Mäklaren skrev:SirDIFalot skrev:Mäklaren skrev:Köpte säsongsplåt på långsidan i hopp om att få se min favorit Tellqvist igen. Jag blir uppriktigt sagt ledsen när vi inte ens har hört av oss till honom. Detta är tamigfan en skandal. Vem fan tror Janne att han är? Samma fråga till föredettingen Thomas Magnusson som tror han är nån jävla doktor med sina glajjor.
Misslyckat. Inte för att Gustaf är en usel målvakt, men lyssna här: DIF har precis tackat nej till en spelare som är en av KHLs bästa målvakter, ur-djurgårdare, rutinerad och stabil i många år framöver. Förstår ni hur sjukt detta är?
Egentligen inte. Han kom 12:a i KHLs målvaktsliga. Och jag förstår rädslan över att skriva långtidskontrakt med målvakter. Även om Tellan har varit en barndomsidol försöker man se nyktert på det hela. Att han är Djurgårdare är ju förstås roligt. Men floppar han sitter vi i skiten rejält. Speciellt då Tellan uttalade sig om att det var ett 4-årskontrakt som gällde om han skulle komma hem.
Varför varför varför skulle en rutinerad Tellan som vet vad det handlar om löpa större risk att floppa än en Wesslau som varit bra under tre veckor av hela sin karriär? Förstår bara inte hur ni resonerar. Skulle Tellan floppa bara för att Holmqvist gjort det i Frölunda, en klubb som han enbart gick till för stålarna?
Hävdar egentligen inte att Wesslau löper mindre risk att floppa än Tellan. Men med Wesslan blir det förmodligen ett 1-årskontrakt. Vilket jag föredrar. Medans Tellan vill ha 4 år. Och han har fyllt 31 år. Vill förmodligen ha en lön värd en toppmålvakt i ES. Floppar han då... Då sitter vi verkligen i skiten då vi måste lita på vår billiga målvaktsreserv i fyra år.
När spelare kräver långtidskontrakt i mina ögon ringer det alltid varningsklockor, speciellt surret kring "vi har ju barn nu så skulle passa att flytta hem". Ändå litar man inte på sin förmåga att ta 1-2 års kontrakt i taget. Snacket om att han vill ha trygghet är ju bara larv. Spelar han bra så får han nytt kontrakt. Inte svårare än så.
Visst, det är konstigt att man inte ens ringer och stämmer av läget. (Men man tror förmodligen att man vet vart man har Tellan)
Visst, Tellan kanske är en bättre målvakt i dagsläget. Men Wesslau är en betydligt mindre investering rent ekonomiskt då vi pratar om kortare kontrakt.
Kan räkna upp massvis med exempel på NHL-lag som suttit i skiten då de skrivit längre kontrakt med rutinerade målvakter. Vilket de verkligen fått betala för senare.
Expert.