Jag håller med dig om detta. Ingen av oss vill signa en spelare som går på dekis efter en säsong och har 3 kvar. Här får jag dock anse att man får skriva lite olika kontrakt för om man är en spelare för förstauppställningen eller inte. I t.ex. Tellans fall skulle jag då kunna föreslå en grundlön och sen ett tillskott för varje match han startar. Märker han inför säsong 2 att han inte är uttalad förstamålis så tror jag nog han självmant väljer att lämna, iaf när han får en sämre lön.AMMC skrev:Nackdelen med långa kontrakt (framförallt på äldre spelare) behöver ju inte vara en nöjd och mättnadskänsla utan att en del spelare helt enkelt blir sämre med åren. Som jag sa tidigare så har det visat sig många gånger att det för just målvakter kan vara ett ganska plötsligt kvalitetstapp.crike skrev:[
Helt fel tråd nu (förlåt). Innan någon har gjort en empirisk undersökning på detta kommer jag påstå att det inte finns några belägg för att ett långtidskontrakt gör att en spelare spelar sämre än vad fallet hade varit vid ett 1-årskontrakt. Mitt huvudargument här blir att samtliga spelare som spelar i ES och framförallt dom som nämns ovanför är riktiga jäkla tävlingsmänniskor och om det är så att dom presterar sämre en säsong så har det inget med att göra med att dom är "nöjda".
Att då sitta på ett 3-4 års kontrakt med en spelare som har lön för att vara en av lagets viktigaste spelare är enormt riskabelt. Titta bara på DIF Fotboll där laget har varit lamslaget de senaste åren pga kontrakt med Prince, Jonson, Daja osv. Dyra spelare som har/haft längre kontrakt utan att prestera efter sin prislapp.
Nu har jag ingen aning om hur spelarfacket ställer sig till provisionsbaserade kontrakt men jag hade nog vilja sett dessa lite oftare. Gällande frågan om man inte hade tagit ut honom i vissa matcher för att det hade blivit dyrt så tror jag att man kan skippa den, Hardy bryr sig nog inte nämndvärt om det.
edit. En tellan som är på väg utför kan jag tänka mig att ha på bänken om han får en fjunis-lön