Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag

Inlägg av mb81 »

Blir ändå lite orolig vad gäller Zibanejad! Mycket bra testvärden verkade det som. Speciellt vad gäller styrka. Fast jag tror han blir kvar minst en säsong till och kul att se att han får bra testvärden. Då vet vi att han och förhoppningsvis resten av juniorerna är riktigt vältränade!
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Kall-El skrev:Sedan tjänar du inte mycket deg om du hamnar i AHL heller för den delen.

Tror Mika skulle tjäna lika mycket hos oss som om han skulle göra om han hamnade i AHL.

Så länge som spelare fortfarande kan lira junis-VM borde de inte tillåtas att åka över till NHL eller AHL.

Detta skulle i alla fall ge visst skydd mot den värsta rovdriften på unga spelare.

Tror till och med att spelare som Mika skulle må bra av två säsonger till i Elitserien, men det handlar ju också lite om vilket lag som draftar killen.
Han skulle sannolikt få sisådär en halv mille i bonus bara för att skriva på, sen har du rätt att själva AHL-lönen inte är något att hänga i julgranen. Men förstarundare i draften får duktigt betalt direkt. Som jämförelse kan sägas att 20e valet Josefson kunde tjäna som absolut minst dryga miljonen för sin säsong. Betydligt bättre än våra standardkontrakt för unga spelare såklart. Vilket är helt rätt också, att matcha såna löner för junisar ska vi ju absolut inte göra.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

mb81 skrev:Blir ändå lite orolig vad gäller Zibanejad! Mycket bra testvärden verkade det som. Speciellt vad gäller styrka. Fast jag tror han blir kvar minst en säsong till och kul att se att han får bra testvärden. Då vet vi att han och förhoppningsvis resten av juniorerna är riktigt vältränade!
Vad är det för restvärden du pratar om?
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

"Det är inget jag tänker på. Jag har nyligen skrivit tvåårskontrakt med Djurgården så det är den klubben som mitt fokus ligger på, säger Mika Zibanejad till Sportal.se.

Han skrev på ett kontrakt på 1+1 år vilket betyder att han spelar i klubben nästa säsong. Året efter kan han riva kontraktet och flytta - exempelvis till NHL. "

http://www.sportal.se/ishockey/elitseri ... li-skitkul

Ser ju ut som att det är bra skrivet i all afall..
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

android skrev:"Det är inget jag tänker på. Jag har nyligen skrivit tvåårskontrakt med Djurgården så det är den klubben som mitt fokus ligger på, säger Mika Zibanejad till Sportal.se.

Han skrev på ett kontrakt på 1+1 år vilket betyder att han spelar i klubben nästa säsong. Året efter kan han riva kontraktet och flytta - exempelvis till NHL. "

http://www.sportal.se/ishockey/elitseri ... li-skitkul

Ser ju ut som att det är bra skrivet i all afall..
Intressant. Men det bör ändå vara någonslags muntlig överrenskommelse. Jag tror inte att rätten att gå till NHL får förhandlas bort i och med NHL-avtalet mellan SHF och NHL.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Fast det kan väl också skrivas ett separat kontrakt där man förbinder sig att stanna? Som senast i fallet med Klubertanz.

Ett kontrakt där alltså personen i fråga gör ett separat avtal med en klubb. Rent juridiskt låter det fantastiskt märkligt om NHL kan komma och diktera även de villkoren...
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

-daniel- skrev:Fast det kan väl också skrivas ett separat kontrakt där man förbinder sig att stanna? Som senast i fallet med Klubertanz.

Ett kontrakt där alltså personen i fråga gör ett separat avtal med en klubb. Rent juridiskt låter det fantastiskt märkligt om NHL kan komma och diktera även de villkoren...
Ja det där med Klubertanz är ju intressant faktiskt. I övrigt så antar jag att förbundet och hockeyligan har avtal om hur spelarkontrakt får skrivas, och att klubbarna därmed inte kan skriva in vilka klausuler som helst (som i det här fallet skulle gå emot NHL-avtalet). Möjligt såklart att man kan skriva separata avtal, kanske om kompensation ifall spelaren går till NHL. Att Klubertanz isf kan ha skrivit på ett sådant känns inte så konstigt med ett par veckor kvar innan fönstret stänger och säkerligen bra koll på att han inte kommer få nåt lukrativt erbjudande, men Zibanejad har ju ingen anledning att göra det. Ska vara av ren snällhet liksom...

Men jag tror att han stannar en säsong, går ut gymnasiet osv...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag tror du har rätt, Klubertanz har nog skrivit ett separat kontrakt där det står något i stil med att han förbinder sig att spela med DIF alldeles oavsett.

Men Mika har ju som du är inne på inte direkt något att vinna på ett sådant. Det är ju inte direkt så att DIF skulle tvekat att gett honom 2-års avtalet ifall han inte hade velat skriva på ett liknande separat avtal... jag kan tänka mig att Mika & agenten muntligt "försäkrat" Djurgården om att han kommer spela på hemmaplan nästa säsong, och det finns väl en hel del som talar för det. Alla uttalanden man läst i fallet och exemplet att han valt #93 som tröja, men risken är ju att agenten tutar i honom andra tankar när väl ett lukrativt NHL-kotnrakt läggs fram på bordet.

Vi får helt enkelt se vilket lag som draftar honom till att börja med. Inte helt otänkbart att det blir en kontraktsskrivning och utlåning första året.
Användarvisningsbild
Lakrisal

Inlägg av Lakrisal »

Mika bör stanna i ett år till och det låter som att han kommer göra det.

Tittar man på förra årets draft så gick fyra av spelarna valda i 1:a rundan (Seguin, Hall, Fowler, Skinner) in i NHL och de var ju verkligen SUPERSTJÄRNOR i kandensiska juniorhockeyn. (kanske har missat nån men tror inte det).

Och Mika har bara spelat en halv säsong i Elitserien. Sen beror det självklart på vilka som draftar honom och hur desperata det laget är att få över honom, men jag känner mig inte alls speciellt orolig att vi tappar Mika redan till nästa säsong.

/ NHL-nörden
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Sedan är det nog rätt kört. Är ganska säker på att Mika skulle varit en superstjärna i dom kanadensiska ligorna och att han kommer vara en superstjärna (om man nu kan bli det) i Sverige i vinter.
Född till sportchef.
hocki

Inlägg av hocki »

AMMC skrev:
-daniel- skrev:Zibanejad - NHL?
http://bloggar.expressen.se/hockeyblogg ... s-framtid/

Vad säger ni om detta? Risk att han drar? Mika har väl "lovat" han skall stanna kommande säsong men kan man lita på det?

Vart jävligt orolig nu när jag tänkte på saken lite närmre... :|
Risken finns. Men jag tror det blir en säsong till, Mika verkar ha tålamod.
Mycket beror på vilket lag som draftar honom också.

Han har ju sagt själv tidigare att han vill stanna minst ett år:
http://marieshockeyblogg.blogspot.com/2 ... mbine.html

Det var visserligen i vintras han sa det där, men ändå!
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

Vet inte om det möjligen finns mer kompletta resultatlistor ifrån testerna i NHL combine att finna någonstans men här listas iaf de tio bästa i varje gren. Mika är väl med bland de tio bästa i två deltester vad jag kan se, Landeskog i fem.

http://oilers.nhl.com/club/news.htm?id=564812
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Vi alla verkar tämligen överens om att det bästa för unge Herr Zibanejad torde vara att etablera sig på allvar i ES en säsong innan han tar sig an (i hans tycke) större uppgifter. Hoppas, hoppas han själv tänker likadant.

Får vi se en 35 poäng (eller däromkring) av Mika kommande säsong så har han alla förutsättningar för att på allvar lyckas slå sig in direkt i NHL. Helt övertygad om att han kommer bli en spelare för förstalinan i DIF till hösten om han krigar på här hemma.

Drägglar över tanken på Hannula - Zibanejad - Nilson i en lina tillsammans.
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

Mika är lika lugn och oberörd när han intervjuas på engelska.

http://watch.tsn.ca/clip478678#clip478678
mb81

Inlägg av mb81 »

Mäklaren skrev:
mb81 skrev:Blir ändå lite orolig vad gäller Zibanejad! Mycket bra testvärden verkade det som. Speciellt vad gäller styrka. Fast jag tror han blir kvar minst en säsong till och kul att se att han får bra testvärden. Då vet vi att han och förhoppningsvis resten av juniorerna är riktigt vältränade!
Vad är det för restvärden du pratar om?
Om du inte fått svar än!
Det har varit massa tester för spelare som ska draftas nu i helgen och runt 100 spelare har gått igenom massa tester och såg i aftonbladet om det var igår att Mika var topp 10 i flera kategorier då det gällde styrka!
Det här är också kul att se! Han rankas alltså tvåa av alla europeiska utespelare som ska draftas.
http://www.nhl.com/ice/draftprospectbro ... &year=2011
Så lite oroliga att han försvinner redan i sommar ska vi vara då han kan hamna i ett ruttet lag men tror ändå att han stannar minst ett år till då han verkar vara en mycket klok man!
Skriv svar