Våra målvakter och allting runt omkring dem
Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem
AMMCs och SirDIFalots senaste längre inlägg tycker jag sammanfattar allt rätt bra. Jag delar den synen de har.
i
Nöjd med om vi har Mark eller Wesslau, Tellan får jättegärna också krita på för min del, känns ganska stabilt oavsett vem av dem vi tar. Sandberg tror jag blir en bra andra målvakt nästa år. En som dessutom redan är gillad av en hel del fans, mig själv bland andra
.

- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag var nio år när Djurgården tog guld första gången sedan -91, jag hade då följt Djurgården i ca 2 år.
När vi spelade bandy som smågrabbar ute på gatan stod jag ofta i mål. Då var det populärt att man "var" spelare och "var" lag. Mitt lag var givetvis alltid Djurgården och målvakten jag "var" var Mikael Tellqvist.
Jag hade tidningsutklipp från reportage med Tellan uppsatta på väggen. Jag hade lagpostern uppsatt på väggen. Den första jag pekade av drygt 25 valbara för måttligt intresserade som jag hyllade till skyarna var Mikael Tellqvist.
Min första Djurgårdströja någonsin är ett vitt bortaställ med småsprucket och utslitet tryck på baksidan; "32 TELLQVIST".
Kort sagt, min hjälte har alltid varit Mikael Tellqvist.
Men.
Jag försöker att inte argumentera med nostalgikänslan rusandes genom kroppen. Jag vill se Tellqvist i DIF av en enda anledning - att stilla min nostalgihunger. Hans form har jag ingen aning om och jag har ingen åsikt huruvida krav är ställda eller inte ställda.
Nu verkar det inte bli nån återkomst för Tellan i DIF, iallafall inte nästa säsong. För mina minnens och mina drömmars skull smärtar det mig. Utöver det hoppas och tror jag att ansvariga inom DIF Hockey väger över alternativen sjukt noga och tar det beslut som känns bäst efter deras preferenser.
Min spontana reaktion när en annan målvakt än #32 presenteras kommer att vara en stor jävla suck, men jag litar på, och hoppas att ansvariga gör det bästa valet för föreningens framgångsrika fortlevnad över en längre tid.
Om den målvakten inte är Mikael Tellqvist, må så ske.
När vi spelade bandy som smågrabbar ute på gatan stod jag ofta i mål. Då var det populärt att man "var" spelare och "var" lag. Mitt lag var givetvis alltid Djurgården och målvakten jag "var" var Mikael Tellqvist.
Jag hade tidningsutklipp från reportage med Tellan uppsatta på väggen. Jag hade lagpostern uppsatt på väggen. Den första jag pekade av drygt 25 valbara för måttligt intresserade som jag hyllade till skyarna var Mikael Tellqvist.
Min första Djurgårdströja någonsin är ett vitt bortaställ med småsprucket och utslitet tryck på baksidan; "32 TELLQVIST".
Men.
Jag försöker att inte argumentera med nostalgikänslan rusandes genom kroppen. Jag vill se Tellqvist i DIF av en enda anledning - att stilla min nostalgihunger. Hans form har jag ingen aning om och jag har ingen åsikt huruvida krav är ställda eller inte ställda.
Nu verkar det inte bli nån återkomst för Tellan i DIF, iallafall inte nästa säsong. För mina minnens och mina drömmars skull smärtar det mig. Utöver det hoppas och tror jag att ansvariga inom DIF Hockey väger över alternativen sjukt noga och tar det beslut som känns bäst efter deras preferenser.
Min spontana reaktion när en annan målvakt än #32 presenteras kommer att vara en stor jävla suck, men jag litar på, och hoppas att ansvariga gör det bästa valet för föreningens framgångsrika fortlevnad över en längre tid.
Om den målvakten inte är Mikael Tellqvist, må så ske.
Säg den glädje som varar
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Kopia av hur det var för mig! Enda anledningen till att jag ville stå i mål när man lirade var för att kunna "vara" Tellqvist. Och när man spelade NHL-spelen så hade man alltid Tellqvist i mål. Även fast han var mycket sämre. Han var en sjukt stor idol på den tiden.DIF_Soldier skrev:Jag var nio år när Djurgården tog guld första gången sedan -91, jag hade då följt Djurgården i ca 2 år.
Expert.
Utan någon vidare kunskap i ämnet utgår jag i allafall ifrån att samtliga inblandade i scouting och värvning har koll på vad dessa är ute efter och aggerar därefter.
Om nu beslutet från samtliga involverade, är att Wesslau är det bättre alternativet för den vision dessa herrar arbetar efter, så anser i allafall jag att man bör lita på deras omdömen, även om det hade varit fantastiskt att få se Tellan mellan stolparna.
Om nu beslutet från samtliga involverade, är att Wesslau är det bättre alternativet för den vision dessa herrar arbetar efter, så anser i allafall jag att man bör lita på deras omdömen, även om det hade varit fantastiskt att få se Tellan mellan stolparna.
Jag är inte arg, och inte besviken.
- Andy
Tellan har aldrig varit någon idol för mig. När jag började följa Djurgården hette målvakterna Sundberg och Ridderwall.
Har jag haft några idoler bland målvakterna så har det varit udjurgårdaren Tommy Söderström och AIKaren Tomas "Osten" Östlund. Båda två otroligt skickliga målvakter och laglojala spelare - dessutom skäna typer båda två.
Jag vill absolut inte se Tellan i DIF av nostalgiska skäl utan för att han dels är en bättre målvakt än Wesslau och dels för att han kan tillföra den rutin, erfarenhet och långsiktighet som DIF så väl behöver.
Dessutom har Tellqvist karraktär och kommer att kunna växa fram till en riktig ledare och pådrivare i laget med sitt ödmjuka och sköna sätt.
Wesslau är en bra målvakt, men han saknar den rutin soch den erfarenhet som Tellan har. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - borås, malmös juniorer och en misslyckad vända i AHL och inte ens 80 elitseriematcher totalt (förstår ni hur lite 80 matcher är för en målvakt i dagens Elitserie?) imponerar inte.
Wesslau är absolut välkommen tillbaks, men inte om alternativet heter Tellqvist. Vi talar om en av Sveriges absolut bästa målvakter med över 120 NHL matcher i bagaget och otaliga landskamper. Massiv rutin och tonvis med väldokumenterad erfarenhet.
Det påstås i tråden att spelare med långa kontrakt presterar dåligt - det vill jag ha bevis för. Jag hävdar tvärt om att den typ av spelare som Tellqvist representerar (tillsammans med killar som Falk, Ottosson och Ölvestad) som vill göra något så unik som att spela för den klubb de älskar alltid levererar bäst när de känner trygghet och vet att de får stanna även om de gör en dålig match. Detta var ju något som Falk själv framhöll förra veckan och han nämnde ju att det var likadant för Ottosson.
Tellan vill komma hem och bygga ett liv och en framtid för sig i Sverige. Han vill göra det i klubben han älskar Djurården. Ett långt kontrakt tror jag kommer få honom att prestera bättre. Dessutom är den ekonomiska risken liten då försäkringen träder in och tar hans lönekostnader om han blir skadad.
Det hävdas vidare i tråden att Tellan kräver långtidskontrakt och astronomiska summor. Jag har från säker källa och då menar jag inte bloggar eller intervjuer fått bekräftat att det inte alls är så. Tellan vill bara hem och spela i Djurgården - det är allt han sagt.
Har jag haft några idoler bland målvakterna så har det varit udjurgårdaren Tommy Söderström och AIKaren Tomas "Osten" Östlund. Båda två otroligt skickliga målvakter och laglojala spelare - dessutom skäna typer båda två.
Jag vill absolut inte se Tellan i DIF av nostalgiska skäl utan för att han dels är en bättre målvakt än Wesslau och dels för att han kan tillföra den rutin, erfarenhet och långsiktighet som DIF så väl behöver.
Dessutom har Tellqvist karraktär och kommer att kunna växa fram till en riktig ledare och pådrivare i laget med sitt ödmjuka och sköna sätt.
Wesslau är en bra målvakt, men han saknar den rutin soch den erfarenhet som Tellan har. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - borås, malmös juniorer och en misslyckad vända i AHL och inte ens 80 elitseriematcher totalt (förstår ni hur lite 80 matcher är för en målvakt i dagens Elitserie?) imponerar inte.
Wesslau är absolut välkommen tillbaks, men inte om alternativet heter Tellqvist. Vi talar om en av Sveriges absolut bästa målvakter med över 120 NHL matcher i bagaget och otaliga landskamper. Massiv rutin och tonvis med väldokumenterad erfarenhet.
Det påstås i tråden att spelare med långa kontrakt presterar dåligt - det vill jag ha bevis för. Jag hävdar tvärt om att den typ av spelare som Tellqvist representerar (tillsammans med killar som Falk, Ottosson och Ölvestad) som vill göra något så unik som att spela för den klubb de älskar alltid levererar bäst när de känner trygghet och vet att de får stanna även om de gör en dålig match. Detta var ju något som Falk själv framhöll förra veckan och han nämnde ju att det var likadant för Ottosson.
Tellan vill komma hem och bygga ett liv och en framtid för sig i Sverige. Han vill göra det i klubben han älskar Djurården. Ett långt kontrakt tror jag kommer få honom att prestera bättre. Dessutom är den ekonomiska risken liten då försäkringen träder in och tar hans lönekostnader om han blir skadad.
Det hävdas vidare i tråden att Tellan kräver långtidskontrakt och astronomiska summor. Jag har från säker källa och då menar jag inte bloggar eller intervjuer fått bekräftat att det inte alls är så. Tellan vill bara hem och spela i Djurgården - det är allt han sagt.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Bra inlägg!Andy skrev:Tellan har aldrig varit någon idol för mig. När jag började följa Djurgården hette målvakterna Sundberg och Ridderwall.
Du vet om att falk har spelat på 1-årskontrakt de senaste tre säsongerna va? Dessutom är varken Otto eller Falk hemvändare.Andy skrev: Det påstås i tråden att spelare med långa kontrakt presterar dåligt - det vill jag ha bevis för. Jag hävdar tvärt om att den typ av spelare som Tellqvist representerar (tillsammans med killar som Falk, Ottosson och Ölvestad) som vill göra något så unik som att spela för den klubb de älskar alltid levererar bäst när de känner trygghet och vet att de får stanna även om de gör en dålig match. Detta var ju något som Falk själv framhöll förra veckan och han nämnde ju att det var likadant för Ottosson.
Och Ölvestad som var så grym förra året hade då ett 1-årskontrakt. Den här säsongen har han haft ett treårskontrakt. Men han är ingen hemvändare i mina ögon.
Och hur bra tycker du Nilson och Ekman har varit i år? Vilken kontraktslängd har dom? Jämför med förra året när Mackan hade ettårskontrakt och dominerade.
i
Helt fel tråd nu (förlåt). Innan någon har gjort en empirisk undersökning på detta kommer jag påstå att det inte finns några belägg för att ett långtidskontrakt gör att en spelare spelar sämre än vad fallet hade varit vid ett 1-årskontrakt. Mitt huvudargument här blir att samtliga spelare som spelar i ES och framförallt dom som nämns ovanför är riktiga jäkla tävlingsmänniskor och om det är så att dom presterar sämre en säsong så har det inget med att göra med att dom är "nöjda".isolerad skrev:Du vet om att falk har spelat på 1-årskontrakt de senaste tre säsongerna va? Dessutom är varken Otto eller Falk hemvändare.Andy skrev: Det påstås i tråden att spelare med långa kontrakt presterar dåligt - det vill jag ha bevis för. Jag hävdar tvärt om att den typ av spelare som Tellqvist representerar (tillsammans med killar som Falk, Ottosson och Ölvestad) som vill göra något så unik som att spela för den klubb de älskar alltid levererar bäst när de känner trygghet och vet att de får stanna även om de gör en dålig match. Detta var ju något som Falk själv framhöll förra veckan och han nämnde ju att det var likadant för Ottosson.
Och Ölvestad som var så grym förra året hade då ett 1-årskontrakt. Den här säsongen har han haft ett treårskontrakt. Men han är ingen hemvändare i mina ögon.
Och hur bra tycker du Nilson och Ekman har varit i år? Vilken kontraktslängd har dom? Jämför med förra året när Mackan hade ettårskontrakt och dominerade.
Utav spelarna ovan hade Otto och Falk 1-årskontrakt utav en anledning som inte alls har med den här diskussionen att göra. Tror inte Falk känt någon desperation över att hans kontrakt gick ut direkt vilket skulle ha gjort att han spelat annorlunda än om han hade haft ett längre kontrakt.
I Ölves fall hade han förra (förr förra nu) säsongen två kedjekamrater som också gick som tåget men pga skador/sjukdomar på bl.a. Mackan och även han själv så kom han inte upp i den nivån i år. Fråga honom gärna själv om det har med hans kontrakt att göra, jag tvivlar å de grövsta att du får ett rungande ja till svars.
I Mackans fall vet vi alla att han var sjuk stora delar av säsongen och jag tvivlar starkt på att den mannen bryr sig nämndvärt över att han säkrat upp sina kommande år hos en och samma arbetsgivare. Han vill precis som alla dom andra prestera sitt bästa för att vinna matcher. Kan lova att han inte varit nöjd med sin säsong, vilket inte jag heller är.
Ekman, ja han var inte bra (undantaget som bekräftar regeln?) men det var inte Widing heller och han om någon borde ju ha velat prestera på högsta nivå för att än mer bättra på sitt marknadsvärde.
Näe, tvivlar på att Tellan skulle prestera sämre i DIF med ett 3-4 årskontrakt jmft med ett 1-2. Han har nog med cash på banken och tillräckligt med alternativ för att antingen sluta efter 2 år eller göra ytterligare några år i Europa om han vill.
I diskussionen Tellan VS Wesslau så tillhör jag skaran som hellre hade sett Tellan i laget men det har framförallt med att göra att killen verkligen vill spela i DIF (sådant ska alltid premieras). Det i kombination med att för första gången på väldigt länge ha en rutinerad sista utpost där bak hade gjort mig så mycket tryggare.
Men va fan vet vi, Mark kanske stannar och alla dessa sidorna upp och ner om Tellan/Wesslau kommer då vara helt meningslösa

- -daniel-
Man skall väl varken åt nåt håll dra förhastade slutsatser om långtidskontrakt, men jag håller i princip med folk som är emot längre kontrakt. Jag tror det är väldigt, väldigt enkelt att börja tumma på detaljerna (så som försäsongsträning, disciplin osv) när man vet att man har sin position & lön skyddad.
Ifall jag hade skrivit ett 5-årskontrakt på jobbet där man i princip inte kunde få kicken för utan att få ett nytt jobb med samma lön / eller få ett likvärdigt jobb på annat företag med samma pröjs skulle jag slappa rejält i 4 år och jobba som fan mitt sista kontrakterade år för att få "förlängt"...tror det är väldigt enkelt att professionella idrottsmän tänker i samma banor.
Om nu Tellqvist är en sån "Ur-djurgårdare" förstår jag inte riktigt varför han inte kan nöja sig med ett 1-årskontrakt? Dessutom kanske en något mer modest lön. Jag tror helt klart att Järlan har fått reda på vad Tellqvist vill genom agenten, oavsett vad Andys "säkra källor" säger.
Jag tycker dock det är oerhört slipat av Tellqvist rent affärsmässigt; han sätter press på Djurgården och vill säkra upp sin framtid rent ekonomiskt. En klok man.
Ifall jag hade skrivit ett 5-årskontrakt på jobbet där man i princip inte kunde få kicken för utan att få ett nytt jobb med samma lön / eller få ett likvärdigt jobb på annat företag med samma pröjs skulle jag slappa rejält i 4 år och jobba som fan mitt sista kontrakterade år för att få "förlängt"...tror det är väldigt enkelt att professionella idrottsmän tänker i samma banor.
Om nu Tellqvist är en sån "Ur-djurgårdare" förstår jag inte riktigt varför han inte kan nöja sig med ett 1-årskontrakt? Dessutom kanske en något mer modest lön. Jag tror helt klart att Järlan har fått reda på vad Tellqvist vill genom agenten, oavsett vad Andys "säkra källor" säger.
Jag tycker dock det är oerhört slipat av Tellqvist rent affärsmässigt; han sätter press på Djurgården och vill säkra upp sin framtid rent ekonomiskt. En klok man.
Falk, Otto och Ölvestad har alltid levererat jämna resultat efter sin förmåga, med undantag av Ölvestad som garanterat känt av sin skada ända tills han klev av för operation, efter det såg han bättre ut de få matcher han hann spela.isolerad skrev:Du vet om att falk har spelat på 1-årskontrakt de senaste tre säsongerna va? Dessutom är varken Otto eller Falk hemvändare.Andy skrev: Det påstås i tråden att spelare med långa kontrakt presterar dåligt - det vill jag ha bevis för. Jag hävdar tvärt om att den typ av spelare som Tellqvist representerar (tillsammans med killar som Falk, Ottosson och Ölvestad) som vill göra något så unik som att spela för den klubb de älskar alltid levererar bäst när de känner trygghet och vet att de får stanna även om de gör en dålig match. Detta var ju något som Falk själv framhöll förra veckan och han nämnde ju att det var likadant för Ottosson.
Nilson kämpade förmodligen mot besvikelsen i att inte ha tagit en plats i NHL samt tog Nisses stroke hårt, spelade dock upp sig på slutet. Och Ekman själv spelade sakta upp sig till att vara som bäst sista matchen före stroken.
- Andy
Självklart vet jag det - men de har även vetat att de varit välkomna att fortsätta i klubben om de velat. Anledningen till deras ettårskontrakt har ju varit att de själva skall kunna utvärdera efter varje sässong om de skall fortsätta eller inte.isolerad skrev: Du vet om att falk har spelat på 1-årskontrakt de senaste tre säsongerna va? Dessutom är varken Otto eller Falk hemvändare.
Falk själv sa ju i intervjun han gav efter att det blivit känt att han lägger av att både han och Ottosson tyckt att det kännts bra att veta att de har funnits med i klubben plan - den så kallade stommen - även om de inte varit på toppeller även om det funnits "legoknektar" som varit bätte "till salu" på "marknaden".
Jag menar att den typen av laglojala spelare mår bra av trygghet. Vi vet ju att både Falk och Ottosson fått andra erbjudanden under årens lopp men valt att stanna i DIF för att de gillar tryggheten och klubben. Sånt är ovanligt i dagens komersiella idrottsvärd och något vi bör slå vakt om.
Att ha en stomme som spelar för klubben och som ingår i en "stomme" tycker jag är något vi skall vara stolta över och värna om. I Falks och Ottos fall har de vetat att de varit välkomna och att de varit en del av föreningens plan för framtiden oaktat kontraktslängd. Jag är övertygad om att denna trygghet skulle bidra till att även Tellan spelade ett bra målvaktsspel. dessutom är det ju uppenbart inte så att han krävt ett fyraårskontrakt - killen vill ju bara hem och spela för klubben han älskar. Dessutom önskar han stanna här tills han avslutar sin karriär.
De andra spelare du drar upp - Ekman och Nilsson - kan väl ändå knappast placeras in i den kategori spelare jag beskriver som laglojala spelare som vill vara en del av det som i vår förening kallas "kulturbärare av Djurgårdsandan". Det vill säga den typ av spelare jag inte nödvändigtvis tror levererar sämre om de känner trygghet.
Ekman har representerat 12 klubbar i sex ligor Nilsson har representerat sex klubbar i fyra ligor. Hur kan du jämföra det med Ottosson och Falk som bara spelat för Djurgården och varit i Huddinge för att få matchträning?
Ekman och Nilsson har ju dessutom båda visat att de gärna prövar nya saker och dessutom gärna tjänar en slant och prövar på hetluften i NHL och KHL. Falk och Ottosson har båda avböjt erbjudanten om att pröva lyckan annorstädes. Jag förstår inte hur du tänker när du bakar samman dessa fyra i samma kategori?
Alla lag behöver kulturbärare och individer som känner för föreningen. I vårt fall är de lagloja järnkaminer som brinner för Djurgårdsskölden. Falk och Ottoson är sådanna killar - Tellan skulle mycket väl kunna bli en annan. Jag tror att denna typ av spelare mår bra av att känna att de kommit hem och att de är trygga i klubben de älskar.
Jag är mycket förtjust både i Nilsson och Ekman - men jag skulle inte stoppa in dem i samma kategori som Falk och Ottosson på det sätt du gör.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Nackdelen med långa kontrakt (framförallt på äldre spelare) behöver ju inte vara en nöjd och mättnadskänsla utan att en del spelare helt enkelt blir sämre med åren. Som jag sa tidigare så har det visat sig många gånger att det för just målvakter kan vara ett ganska plötsligt kvalitetstapp.crike skrev:[
Helt fel tråd nu (förlåt). Innan någon har gjort en empirisk undersökning på detta kommer jag påstå att det inte finns några belägg för att ett långtidskontrakt gör att en spelare spelar sämre än vad fallet hade varit vid ett 1-årskontrakt. Mitt huvudargument här blir att samtliga spelare som spelar i ES och framförallt dom som nämns ovanför är riktiga jäkla tävlingsmänniskor och om det är så att dom presterar sämre en säsong så har det inget med att göra med att dom är "nöjda".
Att då sitta på ett 3-4 års kontrakt med en spelare som har lön för att vara en av lagets viktigaste spelare är enormt riskabelt. Titta bara på DIF Fotboll där laget har varit lamslaget de senaste åren pga kontrakt med Prince, Jonson, Daja osv. Dyra spelare som har/haft längre kontrakt utan att prestera efter sin prislapp.
Nu vet jag inte vad du jobbar med Daniel men i mitt yrke som ekonom så känner jag mig inte speciellt nervös efter den ev provanställning man kan ha .Visst kan kan det hända att man dra ner något på tempot jmft med första månaderna där man vill visa sig från sin absolut bästa sida. Dock är det ingen väsentlig skillnad och framförallt har jag inte 8000 pers som står och granskar mitt jobb 3ggr per vecka. Hade jag haft det så hade jag varit världens främsta ekonom vid det här laget, att jämföra med näst bästa som det är nu-daniel- skrev:Man skall väl varken åt nåt håll dra förhastade slutsatser om långtidskontrakt, men jag håller i princip med folk som är emot längre kontrakt. Jag tror det är väldigt, väldigt enkelt att börja tumma på detaljerna (så som försäsongsträning, disciplin osv) när man vet att man har sin position & lön skyddad.

Nu kanske jag drar upp extremen och då får det vara så, men kolla på Zetterberg. Han har toppar och dalar men ingen kan komma och säga att han är märkbart sämre än innan han signade sitt långtidskontrakt. Han har dock dragit på sig lite skador som sänkt han.
Att han inte vill nöja sig med ett 1-årskontrakt, om det nu skulle komma till att det är det som det slutligen handlar om, tycker jag inte att man kan lasta honom för bara för att han är "Ur-djurgårdare". Han vill spela i DIF och han vill bosätta sig i sthlm, bara för att han efter ett år har alternativet att göra annat måste han då acceptera det? Jag tycker inte det.
- SirDIFalot
Korrekt korrekt (Bortsett från Jonson som jobbat med 1-årskontrakt)AMMC skrev:Nackdelen med långa kontrakt (framförallt på äldre spelare) behöver ju inte vara en nöjd och mättnadskänsla utan att en del spelare helt enkelt blir sämre med åren. Som jag sa tidigare så har det visat sig många gånger att det för just målvakter kan vara ett ganska plötsligt kvalitetstapp.crike skrev:[
Helt fel tråd nu (förlåt). Innan någon har gjort en empirisk undersökning på detta kommer jag påstå att det inte finns några belägg för att ett långtidskontrakt gör att en spelare spelar sämre än vad fallet hade varit vid ett 1-årskontrakt. Mitt huvudargument här blir att samtliga spelare som spelar i ES och framförallt dom som nämns ovanför är riktiga jäkla tävlingsmänniskor och om det är så att dom presterar sämre en säsong så har det inget med att göra med att dom är "nöjda".
Att då sitta på ett 3-4 års kontrakt med en spelare som har lön för att vara en av lagets viktigaste spelare är enormt riskabelt. Titta bara på DIF Fotboll där laget har varit lamslaget de senaste åren pga kontrakt med Prince, Jonson, Daja osv. Dyra spelare som har/haft längre kontrakt utan att prestera efter sin prislapp.
Jag tror HV får lida för det 5-årskontraktet som Davidsson fick. Han gick dessutom ner sig 10-15% i samma sekund som han hade signat det. Innan försökte han prestera så bra som möjligt för att hålla alternativen från KHL, NLA och NHL öppna. Han tjänar ju dessutom 300 000 i månaden, minst. Och kontraktet går ut när han är 39 år.
Expert.