte finns i truppen just nu. Hade önskat att spelaren varit DT, men så verkar ju inte bli fallet. Fernholm hade antagligen fungerat sportsligt, men moraliskt vill jag inte ha han i laget.

Printz - Kyle

Välbalanserat par som borde fungera bra.

Bombom - Claesson

Känns kanske inte helt idealiskt, men kan bli bra OM Bombom lyckas slipa bort sina värsta indianare. På pappret borde det funka med Claesson som tar hand om defensiven och Bombom offensiven.

Vem sista backen blir vete katten. Personligen tror jag att Ossi hade suttit som gjuten i den rollen, men han vi glömma. Egentligen hade jag velat plocka ur Bombom ur ekvationen helt och hållet och istället plockat in Lukas Kilström. Detta hade sparat pengar och vi kunde lagt mer krut på en riktigt bra back att sätta tillsammans med Holmqvist.

Hej då säger vi till:

Deilert
Lassen
Lenhammer

Målvakter:

Tellqvist
Sandberg

Har svårt att tro att denna lilla tankelek hade blivit mycket dyrare än laget vi har idag.
Tyvärr får vi aldrig veta om det i verkligheten hade blivit bättre eller sämre.
En sak är dock säker; Rollfördelningen hade blivit väldigt mycket tydligare.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

DIFVästertorp skrev:Har knappt sett Tellqvist spela sen 2003 typ så jag vet inte varför alla tycker vi ska gå all in på honom? Men ni kanske sett honom? Men Wesslau med mer erfarenhet kan bli en finalmålvakt för oss denna säsong
Hmmm hur mycket har du sett Wesslau senaste säsongen sedan han lämnade oss?

Om man får tro statistiken delade han ju på målvaktssysslan förra säsongen och ingen av dessa båda killar nådde upp i över 90%.

Han har aldrig stått 40+ matcher någon säsong.

Detta är ingen positiv läsning om en spelare som skall vara uttalad etta.

Dessutom undrar man ju lite om inte alla som gillar tanken med Wesslau enbart kommer ihåg hans slutspel och har glömt bort hur det såg ut under hösten?
Låst