Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Caveman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Caveman »

"Absolut, tyvärr är det just backsidan som varit den avgörande faktorn senaste åren. Den har varit lagets svagaste del när det väl dragit ihop sig till slutspel."

Nej inte i år, då handlade det mer om att våra forwards inte producerade framåt.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Caveman skrev:"Absolut, tyvärr är det just backsidan som varit den avgörande faktorn senaste åren. Den har varit lagets svagaste del när det väl dragit ihop sig till slutspel."

Nej inte i år, då handlade det mer om att våra forwards inte producerade framåt.
Håller inte med. Anfallet börjar ofta med backarna. Luleå checkade fast oss betydligt mer än vad de klarade av att göra mot Saik vars backar var ordentligt mycket spelskickligare än våra.

Generellt kan våra backar bryta, slå en enkel pass och skicka iväg pucken medan skickliga lags backar även klarar att hämta pucken och hitta en individuell lösning som öppnar upp motståndarnas forechecking.

Sedan att man önskade mer av några forwards håller jag väl med om. Men backsidan var klart svagast.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Caveman skrev:"Absolut, tyvärr är det just backsidan som varit den avgörande faktorn senaste åren. Den har varit lagets svagaste del när det väl dragit ihop sig till slutspel."

Håller inte med. Anfallet börjar ofta med backarna. Luleå checkade fast oss betydligt mer än vad de klarade av att göra mot Saik vars backar var ordentligt mycket spelskickligare än våra.

Generellt kan våra backar bryta, slå en enkel pass och skicka iväg pucken medan skickliga lags backar även klarar att hämta pucken och hitta en individuell lösning som öppnar upp motståndarnas forechecking.

Sedan att man önskade mer av några forwards håller jag väl med om. Men backsidan var klart svagast.
Anser som jag tidigare påpekat att årets fiasko uppstod pga av ett uråldrigt och sönderläst spelsystem och oförmåga att anpassa spelet efter motståndaren.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

För att svara på en tidigare fråga ser jag ingen större anledning att skriva glädjerelaterade hybristexter på ett forum. Ser snarast forum som ett sätt att få svar på frågor alternativt få ut delar av sin frustration. ( Hybrisliknande texter hör mer hemma hos råttorna i mitt tycke. ) Av detta följer att man inte skriver lika många inlägg när det går bra av den enkla anledningen att jag inte ser någon direkt poäng i det hela.

Självfalet underlättare det i PP om man har två puckskickliga backar på blålinjen, förra säsongen hade vi trots all Holmqvist, Bombom och Kronwall att tillgå i PP där samtliga tre måste ses som relativt säkra med puck och minst två av dem har dessutom bra skott. Ändå fungerade inte PP-spelet och det får i alla fall mig att tro att det krävs mer än två pucksäkra backar på blå för att det skall lossna i denna spelform. Personligen tror jag att det krävs också en forward med stor portions spelsinne och fina handleder. Har vi denna spelare idag? Knappast är i alla fall mitt svar.

Beträffande Carlsson och Tim formulerade jag mig en aning klumpigt. Det jag ville få fram, men inte lyckades få fram, var att båda dessa borde spelas i prodcuerande kedjor om man skall ha någon större nytta av dem. Tror knappast båda kommer klara av att ta plats i kedja ett eller två och därför kändes det lite som kaka på kaka att ha dem båda två i truppen. Detta skall också ses i sammanhanget att det tycks mig som att de saknas en forward som skulle placeras tillsammans med Brodin och Eklund för att skapa en riktigt elak checking line.

Orsaken till förra säsongens kräftgång har säkert sin förklaring i flera olika orsaker, men att lagbygget redan från början byggdes tokfel torde vara en. Avsaknad av centrar samt puckskickliga backar en annan. Vi hade många bra foreards där tyvärr flera underpresterade rejält. Detta berodde antagligen på saker som avsaknad av centrar, backar med kapåacitet att slå ett snabbt förstapass samt ett taktisktupplägg där plan b kändes som ett helt okänt begrepp.

Jag vill nog trots allt mena att vårt stora problem var backsidan. Vi hade helt enkelt inga backpar som hade kunnande nog att ta hand om pucken och sedan slå ett snabbt och rakt första pass till rätt adress. Istället var de mest ängsliga, höll i pucken för länge och blev fast checkade av motståndare.

Om jag finge bestämma skulle vi alltså plocka lönekaka från forwardssidan och iställety lägga detta på att stärka upp backsidan, få hem en center av riktigt bra klass samt låta målvaktsposten få kosta. En målvakt står allt som oftast 60 minuter varje match han spelar. En riktig toppmålvakt kan säerligen spoela uppåt 50 matcher på en säsong. Att då börja spara in på denna nyckelroll känns för mig obegripligt.

Visar det sig att vi signar fyra spelare till och att det rör sig om dessa spelare ( eller livärdiga ) menar jag att lagbygget som sådant skulle vara mer homogent jämfört med förra säsong. Kommer inte dessa fyra karaktärer in kan det gå väldigt illa.

Tellan ( En rutinerad och högkvalitativ målvakt är ett måste. )
Klasen ( En forward med kapacitet att leda en kedja och ett PP = ett måste. )
Daniel Tjärnqvist ( En komplett back vilket vi verkligen behöver. )
Kyle K

Att det behövs två backar beror helt enkelt på att undertecknad inte litar på att Bartley håller för spel i elitserien. Om han inte funkar helt eller om vi får en skada på annan back måste vi om det bara ansluter en back kasta in Lassen eller Deilert i laget. Detta vore knappast ett recept för att nå framgång så därför inbillar jag mig att det krävs att två backar ansluter till denna trupp.

Lassen, Deilert och Lennhammer har tyvärr visat att de i alla fall inte ännu håller för spel i Elitserien och man bör söka klubbar på mer vettig nivå för dem.
diffanss

Inlägg av diffanss »

Kall-El skrev:För att svara på en tidigare fråga ser jag ingen större anledning att skriva glädjerelaterade hybristexter på ett forum. Ser snarast forum som ett sätt att få svar på frågor alternativt få ut delar av sin frustration. ( Hybrisliknande texter hör mer hemma hos råttorna i mitt tycke. ) Av detta följer att man inte skriver lika många inlägg när det går bra av den enkla anledningen att jag inte ser någon direkt poäng i det hela.

Självfalet underlättare det i PP om man har två puckskickliga backar på blålinjen, förra säsongen hade vi trots all Holmqvist, Bombom och Kronwall att tillgå i PP där samtliga tre måste ses som relativt säkra med puck och minst två av dem har dessutom bra skott. Ändå fungerade inte PP-spelet och det får i alla fall mig att tro att det krävs mer än två pucksäkra backar på blå för att det skall lossna i denna spelform. Personligen tror jag att det krävs också en forward med stor portions spelsinne och fina handleder. Har vi denna spelare idag? Knappast är i alla fall mitt svar.

Beträffande Carlsson och Tim formulerade jag mig en aning klumpigt. Det jag ville få fram, men inte lyckades få fram, var att båda dessa borde spelas i prodcuerande kedjor om man skall ha någon större nytta av dem. Tror knappast båda kommer klara av att ta plats i kedja ett eller två och därför kändes det lite som kaka på kaka att ha dem båda två i truppen. Detta skall också ses i sammanhanget att det tycks mig som att de saknas en forward som skulle placeras tillsammans med Brodin och Eklund för att skapa en riktigt elak checking line.

Orsaken till förra säsongens kräftgång har säkert sin förklaring i flera olika orsaker, men att lagbygget redan från början byggdes tokfel torde vara en. Avsaknad av centrar samt puckskickliga backar en annan. Vi hade många bra foreards där tyvärr flera underpresterade rejält. Detta berodde antagligen på saker som avsaknad av centrar, backar med kapåacitet att slå ett snabbt förstapass samt ett taktisktupplägg där plan b kändes som ett helt okänt begrepp.

Jag vill nog trots allt mena att vårt stora problem var backsidan. Vi hade helt enkelt inga backpar som hade kunnande nog att ta hand om pucken och sedan slå ett snabbt och rakt första pass till rätt adress. Istället var de mest ängsliga, höll i pucken för länge och blev fast checkade av motståndare.

Om jag finge bestämma skulle vi alltså plocka lönekaka från forwardssidan och iställety lägga detta på att stärka upp backsidan, få hem en center av riktigt bra klass samt låta målvaktsposten få kosta. En målvakt står allt som oftast 60 minuter varje match han spelar. En riktig toppmålvakt kan säerligen spoela uppåt 50 matcher på en säsong. Att då börja spara in på denna nyckelroll känns för mig obegripligt.

Visar det sig att vi signar fyra spelare till och att det rör sig om dessa spelare ( eller livärdiga ) menar jag att lagbygget som sådant skulle vara mer homogent jämfört med förra säsong. Kommer inte dessa fyra karaktärer in kan det gå väldigt illa.

Tellan ( En rutinerad och högkvalitativ målvakt är ett måste. )
Klasen ( En forward med kapacitet att leda en kedja och ett PP = ett måste. )
Daniel Tjärnqvist ( En komplett back vilket vi verkligen behöver. )
Kyle K

Att det behövs två backar beror helt enkelt på att undertecknad inte litar på att Bartley håller för spel i elitserien. Om han inte funkar helt eller om vi får en skada på annan back måste vi om det bara ansluter en back kasta in Lassen eller Deilert i laget. Detta vore knappast ett recept för att nå framgång så därför inbillar jag mig att det krävs att två backar ansluter till denna trupp.

Lassen, Deilert och Lennhammer har tyvärr visat att de i alla fall inte ännu håller för spel i Elitserien och man bör söka klubbar på mer vettig nivå för dem.
Mycket bra skrivet!!! håller med dig
Christian"Fimpen"Eklund är Djurgår'n
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Kall-El skrev: Lassen, Deilert och Lennhammer har tyvärr visat att de i alla fall inte ännu håller för spel i Elitserien och man bör söka klubbar på mer vettig nivå för dem.
Jag har sett Lennhammer rätt mycket i J20 innan han blev utlånad denna säsong, och jag är ingen större fan. MEN, var/hur har han bevisat för dig att han inte håller för elitseriespel?

Han har ju i princip aldrig gjort ett byte i serien ännu.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

AMMC skrev:
Kall-El skrev: Lassen, Deilert och Lennhammer har tyvärr visat att de i alla fall inte ännu håller för spel i Elitserien och man bör söka klubbar på mer vettig nivå för dem.
Jag har sett Lennhammer rätt mycket i J20 innan han blev utlånad denna säsong, och jag är ingen större fan. MEN, var/hur har han bevisat för dig att han inte håller för elitseriespel?

Han har ju i princip aldrig gjort ett byte i serien ännu.
Är nog en kvalificerad gissning. Det jag såg av Kim under försäsongsfighterna lämnade mycket att önska. Antagligen har han inte utmärkt sig på träningarna heller.

Håller dock med dig att det var lustigt skrivet av Kalle.
Född till sportchef.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

BaronVonDif skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Anser som jag tidigare påpekat att årets fiasko uppstod pga av ett uråldrigt och sönderläst spelsystem och oförmåga att anpassa spelet efter motståndaren.
+ att spelarmaterialet inte mäktade med att genomföra spelplanen. Spelsystemet var inte bra för DIF - Det spelsystem som användes kräver tvåvägsbackar (skickliga) samt rackarns slipade centrar och rappa RW/LW. Aja, hoppas de kollar materialet denna säsong och bygger spelsystemet efter förutsättningarna. ;)

Annars anser jag att årets fall bakåt/nedåt orsakades av en ihålig backuppsättning och bristen på naturliga ledare på isen/i båset.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Att han inte ens fått chansen torde väl säga rätt mycket om hans nivå.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

http://mapleleafs.nhl.com/club/news.htm?id=561360

Då får vi se om det blir utlåning eller inte...
Expert.
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIFDIF »

Jupp, Mark är klar för Toronto, Tror inte det blir någon utlåning heller utanhan satsar på AHL direkt med tanke på den målvaktssituation vi har just nu :)
Användarvisningsbild
lajjnus

Inlägg av lajjnus »

SirDIFalot skrev:http://mapleleafs.nhl.com/club/news.htm?id=561360

Vad menas med "to a two-year entry level contract"? Kan han bli utlånad då? Kul för honom hur som helst.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

lajjnus skrev:

Vad menas med "to a two-year entry level contract"? Kan han bli utlånad då? Kul för honom hur som helst.
Det betyder att han måste dra en rap före match i 2 år. ;)

Men, roligt för Mark. Go for it!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

lajjnus skrev:

Det är väl att han kan bli uppflyttad och nedskickad till NHL/AHL när klubben vill det?

Eller är jag helt ute och cyklar?
DIF!
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Daniel942 skrev:
lajjnus skrev:

Det är väl att han kan bli uppflyttad och nedskickad till NHL/AHL när klubben vill det?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Om jag fattar den här texten rätt:
That contract is usually for a period of three years and cannot be more than a maximum amount as mandated by the collective bargaining agreement. There is also a certain amount of bonus money set out by the CBA as well. So, while it is possible for a young player to earn several millions of dollars in salary and bonuses, the actual amount is restricted to a maximum finite number.
Så har dessa kontrakt ett maxtak för hur mycket spelaren får tjäna extra i form av bonusar och liknande.
Senast redigerad av Kentta den 2011-04-28 20:39:18, redigerad totalt 1 gånger.
Låst