Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
jensa öhling

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av jensa öhling »

Nu blir jag riktigt jävla förbannad. Det här är betydligt mer allvarligt än diskussionerna kring nästa års trupp.

Vi har valt att göra en ungdomssatsning då får för fan inte våra bästa juniorer lämna innan de ens nått A-laget. Inte till andra ES-klubbar! Det är ren och skär skandal.

Nu lämnar alltså Sörensen och lill-Krüger. Allt för att vi sitter på kontrakt med mediokra men betydligt dyrare spelare som Almtorp, Fimpen, Kempe och Tim Eriksson. Fy Fan!
Användarvisningsbild
starvin_marwin
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av starvin_marwin »

Var kommer ryktet om lill-Krüger ifrån? Det vore förbannat surt, vi degar utvecklingskostnaden och något annat lag tar sedan över när killen börjar bli klar för ES-spel. Självklart är det oundvikligt att vi tappar junisar lite då och då men spelare som Måns ska vi bara inte tappa.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

jensa öhling skrev:Nu blir jag riktigt jävla förbannad. Det här är betydligt mer allvarligt än diskussionerna kring nästa års trupp.

Vi har valt att göra en ungdomssatsning då får för fan inte våra bästa juniorer lämna innan de ens nått A-laget. Inte till andra ES-klubbar! Det är ren och skär skandal.

Nu lämnar alltså Sörensen och lill-Krüger. Allt för att vi sitter på kontrakt med mediokra men betydligt dyrare spelare som Almtorp, Fimpen, Kempe och Tim Eriksson. Fy Fan!
Håller verkligen med att det här är betydligt mer viktigt på lång sikt. Vad fan är det som händer?
Väntar bara på att Weigel & Åberg kommer dra. :?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Ja, det är inte bra att de som fostras i klubben lämnar. Samtidigt kan jag tänka att det måste finnas fler etablerade ES-spelare i en trupp än nyss uppplockade juniorer. Det är svårt att hålla allt för många platser öppna för blivande A-lagsspelare kan jag tro.

Men det är inte positivt att de bästa lämnar för andra klubbar.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
mb81

Inlägg av mb81 »

Vart ska Kruger Jr???
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:Ja, det är inte bra att de som fostras i klubben lämnar. Samtidigt kan jag tänka att det måste finnas fler etablerade ES-spelare i en trupp än nyss uppplockade juniorer. Det är svårt att hålla allt för många platser öppna för blivande A-lagsspelare kan jag tro.

Men det är inte positivt att de bästa lämnar för andra klubbar.
Naturligtvis kan man inte köra bara med juniorer, men den uttalade satsningen borde leda till juniorer från egna leden och sen spets utifrån. Inte spelare som typ Kempe eller Tim....
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

mb81 skrev:Vart ska Kruger Jr???
Ryktas om Modo.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Men för helvete. Börjar mer och mer luta åt det de flesta säger här inne. Vi har värvat 2 medelbra spelare som tar upp plats för juniorerna istället för att värva 1 kanongubbe och fylla på med t.ex. Måns Krüger.

Jag förstår om Måns vill dra, han är i samma ålder som när Marcus slog igenom och Måns ser inte ut att få plats i truppen...
isolerad

Inlägg av isolerad »

Almtorp-värvningen kan jag ändå köpa. Killen är i en bra ålder och det finns potential att ha kvar honom under flera år. Så ur ett långsiktigt perspektiv är det en bra värvning tycker jag. Och det är så jag hoppas att DIF har tänkt. T ex Otto kan mycket väl lägga av snart och då går det inte att ersätta honom med en junior.

Det funkar inte för kontinuitetens skull att bara att ha junisar som sticker efter ett par år. Därför är en 27-årig center i mitt tycke en bra värvning för kommande år. Speciellt då man ogärna verkar vilja spela juniorer på centerposition. Ta t ex Krüger som spelade forward i början.

Värvningen av Carlsson och Tjärnqvist är jag dock mer frågande till. Är det tanken att Carlsson ska vara en billigare variant av Widing? Och värvas Tjärnqvist enbart för sina PP-egenskaper?

Tyvärr har vi lite för många breddspelare. T ex Eriksson bör ju inte få ett nytt kontrakt nästa år.

Sen bör ju DIF verkligen sätta sig ner och utvärdera vad det är som gör att junisarna sticker till höger och vänster. Eller är det junisar som man inte vill behålla?
i
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

isolerad skrev:

Och värvas Tjärnqvist enbart för sina PP-egenskaper?

Sen bör ju DIF verkligen sätta sig ner och utvärdera vad det är som gör att junisarna sticker till höger och vänster. Eller är det junisar som man inte vill behålla?
Tjärnqvist har spetsegenskaper både i PP och BP. Fenomenal i boxplay och fenomenal framför mål. Samtidigt håller jag med. Inte den spelare vi söker direkt.

DIF har tydligen erbjudet ett a-lagskontrakt i samma form som Bengan, Josefson med flera har fått. Modo öppnade dock lädret ganska mycket mer.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

android skrev:
isolerad skrev:

Tjärnqvist har spetsegenskaper både i PP och BP. Fenomenal i boxplay och fenomenal framför mål. Samtidigt håller jag med. Inte den spelare vi söker direkt.

DIF har tydligen erbjudet ett a-lagskontrakt i samma form som Bengan, Josefson med flera har fått. Modo öppnade dock lädret ganska mycket mer.
Vadå så Lill-Krüger går till Modo för att tjäna typ 20.000 kr mer i månaden? Herregud det kan väl inte vara sant? Har inte han tankar på att bli mångmiljonär borta i Kanada?
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Vänta nu... är Måns Krüger klar för Modo Hockey??!!??
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Ja. Måns Krüger har skrivit kontrakt med Modo. Vilket DIF inte är nöjda över och kompensation förväntas.

DIF hade erbjudit både Sörensen och Måns a-lags kontrakt i nivå med de Engqvist, Hörnqvist, Krüger Sr, Josefson, Brodin, Cehlin osv för dem fått, och accepterat.

Tyvärr ville de här gossarna annat när de fick bättre ekonomiska erbjudanden från andra Elitserieklubbar. Det är helt enkelt rovdrift av våra juniorspelare. Frågan är hur man nu gör för att bemöta detta och behålla våra unga spelare. Att helt enkelt betala mer känns inte som en hållbar utveckling.

Det är bedrövligt helt enkelt.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

pulverapa skrev:
android skrev:
isolerad skrev:

Vadå så Lill-Krüger går till Modo för att tjäna typ 20.000 kr mer i månaden? Herregud det kan väl inte vara sant? Har inte han tankar på att bli mångmiljonär borta i Kanada?
Nu har jag ingen info alls om det här, det kom som en ren chock i detta nu. Men...han lär väl inte gå till Modo för pengarnas skull utan för att få spela elitseriehockey? Vilket vi inte kunde låta honom göra. Har jag fel?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

AMMC skrev:Ja. Måns Krüger har skrivit kontrakt med Modo. Vilket DIF inte är nöjda över och kompensation förväntas.

DIF hade erbjudit både Sörensen och Måns a-lags kontrakt i nivå med de Engqvist, Hörnqvist, Krüger Sr, Josefson, Brodin, Cehlin osv för dem fått, och accepterat.

Tyvärr ville de här gossarna annat när de fick bättre ekonomiska erbjudanden från andra Elitserieklubbar. Det är helt enkelt rovdrift av våra juniorspelare. Frågan är hur man nu gör för att bemöta detta och behålla våra unga spelare. Att helt enkelt betala mer känns inte som en hållbar utveckling.

Det är bedrövligt helt enkelt.
Men det handlar väl knappast enbart om de ekonomiska bitarna utan kan tänka mig att både Sörensen o Måns blivit lovade mer speltid, större roll i laget osv. Det är ju här DIFs konstiga värvningsfilosofi kommer in...
Låst