Men för fan, släpp snacket om "oldschool"! Har du ens sett honom? Visst, han står upp betydligt längre tid än "moderna" målvakter men det är bara positivt! Allt för många mål sker i nättaket på målvakter idag p.g.a att de går ner för tidigt! Dessutom HAR han utvecklat sin stil till en blandning av nytt och gammalt. Han är ruskigt snabb i sidledsförflyttningar trots sin "höga" ålder och täcker av isen föredömligt. Vidare så är han bra på en-mot-en-lägen.-daniel- skrev:Jag håller med. Men nu är det ju antagligen så att målvaktstränaren, tillsammans med Hardy / Montén / Micke och Järlan tillsammans har kommit fram till att de helst ser någon annan än Tellqvist på grund av olika orsaker. Min gissning är:Billx skrev:Visst är det som du säger att det blir en problematik om Tellan inte levererar med en fet lön och många år.-daniel- skrev:
Tellqvist vill hem. Antagligen till 99.9% sannolikhet mest pga att hans familj vill rota sig i Sverige och inte utomlands. Han vill skriva ett låååångt kontrakt för att få trygghet. Ett kontrakt där DIF knyter upp sig över X antal år. För (antagligen?) relativt dyra pengar.
Vad händer om inte Tellan är så fantastiskt bra som alla vill få det till? Hur rolig blir situationen då?
Men så där kan man liksom inte se det heller.. man vet ju inte hur något nyförvärv i vilken klubb som helst levererar, man värvar ju en spelar för att man TROR och VILL att han ska passa in i lagbygget och ska PRESTERA men det finns det ju aldrig några garantier på så varför ska vi resonera så just kring Tellan? för att han är dyr? njäe det är många som är dyra och det är OM han inte levererar-snacket är inget att ha tycker jag.
Dyr / lång kontrakt / oldschool målvaktsstil / icke utvecklingsbar.
Självklart fattar jag och alla andra att det finns en orsak till att man väljer bort honom men VILKEN orsak är desto oförklarligare.
Var du med för tio år sen när vi tog dubbelgulden? Om så är fallet- vad tycker DU var receptet till att vi gjorde det? Vassa forwards? Visst, Espen och grabbarna gick inte av för hackor men den stora anledningen var att vi spelade med stort självförtroende och litade fullständigt på keepern längst bak. Hela femman gick fram utan rädsla för att tappa bakåt för de visste att det räckte med att vara med hem på kontringarna och ta hand om returerna - keepern tog förstaläget. Nu råkade det vara Tellqvist som stod då men skitsamma, grejen är att truppen MÅSTE byggas bakifrån - målvakt först, sen backar och SIST forwards. Och med en trygg målvakt som backarna litar på kommer det en bättre offensiv naturligt. Wesslau är ingen målvakt som kommer att inge trygghet på backsidan tyvärr.