BOMBOM BOUCHARD skrev:Riktigt kul och spännande att följa den heta frågan kring kommande målvakt. Skulle nästan behövas en egen tråd till den.
Förstår inte de som tvivlar på Tellan. Har spelat på en hög nivå mot bra motstånd en hel karriär. Nu senast i KHL där han bevisligen klarat sig bra och fått spela.
Wesslau har spelat bra under några veckor i sin karriär vilket gav honom en överraskande chans på andra sidan. Att han inte fixade det var inte oväntat med tanke på det spel han visade upp ifjol. Jag var så oehört besviken på honom ända fam till slutet på säsongen och visste inte om jag skulle skratta eller gråta då han blev klar för en NHL-klubb.
Kan faktiskt inte förstå hur man kan se mer trygghet i Wesslau som inte än visat att han kan spela bra EN enda hel säsong ännu. Tellan som har flera sådana säsonger bakom sig.
Det enda skäl jag kan se till att inte Tellan redan är klar måste vara den ekonomiska biten. För är det någon målvakt som har mycket att bevisa så är det Wesslau som bara dansat ett slutspel.
Har börjat fundera på om det finns någon annan orsak till att Tellan inte verkar vara aktuell? Något med det sociala kanske? Han var ju i frysboxen hos BÅG också vilket var minst lika märkligt eftersom han spikade igen totalt med få undantag de gånger han fick stå i landslaget.
Tro mig. Jag gillar Tellan som fan. Men det är nog helt enkelt så att DIF inte är villiga att satsa 250-300k i månaden i ett fyraårskontrakt med en målvakt som kommer vara 35 år när de går ut.
Kolla på alla målvakter som NHL-klubbarna sitter fast med på höga löner. Chicago gjorde med Huet. Anaheim med Giguere.
Tror säkert DIF vill ha kontinuitet på målvaktssidan. Men skulle inte vilja skriva ett långt kontrakt på en gång. Ta två år i taget max. Målvakter kan dippa snabbt. Inte kul att sitta på en högavlönad målvakt som har tre år kvar på ett kontrakt och inte håller.
Är generellt emot långtidskontrakt så spelarna går ner sig vare sig de vill eller inte. Framför allt gällande målvakter då man verkligen sitter i skiten när de dippar.
Nja...statistik säger ju ingenting om hur matchbilden har sett ut och hur mycket hjälp man har fått av backar etc. Den senaste statistiken är ju dessutom från blandade turneringar där man ju vet att det experimenteras friskt med laget. Ändå hade han ju bättre statistik än Liv om än knappt.
Grejen är ju att Tellan ÄR en så mycket bättre målvakt än övriga alternativ. Jag har sett tillräckligt många matcher med honom den senaste säsongen för att kunna avgöra det. Det är därför som jag undrar om det kan ligga något annat bakom.
SirDIFalot skrev:Men är det verkligen så svårt att tro att DIF inte vill sitta på ett dyrt långtidskontrakt med en äldre målvakt?
Hur vet du att han begär så mycket då? Det vet inte jag heller något om, men om man tydligt uttalar ett önskemål om att flytta hem så har man ju inte direkt satt sig i nån bra position förhandlingsmässigt. Jag vidhåller med en dåres envishet att det måste ligga något annat bakom!
SirDIFalot skrev:Men är det verkligen så svårt att tro att DIF inte vill sitta på ett dyrt långtidskontrakt med en äldre målvakt?
Hur vet du att han begär så mycket då? Det vet inte jag heller något om, men om man tydligt uttalar ett önskemål om att flytta hem så har man ju inte direkt satt sig i nån bra position förhandlingsmässigt. Jag vidhåller med en dåres envishet att det måste ligga något annat bakom!
Han var tydlig med att han inte ville skriva ett år, utan fyra direkt. Det är nog främsta anledningen.
BOMBOM BOUCHARD skrev:Kanske det. Ett annat mindre troligt argument mot Tellan är att han har karriären bakom sig och att det saknas utvecklingsmöjliheter hos honom. Men med ett sådant tänk skulle vi aldrig tagít emot Mackan, Nisse eller som man nu hoppas på Tjärna sr. Så det argumentet faller förhoppningsvis på sin egen orimlighet. Klasspelare växer fatiskt inte på träd.
Du har en bra poäng, men det är svårt att jämföra äldre utespelare med målvakter, då målvaktsstilen utvecklats ganska mycket bara under de 10 år Tellan varit borta. Själv har jag ingen aning om hur bra han har hängt med.
Skulle kunna tolka det här tillsamans med frasses BOMB att tellan är klar.
För vem har sagt att det inte är en målvakt bom bom ska leka med.
Mjo så vill jag med tolka det, men Wesslan blir ju fortf en "ny målvakt" för säsongen, bara det att vi kanske signar honom över 2-3år...tuvärr.
Alltså jag förstår inte detta, folk sitter här och klagar på wesslau som han vore dålig på något sätt, hur många har egentligen fölt tellan sedan han lämnade oss 2001!.
Visst kanske tellan är bra men jag tror wesslau är billigare alternativ.
Och så som folk sitter och klagar på denna tråd om löner osv håll käften förfan. wesslau vill väl spela i DIF, är det inte sådana spelare vi vill ha? en rikigt bra målvakt som vill spela hos oss?.
Visst kanske många föredrar tellan pga av det han gjorde för över 10 år sedan, jag blie nöjd vilket som men skulle absolut inte säga att wesslau är kass o " Tellan framför wesslau 7 dagar i veckan". Båda är rikigt duktiga målvakter som kan bli oerhört viktiga ju mer av säsongen som går vi har lite av lyxproblem just sluta klaga förfan. Typiskt folk att aldrig bli nöjda med något någon jävla gång, järlan kan inte lyckas i era ögon uppenbarligen, det är ju Hardy som har sista ordet med ser ingen som skriver skit om honom, trots allt han som ska ha spelaren i laget han tränar.. .
Rikigt arg folk kan göra än såhär en lördag morgon..
Dessutom så var det inte bara så att han "dansade en vår" som många uttrycker sig. Man måsta nog lite mer än så om man nu hamnar 2:a i målvaktsligan! Det är ganska omöjligt att hamna så högt upp om man hela tiden fladdrar i målet och lyckats rädda en match då o då.
Jag ser både Tellan o Wesslan som två jäkligt bra målvakter. Spelar ingen egentlig roll vem det blir.
Förra säsongen höll ju folk på att få krupp när de insåg att Owuya skulle vara andremålvakt och kastade så mycket skit över honom innan säsongen ens börjat. Så mycket skit som han fick har nog aldrig någon annan målvakt fått av oss egna. Sen går han ganska lätt om Riddarn och gör en jäkligt bra säsong. Helt klart en av de bästa spelarna den säsongen.
Lärde ni er inget av det? Vad säger att Wesslan inte kan vara som i slutspelet? Förra säsongen drogs han med sitt skadade knä och fick operera sig en gång till och det tog ett bra tag innan han kände sig ok. Kan ju vara en bidragande orsak till att förra säsongen inte gick bra.
Helvetes jävla skit. Känns som Järlan och co. pissar oss fans i ansiktet. Kan vi för EN jävla gångs skull släppa den här losermentaliteten vad det gäller målvaktsfrågan och ta hem en målvakt som faktiskt kan bära oss till ett guld.
kotten skrev:Helvetes jävla skit. Känns som Järlan och co. pissar oss fans i ansiktet. Kan vi för EN jävla gångs skull släppa den här losermentaliteten vad det gäller målvaktsfrågan och ta hem en målvakt som faktiskt kan bära oss till ett guld.
HELVETE.
Tycker det är ett sundhetstecken att de vågar sidesteppa Tellan om man inte tror på honom. Likt som man gjorde med Linkan ifjol. Trots fansen påtryckningar. Det finns inte utrymme för sentimentalitet om du styr en hockeyförening.
Inte heller jag uppskattar att man verkar välja bort en gammal hjälte som vill flytta hem till förmån för en målvakt som vid första bästa erbjudande från väst med största säkerhet sticker över igen.
Tellan skulle kunna bli den målvakt som äntligen skapar lite stabilitet över fler säsonger för oss och lägg därtill att han för många är en gammal hjälte borde det inte vara något att tveka över. Att killen dessutom vill hem borde rimligtvis innebära att han inte bör ha för jävla höga lönekrav.
Dessutom får man inte heller glömma bort vad Tellan skulle kunna betyda i arbetet mot sponsorer och liknande. Här snackar vi om en kille med meriter och rutin som företag säkerligen hellre sammankopplas med än Wesslau.
Tellqvist kan säkert tänkas kräva en högre lön än t ex Wesslau, men det skall ha nog också ha. Att en äldre spelare vill ha ett längre kontrakt är heller inte mycket att säga något om. Han markerar med ett längrekontrakt att han vill flytta hem, lira ett par säsonger till och sedan lägga av, gott så. Låt honom göra detta.
Kan man slänga iväg 300k i månaden på en forward borde man utan problem kunna erbjuda en målvakt av Tellans kvalité 200k. Vill man få ner månadslönen kan man väl dessutom alltid erbjuda en större övergångssumma och sedan lägre månadslön. En målvakt spelar oftast 60 minuter varje match, att då vilja snåla på den positionen som spelar flest minuter per match är för min del obegripligt. Är det någon position som verkligen skall få kosta pengar är det målvakten.
Tyvärr verkar tankesättet i DIF just nu vara det motsatta där man istället väljer att vräka iväg 100 000 tals kronor på underpresterande forwards istället.
Kall-El skrev:Inte heller jag uppskattar att man verkar välja bort en gammal hjälte som vill flytta hem till förmån för en målvakt som vid första bästa erbjudande från väst med största säkerhet sticker över igen.
Tellan skulle kunna bli den målvakt som äntligen skapar lite stabilitet över fler säsonger för oss och lägg därtill att han för många är en gammal hjälte borde det inte vara något att tveka över. Att killen dessutom vill hem borde rimligtvis innebära att han inte bör ha för jävla höga lönekrav.
Dessutom får man inte heller glömma bort vad Tellan skulle kunna betyda i arbetet mot sponsorer och liknande. Här snackar vi om en kille med meriter och rutin som företag säkerligen hellre sammankopplas med än Wesslau.
Tellqvist kan säkert tänkas kräva en högre lön än t ex Wesslau, men det skall ha nog också ha. Att en äldre spelare vill ha ett längre kontrakt är heller inte mycket att säga något om. Han markerar med ett längrekontrakt att han vill flytta hem, lira ett par säsonger till och sedan lägga av, gott så. Låt honom göra detta.
Kan man slänga iväg 300k i månaden på en forward borde man utan problem kunna erbjuda en målvakt av Tellans kvalité 200k. Vill man få ner månadslönen kan man väl dessutom alltid erbjuda en större övergångssumma och sedan lägre månadslön. En målvakt spelar oftast 60 minuter varje match, att då vilja snåla på den positionen som spelar flest minuter per match är för min del obegripligt. Är det någon position som verkligen skall få kosta pengar är det målvakten.
Tyvärr verkar tankesättet i DIF just nu vara det motsatta där man istället väljer att vräka iväg 100 000 tals kronor på underpresterande forwards istället.