Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Mäklaren
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Mäklaren »

Ja att skära ner på junis-verksamheten är kanske inte den bästa idén, men jag tycker att många av juniorerna pissar på DIF faktiskt. De får betalt av Djurgår'n och en av Sveriges bästa utbildningar. Sedan dram de bara som en avlöning så fort det kommer ett samtal från Nordamerika. Alla gör givetvis inte så, men många.

Vette tusan hur vi ska kunna utveckla DIF, men att samtliga i föreningen måste börja arbeta hårdare för ett slagkraftigare lag råder det ingen som helst tvekan om. Jag vet att juniortränaren Tony Zabel och ansvarige K-G Stoppel jobbar hårdare än både Järlan, Hardy, Micke och Tomas. Så ska det inte vara tycker jag.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Juniorverksamheten är det bästa vi har. Några drar, men det får vi tyvärr leva med. Förhoppningsvis kommer ett par av dem tillbaka nån dag.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Daniel942 skrev:
Mäklaren skrev:Vill liksom veta vad DIFs mål är med verksamheten. Ska vi vinna guld eller bara fostra talanger/vara ett mittenlag? Om vi vill vinna titlar så måste vi snart börja ställa upp med lag som kan konkurrera med FBK och HV71. Det gäller att börja prioritera ett riktigt bra lag och lägga mer energi och vara mer noggranna i lagbygget. Känns som att Järlan med flera är väldigt slarviga. Man struntar i vissa lagdelar, man ställer inte tillräckliga krav på spelare och man är inte noggranna nog att jobba med goda dagliga vanor och hög seriositet.

Jag vill att DIF börjar att satsa mer på att vinna titlar. Vad man ska dra in på vet jag dock inte. Kanske juniorverksamheten? Den genererar trots allt ingen framgång för a-laget eftersom spelarna bara sticker så fort de har spelat fem minuter i Elitserien. Jag vet inte alltså men jag tror att förutsättningarna i organisationen för att vinna guld är bättre än många tror. Likaså är ekonomin inte alls dålig. Det handlar om att samtliga inblandade måste börja maximera sig själva. Allt från spelare till styrelse. Vi måste tillbaka till toppen!
Håller med. Är trött på att vi ska ligga i mitten eller långt ner år efter år (Undantaget 09/10).
Vad gör HV71 (bortsett från årets säsong) och FBK som gör att de alltid håller sig i toppen som inte DIF gör?

Men att skära ner juniorverksamheten är det sämsta vi kan göra.
Men kom igen nu Daniel, du är 16 år, hur trött kan du egentligen hunnit bli på att ligga i mitten "år efter år" när vi låg i topp ifjol dessutom.

DIF hockey har ju gått igenom ett ekonomiskt stålbad och legat minus fyra år i rad efter lockouten, därav är ekonomin skit. Framför allt får att vi inte heller har en egen arena. I år gick vi ju äntligen plus/minus noll och därför ser det ju mycket ljusare ut.

Vi har landets bästa juniorverksamhet som kommer generera billiga fullgoda A-lagsspelare, även om Mäklaren säger att de inte genererat någon direkt framgång till a-laget så tycker jag att Krüger, Josefson och ett par till var starkt bidragande till framgången 09/10. Och dessutom tjänar vi ju enormt på den då spelare som Engqvist en dag kommer vända hem. Spelare av Norman och Zibanejads kvalité skulle vara dubbelt så dyra om vi tog in dem utifrån. Sedan att de drar tidigt är väl bara något vi får leva med.

Det Mäklaren påpekar gällande ställa krav, lagbygget, goda dagliga vanor och så vidare, det handlar ju om att få in absolut rätt man som sportchef, rätt man som head coach, och så vidare, som ska fungera tillsammans. Till slut prickar vi nog rätt.

Men vi kan absolut inte kräva att vara ett topplag år efter år.
Expert.
spocksbeard

Inlägg av spocksbeard »

Alla vill vi ju se ett DIF som spöar skiten av alla hela tiden :mrgreen: Hoppas verkligen vi får förstärkning på backsidan med Tjärnqvist ock att Kronwall stannar . Frustrerande att inte kunna bygga vidare på ett lag när så många lämnar varje år ..men så ser det tyvärr ut. Kanske om nått år om vi fortsätter att ha bra med publik så går DIF plus ordentligt ????
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Vi ska visst kunna kräva att vara ett topplag varje säsong. De förutsättningarna finns. Lagen ute i landet är mycket bättre än oss på att få ut max av organisationen. Bortsett från Frölunda då.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Mäklaren skrev:Ja att skära ner på junis-verksamheten är kanske inte den bästa idén, men jag tycker att många av juniorerna pissar på DIF faktiskt. De får betalt av Djurgår'n och en av Sveriges bästa utbildningar. Sedan dram de bara som en avlöning så fort det kommer ett samtal från Nordamerika. Alla gör givetvis inte så, men många.

Vette tusan hur vi ska kunna utveckla DIF, men att samtliga i föreningen måste börja arbeta hårdare för ett slagkraftigare lag råder det ingen som helst tvekan om. Jag vet att juniortränaren Tony Zabel och ansvarige K-G Stoppel jobbar hårdare än både Järlan, Hardy, Micke och Tomas. Så ska det inte vara tycker jag.
Helt korrekt. Så ska det verkligen inte få vara. Samma sak gäller mellan varven för spelarna också, finns en del som är lite bekväma med åldern så att säga.

Att vi tappar juniorer till NHL kommer vi få leva med, men vi kommer få behålla spelare också. Vi ska ju inte glömma att 88orna var den första kullen vi hade som var slagkraftiga överhuvudtaget (där Oscar och Riddarn ju gjorde flera år...), efter det har det gått framåt för varje kull. Det är för tidigt att bedöma resultatet av juniorsatsningen. Vi kommer se fler komma fram som Mika, Josefson, Krüger...men vi kommer även få se killar komma hem igen från Nordamerika så småningom, vilket också är ett resultat av satsningen.

Det hade varit intressant att se hur många spelare som Huselius, Zackrisson, Klasen, osv osv som hade representerat oss under 2000-talet om vi hade haft ordning på torpet redan från början. Och hur det sett ut då. Det får vi aldrig veta såklart. Men vi vet ju hur det gick när vi köpte in smällfeta slovaker, letter osv för att vi inte hade en käft att plocka upp underifrån.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Mäklaren skrev:Vi ska visst kunna kräva att vara ett topplag varje säsong. De förutsättningarna finns. Lagen ute i landet är mycket bättre än oss på att få ut max av organisationen. Bortsett från Frölunda då.
Du tycker inte att vi fick ut "max av organisationen" i fjol eller?

När man lyssnar på många här inne låter det som att vi floppat á la Frölunda eller Leksand år efter år, men faktum är ju att vi har haft en ekonomi och ett sportsligt material som varit riktigt mediokert fram tills i fjol. Vi underpresterade helt klart i år, visst, men jag tycker att det blir lite löjligt att man börjar kräva att vi ska vara ett topplag.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

För en som upplevt guld och gröna skogar är det svårt att vara nöjd med en sjätteplats och uttåg i kvarten. Jag vill vara med och utveckla DIF och är därför inte nöjd förrän pokalen står i kansliet på Arenavägen.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Jag vill ha kvar Kronwall och få in Tjärnqvist Sr. Därmed basta. Hoppas verkligen att det finns utrymme för det om inte Kronwall får sitt efterlängtade KHL-kontrakt. Då skulle backuppsättningen se riktigt bra ut.

Kronwall - Holmqvist
Boumedienne - Tjärnqvist
Bartley - Printz
Claesson - Deilert
(Holm)

Sen drömmer jag fortfarande om Klasen och Möller. Hannula känns förlorad och Widing är jag fortfarande grymt skeptisk till. Då ska det till en sjuk lönesänkning eller prestationsbaserat kontrakt.

Wesslau eller Tellan är mig typ egalt nu när Owuya verkar förlorad.

Edit: Juniorsatsningen är fundamental! Grämer mig lite över att Sörensen lämnar dock...
Senast redigerad av kaminor den 2011-04-14 20:10:50, redigerad totalt 1 gånger.
spocksbeard

Inlägg av spocksbeard »

Men DIF är ju på rätt väg med alla juniorer o att publiken kommit tillbaka ..Är bara att bygga vidare på det ock inte rusa iväg ock förstöra det med dyra spelare mm på engång.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

spocksbeard skrev:Men DIF är ju på rätt väg med alla juniorer o att publiken kommit tillbaka ..Är bara att bygga vidare på det ock inte rusa iväg ock förstöra det med dyra spelare mm på engång.
Håller med till 200%!
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Man måste ha den unika mixen mellan juniorer,trotjänare och stjärnor för att lyckas.
Har man bra material av de där 3 delarna så kommer man riktigt långt som vi gjorde 09/10.
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

För att lyckas måste DIF ha en stomme på 8-12 BRA spelare som vägrar lämna klubben under 4-8 år. Dessa ska vara bra på isen, i båset och utanför arenan. Detta lockar andra att stanna och spela grym hockey i DIF. Annars gör de som Judas Josefsson, Owuya, m fl.. De drar så fort att det enda som blir kvar i föreningen är deras Dubbel-Dusch-flaskor i träningslokalens duschar...

Efter det här slutspelet är jag djupt oroad för Svensk Hockeys framtid. ett mediokert fbk slår ett dåligt saik.. "Osten" begår hybrisbrott och anmäler Jimmie.. DIF åker ur mot ett luleå som är så sjukt dåliga att ligan skäms... HiV blåses ut av ajk?!?! i fyra raka?!?!?!?!

Vi värvar allsvenska spelare och förlorar Elitspelare. Näe, hoppas att det verkligen funkar med värvningar och att arbetet inne i klubben funkar och jag tror att vi behöver bli en familj där vi tar hand om varandra i alla lägen.

Nog nu. Älska DIF!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det är svårt, vi är helt klart på rätt väg. Att det gick sämre den gångna säsongen var egentligen kanske inte så oväntat...tror många vart lite för bekväma efter silversäsongen, började säkert redan på försäsongen med lite slarv. När sen vi aldrig riktigt "fick till det" med en kontinuitet i spelet, och framförallt en leadingline som kunde gå in och vinna matcher konstant så vart det ett lite brutalt uppvaknande att "oj, vi kanske trots allt inte är bättre än så här?" och då började samtliga jobba. I ett par matcher. Sen kom bekvämlighetskostymen på igen. Tror också en del karaktärer i laget kanske inte direkt höjde lagmoralen sådär värst.

Tror dock som sagt att DIF är på rätt väg. Vi har inte, och kommer inte på mååånga år framöver, ha möjlighet att matcha FBK / HV etc spelarbudget med idel stjärnvärvningar. Gäller att värva smart och nyttja våra juniorer på bästa sätt. Just juniorsatsningen är livsviktig, gäller att fortsätta med den fullt ut. Trist som fan när vi tappar spelare utomlands, men vad skall man göra? Det är knappast bara DIF som lider av det.

Vårt lag börjar så smått ta form inför det som komma skall, låt Järlan jobba i fred. Låt oss inte hetsa upp oss för att vi inte plockar in stjärnor på löpande band, utan försök se positivt på situationen istället. Vi har en hyfsad stomme i laget, vi har MÅNGA bra juniorer som jag är helt övertygad om kommer ta ytterligare kliv nästa säsong. Vi har sparkapital i Jimmie / Otto / Mackan som har potential att leda oss till framgångar.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:Det är svårt, vi är helt klart på rätt väg. Att det gick sämre den gångna säsongen var egentligen kanske inte så oväntat...tror många vart lite för bekväma efter silversäsongen, började säkert redan på försäsongen med lite slarv. När sen vi aldrig riktigt "fick till det" med en kontinuitet i spelet, och framförallt en leadingline som kunde gå in och vinna matcher konstant så vart det ett lite brutalt uppvaknande att "oj, vi kanske trots allt inte är bättre än så här?" och då började samtliga jobba. I ett par matcher. Sen kom bekvämlighetskostymen på igen. Tror också en del karaktärer i laget kanske inte direkt höjde lagmoralen sådär värst.

Tror dock som sagt att DIF är på rätt väg. Vi har inte, och kommer inte på mååånga år framöver, ha möjlighet att matcha FBK / HV etc spelarbudget med idel stjärnvärvningar. Gäller att värva smart och nyttja våra juniorer på bästa sätt. Just juniorsatsningen är livsviktig, gäller att fortsätta med den fullt ut. Trist som fan när vi tappar spelare utomlands, men vad skall man göra? Det är knappast bara DIF som lider av det.

Vårt lag börjar så smått ta form inför det som komma skall, låt Järlan jobba i fred. Låt oss inte hetsa upp oss för att vi inte plockar in stjärnor på löpande band, utan försök se positivt på situationen istället. Vi har en hyfsad stomme i laget, vi har MÅNGA bra juniorer som jag är helt övertygad om kommer ta ytterligare kliv nästa säsong. Vi har sparkapital i Jimmie / Otto / Mackan som har potential att leda oss till framgångar.
Jag är bara glad över att vi inte värvar in dyra stjärnor för det - om något - är ett tecken på undergång.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Låst