Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:Vi får väl gå på årsmötet och fråga vad visionen är. Det kan vara så att klubben sparar ihop pengar för en långsiktigt satsning. Vad är det som gör de framgångsrika klubbarna i Sverige de senaste 20 åren till framgångsrika klubbar? jo, långsiktighet. fbk hade en stomme som inte gick av för hackor under en lång lång tid. Alltid samma folk. Inte spets i speciellt många av dem men de var alla bra och slet hårt. Så det kan ju vara så DIF tänker nu. Satsa på spelare som kommer stanna något år samt som är hårt kämpande. Sen när den biten är kirrad, kan det vara intressant med ensäongsinköp av spets. Att satsa 300 000X12 på en enda spetsspelare är kortsiktigt och kan, KAN ge oss ett guld men vad är sannolikheten för att det inträffar tack vare en enda spelare?

Nej, jag har förtroende för ledningen. De vet vad de gör och Hardy har väl sagt sitt om vad han behöver i sin vision.
Vart kommer långsiktighet in i bilden? Vi skrev ett dyrt 1-årskontrakt med M.Tjärnqvist?

Detta lagbygge är knappast billigt. Så pengar sparas det inte.
Jo, pengar sparas för de spelare som kommer in kostar inte lika mycket som de spelare som lämnar. Sen är Tjärna inte lika dyr som Klasen eller Möller t ex. Inte tokmycket besparingar men besparingar none the less. Det finns en tanke bakom detta ska du se och jag ser mycket mycket hellre en Mathias Tjärnqvist i DIF än ytterligare en chansning.

Sen kan det ju faktiskt vara så att DIF inte hade råd att signa vare sig Klasen eller Möller och att DIF faktiskt ville signa just en av dem. Det vet jag inget om... ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Jag tror ledningen förväntar sig att Mackan och Carlsson ska göra 40 p var. Där har man sina två spetsspelare.
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:
Jo, pengar sparas för de spelare som kommer in kostar inte lika mycket som de spelare som lämnar. Sen är Tjärna inte lika dyr som Klasen eller Möller t ex. Inte tokmycket besparingar men besparingar none the less. Det finns en tanke bakom detta ska du se och jag ser mycket mycket hellre en Mathias Tjärnqvist i DIF än ytterligare en chansning.

Sen kan det ju faktiskt vara så att DIF inte hade råd att signa vare sig Klasen eller Möller och att DIF faktiskt ville signa just en av dem. Det vet jag inget om... ;)
Ser det knappast som ekonomiskt hälsosamt att betala dyra pengar för mediokra spelare som Mathias Tjärnqvist. 200 000 kr för en spelare som gör 20 poäng är som sagt inte billigare än 300 000 kr för en spelare som gör 50 poäng. Gällande valuta för pengarna ligger Tjärnqvist långt, långt ner på listan.
Expert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jag hade också, hemskt gärna, sett ett gäng spetsspelare i DIF kommande säsong, men i ärlighetens namn, det är inte spetsen som avgör. Det är laget och att det spelar som ett lag. Det avgör. Spetsspelare är nog alltid en chansning. Antingen klickar de i truppen eller så blir de en belastning på grund av dålig attityd etc.

Hur som helst - Hoppas på DT nu.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:Jag hade också, hemskt gärna, sett ett gäng spetsspelare i DIF kommande säsong, men i ärlighetens namn, det är inte spetsen som avgör. Det är laget och att det spelar som ett lag. Det avgör. Spetsspelare är nog alltid en chansning. Antingen klickar de i truppen eller så blir de en belastning på grund av dålig attityd etc.

Tycker du inte det är förbannat mer korkat att betala 200 000 kr för en spelare man VET max 25 poäng och potentialen tar slut där?
Expert.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Magnutz skrev:
SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:Vi får väl gå på årsmötet och fråga vad visionen är. Det kan vara så att klubben sparar ihop pengar för en långsiktigt satsning. Vad är det som gör de framgångsrika klubbarna i Sverige de senaste 20 åren till framgångsrika klubbar? jo, långsiktighet. fbk hade en stomme som inte gick av för hackor under en lång lång tid. Alltid samma folk. Inte spets i speciellt många av dem men de var alla bra och slet hårt. Så det kan ju vara så DIF tänker nu. Satsa på spelare som kommer stanna något år samt som är hårt kämpande. Sen när den biten är kirrad, kan det vara intressant med ensäongsinköp av spets. Att satsa 300 000X12 på en enda spetsspelare är kortsiktigt och kan, KAN ge oss ett guld men vad är sannolikheten för att det inträffar tack vare en enda spelare?

Nej, jag har förtroende för ledningen. De vet vad de gör och Hardy har väl sagt sitt om vad han behöver i sin vision.
Vart kommer långsiktighet in i bilden? Vi skrev ett dyrt 1-årskontrakt med M.Tjärnqvist?

Detta lagbygge är knappast billigt. Så pengar sparas det inte.

Jag skulle vilja påstå att Mathias Tjärnqvist själv är en riktigt chansvärvning, då han både kostar en rejäl slant och är ganska skadedrabbad och en väldigt medioker spelare, hade det inte varit för hans effektivitet i PP hade han varit totalt oanvändbar!
Spela fult
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:

Ser det knappast som ekonomiskt hälsosamt att betala dyra pengar för mediokra spelare som Mathias Tjärnqvist. 200 000 kr för en spelare som gör 20 poäng är som sagt inte billigare än 300 000 kr för en spelare som gör 50 poäng. Gällande valuta för pengarna ligger Tjärnqvist långt, långt ner på listan.
Men han är ingen chansning. Han kommer att leverera det DIF vill ha. Han fungerar dessutom i truppen och kanske är det så att en spelare som Tjärnqvist behövs när lagets byggs upp? Vi tappade Falken vilket betyder en hel del. Att då satsa på en lite äldre spelare som har bra kvalitéer är nog inte fel. Sen kommer han nog stanna i DIF ett par år till och vara den där som plockar upp lite av det Falk lämnade efter sig.. kanske.

Hur som helst.. Intressant trupp.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:
Magnutz skrev:Jag hade också, hemskt gärna, sett ett gäng spetsspelare i DIF kommande säsong, men i ärlighetens namn, det är inte spetsen som avgör. Det är laget och att det spelar som ett lag. Det avgör. Spetsspelare är nog alltid en chansning. Antingen klickar de i truppen eller så blir de en belastning på grund av dålig attityd etc.

Tycker du inte det är förbannat mer korkat att betala 200 000 kr för en spelare man VET max 25 poäng och potentialen tar slut där?
Trots allt är Mathias Tjärnqvist en rollspelare som de flesta lag saknar. Han gör så mycket mer än bara 25p, han jobbar i deffen och står framför mål.
http://www.youtube.com/watch?v=qj6TjPrvS-E
I den matchen gjorde Mathias som sagt 0 poäng... Ovärdelig.

Tyvärr är värvningen av Carlsson den felande länken. Men det KAN gå bra, det behöver inte vara katastrof. Årets lag kommer att bli mer balanserat än förra årets lag.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Nej, Mathias är inte en chansning. Att han fick puck på foten och en svårläkt skada är inte att vara skadebenägen. Sen är 200kkr/månaden ganska mycket mindre än 300kkr/månaden och det kan vara så att de pengarna behövs på annat håll.

Att kalla Tjärnqvist medioker i ES är inte speciellt smart. Vidare är Tjärnqvist kapabel till att spela bättre än han gjorde förra säsongen, som han fick förstörd av en seg och långdragen fotskada.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Många här är bara k*ta på sk stjärnspelare för att de haussar upp laget inför säsongen. De blir något att sitta och ordbajsa kring och hoppas på. När pucken släpps i september kommer i alla fall jag vara glad att Mathias Tjärnqvist är med i laget. Ingen annan verkar kunna det han gör så bra: Stå framför målvakterna och ta stryk/göra mål.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:
SirDIFalot skrev:

Trots allt är Mathias Tjärnqvist en rollspelare som de flesta lag saknar. Han gör så mycket mer än bara 25p, han jobbar i deffen och står framför mål.
http://www.youtube.com/watch?v=qj6TjPrvS-E
I den matchen gjorde Mathias som sagt 0 poäng... Ovärdelig.

Tyvärr är värvningen av Carlsson den felande länken. Men det KAN gå bra, det behöver inte vara katastrof. Årets lag kommer att bli mer balanserat än förra årets lag.
Det får stå för dig i så fall. Han är lagets långsammaste skridskoåkare och har inte vågat dela ut en tackling sen incidenten i kvalserien.

Visst är han fantastisk i PP men kommer bli mycket mindre användbar där då vi inte har någon som kan styra vårt PP. Personligen skulle jag inte ha med Tjärnqvist bland fyra kedjor om det inte var för hans spel i PP. Verkligen ingen spelare jag dängar upp de där summorna för.

Elitseriens största problem. Klass som Davidsson, Klasen, Lindström och de allra bästa ska givetvis tjäna 300k, men spelare som Tjärnqvist som för 20-25 poäng och inte bidrar med så mycket annat... Ska INTE tjäna såna där summor.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:Många här är bara k*ta på sk stjärnspelare för att de haussar upp laget inför säsongen. De blir något att sitta och ordbajsa kring och hoppas på. När pucken släpps i september kommer i alla fall jag vara glad att Mathias Tjärnqvist är med i laget. Ingen annan verkar kunna det han gör så bra: Stå framför målvakterna och ta stryk/göra mål.
Han är en felprioriterad spelartyp. För dyr för det han presterar för laget. För dålig i spel 5 mot 5.

Hade gärna sett Tjärnqvist i truppen. Men fullständigt sjuk värvning i detta läge. Verkligen inte närheten av det som behövdes nu. När han dessutom kostar skjortan. Känns förjävligt rent utsagt. Och jag sparar alltid på kritiseringskrutet tills det verkligen förtjänas.
Expert.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Nåja. Nog måste man väl kalla Jönsson, Nordström, Prestberg, Rhodin osv för SPETS i elitseriesammanhang?
Våran stomme består av stabila elitseriespelare och knappast några spetsspelare som öser in poäng år efter år likt Färjestads dito.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är bra att Mathias Tjärnqvist finns i laget.

Han har utvecklats från engergifull torped till utpräglad rollspelare - dessutom av en typ som är mycket ovanlig i Elitserien - dvs forwarden som lik Holmström i Detroit står framför mål, skymmer och tar stryk. Han tillför en dimension till vårt PP.

Det som oroar mig är bristen på en spelfördelande center av KLASS - forwardsbesättningen ser bra ut. Målvaktsidan bättre än på länge. Jaghar stora förhoppningar på backarna om vi nu ska ta in en klassback och eventuellt ytterligare en back. Men vem skal styra spelet? Jag dyrkar Otto, men det är inte mannen jag tror (eller förväntar mig) ska fylla rollen som center i första linan.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Ja-ke den andre

Inlägg av Ja-ke den andre »

http://blogg.aftonbladet.se/sillyhockey

Där står det att DIF och DT står en bit ifrån varandra ekonomiskt.
Låst