Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av DIF_Soldier »

Jitenu skrev:Du menar flaxandet? Oh jo, tyvärr bevittnade jag det.
Såg du hans grundserie? Klart att han höjde sig från den i slutspelet men det är ingen bedrift i sig, för det såg förjävligt ut stundtals.
Sen fick han hybris och flög över pölen och det gick ju som det gick. Premature.
Måhända. Men faktum kvarstår att han gjorde en bra avslutning och ett mycket godkänt seriespel. Detta fick Columbus syn på och gav honom chansen. Det måste betyda något, håller du inte med?

Ja, jag såg hans grundserie. Alla matcher. Flaxandet arbetade han så sakteliga bort under förrförra säsongen och i upptakten av förra.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Don66-2 skrev: Fakta: Tellqvist är en jämn målvakt som skulle ingjuta en trygghet i truppen vilket medför att fokus kan läggas på offensiven, dessutom VILL han hit - ingen annanstans.
Tellqvist vill hem. Antagligen till 99.9% sannolikhet mest pga att hans familj vill rota sig i Sverige och inte utomlands. Han vill skriva ett låååångt kontrakt för att få trygghet. Ett kontrakt där DIF knyter upp sig över X antal år. För (antagligen?) relativt dyra pengar.

Vad händer om inte Tellan är så fantastiskt bra som alla vill få det till? Hur rolig blir situationen då?
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

-daniel- skrev:
Don66-2 skrev: Fakta: Tellqvist är en jämn målvakt som skulle ingjuta en trygghet i truppen vilket medför att fokus kan läggas på offensiven, dessutom VILL han hit - ingen annanstans.
Tellqvist vill hem. Antagligen till 99.9% sannolikhet mest pga att hans familj vill rota sig i Sverige och inte utomlands. Han vill skriva ett låååångt kontrakt för att få trygghet. Ett kontrakt där DIF knyter upp sig över X antal år. För (antagligen?) relativt dyra pengar.

Vad händer om inte Tellan är så fantastiskt bra som alla vill få det till? Hur rolig blir situationen då?
Personligen anser jag att det är rena döden att ge spelare som är äldre än 33-34 flerårskontrakt. Man börjar se slutet av karriären, skriver ett långt kontrakt och sen är man hemma, man vet att det blir ens sista sejour och motivationen försvinner på grund av det.

Om Tellan skriver på för DIF så vill jag gärna se att vi ger honom kontrakt på ett år i taget.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Mindrocker skrev:
Billx skrev:Vågar man misstänka att DIF på måndag presenterar både Gustaf Wesslau och Daniel Tjärnqvist?
Det lär väl bli på tisdag i så fall eftersom det är röd dag på måndag.
Typiskt Frasse att lägga den där kommentaren på fredagen som gör att denna helg blir så underbart jäkla lång :)
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Edin skrev:
-daniel- skrev:

Personligen anser jag att det är rena döden att ge spelare som är äldre än 33-34 flerårskontrakt. Man börjar se slutet av karriären, skriver ett långt kontrakt och sen är man hemma, man vet att det blir ens sista sejour och motivationen försvinner på grund av det.

Om Tellan skriver på för DIF så vill jag gärna se att vi ger honom kontrakt på ett år i taget.
Nu är väl iofs Tellan precis fyllda 32 (eller är han fortfarande 31? vet att han är ett år äldre än undertecknad i af :mrgreen: ) men jag håller med dig. Tyckte samma sak med Mackan & även med Nisse. Skeptisk till långa kontrakt, än mer skeptisk till målvakter med alltför långa kontrakt.

Det ger liksom någon slags bekvämlighet för spelarna som jag inte gillar. Man skall känna att man måste prestera för att få vara kvar. Det är en vettig morot.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Struten skrev:
Mindrocker skrev:
Billx skrev:Vågar man misstänka att DIF på måndag presenterar både Gustaf Wesslau och Daniel Tjärnqvist?
Det lär väl bli på tisdag i så fall eftersom det är röd dag på måndag.
Typiskt Frasse att lägga den där kommentaren på fredagen som gör att denna helg blir så underbart jäkla lång :)

Du vet att det var låååångfredag då?
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

-daniel- skrev:

Visst är det som du säger att det blir en problematik om Tellan inte levererar med en fet lön och många år.

Men så där kan man liksom inte se det heller.. man vet ju inte hur något nyförvärv i vilken klubb som helst levererar, man värvar ju en spelar för att man TROR och VILL att han ska passa in i lagbygget och ska PRESTERA men det finns det ju aldrig några garantier på så varför ska vi resonera så just kring Tellan? för att han är dyr? njäe det är många som är dyra och det är OM han inte levererar-snacket är inget att ha tycker jag.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Ett tänk för att nå slutspel och där gå för guld är att ha just en målvakt som VILL vidare i karriären. Då är du som allra hungrigast och gör ALLT för att visa hur överjävligt duktig du är. Det köper jag. Problematiken med detta tänk är att man ständigt måste jaga målvakt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Billx skrev:
-daniel- skrev:

Visst är det som du säger att det blir en problematik om Tellan inte levererar med en fet lön och många år.

Men så där kan man liksom inte se det heller.. man vet ju inte hur något nyförvärv i vilken klubb som helst levererar, man värvar ju en spelar för att man TROR och VILL att han ska passa in i lagbygget och ska PRESTERA men det finns det ju aldrig några garantier på så varför ska vi resonera så just kring Tellan? för att han är dyr? njäe det är många som är dyra och det är OM han inte levererar-snacket är inget att ha tycker jag.
Jag håller med. Men nu är det ju antagligen så att målvaktstränaren, tillsammans med Hardy / Montén / Micke och Järlan tillsammans har kommit fram till att de helst ser någon annan än Tellqvist på grund av olika orsaker. Min gissning är:

Dyr / lång kontrakt / oldschool målvaktsstil / icke utvecklingsbar.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:Ett tänk för att nå slutspel och där gå för guld är att ha just en målvakt som VILL vidare i karriären. Då är du som allra hungrigast och gör ALLT för att visa hur överjävligt duktig du är. Det köper jag. Problematiken med detta tänk är att man ständigt måste jaga målvakt.
Ja, därför man dock hoppas på produkter från egna leden. Jag tycker just målvakstposten är en jävligt knivig fråga, det är alltid osäkert på något vis... Finns liksom inga direkt säkra kort. Tycker många av Elitseriens målvakter är tämligen mediokra.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Men så där kan man liksom inte se det heller.. man vet ju inte hur något nyförvärv i vilken klubb som helst levererar, man värvar ju en spelar för att man TROR och VILL att han ska passa in i lagbygget och ska PRESTERA men det finns det ju aldrig några garantier på så varför ska vi resonera så just kring Tellan? för att han är dyr? njäe det är många som är dyra och det är OM han inte levererar-snacket är inget att ha tycker jag.[/quote]

Jag håller med. Men nu är det ju antagligen så att målvaktstränaren, tillsammans med Hardy / Montén / Micke och Järlan tillsammans har kommit fram till att de helst ser någon annan än Tellqvist på grund av olika orsaker. Min gissning är:

Dyr / lång kontrakt / oldschool målvaktsstil / icke utvecklingsbar.[/quote]

Ja visst är det så! jag personligen känner att man ska försöka lita på staben som tror att Gustaf är ett bra alternativ. Det känns som att folk här uttalar sig för mycket om målvaktsfrågan i jämförelse vad man egentligen har för kunskaper om det.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Du vet att det var låååångfredag då?[/quote]

Inte direkt första gången man hör en långfredags-vits men jag uppskattar alltid den "goa humorn" :wink:
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Struten skrev: Inte direkt första gången man hör en långfredags-vits men jag uppskattar alltid den "goa humorn" :wink:
Ja det var nästan Göteborg-klass på den... :|
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
Magnutz skrev:Ett tänk för att nå slutspel och där gå för guld är att ha just en målvakt som VILL vidare i karriären. Då är du som allra hungrigast och gör ALLT för att visa hur överjävligt duktig du är. Det köper jag. Problematiken med detta tänk är att man ständigt måste jaga målvakt.
Ja, därför man dock hoppas på produkter från egna leden. Jag tycker just målvakstposten är en jävligt knivig fråga, det är alltid osäkert på något vis... Finns liksom inga direkt säkra kort. Tycker många av Elitseriens målvakter är tämligen mediokra.

OT
När jag ser matcherna från NHL på ESPN slås jag av hur sjukt snabba och BRA alla målvakter är där. Snabba som fan med plock och stöt. Säkra med stickan. Täcker längs med isen och flyttar sig snabbt som fan. Sen har de en syndigt bra speluppfattning.
OT

Hur som helst... Jag är övertygad om att det går att skapa en bra förutsättning för målvaktstillväxten i Sverige men, då måste klubbarna satsa på de fåtal unga killar som verkligen vill stå i mål samt också locka fler att välja just den positionen... men det är klart.. alla vill ju göra mål. ;)

Se till att våra egna juniskeepers stannar och utvecklas i DIF. Det vore bra.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:
-daniel- skrev:

OT
När jag ser matcherna från NHL på ESPN slås jag av hur sjukt snabba och BRA alla målvakter är där. Snabba som fan med plock och stöt. Säkra med stickan. Täcker längs med isen och flyttar sig snabbt som fan. Sen har de en syndigt bra speluppfattning.
OT
Ja, kollade lite NHL också och som vanligt slås man av hur fantastiskt bra ALLA är. Från målvakter till backar och vidare till forwards. Klass. Rakt igenom.

EDIT: men back to topic. Gonatt.
Låst