Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Så länge spelare som Brodin, Cehlin, Norman, Kempe et.c. utvecklas säsong för säsong tycker jag att dem är spelare som det bör satsas på. Så Cehlin kanske inte hade en riktigt så bra säsong som man hade hoppats, men snubben är 19 år. En forward peakar ofta mellan 25-32 sisådär och utvecklas ofta riktigt rejält mellan 19-25.
Låt mig ge ett par random exempel. Kristian Huselius producerade 3 poäng som sistaårsjunior, 12 poäng som förstaårssenior, 44 poäng som andraårssenior, 67 poäng som tredjeårssenior.
Två av elitseriens poängkungar genom tiderna Johan Davidsson och Fredrik Bremberg blev inte riktigt dominanta och produktiva elitseriespelare förrän ett par säsonger in i sin seniorkarriär.
Denna säsongs skyttekung Joakim Lindström producerade 5 poäng för Modo som andraårssenior.
Hur många spelare i elitseriens historia har över huvudtaget varit dominanta som sistaårsjuniorer och förstaårsseniorer, ett inte allt för stort gäng där den stora merparten blev NHL-proffs direkt.
Om en ung spelare står och stampar i sin utveckling i ett gäng år så förstår jag om det riktas kritik, men jag vill hellre ha ett Djurgården med hungriga spelare på väg upp i karriären än ett lag med 30+ som blir långsammare och mättare för varje år(typ MoDo) eller är fyllt av legoknektar.
Låt mig ge ett par random exempel. Kristian Huselius producerade 3 poäng som sistaårsjunior, 12 poäng som förstaårssenior, 44 poäng som andraårssenior, 67 poäng som tredjeårssenior.
Två av elitseriens poängkungar genom tiderna Johan Davidsson och Fredrik Bremberg blev inte riktigt dominanta och produktiva elitseriespelare förrän ett par säsonger in i sin seniorkarriär.
Denna säsongs skyttekung Joakim Lindström producerade 5 poäng för Modo som andraårssenior.
Hur många spelare i elitseriens historia har över huvudtaget varit dominanta som sistaårsjuniorer och förstaårsseniorer, ett inte allt för stort gäng där den stora merparten blev NHL-proffs direkt.
Om en ung spelare står och stampar i sin utveckling i ett gäng år så förstår jag om det riktas kritik, men jag vill hellre ha ett Djurgården med hungriga spelare på väg upp i karriären än ett lag med 30+ som blir långsammare och mättare för varje år(typ MoDo) eller är fyllt av legoknektar.
Fan va avslagen Silly Season är för tillfället, det händer inte ett skit mer än att sopan Anders Nilsson spelar i AHL nästa säsong.
Som tur är så stiger ju adrenalinet ändå tack vare kvällens Champions League final, men jag vill ha något rykte att fundera på...
Som tur är så stiger ju adrenalinet ändå tack vare kvällens Champions League final, men jag vill ha något rykte att fundera på...
Håller med, annars så kommer vi bli som Frölunda och Modo, där ett lag gamlingar som ska bära fram laget är mäta och är på ner gång istället för några talangfulla juniorer som gör allt för att få vvara på isencheerup skrev:Så länge spelare som Brodin, Cehlin, Norman, Kempe et.c. utvecklas säsong för säsong tycker jag att dem är spelare som det bör satsas på. Så Cehlin kanske inte hade en riktigt så bra säsong som man hade hoppats, men snubben är 19 år. En forward peakar ofta mellan 25-32 sisådär och utvecklas ofta riktigt rejält mellan 19-25.
Christian"Fimpen"Eklund är Djurgår'n
Mycket bra och viktigt surr. Vi har sannolikt mycket mer att hämta av spelare som Brodin, Cehlin, Norman, Claesson mfl (och kanske även Hank the Tank nästa säsong...). Lite tålamod och förtroende skadar inte.cheerup skrev:Så länge spelare som Brodin, Cehlin, Norman, Kempe et.c. utvecklas säsong för säsong tycker jag att dem är spelare som det bör satsas på. Så Cehlin kanske inte hade en riktigt så bra säsong som man hade hoppats, men snubben är 19 år. En forward peakar ofta mellan 25-32 sisådär och utvecklas ofta riktigt rejält mellan 19-25.
Om man känner sig tveksam kan man ju ta en titt på hur lång tid det tog för Ottosson och Falk att slå igenom...
+1cheerup skrev:Så länge spelare som Brodin, Cehlin, Norman, Kempe et.c. utvecklas säsong för säsong tycker jag att dem är spelare som det bör satsas på. Så Cehlin kanske inte hade en riktigt så bra säsong som man hade hoppats, men snubben är 19 år. En forward peakar ofta mellan 25-32 sisådär och utvecklas ofta riktigt rejält mellan 19-25.
Du skriver här det jag tänkt men inte fått ur hjärnan. Vi måste ha förtroende för våra spelare och vara glada att de inte är på toppen av sin förmåga än för då hade vi sett dem i NHL säsongen som kommer.
Får vi ha våra spelare kvar några år kommer det se mycket bra ut kommande år. Det skålar vi för!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Tycker det där är en jäkligt knivig fråga; naturligtvis skall man inte stöta bort spelare som inte lyckas direkt. Men samtidigt finns det en risk att spelare som ansetts vara stora talanger som draftats tidigt osv och inte får den utveckling de själva och alla andra på förhand trott går ner sig rejält och så att säga fullständigt stannar i utvecklingen. Ibland behövs det ett miljöombyte för att få det att lossna. Tålamodet kan inte vara oändligt när det gäller våra juniorer.
Naturligvis är vi inte ens nära den sitsen med någon spelare (förstår förövrig inte hur man kan ha synpunkter om Brodin som jag personligen tyckte gjorde en helt godkänd säsong?) men om exempelvis Cehlin inte lyckas nämnvärt bättre den kommande säsongen tror jag det skulle göra honom själv gott att prova på att spela någon annan stans. Finns nog ingen jag hoppas på skall blomma ut och lyckas så mycket som Sillen.... märks så oerhört väl att han har enorm potential - tror dock han bråkar med det mentala ibland och att han liksom vill för mycket och att spelet således kan gå i baklås. Släpp på tyglarna och kör istället! (lätt att sitta här och skriva kanske..).
Naturligvis är vi inte ens nära den sitsen med någon spelare (förstår förövrig inte hur man kan ha synpunkter om Brodin som jag personligen tyckte gjorde en helt godkänd säsong?) men om exempelvis Cehlin inte lyckas nämnvärt bättre den kommande säsongen tror jag det skulle göra honom själv gott att prova på att spela någon annan stans. Finns nog ingen jag hoppas på skall blomma ut och lyckas så mycket som Sillen.... märks så oerhört väl att han har enorm potential - tror dock han bråkar med det mentala ibland och att han liksom vill för mycket och att spelet således kan gå i baklås. Släpp på tyglarna och kör istället! (lätt att sitta här och skriva kanske..).
Håller med. Brodin tycker jag utvecklades väldigt positivt. Lärde sig tajma sina tacklingar och blev bättre med puck. Verkar ruggigt målmedveten.
Cehlin har ett stort problem, sina puckmottagningar. Sanslöst dålig på att snabbt få kontroll på pucken. Första touchen som det skulle ha hetat i fotboll. Vet inte hur många gånger han åkte i bra lägen, fick pucken i fart och man tänkte att nu jävlar. Ändå lyckades han kladda bort pucken. Kan han bli lite mjukare i handlederna så kommer det att komma.
Norman är redan grym i sin roll. Kanske kan börja producera mer framåt. Kanske inte.
Kempe kommer att slå igenom rejält nästa säsong tror jag. Han har allt som krävs.
Sen är ju frågan om att ge juniorerna chansen lite knivig. Ska man ge en ung spelare chansen 3-4 år och sista året slår han igenom och gör det riktigt bra och drar sedan till NHL?
Jag tycker att DIF har ett skapligt system nu.
Cehlin har ett stort problem, sina puckmottagningar. Sanslöst dålig på att snabbt få kontroll på pucken. Första touchen som det skulle ha hetat i fotboll. Vet inte hur många gånger han åkte i bra lägen, fick pucken i fart och man tänkte att nu jävlar. Ändå lyckades han kladda bort pucken. Kan han bli lite mjukare i handlederna så kommer det att komma.
Norman är redan grym i sin roll. Kanske kan börja producera mer framåt. Kanske inte.
Kempe kommer att slå igenom rejält nästa säsong tror jag. Han har allt som krävs.
Sen är ju frågan om att ge juniorerna chansen lite knivig. Ska man ge en ung spelare chansen 3-4 år och sista året slår han igenom och gör det riktigt bra och drar sedan till NHL?
Född till sportchef.
Håller med om allt med reservation ang. kempe. Han måste passa pucken i lägen 2-1-lägen då hans chans är borta medan anfallskompisen är helt ren.android skrev:Håller med. Brodin tycker jag utvecklades väldigt positivt. Lärde sig tajma sina tacklingar och blev bättre med puck. Verkar ruggigt målmedveten.

Äh, Mario är en sniper. I varje 2 mot 1 läge borde han snärta upp pucken i krysset.
Född till sportchef.
android skrev:Äh, Mario är en sniper. I varje 2 mot 1 läge borde han snärta upp pucken i krysset.

- reservjesus
Mario har ju potential att kunna göra 40p, han måste ju bara bli kyligare. Bli bättre på värdera sina chanser, passa när han ska passa osv. Han är ju bra på rören och har näsa för mål.
Sen är Norman en stor favorit hos mig, tror han kan utvecklas otroligt säsongen som kommer.
Sen är Norman en stor favorit hos mig, tror han kan utvecklas otroligt säsongen som kommer.
clowns to the left of me, jokers to the right
Kempe har potential, ja. Väldigt stor sådan. Men det känns som att han, likt många andra unga spelare i DIF, har halvdålig spelkänsla. D v s, när bör jag passa? När bör jag skjuta? När bör jag båga? När bör jag köra start-stopp? Våra junisar är grymt tränade och riktigt sklickliga individuellt, men hur är det med den grundläggande skolningen?
Exempel på detta är att både a-laget och J20 är dåliga i två-mot-ettor/tre-mot-tvåor och power play.
Bara en känsla som jag har.
Exempel på detta är att både a-laget och J20 är dåliga i två-mot-ettor/tre-mot-tvåor och power play.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
2-1, 3-2 etc har jag inte reflekterat över. PP gnäller man väl alltid över. Jag skulle vilja se ett mer kanadensiskt PP. Mer skott och hårdare in mot mål.Mäklaren skrev:Kempe har potential, ja. Väldigt stor sådan. Men det känns som att han, likt många andra unga spelare i DIF, har halvdålig spelkänsla. D v s, när bör jag passa? När bör jag skjuta? När bör jag båga? När bör jag köra start-stopp? Våra junisar är grymt tränade och riktigt sklickliga individuellt, men hur är det med den grundläggande skolningen?
Förra året kändes det främst som att planen för att etablera PP föll. Tog ofta runt en minut innan vi var uppställda. Sedan hade vi lite problem med att vinna andrapuckarna. Om det beror på dålig skolning eller inte vet jag inte.
Hoppas verkligen tränartrojkan utvärderar resurserna och ställer upp PP efter det. Hela vårt spel bygger på intensitet, varför ska vi då ställa upp statiskt när vi blir en spelare mer på banan?
Tjärnqvist bör vara en nyckelspelare i PP (Mathias då). Han har ett skapligt skott och styrningar är ju hans grej..
Vi kommer inte ha någon naturlig Bremberg-typ. Utan vi bör ha spelare som är bra på att flytta puck snabbt, vinna sargdueller och bra skott.
Spelare som kan spela pucken vidare fort:
Zibanejad
Ottosson
Ölvestad
Nilson
Norman
Bra skott
Mackan
Zibanejad
Kempe
Cehlin
Carlsson
Bra vid sargerna
Norman
Zibanejad
Nilson
Kempe
Otto
Ölvestad
Brodin
Skulle nog ställa upp med dessa uppställningar
Mackan - Otto - Tjärna
Norman - Zibanejad - Carlsson
Backpar
Holmqvist - Tjärna (?)
BomBom - Holm (?)
1a
Mackan med klubban inåt. Tjärna i slottet och Otto på andra sidan med en vandrande roll. Otto är lite av spindel i nätet och flyttar runt pucken. Mackan ska kunna hota med direktskott. Annars mycket puck på backarna.
2a
Carlsson har Tjärna rollen men kanske en högre utgångspunkt. Norman har Otto-roll. Zibanejad styr spelet och SKA ta mycket skott han också.
Tror att dessa två formationer skulle kunna vara riktigt bra. Främst andra-linan.
Född till sportchef.
Skulle även vilja se Ölvestad-Fimpen-Brodin i en kedja hela säsongen. Ska inte vara någon kedja som producerar mål, utan en kedja som ska vara sjukt jobbig att möta, match efter match. En kedja som motståndarna ska frukta och absolut inte vilja möta. Det ska göra ont att möta dom..android skrev:2-1, 3-2 etc har jag inte reflekterat över. PP gnäller man väl alltid över. Jag skulle vilja se ett mer kanadensiskt PP. Mer skott och hårdare in mot mål.Mäklaren skrev:Kempe har potential, ja. Väldigt stor sådan. Men det känns som att han, likt många andra unga spelare i DIF, har halvdålig spelkänsla. D v s, när bör jag passa? När bör jag skjuta? När bör jag båga? När bör jag köra start-stopp? Våra junisar är grymt tränade och riktigt sklickliga individuellt, men hur är det med den grundläggande skolningen?
Förra året kändes det främst som att planen för att etablera PP föll. Tog ofta runt en minut innan vi var uppställda. Sedan hade vi lite problem med att vinna andrapuckarna. Om det beror på dålig skolning eller inte vet jag inte.
Hoppas verkligen tränartrojkan utvärderar resurserna och ställer upp PP efter det. Hela vårt spel bygger på intensitet, varför ska vi då ställa upp statiskt när vi blir en spelare mer på banan?
Tjärnqvist bör vara en nyckelspelare i PP (Mathias då). Han har ett skapligt skott och styrningar är ju hans grej..
Vi kommer inte ha någon naturlig Bremberg-typ. Utan vi bör ha spelare som är bra på att flytta puck snabbt, vinna sargdueller och bra skott.
Spelare som kan spela pucken vidare fort:
Zibanejad
Ottosson
Ölvestad
Nilson
Norman
Bra skott
Mackan
Zibanejad
Kempe
Cehlin
Carlsson
Bra vid sargerna
Norman
Zibanejad
Nilson
Kempe
Otto
Ölvestad
Brodin
Skulle nog ställa upp med dessa uppställningar
Mackan - Otto - Tjärna
Norman - Zibanejad - Carlsson
Backpar
Holmqvist - Tjärna (?)
BomBom - Holm (?)
1a
Mackan med klubban inåt. Tjärna i slottet och Otto på andra sidan med en vandrande roll. Otto är lite av spindel i nätet och flyttar runt pucken. Mackan ska kunna hota med direktskott. Annars mycket puck på backarna.
2a
Carlsson har Tjärna rollen men kanske en högre utgångspunkt. Norman har Otto-roll. Zibanejad styr spelet och SKA ta mycket skott han också.
Tror att dessa två formationer skulle kunna vara riktigt bra. Främst andra-linan.
Lite om Thoresen från Aftonbladet
– Nej, Sverige är inte ett alternativ. Det har jag valt bort. Det blir antingen KHL eller NHL. Jag har fått nya kontraktsförslag att ställning till från Ryssland, och jag vet att det också finns ett stort intresse i Nordamerika. Vi får se hur det blir, säger Thoresen.
Den förre Dif-forwarden, som gjorde imponerande 65 poäng (29+34) på 54 matcher den gångna säsongen, utesluter dock inte en comeback i elitserien någon gång i framtiden.
– Det är inte alls otänkbart. Tvärtom. Jag är ganska säker på att jag kommer att spela i Sverige igen. Jag trivdes bra där, säger han.
------------------------------------------------------
Dessvärre så känns det väl som att när den dagen väl kommer så har Järlan redan "gått vidare med andra spelare". Fast vi hoppas väl på att Patrick inser att det bara är Djurgår'n som gäller i Sverige.
– Nej, Sverige är inte ett alternativ. Det har jag valt bort. Det blir antingen KHL eller NHL. Jag har fått nya kontraktsförslag att ställning till från Ryssland, och jag vet att det också finns ett stort intresse i Nordamerika. Vi får se hur det blir, säger Thoresen.
Den förre Dif-forwarden, som gjorde imponerande 65 poäng (29+34) på 54 matcher den gångna säsongen, utesluter dock inte en comeback i elitserien någon gång i framtiden.
– Det är inte alls otänkbart. Tvärtom. Jag är ganska säker på att jag kommer att spela i Sverige igen. Jag trivdes bra där, säger han.
------------------------------------------------------
Dessvärre så känns det väl som att när den dagen väl kommer så har Järlan redan "gått vidare med andra spelare". Fast vi hoppas väl på att Patrick inser att det bara är Djurgår'n som gäller i Sverige.