Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Don66-2
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Don66-2 »

-daniel- skrev:
Billx skrev:
-daniel- skrev:
Tellqvist vill hem. Antagligen till 99.9% sannolikhet mest pga att hans familj vill rota sig i Sverige och inte utomlands. Han vill skriva ett låååångt kontrakt för att få trygghet. Ett kontrakt där DIF knyter upp sig över X antal år. För (antagligen?) relativt dyra pengar.

Vad händer om inte Tellan är så fantastiskt bra som alla vill få det till? Hur rolig blir situationen då?
Visst är det som du säger att det blir en problematik om Tellan inte levererar med en fet lön och många år.

Men så där kan man liksom inte se det heller.. man vet ju inte hur något nyförvärv i vilken klubb som helst levererar, man värvar ju en spelar för att man TROR och VILL att han ska passa in i lagbygget och ska PRESTERA men det finns det ju aldrig några garantier på så varför ska vi resonera så just kring Tellan? för att han är dyr? njäe det är många som är dyra och det är OM han inte levererar-snacket är inget att ha tycker jag.
Jag håller med. Men nu är det ju antagligen så att målvaktstränaren, tillsammans med Hardy / Montén / Micke och Järlan tillsammans har kommit fram till att de helst ser någon annan än Tellqvist på grund av olika orsaker. Min gissning är:

Dyr / lång kontrakt / oldschool målvaktsstil / icke utvecklingsbar.
Men för fan, släpp snacket om "oldschool"! Har du ens sett honom? Visst, han står upp betydligt längre tid än "moderna" målvakter men det är bara positivt! Allt för många mål sker i nättaket på målvakter idag p.g.a att de går ner för tidigt! Dessutom HAR han utvecklat sin stil till en blandning av nytt och gammalt. Han är ruskigt snabb i sidledsförflyttningar trots sin "höga" ålder och täcker av isen föredömligt. Vidare så är han bra på en-mot-en-lägen.

Självklart fattar jag och alla andra att det finns en orsak till att man väljer bort honom men VILKEN orsak är desto oförklarligare.

Var du med för tio år sen när vi tog dubbelgulden? Om så är fallet- vad tycker DU var receptet till att vi gjorde det? Vassa forwards? Visst, Espen och grabbarna gick inte av för hackor men den stora anledningen var att vi spelade med stort självförtroende och litade fullständigt på keepern längst bak. Hela femman gick fram utan rädsla för att tappa bakåt för de visste att det räckte med att vara med hem på kontringarna och ta hand om returerna - keepern tog förstaläget. Nu råkade det vara Tellqvist som stod då men skitsamma, grejen är att truppen MÅSTE byggas bakifrån - målvakt först, sen backar och SIST forwards. Och med en trygg målvakt som backarna litar på kommer det en bättre offensiv naturligt. Wesslau är ingen målvakt som kommer att inge trygghet på backsidan tyvärr.
Mindrocker
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mindrocker »

Edin skrev:
-daniel- skrev:
Don66-2 skrev: Fakta: Tellqvist är en jämn målvakt som skulle ingjuta en trygghet i truppen vilket medför att fokus kan läggas på offensiven, dessutom VILL han hit - ingen annanstans.
Tellqvist vill hem. Antagligen till 99.9% sannolikhet mest pga att hans familj vill rota sig i Sverige och inte utomlands. Han vill skriva ett låååångt kontrakt för att få trygghet. Ett kontrakt där DIF knyter upp sig över X antal år. För (antagligen?) relativt dyra pengar.

Vad händer om inte Tellan är så fantastiskt bra som alla vill få det till? Hur rolig blir situationen då?
Personligen anser jag att det är rena döden att ge spelare som är äldre än 33-34 flerårskontrakt. Man börjar se slutet av karriären, skriver ett långt kontrakt och sen är man hemma, man vet att det blir ens sista sejour och motivationen försvinner på grund av det.

Om Tellan skriver på för DIF så vill jag gärna se att vi ger honom kontrakt på ett år i taget.
Vi kan väl erbjuda honom samma deal som Boumedienne? 1 plus 1 utan möjlighet för klubben att bryta ...
Avgå DJ Yes!
Användarvisningsbild
kotten

Inlägg av kotten »

Jag köper fan inte snacket om att det vore en risk att ta hem Tellan och skriva ett kontrakt på tre år med honom. Hans meriter och hjärta för Djurgården talar för sig själva.

Jag står fast vid att det är ett stort misstag att inte knyta till sig Tellqvist nu när vi har chansen. Det skulle vara en injektion för hela klubben. Underskatta inte snöbollseffekten av en sådan värvning.
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
inloss

Inlägg av inloss »

FRASSE!!! Sluta vara elak!!! :?
"Whatever you want"
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Don66-2 skrev:Men för fan, släpp snacket om "oldschool"! Har du ens sett honom? Visst, han står upp betydligt längre tid än "moderna" målvakter men det är bara positivt! Allt för många mål sker i nättaket på målvakter idag p.g.a att de går ner för tidigt! Dessutom HAR han utvecklat sin stil till en blandning av nytt och gammalt. Han är ruskigt snabb i sidledsförflyttningar trots sin "höga" ålder och täcker av isen föredömligt. Vidare så är han bra på en-mot-en-lägen.
Angående målvaktsspel, jag hörde nyligen att framtidens spelstil är/blir ett mellanting utav den gamla och den moderna stilen. I så fall ligger ju Tellan rätt.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Don66-2 skrev:
DIF_Soldier skrev:
Jitenu skrev:Den var oerhört genomtänkt. Att det inte gäller dig eller landspågen är ju upp till er. Jag fick ingen respekt för honom i alla fall.

Tellan alla dar i veckan före en flaxande Wesslau. Och det är enbart min syn, inte eran.
Släpp sargen nu och vakna.
Men kan du säga nåt konkret eller ska du fortsätta svamla okonkretiserat drabbel?
Det är väl ingen idé att försöka föra argument för Tellan mot vissa här ändå?

Fakta: Wesslan är ojämn och lär inte ha sinne och fokus på DIF, ser oss bara som ytterligare en chans att få göra ett hopp över pölen OM det skulle gå bra.

Fakta: Tellqvist är en jämn målvakt som skulle ingjuta en trygghet i truppen vilket medför att fokus kan läggas på offensiven, dessutom VILL han hit - ingen annanstans.
Det där måste ju vara det saämsta skit jag läst på denna sida.
Användarvisningsbild
Don66-2

Inlägg av Don66-2 »

Robinhansen skrev:
Don66-2 skrev:
DIF_Soldier skrev:
Men kan du säga nåt konkret eller ska du fortsätta svamla okonkretiserat drabbel?

Fakta: Wesslan är ojämn och lär inte ha sinne och fokus på DIF, ser oss bara som ytterligare en chans att få göra ett hopp över pölen OM det skulle gå bra.

Fakta: Tellqvist är en jämn målvakt som skulle ingjuta en trygghet i truppen vilket medför att fokus kan läggas på offensiven, dessutom VILL han hit - ingen annanstans.
Det där måste ju vara det saämsta skit jag läst på denna sida.
För att...?
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Men kan du säga nåt konkret eller ska du fortsätta svamla okonkretiserat drabbel?[/quote]

Fakta: Tellqvist är en jämn målvakt som skulle ingjuta en trygghet i truppen vilket medför att fokus kan läggas på offensiven, dessutom VILL han hit - ingen annanstans.[/quote]

Det där måste ju vara det saämsta skit jag läst på denna sida.[/quote]

För att...?[/quote]

VARFÖR skulle wesslan inte ha fokus om han spelar i DIF? och med wesslans säsong han gjorde innan han for över s tror jag spelarna kommer känna sig trygga med honom. och wesslan vill väl hit med då han spelar då vi inte lär vara det enda laget som vill ha honom.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Ser fördelar med både Wesslan och Tellan.

Wesslan: Vill säkert över pölen igen vilket i så fall bör göra att hans fokus ligger på att spela så bra som möjligt. Kan han hålla en nivå i närhet med slutspelet så är det ju inget snack om att han ät bra. DOCK då var hans grundserie inte den bästa.

Tellan: Djurgårdare vilket gör att han nog inte kommer att skriva på bara för att ta en plats tjäna pengar och vara nöjd med det. Har bevisat ett antal gånger att han fortfarande håller hög klass. Kan tänka mig att DIF är lite rädda för att Tellan skulle kunna göra en Holmqvist.

Tycker att DIF har bevist i många år att de ALLTID får fram bra målvakter, så jag är inte ett dugg orolig för denna post.

(skrive från telefonen så ber om ursäkt för stavfel m.m)
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Don66-2

Inlägg av Don66-2 »

Robinhansen skrev:Men kan du säga nåt konkret eller ska du fortsätta svamla okonkretiserat drabbel?

Fakta: Tellqvist är en jämn målvakt som skulle ingjuta en trygghet i truppen vilket medför att fokus kan läggas på offensiven, dessutom VILL han hit - ingen annanstans.[/quote]

För att...?[/quote]

VARFÖR skulle wesslan inte ha fokus om han spelar i DIF? och med wesslans säsong han gjorde innan han for över s tror jag spelarna kommer känna sig trygga med honom. och wesslan vill väl hit med då han spelar då vi inte lär vara det enda laget som vill ha honom.[/quote]

Wesslan har hittills varit en dagfjäril. Han gjorde ett grymt slutspel men hade dessförinnan inte övertygat särskilt mycket, remember? Och i AHL blev det ju ingen succé direkt, alltså får vi hit en Wesslau med stukat självförtroende - inte för att han egentligen VILL hit utan för att han inte tog en plats i NHL eller ens AHL.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Don66-2 skrev:
Robinhansen skrev:Men kan du säga nåt konkret eller ska du fortsätta svamla okonkretiserat drabbel?

För att...?[/quote]

VARFÖR skulle wesslan inte ha fokus om han spelar i DIF? och med wesslans säsong han gjorde innan han for över s tror jag spelarna kommer känna sig trygga med honom. och wesslan vill väl hit med då han spelar då vi inte lär vara det enda laget som vill ha honom.[/quote]

Wesslan har hittills varit en dagfjäril. Han gjorde ett grymt slutspel men hade dessförinnan inte övertygat särskilt mycket, remember? Och i AHL blev det ju ingen succé direkt, alltså får vi hit en Wesslau med stukat självförtroende - inte för att han egentligen VILL hit utan för att han inte tog en plats i NHL eller ens AHL.[/quote]

Jag vet inte om du vet men han har vart skadad, men bra att du följt honom i varje match då uppenbarligen för du pratar som du gör det.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Hur jävla svårt kan det vara att citera rätt?
Användarvisningsbild
Don66-2

Inlägg av Don66-2 »

Robinhansen skrev:
Jag vet inte om du vet men han har vart skadad, men bra att du följt honom i varje match då uppenbarligen för du pratar som du gör det.
Jag vet mycket väl att han har varit skadad, men inte hela säsongen va? Jag har följt honom så mycket jag har kunnat genom matchreferat o.s.v. på samma sätt som jag försöker följa ALLA Djurgårdare ute i världen. Tellan har jag dock sett spela flertalet av sina matcher. Ska det vara så svårt/jobbigt att inse att Wesslan inte är lika bra för Djurgården som Tellqvist?
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Don66-2 skrev:
Robinhansen skrev:
Jag vet mycket väl att han har varit skadad, men inte hela säsongen va? Jag har följt honom så mycket jag har kunnat genom matchreferat o.s.v. på samma sätt som jag försöker följa ALLA Djurgårdare ute i världen. Tellan har jag dock sett spela flertalet av sina matcher. Ska det vara så svårt/jobbigt att inse att Wesslan inte är lika bra för Djurgården som Tellqvist?
Alltså, jag har ingenting emot att se Tellan i kassen, absolut inte!.
Men många får wesslau och framstå som värdelös på denna sida jag blir glad om någon av dessa 2 vaktar kassen nästa säsong, 2 rikigt bra målvakter, men jag är dock mer skeptisk till Tellan då många bara minns hans guld säsong och tror han ska kunna göra en minst lika bra insats igen, och sedan kan man dra pareller mellan han och honken.
Användarvisningsbild
Don66-2

Inlägg av Don66-2 »

Robinhansen skrev:
Don66-2 skrev:
Robinhansen skrev:
Alltså, jag har ingenting emot att se Tellan i kassen, absolut inte!.
Men många får wesslau och framstå som värdelös på denna sida jag blir glad om någon av dessa 2 vaktar kassen nästa säsong, 2 rikigt bra målvakter, men jag är dock mer skeptisk till Tellan då många bara minns hans guld säsong och tror han ska kunna göra en minst lika bra insats igen, och sedan kan man dra pareller mellan han och honken.
Honken hamnade ju i en miljö han förmodligen inte ville till. Har man hjärtat i Brynäs så är det säkert svårt att få allt att stämma någon annanstans, känsligt sånt där. Vi får väl se hur Honken lyckas i Brynäs till hösten.

Nåja, du har din uppfattning och jag har min, annars vore forum överflödiga.
Låst