Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

SirDIFalot skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
SirDIFalot skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
Mäklaren skrev:Ni som sågar DT fullständigt måste vara helt sjuka i huvudet. Han är en enormt bra spelare och skulle förmodligen vara Elitseriens bästa back.

Men men. Nu får vi nån annan istället.
Håller med dig till 100%.

Sedan är snacket om hans ålder löjligt. Han är en klassback oavsett om hans siffra så vore 25 eller 38.
Det är väl skillnad att dänga upp ett kontrakt till en spelare som är in his prime, eller på väg uppåt än en spelare som är på väg nedåt i sin karriär? Och dessutom haft en del läskiga hjärnskakningar.
För mig är det spelarens kvalité som avgör, inte ålder.
Kompetens går före ålder, nationalitet och allting. Men man bör ändå ta det i beräkningen att spelaren knappast kommer bli bättre. Främst om det handlar om ett längre kontrakt.
Sant, skulle gärna se ett 2-års konrakt med DT. Vore lagom.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Shitkicker

Inlägg av Shitkicker »

Ja, dröm ni vidare, fanboys, om hur hockeyvraket Guldlock hade gjort 30 poäng för oss och därmed gjort sin poängmässigt bästa säsong i hela jävla karriären såhär på ålderns brant.

Hur mycket av Stenbecks 70 miljoner har Malmö kvar? Du kanske kan åka dit och skära guld med täljkniv, DT?
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

Vissa klagar på Tjärna inte har något hjärta och skyddar Fernholm. Hur faan tänker ni? Fernholm har väl inte visat något djurgårns hjärta precis?
Användarvisningsbild
Heaty
Säsongskort: Ja

Inlägg av Heaty »

bastis7 skrev:Vissa klagar på Tjärna inte har något hjärta och skyddar Fernholm. Hur faan tänker ni? Fernholm har väl inte visat något djurgårns hjärta precis?
Mer än vad DT har...

EDIT: Sen tycker jag att fernholm tagit sitt straff. :D
COYS

Inlägg av COYS »

Jag hänger inte riktigt med här men är inte 340 000 i månaden en väldigt bra lön för en elitseriespelare? Om det nu är sant att DIF erbjudit denna summa och Daniel Tjärnqvist tackat nej är det ju helt obegripligt eftersom han samtidigt säger att DIF är prio 1.

Det här snacket om att man inte skulle vilja gå ner i lön är ju helt absurt. Ligger inte det i sakens natur att man blir tvungen att går ner i lön när man kommer från en liga där man spelar just för att det är bra betalt? I så fall är det ju helt fantastiskt att vi lyckades få hit Marcus Nilsson och Nils Ekman.

Undrar om Forsberg och Näslund hade som krav att de skulle få samma lön i Modo som i NHL.

Jag hoppas inte att de 340 000 stämmer. Oavsett så börjar jag tröttna på DT. Jag skulle inte ha något emot Fernholm.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Hade DT velat spela hos oss hade han tagit ett av kontraktsförslagen och kritat på. "DIF är alltid prio 1 för mig" känns väldigt plastigt och det enda jag får ut av vad människan (DT) vill är följande: Han vill inte spela i DIF.

Då vill DIF heller inte ha honom. Med 300kkr/månad skulle han ju tjäna 7.2mkr på 2 år. Det är jävligt bra pröjs. Att inte ta ett sånt bud är bara fel men jag är glad för det hade skadat vår ekonomi långsiktigt. Jag stryker härmed ett streck över DT. Det finns de som vill spela hos oss. De går före.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Själv har jag svårt att vara arg på Daniel.

Jag är väldigt besviken på affären inte gick igenom, då han är en fantastisk ishockeyspelare jag väldigt gärna sett i DIF, men självklart inte till vilket pris som helst. Men om han anser att han är en ishockeyspelare som förtjänar en monsterlön och hittar en arbetsgivare som är villig att betala så ser jag inte varför han skulle byta ner sig. Han spelar inte bara hockey för att det är lattjo...
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Mindrocker

Inlägg av Mindrocker »

Är det inte dags att inse att det där med klubbkänsla inte existerar i någon högre grad längre? Man kan förstås tycka att det är sorgligt att utvecklingen har gått åt det hållet och att det borde vara annorlunda, men så är det. Att då fördöma spelare till höger och vänster för att de inte visar lojalitet gentemot en klubb som de har spelat i tidigare är bara extremt naivt, för att inte säga infantilt. Om man är ute efter ett mer ideellt och icke-kommersiellt förhållningssätt hos idrottsutövarna så kan man ju i så fall vända sin blick mot till exempel bangolf eller något liknande.
DT är förstås i sin fulla rätt att begära den ersättning som han tycker att han är värd utan att för den skull fördömas som illojal. Om nu de summor som har nämnts stämmer så gör dock Djurgården helt rätt som avböjer hans tjänster och satsar pengarna på annat. Marknadsekonomin är inte svårare än så.
Avgå DJ Yes!
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Mindrocker skrev:Är det inte dags att inse att det där med klubbkänsla inte existerar i någon högre grad längre? Man kan förstås tycka att det är sorgligt att utvecklingen har gått åt det hållet och att det borde vara annorlunda, men så är det. Att då fördöma spelare till höger och vänster för att de inte visar lojalitet gentemot en klubb som de har spelat i tidigare är bara extremt naivt, för att inte säga infantilt. Om man är ute efter ett mer ideellt och icke-kommersiellt förhållningssätt hos idrottsutövarna så kan man ju i så fall vända sin blick mot till exempel bangolf eller något liknande.
DT är förstås i sin fulla rätt att begära den ersättning som han tycker att han är värd utan att för den skull fördömas som illojal. Om nu de summor som har nämnts stämmer så gör dock Djurgården helt rätt som avböjer hans tjänster och satsar pengarna på annat. Marknadsekonomin är inte svårare än så.
För fans och supportrar så är inte hockey i allmänhet och Djurgårn i synnerhet bara business.

Vi förbehåller oss rätten att fördöma spelare som illojala hur och när vi vill.
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Mindrocker skrev:Är det inte dags att inse att det där med klubbkänsla inte existerar i någon högre grad längre? Man kan förstås tycka att det är sorgligt att utvecklingen har gått åt det hållet och att det borde vara annorlunda, men så är det. Att då fördöma spelare till höger och vänster för att de inte visar lojalitet gentemot en klubb som de har spelat i tidigare är bara extremt naivt, för att inte säga infantilt. Om man är ute efter ett mer ideellt och icke-kommersiellt förhållningssätt hos idrottsutövarna så kan man ju i så fall vända sin blick mot till exempel bangolf eller något liknande.
Nu vet inte jag hur det var för t.ex. en åtta-nio år sedan men jag tycker nog att "ha ett hjärta" för laget fortfarande finns kvar. Se bara på Klubertanz. Han är ändå inte svensk eller uppväxt med Djurgår'n utan blev förälskad för två år sen och han visar stort hjärta för oss.

Sedan kan man titta på våra yngre grabbar som dragit iväg den senaste åren. Förhoppningsvis så kommer Krüger och Engqvist en gång vända hem igen och då har jag svårt & se att dem skulle välja någon annan svensk klubb framför DIF. Det finns fortfarande dem som har ett bra huvud och vet vad som är "det rätta". Kanske framförallt gentemot klubben då som har hjälpt till med diverse spelares karriär.

Pengar har ju dock tagit en alltför stor plats i den idrottsliga världen och vissa spelare påverkas mer än andra av den faktorn.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Undra hur Daniel tänker.

Marcus Ragnarsson. Han höll högre klass än vad Tjärnqvist någonsin kommer att göra och var i ungefär samma situation som honom när han kritade på. Ragnarsson spelade (enligt tidigare spekulationer genom åren) för cirka 200 lax i månaden.

Slutsats:

Ragnarsson är en djurgåradre.
Tjärnqvist är en legoknekt.

Men det finns ingen anledning att hata Tjärnqvist. Han har tillskillnad från Fernholm inte pratat om sin stora passion för DIF för att sedan signa på för en annan klubb p.g.a. lite bättre pröjs.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Highwind skrev:Undra hur Daniel tänker.

Marcus Ragnarsson. Han höll högre klass än vad Tjärnqvist någonsin kommer att göra och var i ungefär samma situation som honom när han kritade på. Ragnarsson spelade (enligt tidigare spekulationer genom åren) för cirka 200 lax i månaden.

Slutsats:

Ragnarsson är en djurgåradre.
Tjärnqvist är en legoknekt.

Men det finns ingen anledning att hata Tjärnqvist. Han har tillskillnad från Fernholm inte pratat om sin stora passion för DIF för att sedan signa på för en annan klubb p.g.a. lite bättre pröjs.
Ännu nej...
DIF!
Mindrocker

Inlägg av Mindrocker »

AMMC skrev:
För fans och supportrar så är inte hockey i allmänhet och Djurgårn i synnerhet bara business.

Vi förbehåller oss rätten att fördöma spelare som illojala hur och när vi vill.
Det är möjligt att det är så för supportrar och fans, men det innebär väl inte att idrottsmän ska avstå från marknadsmässiga löner? Eller menar du att vi ska gå tillbaka till hur det en gång var, när spelarna arbetade heltid och spelade hockey på sin fritid?
Avgå DJ Yes!
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Men seriöst, hur fan kan folk ens vara bittra på Fernholm än?
Jag själv var besviken på honom, men med tiden så växer man upp och går vidare i livet. Det som Fernholm sa om Djurgården sa han från sitt hjärta, och även om det sved mycket för oss Djurgårdare att han lämnade så är jag övertygad om att Daniel hade ett par sömnlösa nätter besviken på sig själv.
Att Fernholm lämnade var på grund av att han ville få bästa möjliga utveckling och kunna slåss om ett SM-guld, något som han blev erbjuden i Linköping. Att han dessutom fick en fet löneförhöjning gjorde ju bara valet enklare för honom. Hockey är ett arbete och inte bara en hobby, och det får man inte glömma som supporter.

Daniel Fernholm ser jag personligen som en av de i ishockeyvärlden som har mest känslor för Djurgårdens IF, och det grundar jag på att han stod med tårar i ögonen under en intervju efter att ha skjutit ut Djurgården ur kvartsfinalen efter ett matchavgörande mål, samt att han har JK-märket tatuerat på kroppen.
Fernholm är varmt välkommen tillbaka enligt mig om hans löneanspråk är vettiga, det är ju givetvis en förutsättning för att han ens ska kännas aktuell. Men har han rimliga krav och vi har en ledig plats så kommer åtminstone jag att ta emot honom med öppna armar.

Daniel Tjärnqvist å andra sidan känner jag inget för direkt. Visst sköt han guldet till oss 2001 och kommer alltid att ses som en Djurgårdshjälte, men att han har några starka känslor för Djurgården kan vi stryka omedelbart. Han älskar pengar mer än han älskar Djurgården, så är det.
Alla är vi olika, och om Daniel trivs med livet i Ryssland med ryska oljepengar så är jag glad för hans skull. Man ska göra det som gör en lyckligast, och mår man bäst av att tjäna bra och leva i överflöd så ska man givetvis göra det.
JiWe

Inlägg av JiWe »

Om vi leker lite med tanken att Fernholm kritar på så kommer vi ha en rätt jävla kompetent backuppsättning känns det som. Håller med Salas om att vi isf får en bra back som har känsla för klubben. Sen kan ju folk stå på läktaren och gapa hora eller vad de nu vill om de nu känner sig så otroligt förbannade.

Men det är lika bra att vänta och se helt enkelt. Lite småkul iofs om det blir en helomvändning och DT signar.
Låst