Absolut är det så.. sorryreservjesus skrev:Nu har ju DIF tagit kontakt med Wesslau, han syftar nog mer på fall han skulle nobba DIF för ajk-daniel- skrev:Varför skulle Wesslau inte välja Solna om han vill hem och DIF inte tar emot honom? Folk verkar ha en löjlig världsuppfattning ibland.Jamakra skrev:Undrar om Wesslau är så ärkepantad att han går till ajk. Han har trots allt ganska hög status hos oss och jag undrar om han inte gör bäst i att försöka ett år till i Springfield
Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg
Efter värvningarna av Bartley och Almtorp ser kontraktsituationen ut på följande sätt:
1 målvakt
9 backar
13 forwards
Av dessa vill jag personligen se att Lassen, Deilert, Lennhammer och Söder inte tillhör A-laget annat än vid skador på sin höjd. Dessutom lär Bom-Bom dra vad jag förstår samt att Nisse lägger av tyvärr. Vilket isf ger följande:
Målvakter (1)
Tim Sandberg
Backar (5)
Philip Holm
Victor Bartley
Andreas Holmqvist
David Printz
Fredrik Claesson
Forwards (11)
Jonas Almtorp
Kristofer Ottosson
Marcus Nilson
Tim Eriksson
Patrick Cehlin
Jimmie Ölvestad
Christian Eklund
Mario Kempe
Mika Zibanejad
John Norman
Daniel Brodin
Den haltande ihopsättningen av formationer ser ut på följande sätt (Imo)
VAKANT - VAKANT - Marcus Nilson
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Mika Zibanejad
John Norman - Jonas Almtorp - Patrick Cehlin
Mario Kempe/Tim Eriksson/Daniel Brodin - Christian Eklund - Daniel Brodin/Tim Eriksson/Mario Kempe
VAKANT - Andreas Holmqvist
David Printz - Victor Bartley
VAKANT - Fredrik Claesson
Alltså fyra platser (orkar inte ta upp målvaktsfrågan mer) som det ska in spelare på. Utfyllnad plockar vi från de egna leden:
1 forward till förstakedjan
Intressanta Alternativ som står utan kontrakt
Mika Hannula
Linus Klasen
Jonas Andersson
Daniel Widing
Fabian Brunnström
Björn Melin
1 förstacenter
Niklas Persson
Oscar Möller
Byron Ritchie
1 klassback
Daniel Tjärnqvist
Staffan Kronwall
1 stabil ES-back
Robin Jonsson
Timmy Pettersson
Daniel Fernholm
Jonas Ahnelöv
Daniel Josefsson
Jan-Axel Alavaara
Frågan är bara om DIF tänker som jag i lagbygget, förmodligen inte tyvärr. Tror inte vi får se någon skymt av den där klasscentern vi alla så gärna vill ha. Almtorp lär vara den nya andracentern och Ottosson kommer fortsättningsvis att vara förstacenter.
1 målvakt
9 backar
13 forwards
Av dessa vill jag personligen se att Lassen, Deilert, Lennhammer och Söder inte tillhör A-laget annat än vid skador på sin höjd. Dessutom lär Bom-Bom dra vad jag förstår samt att Nisse lägger av tyvärr. Vilket isf ger följande:
Målvakter (1)
Tim Sandberg
Backar (5)
Philip Holm
Victor Bartley
Andreas Holmqvist
David Printz
Fredrik Claesson
Forwards (11)
Jonas Almtorp
Kristofer Ottosson
Marcus Nilson
Tim Eriksson
Patrick Cehlin
Jimmie Ölvestad
Christian Eklund
Mario Kempe
Mika Zibanejad
John Norman
Daniel Brodin
Den haltande ihopsättningen av formationer ser ut på följande sätt (Imo)
VAKANT - VAKANT - Marcus Nilson
Mario Kempe/Tim Eriksson/Daniel Brodin - Christian Eklund - Daniel Brodin/Tim Eriksson/Mario Kempe
Alltså fyra platser (orkar inte ta upp målvaktsfrågan mer) som det ska in spelare på. Utfyllnad plockar vi från de egna leden:
1 forward till förstakedjan
Mika Hannula
Linus Klasen
Jonas Andersson
Daniel Widing
Fabian Brunnström
Björn Melin
1 förstacenter
Niklas Persson
Oscar Möller
Byron Ritchie
1 klassback
Daniel Tjärnqvist
Staffan Kronwall
1 stabil ES-back
Robin Jonsson
Timmy Pettersson
Daniel Fernholm
Jonas Ahnelöv
Daniel Josefsson
Jan-Axel Alavaara
Frågan är bara om DIF tänker som jag i lagbygget, förmodligen inte tyvärr. Tror inte vi får se någon skymt av den där klasscentern vi alla så gärna vill ha. Almtorp lär vara den nya andracentern och Ottosson kommer fortsättningsvis att vara förstacenter.
Väl sammafattat!
vill gärna komplettera med lite namn dock
Forward:
Mattias Tjärnqvist
Center:
Zigomanis
Thoresen (högst otrolig)
Zackrisson
Stabil Back:
Kilström
E: onödigt att citera
Forward:
Mattias Tjärnqvist
Center:
Zigomanis
Thoresen (högst otrolig)
Zackrisson
Stabil Back:
Kilström
Zackrisson är redan klar för en Rysk klubb
Christian"Fimpen"Eklund är Djurgår'n
Metal Machine skrev:Utan att ha sett honom spela skulle Ahnelöv kännas som en intressant värvning. Bara han inte är tänkt att ersätta Kronwall. Då blir jag orolig...
Skulle vara helt okej med följande backuppsättning*:
Tjärnqvist/Kronwall - Holmqvist
Printz - Bartley
Ahnelöv - Claesson
Sedan får vi nog, tyvärr, sätta vår tilltro till Holm/Gustafsson/Lennhammer och Deilert/Lassen.
Shitkicker: Håller med dig angående Lasch. Skulle vara roligt att se i Dif nästa säsong. Tror att det kan gynna oss att Almtorp skrev på, vilket gör att Lasch slipper flytta och att han har lättare att komma in i gruppen, etc.
Följande skulle då kunna bli våra forwards*:
Ölvestad - Ottosson - Nilson
T.Eriksson - Almtorp - Lasch
Norman - Zibanejad - Cehlin
Tjärnqvist - Fimpen - Brodin
Kempe/Söder
Tycker väl dock att vi borde försöka göra oss av med Söder, Lassen och Lennhammer, även Kempe faktiskt. Framförallt för att det inte känns schysst mot honom att han ska behöva vara 13:e forward nästa säsong. Tyvärr känns det i dagsläget som att det inte kommer bli bättre än så.
*Formationerna är naturligtvis inte skrivna i sten, men så hade JAG satt ihop det laget i dag.
Den där backbesättningen tycker jag ser riktigt bra ut faktiskt. Förutsatt att Ahnelöv får vara hel så tror jag han kan blomma ut och bli en riktig tillgång, om han nu hamnar här. Som övertygad och militant anhängare av våldshockey ser jag fram emot hur han och Printz kommer fullständigt mörda den zombieliknande kycklinggnagaren Videll nästa år. Bartley får gärna hoppa in en och annan Niklas Kronwall-specialare också.
Är det någon som vågar sig på en diagnos av Linus? Autismspektrumstörning? Jag är rätt glad att jag slipper se Arnie Grape i Djurgårdströjan om jag skall vara helt ärlig. En IQ kring 75 tycker jag måste vara ett minimikrav vi skall ställa på våra spelare.
Forwardssidan är väl kanske inte riktigt lika rolig läsning, metallmaskinen. Där tycker jag att det saknas ett namn som andas spelglädje och kreativitet, en playmaker och dirigent i pp. Linus Klasen hade suttit som en smäck någonstans i den där uppsättningen.
Avslutningsvis så är jag långt mer förtjust i Kempe än du är. I frilägen och på straffar tror jag nästan t.o.m. jag håller honom för vår enskilt bäste. I min värld är det nog istället Cehlin som är sisteforward i truppen på basis av en ganska medioker insats förra året. Jag vill inte ha någon kravlös skyddad verkstad för spelare bara för att de kommer ifrån våra egna led. Även en av mina personliga favoriter, Tim Eriksson, måste höja sin nivå betydligt i år om jag inte skall föredra en utlåning till allsvenskan.
Kondylom och ond bråd död åt gnaget.
// Shitkicker
Tog inte med någon av Tjärnqvist/Zigomanis/Kilström för att jag helt enkelt inte känner att de skulle gå in på de positionerna vi behöver.Jerka skrev:Väl sammafattat!
Forward:
Mattias Tjärnqvist
Center:
Zigomanis
Thoresen (högst otrolig)
Zackrisson
Stabil Back:
Kilström
Thoresen vore ju såklart en våt dröm...
D Tjärnqvist, Widing, Tellqvist och någon första center som , Ritchie, Klasen, Möller, Det ska vara en center som är tongivande och gör poäng helt klart, det hade vi inte denna säsongen.
Christian"Fimpen"Eklund är Djurgår'n
Jag gillar ditt tänk i det stora hela, men jag förstår verkligen inte varför så många sänker spelarbudgeten drastiskt i varje förslag.jensa85 skrev:VAKANT - VAKANT - Marcus Nilson
In:
Bartley
Almtorp
Holm
Sandberg
Zibanejad
Stabil elitserieback
Högklassig elitserieback
Högklassig elitseriecenter
Högklassig elitserieforward
Ut:
Falk
Kronwall
Eklund
Widing
Tjärnqvist
Lassen
Deilert
Lennhammer
Söder
Ekman (Hannula)
Riddderwall
Strömberg
Krüger
Boumedienne - Bartley = Jag vet inte riktigt, men antagligen är Boumedienne dyrare.
Eklund - Stabil elitserieback = +/- 0 om det är Ahnelöv, annars kan det bli lite dyrare.
Ridderwall - Sanberg = Ridderwall lär vara betydligt dyrare.
Zibanejad + Holm = Söder, Lassen, Lennhammer, Deilert, Strömberg = Inga större skillnader, en aningen större utgift möjligtvis pga utlåningar.
Falk - Almtorp = Förmodligen +/- 0
Widing + Krüger - Högklassig center = Beroende på vem centern är så kan det variera, men vi kommer garanterat inte värva en center som är dyrare än både Krüger och Widing. Jag tror snarare att det blir 50-100k/månaden över.
Kronwall - Högklassig elitserieback = +/- 0
Ekman (Hannula) - Högklassig elitserieforward = +/- 0
Så kort och gott, de ovan nämnda går mer eller mindre att kvitta bort. Det rör sig inte om några stora löneskillnader, och om det gör det så är det billigare.
Då står vi där med Mathias Tjärnqvist (= 200k/månaden) utanför dina beräkningar, plus att jag är övertygad om att det finns runt 100k/månaden att plocka fram från kassaskåpet från det som jag kvittade bort, för att jag är övertygad om att mina jämförelser sparar pengar istället för att öka utgifterna.
Så in med Mathias Tjärnqvist i din summering så köper jag den, men vi ska fan heller sänka spelarutgifterna nu, det vore ju bara åt helvette.
Känns som att denna första center-värvningen folk hoppas på ej kommer inträffa, blir almtorp/ottosson som spelar center i första kedjan nästa år.
- BaronVonDif
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Om vi ska byta sportchef borde väl Sudden vara det självklara valet, han vill ju hjälpa DIF hockey enligt media och har pondus,kontakter och respekt få kan jämföra med, tror även hans erfarenheter från NHL kan införa nytt tänk i DIF.rikkard skrev:AIK har snart ett bättre lag än oss. Hoppas innerligt att Klasen och Wesslau inte går dit. Vi behöver defenitivt en spelare av Klasens snitt. Vi behöver lite konstruktivitet, det tycker jag saknades mycket under den gångna säsongen. Det går inte bara att ha powerforwards och målskyttar, vi behöver framspelare också.
Förövrigt tycker jag att vi behöver en ny sportchef. Tycker Järlan saknar känsla och lyckas sällan ro i land de rätta värvningarna. Tänker att Håkan Södergren eller Charles Berglund kunde ta över efter honom. De är båda trevliga killar som säkert förmår att locka över spelare till klubben.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
http://www.djurgardshjalpen.com/
Räknar ju även kallt(helt i onödan) med att vi ska ha en bra förstamålvakt(Tellan) som kommer kosta en slant.Salas skrev:Jag gillar ditt tänk i det stora hela, men jag förstår verkligen inte varför så många sänker spelarbudgeten drastiskt i varje förslag.jensa85 skrev:VAKANT - VAKANT - Marcus Nilson
In:
Bartley
Almtorp
Holm
Sandberg
Zibanejad
Stabil elitserieback
Högklassig elitserieback
Högklassig elitseriecenter
Högklassig elitserieforward
Ut:
Falk
Kronwall
Eklund
Widing
Tjärnqvist
Lassen
Deilert
Lennhammer
Söder
Ekman (Hannula)
Riddderwall
Strömberg
Krüger
Boumedienne - Bartley = Jag vet inte riktigt, men antagligen är Boumedienne dyrare.
Eklund - Stabil elitserieback = +/- 0 om det är Ahnelöv, annars kan det bli lite dyrare.
Ridderwall - Sanberg = Ridderwall lär vara betydligt dyrare.
Zibanejad + Holm = Söder, Lassen, Lennhammer, Deilert, Strömberg = Inga större skillnader, en aningen större utgift möjligtvis pga utlåningar.
Falk - Almtorp = Förmodligen +/- 0
Widing + Krüger - Högklassig center = Beroende på vem centern är så kan det variera, men vi kommer garanterat inte värva en center som är dyrare än både Krüger och Widing. Jag tror snarare att det blir 50-100k/månaden över.
Kronwall - Högklassig elitserieback = +/- 0
Ekman (Hannula) - Högklassig elitserieforward = +/- 0
Så kort och gott, de ovan nämnda går mer eller mindre att kvitta bort. Det rör sig inte om några stora löneskillnader, och om det gör det så är det billigare.
Då står vi där med Mathias Tjärnqvist (= 200k/månaden) utanför dina beräkningar, plus att jag är övertygad om att det finns runt 100k/månaden att plocka fram från kassaskåpet från det som jag kvittade bort, för att jag är övertygad om att mina jämförelser sparar pengar istället för att öka utgifterna.
Så in med Mathias Tjärnqvist i din summering så köper jag den, men vi ska fan heller sänka spelarutgifterna nu, det vore ju bara åt helvette.
Men fick jag själv bestämma skulle vi givetvis ta in ytterligare en spelare av god kvalitet. Då allra helst en bra back till och därmed spela Claesson som sjundeback. Dock tror jag aldrig att det kommer inträffa tyvärr.
All right, då hänger jag med bättre. Tellqvist vs Owuya är ju givetvis en löneskillnad, men frågan är hur mycket det egentligen skiljer sig. Ridderwall lär ju vara betydligt dyrare än Sandberg, och om resterande delar av Riddarns lön går till exempelvis Tellqvist så borde det inte vara en allt för stor löneskillnad. Visst, kanske plus 100k/månaden, det är givetvis pengar det, men man tycker ju ändå att det borde finnas ett överskott till annat (förutsatt att inte spelare som förlängt kontrakten lyckats förhandla till sig för höga löner, men det tvivlar jag starkt på).jensa85 skrev:Räknar ju även kallt(helt i onödan) med att vi ska ha en bra förstamålvakt(Tellan) som kommer kosta en slant.
Men fick jag själv bestämma skulle vi givetvis ta in ytterligare en spelare av god kvalitet. Då allra helst en bra back till och därmed spela Claesson som sjundeback. Dock tror jag aldrig att det kommer inträffa tyvärr.
Du och jag är för övrigt helt inne på samma spår. Stabiliteten sitter i defensiven, och det bör därför satsas just på den lagdelen. Jag tycker att det är rent av för jävligt att DIF Hockey inte resonerar på just det här sättet, men det är väl kanske ett resultat av att vi har Hardy som tränare, vad vet jag.
Att ha Claesson som sjundeback vore en skär dröm, men det är nog som du säger; det kommer nog aldrig att inträffa tyvärr.
Men cred till dig för ditt inlägg hur som helst. Din analys är i grund och botten klockren, och dina tankar om vår spelartrupp är som alltid intresseväckande.
Fullt möjligt att detta har avhandlats tidigare och frågan fått sitt svar, men jag har missat det isf. Är det helt oomtvistat att vi inte behöver betala Nisse någon lön nästa år?
Jag känner inte till förbehållen i ett normalt elitseriekontrakt, men i någon mån kan jag ju tycka det är märkligt om en klubb helt slipper betalningsansvar för en spelare som drabbas av sjukdom. Finns det någon klausul om att du måste spela en match för att få full lön eller hur funkar det egentligen? Jag har dålig koll på sådant. Täcker någon typ av försäkring hans lönekostnad kanske? Den frågan är minst sagt av intresse i en silly season-diskussion eftersom den påverkar våra ekonomiska förutsättningar inför densamma.
Jag känner inte till förbehållen i ett normalt elitseriekontrakt, men i någon mån kan jag ju tycka det är märkligt om en klubb helt slipper betalningsansvar för en spelare som drabbas av sjukdom. Finns det någon klausul om att du måste spela en match för att få full lön eller hur funkar det egentligen? Jag har dålig koll på sådant. Täcker någon typ av försäkring hans lönekostnad kanske? Den frågan är minst sagt av intresse i en silly season-diskussion eftersom den påverkar våra ekonomiska förutsättningar inför densamma.
Om Nisse inte kan spela hockey mer så kommer givetvis hans kontrakt att brytas. Men tills dess betalar försäkringskassan lönen (eller åtminstone majoriteten av den) så vi ska inte behöva oroa oss över det.Shitkicker skrev:Jag känner inte till förbehållen i ett normalt elitseriekontrakt, men i någon mån kan jag ju tycka det är märkligt om en klubb helt slipper betalningsansvar för en spelare som drabbas av sjukdom. Finns det någon klausul om att du måste spela en match för att få full lön eller hur funkar det egentligen? Jag har dålig koll på sådant. Täcker någon typ av försäkring hans lönekostnad kanske? Den frågan är minst sagt av intresse i en silly season-diskussion eftersom den påverkar våra ekonomiska förutsättningar inför densamma.
Kommer Nisse mot all förmodan tillbaka så gör han det inte med samma kontrakt, då kommer kontraktet givetvis att omförhandlas eftersom Nisse inte kan uppfylla de kraven som han förväntas efter ett-två års sjukdom av förståeliga skäl. Men att Nisse spelar nästa säsong ser jag som högst osannolikt, tyvärr.
Nu kommer med allra största sannolikhet inte detta utvecklas till någon sorts juridiskt tvistemål, men är inte ett rivande av kontraktet helt avhängigt av att Nisse själv godkänner det och säger att han pensionerar sig ifrån hockeyn? Hade det här rört sig om en spelare klubben haft en mer frostig relation till hade han väl haft all juridisk rätt i världen att säga att han vill att kontraktet respekteras och att han vill ägna sig åt att rehabträna för att försöka återuppta karriären, eller har jag fel? Skitsamma, förhoppningsvis bara av akademiskt intresse eftersom Nisse ju är "rik som ett troll" och, antar jag, vill klubben väl. Det är ur mitt perspektiv fullständigt uteslutet att han kommer tillbaka till hockey på elitnivå och jag tycker han skall ägna sig åt sin fina familj istället. Heja Nisse.Salas skrev:Om Nisse inte kan spela hockey mer så kommer givetvis hans kontrakt att brytas. Men tills dess betalar försäkringskassan lönen (eller åtminstone majoriteten av den) så vi ska inte behöva oroa oss över det.Shitkicker skrev:Jag känner inte till förbehållen i ett normalt elitseriekontrakt, men i någon mån kan jag ju tycka det är märkligt om en klubb helt slipper betalningsansvar för en spelare som drabbas av sjukdom. Finns det någon klausul om att du måste spela en match för att få full lön eller hur funkar det egentligen? Jag har dålig koll på sådant. Täcker någon typ av försäkring hans lönekostnad kanske? Den frågan är minst sagt av intresse i en silly season-diskussion eftersom den påverkar våra ekonomiska förutsättningar inför densamma.
Kommer Nisse mot all förmodan tillbaka så gör han det inte med samma kontrakt, då kommer kontraktet givetvis att omförhandlas eftersom Nisse inte kan uppfylla de kraven som han förväntas efter ett-två års sjukdom av förståeliga skäl. Men att Nisse spelar nästa säsong ser jag som högst osannolikt, tyvärr.