Våra målvakter och allting runt omkring dem

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
crike
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av crike »

AMMC skrev:
crike skrev:[
Helt fel tråd nu (förlåt). Innan någon har gjort en empirisk undersökning på detta kommer jag påstå att det inte finns några belägg för att ett långtidskontrakt gör att en spelare spelar sämre än vad fallet hade varit vid ett 1-årskontrakt. Mitt huvudargument här blir att samtliga spelare som spelar i ES och framförallt dom som nämns ovanför är riktiga jäkla tävlingsmänniskor och om det är så att dom presterar sämre en säsong så har det inget med att göra med att dom är "nöjda".
Nackdelen med långa kontrakt (framförallt på äldre spelare) behöver ju inte vara en nöjd och mättnadskänsla utan att en del spelare helt enkelt blir sämre med åren. Som jag sa tidigare så har det visat sig många gånger att det för just målvakter kan vara ett ganska plötsligt kvalitetstapp.

Att då sitta på ett 3-4 års kontrakt med en spelare som har lön för att vara en av lagets viktigaste spelare är enormt riskabelt. Titta bara på DIF Fotboll där laget har varit lamslaget de senaste åren pga kontrakt med Prince, Jonson, Daja osv. Dyra spelare som har/haft längre kontrakt utan att prestera efter sin prislapp.
Jag håller med dig om detta. Ingen av oss vill signa en spelare som går på dekis efter en säsong och har 3 kvar. Här får jag dock anse att man får skriva lite olika kontrakt för om man är en spelare för förstauppställningen eller inte. I t.ex. Tellans fall skulle jag då kunna föreslå en grundlön och sen ett tillskott för varje match han startar. Märker han inför säsong 2 att han inte är uttalad förstamålis så tror jag nog han självmant väljer att lämna, iaf när han får en sämre lön.
Nu har jag ingen aning om hur spelarfacket ställer sig till provisionsbaserade kontrakt men jag hade nog vilja sett dessa lite oftare. Gällande frågan om man inte hade tagit ut honom i vissa matcher för att det hade blivit dyrt så tror jag att man kan skippa den, Hardy bryr sig nog inte nämndvärt om det.

edit. En tellan som är på väg utför kan jag tänka mig att ha på bänken om han får en fjunis-lön 8)
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

crike skrev:
AMMC skrev:
crike skrev:[
Helt fel tråd nu (förlåt). Innan någon har gjort en empirisk undersökning på detta kommer jag påstå att det inte finns några belägg för att ett långtidskontrakt gör att en spelare spelar sämre än vad fallet hade varit vid ett 1-årskontrakt. Mitt huvudargument här blir att samtliga spelare som spelar i ES och framförallt dom som nämns ovanför är riktiga jäkla tävlingsmänniskor och om det är så att dom presterar sämre en säsong så har det inget med att göra med att dom är "nöjda".
Nackdelen med långa kontrakt (framförallt på äldre spelare) behöver ju inte vara en nöjd och mättnadskänsla utan att en del spelare helt enkelt blir sämre med åren. Som jag sa tidigare så har det visat sig många gånger att det för just målvakter kan vara ett ganska plötsligt kvalitetstapp.

Att då sitta på ett 3-4 års kontrakt med en spelare som har lön för att vara en av lagets viktigaste spelare är enormt riskabelt. Titta bara på DIF Fotboll där laget har varit lamslaget de senaste åren pga kontrakt med Prince, Jonson, Daja osv. Dyra spelare som har/haft längre kontrakt utan att prestera efter sin prislapp.
Jag håller med dig om detta. Ingen av oss vill signa en spelare som går på dekis efter en säsong och har 3 kvar. Här får jag dock anse att man får skriva lite olika kontrakt för om man är en spelare för förstauppställningen eller inte. I t.ex. Tellans fall skulle jag då kunna föreslå en grundlön och sen ett tillskott för varje match han startar. Märker han inför säsong 2 att han inte är uttalad förstamålis så tror jag nog han självmant väljer att lämna, iaf när han får en sämre lön.
Nu har jag ingen aning om hur spelarfacket ställer sig till provisionsbaserade kontrakt men jag hade nog vilja sett dessa lite oftare. Gällande frågan om man inte hade tagit ut honom i vissa matcher för att det hade blivit dyrt så tror jag att man kan skippa den, Hardy bryr sig nog inte nämndvärt om det.

edit. En tellan som är på väg utför kan jag tänka mig att ha på bänken om han får en fjunis-lön 8)
Kan inte klubben signa med options år från deras sida, dvs t.e.x 1+2års kontrakt där klubben kan avbryta kontraktet om spelaren inte uppnår en önskad standard efter ett år eller är det bara spelare som kan kräva options år i kontraktet typ BomBom?
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
AMMC
Säsongskort: Ja

Inlägg av AMMC »

BaronVonDif skrev:
crike skrev:
AMMC skrev:

Kan inte klubben signa med options år från deras sida, dvs t.e.x 1+2års kontrakt där klubben kan avbryta kontraktet om spelaren inte uppnår en önskad standard efter ett år eller är det bara spelare som kan kräva options år i kontraktet typ BomBom?
Det mesta (prestationsbaserat, optioner etc) GÅR att förhandla in i ett kontrakt. Men det är bara att glömma att spelare går med på sådana villkor, av förklarliga skäl.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Född till sportchef.
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

android skrev:Mark till Toronto.

http://mapleleafs.nhl.com/club/news.htm?id=561360
Kul för Mark, alltid fått ta oförtjänt mycket skit och haft pajasstämpel sen Idolframförandet.

Verkar dock vara riktigt ambitiös och målmedveten, tror också han har psyket för att lyckas.

Frågan är nu om han lånas ut eller hamnar i AHL?
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

mapleleafs.nhl.com skrev:Brian Burke, President and General Manager of the Toronto Maple Leafs, announced Thursday that the hockey club has signed goaltender Mark Owuya (oh-WOO-yah) to a two-year entry level contract.
E: Grattis Mark!
Avgå Jocke.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Bara att gratulera Mark!

Tror han kommer lyckas riktigt bra bara han får en bra målvaktstränare. Han är så pass målinriktad och ambitiös. Kanske inte blir någon succéstart men om tio år är han nog en stabil NHL-målvakt.
i
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

isolerad skrev:

Bara att gratulera Mark!

Tror han kommer lyckas riktigt bra bara han får en bra målvaktstränare. Han är så pass målinriktad och ambitiös. Kanske inte blir någon succéstart men om tio år är han nog en stabil NHL-målvakt.
Toronto har den legendariske Allaire så bättre lär han väl inte kunna få.
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Jag unnar Mark denna chans, hoppas och tror att han kommer ta den. Har en känsla av att han kommer slita i AHL tills han verkligen får chansen och som tidigare påstått har han alla förutsättningar, då han själv är grymt målmedveten samt att Toronto har mycket bra målvaktstränare. Ska bli spännande att följa!
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Uppenbarligen tittar inte Nhl scouter på derby klipp innan dom värvar. :lol:. Lycka till dock!
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Jävligt kul för Mark och stort lycka till till honom!

Kan vara bra läge att komma till Toronto. Laget suger som vanligt och Giguere och Gustavsson är ju iskalla. Det är istället den okända Reimer som stått på slutet, och iof gjort det ganska bra men... Jaa...
Presterar Mark riktigt bra i AHL så finns det säkert möjligheter att få spela i NHL inom en inte alltför lång framtid. Då gäller det att ta den chansen. You go boy!
kaminor

Inlägg av kaminor »

Hur mycket pengar, om några, får vi för Mark enligt NHL-avtalet nu då? För om jag inte kommer ihåg knas ska man väl få pengar även för spelare vars kontrakt gått ut...
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

kaminor skrev:Hur mycket pengar, om några, får vi för Mark enligt NHL-avtalet nu då? För om jag inte kommer ihåg knas ska man väl få pengar även för spelare vars kontrakt gått ut...
Det borde bli 220 000 dollar, dvs 55 000 dollar per år de senaste 4 åren. Kan inte se att klubbarna han varit utlånad till ska nalla av det.

Synd på dollarkursen bara, hoppas att avtalet räknas om efter kronan...
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Cash Tjing! 1,6 miljoner kronor om jag förstått det rätt. Jobba Mark.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

crike skrev:
-daniel- skrev:Man skall väl varken åt nåt håll dra förhastade slutsatser om långtidskontrakt, men jag håller i princip med folk som är emot längre kontrakt. Jag tror det är väldigt, väldigt enkelt att börja tumma på detaljerna (så som försäsongsträning, disciplin osv) när man vet att man har sin position & lön skyddad.

Ifall jag hade skrivit ett 5-årskontrakt på jobbet där man i princip inte kunde få kicken för utan att få ett nytt jobb med samma lön / eller få ett likvärdigt jobb på annat företag med samma pröjs skulle jag slappa rejält i 4 år och jobba som fan mitt sista kontrakterade år för att få "förlängt"...tror det är väldigt enkelt att professionella idrottsmän tänker i samma banor.

Om nu Tellqvist är en sån "Ur-djurgårdare" förstår jag inte riktigt varför han inte kan nöja sig med ett 1-årskontrakt? Dessutom kanske en något mer modest lön. Jag tror helt klart att Järlan har fått reda på vad Tellqvist vill genom agenten, oavsett vad Andys "säkra källor" säger.

Jag tycker dock det är oerhört slipat av Tellqvist rent affärsmässigt; han sätter press på Djurgården och vill säkra upp sin framtid rent ekonomiskt. En klok man.
Nu vet jag inte vad du jobbar med Daniel men i mitt yrke som ekonom så känner jag mig inte speciellt nervös efter den ev provanställning man kan ha .Visst kan kan det hända att man dra ner något på tempot jmft med första månaderna där man vill visa sig från sin absolut bästa sida. Dock är det ingen väsentlig skillnad och framförallt har jag inte 8000 pers som står och granskar mitt jobb 3ggr per vecka. Hade jag haft det så hade jag varit världens främsta ekonom vid det här laget, att jämföra med näst bästa som det är nu 8)

Att han inte vill nöja sig med ett 1-årskontrakt, om det nu skulle komma till att det är det som det slutligen handlar om, tycker jag inte att man kan lasta honom för bara för att han är "Ur-djurgårdare". Han vill spela i DIF och han vill bosätta sig i sthlm, bara för att han efter ett år har alternativet att göra annat måste han då acceptera det? Jag tycker inte det.
Det jag ville få fram är att du kanske slappnar av och inte presterar på max om du har ditt "på det torra". Själv skulle jag definitivt göra det. Jobbar som systemtekniker där det hela tiden gäller att prestera på topp och ligga långt framme för att hanka sig kvar. Det är väl kanske lite vad man har för egna mål uppsatta också, förvisso, men jag vet personligen att jag skulle falla ner i motivationen en hel del om man hade en säkrad hög inkomst under X antal år. Att man inte har 8000 som granskar en varje dag är ju inte riktigt väsentligt för diskussionen, antar att du inte tjänar 100k+++++ i månaden som många av våra kära DIF-krigare gör? De skall klara granskning modell värre! :wink:

När det gäller 1-årskontrakt så tycker jag faktiskt att Tellqvist borde kunna tänka sig det när han nu gått ut under minst ett års tid och sagt exempelvis "hade det bara hängt på mig hade jag redan spelat i Djurgården!". Sådana uttalanden känns mer för att blidka fansen än att man verkligen kan tänka sig att komma hem utan att ställa för stora krav. Säger inte ett dyft om spelare som vill ha långtidskontrakt, fine. Absolut. Men då tycker jag personligen inte man kvalificerare sig som en spelare som vill hem till varje pris och liksom kan tänka sig att tumma lite på kraven. Ett 1-års kontrakt är väl perfekt annars, presterar han inte så borde han ju inte vilja fortsätta spela i den klubb han älskar? Presterar han i linje med förväntningarna så förlänger man kontraktet så småningom om alla är nöjda?
Skriv svar