Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
starvin_marwin
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av starvin_marwin »

spocksbeard skrev:Men DIF är ju på rätt väg med alla juniorer o att publiken kommit tillbaka ..Är bara att bygga vidare på det ock inte rusa iväg ock förstöra det med dyra spelare mm på engång.
Rom byggdes inte på en dag.

Vi har fått tillbaka publiken, från att ha legat kronsikt på femte till sjunde plats i publikligan har vi nu legat på andra plats två säsonger i rad, i år hade vi dessutom bäst snitt i slutspelet (även om det blev på tok för få matcher). Detta har vi samarbetet mellan Ednertz och JK att tacka för.

Vi börjar komma på rätt spår med ekonomin, så sent som säsongen 2009/2010 hade vi så stora likviditetsproblem att vi släpade ohyggligt länge med bl a utbetalning av pensioner. Likviditeten är inte helt stabil i dag heller men jämfört med ett par år sedan är det ett drömscenario.

Problemen som kvarstår är väl dels arenafrågan, även om det medför vissa fördelar att inte äga sin egen arena (ja nackdelarna väger dock tyngre jag vet), samt att få lönsamhet i verksamheten, vilket om jag förstår Ednertz rätt inte är en omöjlighet 2010/2011 då vi nådde break-even i år.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Lika härligt optimistiskt här inne som vanligt. Tråkigt att vi är klara för plats 8-12 redan innan första maj...
rikkard skrev:LHC äger inte sin arena och betalar dessutom betydligt högre hyra och går fortfarande plus runt 5 miljoner varje år, så att enbart skylla på arenasituationen är inte gångbart.
Hur mycket LHC betalar i hyra är ju inte riktigt relevant. Det finns ju flera aspekter man måste ta hänsyn till, till exempel hur mycket LHC får procuentuellt av biljettförsäljning och hur mycket av försäljningen inne på arenan som går rakt ner i LHCs kassa. Vi skulle ju garanterat få spela på Hovet gratis om Globe Arenas bara tog en större andel av inkomsten på matchdagen.
Vi måste hitta ekonomisk lönsamhet och en långsiktighet i spelartruppen för att bygga mot nya guld i framtiden. Denna säsong var inget annat än en flopp. Mycket till följd av att vi gjorde som Frölunda och värvade färdiga (dyra) stjärnor och glömde bort att bygga ett lag. Jag tror att vår framtid ligger i att skapa en bra stomme med stabila elitseriespelare, fylla på med talanger underifrån, och värva en eller två riktiga klasspelare. Almtorp är inte en så dum värvning tycker jag. Förhoppningsvis stannar han några år och ersätter Eklund. Inför förra säsongen såg laget oroväckande tunnt ut, men vi går till final. AIK hade antagligen det sämsta laget på pappret i år, men slutar bland de fyra första. Modo och Frölunda gör tvärtom. Värvar stjärnor men hamnar i botten. Vi måste bygga ett starkt lag, inte hålla på med kortsiktiga stjärnvärvningar, det är vår väg att gå!
Här håller jag dock med dig fullständigt, det här är ungefär motsatt det Mäklaren föreslog. Att lägga alla ägg i samma korg i hopp om att få vinna något kommer ju bara leda till enorma finansiella problem i framtiden, jag tror att många här inne har glömt hur jävla illa det faktiskt var för bara några år sedan, och till viss del fortfarande är, med Elitseriemått sett.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Jag tror nog vi kan glömma både Engqvist och Möller. En flytt till DIF känns som ett steg i fel riktning för båda dessa herrar.

Möller är RFA och skulle så förbli även om han kom över hit. Att flytta till Europa ett år upphäver inte RFA-statusen. Jag tror att han kör vidare där borta, det skulle jag gjort om jag var honom.

Engqvist är väl i samma sits som Möller. Jag tror han trivs ganska bra där. Jag antar att Montreals farmarlag tillhör ett av de mer lyxigare och välorganiserade. Han trivs nog rätt bra. Det är bättre för honom om han stannar där.

Som jag ser det är centerbesättningen full. Antagligen kommer Zibanejad spela center. Han kallas ju för "den nye Sundin" så wtf... Det är väl lika bra att ge honom en centerplats i vår kommande toppkedja, som vi förhoppningsvis fyller med en-två spelare av Klasens kaliber eller bättre.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

starvin_marwin skrev:
spocksbeard skrev:Men DIF är ju på rätt väg med alla juniorer o att publiken kommit tillbaka ..Är bara att bygga vidare på det ock inte rusa iväg ock förstöra det med dyra spelare mm på engång.

Vi har fått tillbaka publiken, från att ha legat kronsikt på femte till sjunde plats i publikligan har vi nu legat på andra plats två säsonger i rad, i år hade vi dessutom bäst snitt i slutspelet (även om det blev på tok för få matcher). Detta har vi samarbetet mellan Ednertz och JK att tacka för.

Vi börjar komma på rätt spår med ekonomin, så sent som säsongen 2009/2010 hade vi så stora likviditetsproblem att vi släpade ohyggligt länge med bl a utbetalning av pensioner. Likviditeten är inte helt stabil i dag heller men jämfört med ett par år sedan är det ett drömscenario.

Problemen som kvarstår är väl dels arenafrågan, även om det medför vissa fördelar att inte äga sin egen arena (ja nackdelarna väger dock tyngre jag vet), samt att få lönsamhet i verksamheten, vilket om jag förstår Ednertz rätt inte är en omöjlighet 2010/2011 då vi nådde break-even i år.

Vet inte hur det ser ut med sponsorer men det känns som att dif skulle kunna dra in bra mycket mer pengar där, vi har näst bästa publiksnittet, bästa borta snittet, största andelen tv-säsongkorts abonnenter och stort media intresse samt elitseriens mest besökta hemsida, med en sån stor exponering borde dif kunna locka till sig större sponsorer och mer pengar.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

BaronVonDif skrev:
starvin_marwin skrev:

Vet inte hur det ser ut med sponsorer men det känns som att dif skulle kunna dra in bra mycket mer pengar där, vi har näst bästa publiksnittet, bästa borta snittet, största andelen tv-säsongkorts abonnenter och stort media intresse samt elitseriens mest besökta hemsida, med en sån stor exponering borde dif kunna locka till sig större sponsorer och mer pengar.
Jag håller med, framförallt efter 09/10 borde vi kunnat gjort en markant vinst på sponsorer jämfört med säsongerna innan. Vet faktiskt inte riktigt hur det jobbas med det i föreningen, om det enbart är Ednertz själv (efter som han kommer från marknadssidan) som jobbar riktat mot sponsorer och storkunder? Borde ju inte riktigt vara en t.f VDs roll egentligen.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

LHC har väl visserligen köpt loss rättigheterna för hela arenan om jag inte är fel ute.

DVS de får alla intäkter från alla arrangemang som hålls där.

En enorm skillnad på den dealen och den vi har.
Användarvisningsbild
S:t Djurgården

Inlägg av S:t Djurgården »

Är det inte väldigt mycket arenasnack nu? Tillbaka till ämnet.
"Djurgår’ns IF du är allt jag har - Aldrig lämnar jag dig ensam kvar..."
superfast

Inlägg av superfast »

Nu är det fan dags att D Tjärnqvist och Tellan blir klara.

Då känns forwardsproblemen lugnare, kanske lägga mer press på mackan och hoppas på att galler-mika gör 40p nästa säsong. Det ska fan inte vara omöjligt om han slipper spela som center.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

superfast skrev:Nu är det fan dags att D Tjärnqvist och Tellan blir klara.

Då känns forwardsproblemen lugnare, kanske lägga mer press på mackan och hoppas på att galler-mika gör 40p nästa säsong. Det ska fan inte vara omöjligt om han slipper spela som center.

Hoppas för verkligen inte tjärna kommer hit, ska man värva någon ska det vara någon som inte är borta mer än han spelar.!

Sedan har han dissat oss 3 år på raken, bara för han får sparken ja då kanske det passar och komma till oss igen.
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Tycker man borde satsa på Fernholm, rätt ålder och en grymt bra back som spelar i landslaget som själv sagt att han vill återvända.. tycker det är löjligt att fortfarande haka upp sig på att han lämnade oss.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
S:t Djurgården

Inlägg av S:t Djurgården »

Billx skrev:Tycker man borde satsa på Fernholm, rätt ålder och en grymt bra back som spelar i landslaget som själv sagt att han vill återvända.. tycker det är löjligt att fortfarande haka upp sig på att han lämnade oss.
Frågan om han verkligen vill efter år av: "Daniel Ferholm - En h**a - En h**a!!!"
"Djurgår’ns IF du är allt jag har - Aldrig lämnar jag dig ensam kvar..."
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

S:t Djurgården skrev:
Billx skrev:Tycker man borde satsa på Fernholm, rätt ålder och en grymt bra back som spelar i landslaget som själv sagt att han vill återvända.. tycker det är löjligt att fortfarande haka upp sig på att han lämnade oss.
Frågan om han verkligen vill efter år av: "Daniel Ferholm - En h**a - En h**a!!!"
Han sa ju att han ville vinna tillbaka förtroendet och han inte vill spela i Elitserien igen om det inte blir Djurgården. Då skulle han spela utomlands resten av karriären.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Billx skrev:
S:t Djurgården skrev:
Han sa ju att han ville vinna tillbaka förtroendet och han inte vill spela i Elitserien igen om det inte blir Djurgården. Då skulle han spela utomlands resten av karriären.
vem köper sånt bullshit
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Robinhansen skrev: Hoppas för verkligen inte tjärna kommer hit, ska man värva någon ska det vara någon som inte är borta mer än han spelar.!

Sedan har han dissat oss 3 år på raken, bara för han får sparken ja då kanske det passar och komma till oss igen.
Förklara hur du menar att han "dissat" oss tre år på raken? Vad jag vet har Daniel aldrig gjort några löften om han skulle spela för oss. Sedan sågar du vartenda förslag här inne. Vad vore i dina ögon bättre än Tjärnqvist eller Fernholm?
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Robinhansen skrev:vem köper sånt bullshit
Jag.

Daniel Fernholm är en av de mest inbitna Djurgårdarna i hockeyvärlden, så säger han det så litar jag fullt ut på hans ord, att DIF är prio ett.
Fernholm stod som ung i vår klack och har en JK-tatuering, och även om det var en besvikelse och ilska när han lämnade för Linköping så råder det inget tvivel om vilket som är mitt största minne av Daniel Fernholm. I en intervju efter att han sköt oss ur slutspelet 2008, så var han nästintill gråtfärdig när han fick frågan hur det kändes. Man såg tydligt att han inte gillade läget nämnvärt.
Så visst, han svek oss en gång i tiden, men å andra sidan så förstår jag honom på sätt och vis honom. Han ville få bästa möjliga utveckling, och därför såg han ett Linköping på uppgång som ett bättre alternativ än ett Djurgården som slogs för sin överlevnad. Han fick dessutom en högre lön, så även om det givetvis är tråkigt med spelare som lämnar så får man än dock ha förståelse för det. Hockey är hans yrke, och inte bara en hobby.

Men jag kan väl säga att jag var riktigt irriterad och förbannad till en början jag med, men dom känslorna har kommit av sig och jag hade inte haft något emot att se Fernholm i Djurgården igen, förutsatt att han begär en marknadslön och inte någon KHL-lön.
Låst